Evenimentul zilei de ieri

7 ianuarie 1895: Se naşte Clara Haskil, marea noastră pianistă de care nu am auzit niciodată

Radu Pircă
Poate vi s-a aplecat de atâtea victorii ale armatei franceze, aşa că am decis să mai facem o pauză (nu vă faceţi griji, topul continuă săptămâna viitoare) şi să-l lăsăm pe Pircă să scrie un eveniment al zilei de ieri, cu condiţia să fie fără bătălii.

Niciunul dintre marii virtuozi români, nici măcar Enescu sau Lipatti, nu a ajuns vreodată să se bucure de un asemenea cult internaţional precum Clara Haskil. Dacă numele ei nu v-a ajuns la urechi niciodată până acum, e oarecum logic, pentru că era evreică şi nouă ăştia nu ne plac, nouă ne plac romii.

Fiica unor bugetari săraci şi, mai grav în România acelor vremuri, şi evrei – ceea ce însemna practic că erau cetăţeni de mâna a doua într-o ţară unde chiar şi poetul naţional era antisemit – Clara Haskil a avut un start extrem de prost în viaţă. A compensat însă rapid cu talentul ei muzical absolut uluitor: la trei ani cânta deja la pian cu un deget; la cinci putea reproduce fără greutate o melodie la prima audiţie; la şase intra la Conservator, cu o bursă acordată de regina Elisabeta, pe care talentul fetiţei o uimise, mai ales în contrast cu mediocritatea profundă a poporului peste care domnea. La 8 ani, un unchi ceva mai bogat (sunt convins că deja jumătate dintre cititori sunt profund indignaţi – “Deci avea Eminescu dreptate să fie antisemit! Se îmbogăţise pe spinarea poporului, lipitoarea!” ) a trimis-o să studieze la Viena, cu unul dintre cei mai buni profesori de pian din Europa. Mai jos, o puteţi asculta interpretând Variaţiunile în Do major ale lui Mozart (compozitorul ei preferat) pe marginea cântecului pentru copii “Twinkle, Twinkle, Little Star”.

Cu mult înainte să împlinească 20 de ani, Haskil ar fi putut intra în rândul celor mai mari pianişti de concert din Europa, dacă n-ar fi avut ghinion. Nu, nu ghinionul de a se naşte în România, pe acesta îl depăşise deja; era însă extrem de bolnăvicioasă, problemele ei de sănătate – de la scolioză până la o tumoră a nervului optic – putând uimi şi un scenarist de seriale cu medici. Această colecţie uimitoare de boli, combinată cu timiditatea extraordinară a Clarei Haskil, au împiedicat-o să devină vreodată o mare favorită a publicului, dar au imprimat interpretărilor ei şi un stil unic. Ascultând-o pe Haskil, ai senzaţia că deranjezi, că dai buzna peste o fiinţă discretă şi delicată dintr-o lume cu o esenţă mult mai suavă decât cea reală. Pentru a vă edifica, aveţi mai jos Variaţiunile Abegg ale lui Robert Schumann, mai puţin o provocare tehnică cât una stilistică pentru un pianist.

Cariera muzicală a Clarei Haskil nu a fost niciun moment uşoară. După moartea unchiului ei a trăit mai tot timpul la limita sărăciei şi nu a putut continua să concerteze decât datorită intervenţiei unor prieteni mai înstăriţi, precum Dinu Lipatti (doar nu credeaţi că a ajutat-o statul român). Al Doilea Război Mondial a prins-o în Franţa, ţară prietenoasă cu evreii până la proba contrarie. Pentru a scăpa de raidurile autorităţilor colaboraţioniste, ale căror excese de zel antisemite îi uimeau chiar şi pe nazişti, Haskil a fugit în Elveţia, unde a trăit tot restul vieţii. Aici a cunoscut, în fine, şi succesul în anii de după război: a început să înregistreze discuri, să câştige suficient din concerte încât să-şi poată cumpăra propriul ei pian Steinway iar în 1956, cu ocazia bicentenarului naşterii lui Mozart, a fost aleasă de Filarmonica din Berlin pentru a susţine un turneu mondial în onoarea compozitorului – un fel de-a spune că, dintre toţi marii pianişti, nimeni nu a înţeles mai bine ca ea muzica acestui simbol al Austriei (da, sunt convins că şi lor le e jenă că n-au un simbol mai de soi precum Dracula sau grădina din Carpaţi). În continuare, a doua mişcare din Concertul pentru pian numărul 20 al lui Mozart, înregistrat de Haskil în Elveţia.

Astfel, după decenii de mizerie, în anii ’50 Clara Haskil a cunoscut faima. Acum era însă doar o bătrânică gârbovită – cei care au fost la concertele ei spun că se temeau să nu moară înainte de apuca să se aşeze la pian. Fanii, puţini, dar buni (Herbert von Karajan, Leopold Stokowski, dar şi Chaplin, cu care era vecină în orăşelul elveţian Vevey) au creat în jurul ei un adevărat cult – era “Marea Doamnă a Muzicii”. În decembrie 1960 însă a alunecat pe scările gării din Bruxelles (nu ştiu care, sunt vreo trei, dar la niciuna arhitecţii nu s-au zgârcit la scări), a suferit un traumatism cranian şi a murit câteva zile mai târziu. După moarte, cultul Clarei Haskil a continuat, discret şi sobru. Nici astăzi nu sunt mulţi cei care-şi amintesc de ea, cu toate că în Vevey există şi un concurs de pian ce-i poartă numele; dar cei care-şi amintesc ştiu că românii sunt nişte mitocani pentru că o ignoră complet pe cea mai mare pianistă a lor.

Share:

18 comments

  1. Claudiu 7 January, 2011 at 12:51

    bai, voi sunteti un fel de dilema veche cu putin din catavencu

  2. Dust 7 January, 2011 at 13:00

    Pai bineinteles ca o ignora,cine sa o bage in seama Protv-ul?
    Acolo sunt deja ocupate locurile de alti rromani.
    Noroc cu DC.

  3. karmapolice 7 January, 2011 at 13:05

    eu am auzit…profesoara mea de pian a fost eleva ei…..si cu toate ca ii placea Mozart, Chopin era si el printre favoriti, acest cult continuindu-se si la profesoara mea…

  4. Cristina 7 January, 2011 at 13:12

    @Claudiu: eu zic ca-s mult si peste unii si peste ceilalti 😛

  5. Dan1 7 January, 2011 at 13:28

    Ei Eftimie, baga in ghidul de conversatie cu parintii si citeva fraze despre parinti ca ai Clarei! Aia cu “Este foarte deştept/talentat”. =))

  6. Dan1 7 January, 2011 at 13:28

    Si belgienii astia, mari putori dom’le, unu’ n-ar pune mâna pe o lopata sa dea zapada de pe scarile garii din Bruxelles. =))

  7. Ramses3 7 January, 2011 at 13:53

    TRAIASCA CLARA (recunosc ca am dat scroll in sus ca uitasem) HASKIL!!!
    traiasca muzica clasica

  8. Cougar 7 January, 2011 at 13:56

    Claudiu ăsta e nou, are chef de ban din prima.

  9. Marius 7 January, 2011 at 14:19

    A inceput sa-mi fie scarba ca sunt nascut in Romania!

  10. ThoR 7 January, 2011 at 14:53

    @karmapolice : deci canti la pian ….foarte bine ….sa vezi ce rubrica va scoate pe spatele tau stranepotul lui Pirca prin 2197, care va scrie tot la daily cotcodac….si tot la evenimentul zilei de ieri=))

  11. andryusha 7 January, 2011 at 15:00

    Câte asemenea genii universale n-o fi distrus Julius în ziua aceea glorioasă, pe fundul Văii Avionului… =))

  12. nimeni 7 January, 2011 at 15:09

    Wow… concertul din ultimul clip e superb.

  13. Serban 7 January, 2011 at 15:56

    Domnu Pircă, nu ne plac nici romii.
    Ne place romul.
    Cel mai frumos început de text care a apărut pe DC a fost:
    “Era un rom bun şi vechi, mai bătrân ca mine”
    Ştiu că de obicei se face top al incheierilor de posturi, dar şi începutul poate fi memorabil.

  14. Ciprian 7 January, 2011 at 20:11

    Vulpe tu mi-ai furat gasca, da-mi-o inapoi, da-mi-o inapoi, ca de nu eu vin cu pusca si cu doi copoi, ca de nu eu vin cu pusca si cu doi copoi.

  15. Radu Vasile 8 January, 2011 at 06:57

    eu nu am inteles, articolu asta e de bine sau de rau?
    Oricum nu conteaza, pentru ca nu vad de ce ar trebui macar sa stiu cine a fost Eminescu, dar mite Clara Nume De catel.
    Avem un cult asa pentru informatii multe si inutile ceva de speriat.
    Cu ce ma ajuta pe mine Eminescu acum?

  16. No Cocalar's Land 8 January, 2011 at 09:42

    Ca bine zice colgul: cu ce ne mai ajuta eminescu acum. Daca mai traia, iesea si el la o munca patriotica, mai arunca o mana de sare in fata scarilor, mai scria o ciumilicatura la gazeta sa ne radem si noi astia din popor (era sa scriu topor) care noi muncim nu gandim. Acuma ca s-a dus batranul, sa fie sanatos, macar nu mai sta ca un asistat in carca boborului sa manance pensia din banii lui boc. Asa grait-a Zarahustra!

  17. Serban 8 January, 2011 at 12:38

    @Radu Vasile:
    Cum nu te ajută Dom’le Eminescu?! Că doar e mai mult de 100 de euro!

  18. andryusha 8 January, 2011 at 12:47

    Într-un final, ajungând la Ceruri, Clara s-a întâlnit cu bătrâna ursitoare, care i-a spus:
    – Eu am şoptit “piaristă”, nu “pianistă”, Clara dragă, să ştii!…

Leave a reply