Istoria veselă a şpăgii la români (2)
George Damian
Julius Constantinescu
Perioada fanariotă: şpaga devine legală
După epoca vitejilor voievozi, au venit vremurile fanarioţilor. O perioadă în care sarmalele şi mititeii au devenit mâncăruri sută la sută româneşti, iar vocabularul ni s-a îmbogăţit cu concepte profunde precum peşcheş sau bacşiş. Şpaga a devenit mod de viaţă. Schema economică din perioada fanariotă era simplă: funcţiile din stat se împărţeau contra cost – solicitantul plătea pentru a fi numit într-o funcţie, apoi storcea cât putea din domeniul încredinţat pentru a-şi plăti datoriile contractate pentru achiziţionarea postului şi a rămâne cu un ce profit. Sistemul pornea de la domnitor, care îşi cumpăra funcţia de la sultan, şi se oprea la cel mai mic slujbaş. Modelul a durat mai bine de un secol şi sunt foarte greu de separat cazuri anume: întreaga administraţie era o şpagă totală. Dacă sunteţi genul de şpăguitor timid, căruia îi este jenă şi să dea o ciocolată la doamna de la administraţia financiară, nu credem că aţi fi făcut cine ştie carieră sub fanarioţi.
Şpaga progresistă: pentru o Românie a viitorului
Secolul al XIX lea i-a lovit pe români ca un baros: fără monedă, fără armată, fără sistem legislativ. Ruşii au ocupat Basarabia în 1812 şi au făcut-o provincie autonomă – i-au lăsat pe români să se administreze singuri, cu condiţia să întreţină drumurile şi armata de ocupaţie (de notat că ruşii erau la prima ocupaţie, n-aveau de unde şti că întreţinerea drumurilor este peste puterea românilor). Surpriza a fost totală: niciodată nu se găseau bani. Un expert de la Moscova a studiat sistemul juridic al Basarabiei şi a ajuns la concluzia că pe baza unui astfel de sistem era imposibil de colectat impozite. În primul rând, pentru că toţi cei cu o oarecare avere erau scutiţi de taxe. Apoi, sistemul juridic era atât de stufos încât era practic imposibil de obţinut o sentinţă judecătorească în mai puţin de zece ani. Primul strat legal era un drept cutumiar moştenit de la romani, peste care se suprapunea sistemul juridic bizantin transmis prin biserică, iar la urmă veneau colecţiile de legi ale voievozilor de pe la 1600. Toate se băteau cap în cap şi puteau oferi orice fel de soluţii, aşa încât era practic imposibil să găseşti un vinovat. Iar dacă tâlharii de judecători voiau totuşi să-ţi vină de hac, divanul boierilor şi voievodul puteau să dea peste cap orice fel de decizie judecătorească – prin urmare, aveai nevoie doar de ceva bani şi nişte prieteni ca să ieşi basma curată (mă rog, banii erau mai importanţi; dacă-i aveai, prietenii nu erau o problemă).
Ocupantul rus a aruncat la gunoi toate aceste frumoase tradiţii ale românilor, iar Cuza s-a hotărât să rupă pisica: le-a făcut cadou românilor codurile juridice napoleoniene. Şpaga a devenit ilegală, dar nu s-a dat bătută. S-a pitulat, după cum vom vedea în continuare, în spatele şi în numele progresului. Iar interzicerea şpăgii n-a făcut altceva decât să scoată la iveală a altă calitate notabilă a poporului român: inventivitatea.
– va urma –
Citeşte şi prima parte:
Barză, viezure, mânz, şpagă
Istoria veselă a şpăgii la români (1)
Text apărut în ziarul “Daily Cotcodac – Istoria amuzantă”, editat împreună cu Viasat History România.
un articol de Julius Damian și George Constantinescu! 😀
De ce nu dați nume? Pe cine protejați? Articol clar de ”arătare a pisicii”, în vederea încasării de taxe de protecție din partea țintelor indicate aluziv.
nu s-a schimbat nimic vad: daca e marti, e George Damian
@marcian: thank’s god for that 🙂
Am înteles! George Damian a dat spaga ca sa apara si numele lui Julius la autori! :))
SI pac! la moderare cu crocodilul! 🙁
Da de ce nu publicati si vreo 15-20 commenturi odata cu lansarea articolului, sa aiba si comentatorii mai harnici la ce sa dea o replica? Chiar vreti sa ma apuc acuma la batranete sa citesc texte?
@marcian: și ce ai vrea să fie? Steaua – Oțelu Craiova ? 😀
Mă-am prins … cum dreaq se dă spăguța la Askimet că’s satul de beciolău
@geo: ce mai face to4der? ca nu l-am mai vazut de vreo trei zile 🙂
@deaddy: comentariile sunt in spam 😀 fugi repede si sapa dupa ele 😀
@geo: Cazul tau nu e singular! =))
Hei, şi în administraţia victoriană se cumpărau slujbele guvernamentale. Iar Inglejii erau progresişti convinşi.
Petreanu și Ilişoi zici că’s frați gemeni, au scris același articol … “Roşia Montană: ce am eu de spus şi ce am spus deja” =))
pesches, bacsis stim din ce limba provin, dar spaga ?
Spaga e neologism 🙂
@oake: Pesches si bacsis provin din limba fanariota, iar spaga din… austriaca, cred! :))
Aștept episodul cu șpaga denunțată~autodenunțată.
@geo: :)) si eu vreau sa stiu asta, ca am muuulte comentarii inca acolo, la beznosu’
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
@Cristina Ş.: bine ca mizeria asta nu intra in spam
@Cristina Ş.:
te-a cerut M3bis recent si l-ai refuzat? 😛
@Dan1: Normal, Toader a cerut să aibă o menajerie în spam, ca Sile Cămătaru.
… _ _ _ … STOP _.. ._ _ . _ _ … STOP
@Cristina Ş.: vezi ca Morsele nu intra la Beznalau =))
Imi amintesc si acum prima(si singura) mea spaga (data). Eram in clasa a V-a si trebuia sa merg la oftalmolog. Imi daduse tata un pachet de cafea sa-l dau doamnei doctor. Am intrat in cabinet, am scos cafeaua, am pus-o pe masa, dupa care asistenta mi-a zis ca doamna doctor nu mai e, sa revin maine. Mi-a fost jena sa iau cafeaua inapoi…si mai greu a fost sa-i explic tatei ce bleaga sunt :))
Atunci mi-am dat seama ca asta nu-i de mine…muream de foame sub fanarioti, clar!
ce va mai place cu spamu’, ma!
@Dan1: Asa este, austriecii nu vorbesc germana 🙂
@janedoe: 우리는 예이가 싫어
@dio: A doua zi trebuia sa vii cu pioza pe care trebuia sa o faci pachetului de pe masa (se numeste fotodocumentare) 🙂
SIC SIC アキスメット
marcian, Dan1 … ce face evadații =)) =))
आप सभी बीओटी चुंबन
ahahahahahahaha, nah frumos, cocomarlele astea de caractere merg =))
@geo: suntem bine, mai bem o bere rece cu to4der, mai comentam ceva, ca baietii, de 🙂
@marcian: Comentezi?
zice M3bis sa comentam, ca nu mai are ce modera 😀
@Xanax: Moderrare humanum est
Privind holistic hermeneutica acestei acribii, in acest episod de euristica simoniaca, identificam deconstructia treptata a modelelor eluctabil utopice de inflexiune sociala reflexiva, al caror ramificatii pot fi, totusi, percepute indubitabil mai curand apriori ca fiind un factor de bruiaj in amprenta maculanta a dezolantei cioraniene si/sau frustrarii freudiene.
S-a stricat de tot filtrul ăla…
@Tzica: Hmm… am bagat commentul in goagal translate pe autodetect, cica-i in romaneste, mi-a tradus in rusa, sa nu zic ca-l platesc degeaba! 😕
LE: da la acribii, simoniaca si cioran nu s-a priceput nici pe ruseste!
SMLE (si mai later edit): de Cioran totusi s-a prins ca se scrie cu majuscula, si mi l-a dat si neflexat! Stie, tata!
@Tzica: Tzicaaaa! >:D<
Ai vazut bre ce ne face? :))
@Dan1: cine ? Domnu’ Cerber ?
uite că mișcă!
Deci merge, care se mai plânge îl bag direct în celulă cu toader!
ce merge? 😀
@Mifty: Celularul lui Toader merge.
@M3bis: incerc, dar nu prea reusesc in timp real 🙂
@geo: atunci sa ma fac si eu morsa, cu toate ca-mi place de mine asea, sirena ;))
Si cu toate aceste dezavantaje, rusii insista în a avea Basarabia :):):)
[…] Istoria veselă a şpăgii la români (2) […]