Postul nu e post destul

Bunul părinte

Ina_adevărata

E bătrân și obosit, răsuflă adânc și mă privește blând cu niște ochi albaștri de bunic cumsecade.

– Eeei…, începe tînguitor. Multă lume sărmană în jurul nostru. Trebuie să facem aicea lângă biserică un mic centru social, de-aia apelez la mărinimia dumneavoastră.

Hait! De câte ori vreun preot ne-a cerut serviciile pînă acum, ni le-a cerut în numele mărinimiei creștine. Se pare că n-a existat vreodată pe lume un ordin creştin mai pios ca ordinul arhitecţilor; ne ştie lumea.

– Știți dumneavoastră câți sărmani nu au nici măcar o masă caldă pe zi?

Mă cuprinde rușinea. Are dreptate părintele, mereu uităm să mulțumim pentru cât avem și să ne gândim la cei care nu au nici atât.

– Bine, zic. Deci, un centru social. Ați zis că vreți un fel de cantină, sus camere, da? Uitați, facem aici sala de mese, să se intre chiar din curtea bisericii.

– Nu, zice. O punem aici, să se intre din parcare – vin oamenii, lasă mașinile în parcare…

Probabil vârsta omului e de vină, a și uitat despre ce vorbeam.

– Vorbeam de cantina socială… mă tem că săracii nu vin la cantina socială cu mașina.

– Aaaa, dar nu ați înțeles. Cantina nu e pentru săraci! Nuuuu… avem și noi nevoie de o sală de protocol, mai vin mai-înalți ai noștri pe linie ierarhică… Nu îi putem trimite la restaurant, nu?

Pare logic.

– Păi, și săracii?

– Săracilor le dăm pomeni de sărbători. Așa, și camerele – să se treacă spre camere printr-un hol cu un fel de recepție, așa ca la hotel.

– Păi, știți… de regulă, pentru oamenii străzii se face o sală cu dușuri, cu vestiare, de acolo se trece spre camere.

– Nu-nu-nu! Fiecare cameră să aibă baia ei. Cum să îmi trimit musafirii la dușuri comune?!

– A, deci și camerele sunt tot pentru preaînalți…

– Normal, doar n-o să îi trimit la hotel! Bun, și aici o sală așa ca un living, zicem că e bibliotecă.

– Cine citește? Preaînalții sau săracii?

– Nu citește nimeni, va fi un loc unde să se adune înalții părinți să discute, mai ținem ședințe…
(…mai băgați o canastă, un poker…, completează imaginația mea de necredincioasă).

– Deci nu e centru social, de fapt.

– Nu prea e, zice, dar nu primesc fonduri altfel, decât dacă îi zicem „centru social”.

– A, am înțeles. Bine, o să vă facem oferta de preț.

– Preț?! Mă gândeam să ne compensăm cumva serviciile…

– Cum și-ar putea compensa serviciile un arhitect și un preot?

– Îmi faceți o listă de pomenire și v-o citesc gratis duminică.

L-am dat afară, conștientă fiind că voi putrezi în iad. Mi-a strigat din ușă:

– Nu vă mai satură Dumnezeu, nu vă gândiți și la bieții sărmani!

Share:

77 comments

  1. Dan1 15 October, 2012 at 08:05

    Ordinul arhitectilor? Descinde din templieri, cred, nu? :))

  2. Ciprian 15 October, 2012 at 08:16

    @Dan1: din tâmplari.

  3. Dan1 15 October, 2012 at 08:20

    Si puteai sa-l redirectezi catre Fratele Andryusha, el ar fi acceptat, cred! Sau sunt naiv?

  4. Ciprian 15 October, 2012 at 08:34

    Mergea si o sala de vizionat meciuri, doar nu o sa-i trimita pe preoti pe stadion cand joaca echipa cu cruce pe guler, sa injura laolalta cu mirenii.

  5. Ina_adevarata 15 October, 2012 at 08:39

    @Dan1:
    Îți dau exemplul experienței unui coleg foarte credincios. După ce a acceptat să facă o capelă gratis pentru un preot, ca să-și rețină loc mai în față la porțile Raiului, dom’ părinte a revenit ca să îi facă și casa fiicei. Colegu’- cîr, mîr, Doamne-ajută, a făcut-o, tot gratis. Peste doi ani, părintele a revenit, că era deja dăruit cu nepoțel și voia să își transforme casa, să facă o cameră pentru nepoțel. Apoi cealaltă fiică s-a căsătorit etcetcetc. Acum, colegul credincios are deja faimă între preoți că este iubitor al celor sfinte și nu știe cum să scape de povara propriei mărinimii, ca să își plătească și el facturile.

  6. boemul 15 October, 2012 at 08:40

    modest om… niciun mall religios, nimic ?

  7. Dan1 15 October, 2012 at 08:43

    @Ina_adevarata: Cre’ ca ar trebui sa treaca la islamism! Asa ar scapa elegant! :))

  8. Belle d”Imagination 15 October, 2012 at 08:56

    Numai necredincioşi! Cum să pui la îndoială cuvintele unui preot???
    Şi tu Ină, îţi dai seama câte sute de mii de duminici nu mai trebuia să dai acatiste? Ai ratat oferta vieţii tale.

  9. Ina_adevarata 15 October, 2012 at 09:01

    @Belle d”Imagination:
    Îmi oferea o singură duminică, pur și simplu nu îmi acopeream nici cheltuielile cu oferta lui…

  10. Fratele Andryusha 15 October, 2012 at 09:21

    Asta-i din colecţia “aceste interviuri au fost adevărate, sunt reale şi vor fi autentice”…

  11. Fratele Andryusha 15 October, 2012 at 09:23

    Oricum, am răbdare. Aştept să se termine zavera cu sărbătorirea Sfintei Parascheva şi să revenim la subiectele obişnuite: divorţuri, cine o are mai lungă, mai scurtă, etc.

  12. Ina_adevarata 15 October, 2012 at 09:27

    @Fratele Andryusha:
    Știu că mica mea discuție cu părințelul nu e pe placul tău, Frate, dar este, din păcate, cît se poate de adevărată. Și nu doar eu am asemenea experiențe, cunosc o grămadă de colegi care-și fac cruce cînd le cere proiectare vreun preot. Își fac cruce de spaimă, nu de pioșenie.

  13. Cms 15 October, 2012 at 09:44

    @Ina_adevarata: ca o compensare a serviciilor, pentru lista de pomenire puteai şi tu să-i desenezi o casă din aia cu uşă, geam şi coş din care iese un sfredel pe post de fum, că nu-ţi cădea mâna, zău…

  14. RoseN 15 October, 2012 at 09:51

    HELLOUUUU people 😀
    ce mai faceti? v-ati mai certat pe aici? ati mai apasat pe buton?
    Nah, eu ma duc la loc sa dorm 😀 sufar de depresie post-concediu, ceva…

  15. Fratele Andryusha 15 October, 2012 at 09:58

    Unu la mână:
    Bun, deci ce dorim să demonstrăm cu acest articol? Că popimea e coruptă, că umblă numai după bani. (Eventual şi după altceva, nu insist). E suficient să deschidem Vechiul Testament şi să citim acolo câteva sute bune de pagini cu plângeri ale Lui Dumnezeu la adresa celor pe care i-a ales să-L reprezinte pe Pământ. Noul Testament nu mai zic, ca în afară de trei vindecări, două învieri din morţi şi câteva minuni, nu conţine decât mustrări ale lui Iisus la adresa cărturarilor şi fariseilor. Aşadar, nimic nou sub soare.
    Doi la mână: acest articol vine în prelungirea comparaţiei foarte inspirate pe care a făcut-o Julius la adresa moaştelor, sâmbătă. Nu pot să nu văd o legătură, fie şi tematică. L-am “porcăit” ca i-a făcut porci pe sfinţi, las’ că arată el ,luni, adevărata faţă a Bisericii. Cum ziceam, Biblia e plină de mustrările lui Dumnezeu la adresa, în primul rând, credincioşilor săi. Pe cei necredincioşi nici nu-i prea pomeneşte, din diverse motive. Dacă e să ne luăm de Biserică, măcar să mergem la original, zic.
    Trei la mână: popimea este exact aşa cum este şi poporul din care provine. Nici mai bună, nici mai rea. Exact la fel. În momentul în care harul hirotoniei coboară asupra celui ce urmează să devină preot, Dumnezeu nu operează nici o schimbare de ADN şi nici nu face un transplant de materie cerebrală. Cum e omul, aşa e şi preotul. Cum e poporul, aşa e şi clerul. Când ne uităm la ei, să fim cât de cât conştienţi că privim într-o oglindă.

  16. Cms 15 October, 2012 at 10:13

    @RoseN: Se apropie sfârşitul lumii! Cercetătorii merg la serviciu lunea, în timp ce corporatiştii se odihnesc acasă… :-S

  17. Ina_adevarata 15 October, 2012 at 10:14

    @Fratele Andryusha:
    patru la mînă- articolul era trimis la Jul înainte de postarea lui Jul. cinci la mînă- m-am săturat de propagandă creștină. Aș dori să pot să mă amuz fără să sară cineva de c… în sus, că jignesc sfînta credință sau mai știu eu ce. Mă doare-n paișpe de cler, așa că nu mă interesează a cui oglindă e. Dar adevărul e că am avut experiențe cu de-ăștia destule cît să știu că aș muri de foame lucrînd pentru ei, în așteptarea Raiului. Tocmai mi se plîngea unul de-ăsta, de curînd, că îl costă prea mult încălzirea la 350 mp, cînd eu am o problemă cu încălzirea la 40 mp.

  18. RoseN 15 October, 2012 at 10:17

    @Cms: 😀 mai urmeaza sa incaseze si Julica niste bani pentru glume, si gata e de lume asta :))

  19. Dan1 15 October, 2012 at 10:34

    Astept levierul cuvântul întelept al camionagiului pentru a detensiona atmosfera.

  20. Dan1 15 October, 2012 at 10:42

    @RoseN: Cum fu bre? Scrii un text cu impresii de calatorie?

  21. RoseN 15 October, 2012 at 10:48

    @Dan1: aaaa… de scris nu prea stiu ce-o sa scriu, dar o sa pun pozele :)) poate ma trezesc saptamana asta, si nu se mai clatina podeaua cu mine… deocamdata doar valuri valuri vad :))

  22. rbd 15 October, 2012 at 10:51

    @Fratele Andryusha: Pai daca nu are influenta nici macar asupra preotilor, cu ce se ocupa mai exact Dumnezeu? Pentru ca stii cum e, un lucru nedetectabil si unul inexistent seamana foarte mult intre ele. 😀

  23. Fratele Andryusha 15 October, 2012 at 10:54

    @Ina_adevarata: Iertare, n-am vrut să sune a mustrare, ci mai degrabă ca un sfat.
    @rbd: În cea mai mare parte a timpului, rabdă toţi proştii…

  24. m 15 October, 2012 at 11:06

    macar un botez sau o sfintire de masina. popii astia nu stiu sa faca afaceri deloc! asa se negociaza? la prima strigare as fi aruncat o exorcizare, ca sa am de unde sa scad 🙂

  25. rbd 15 October, 2012 at 11:09

    @Fratele Andryusha: Deci esti de acord ca nu face nimic detectabil?

  26. Fratele Andryusha 15 October, 2012 at 11:19

    @rbd: Mă scuzi, chiar la nivelul tău nu pot să cobor. O fi şi luni, o fi şi prea de dimineaţă, habar n-am.

  27. N.A. 15 October, 2012 at 11:28

    Pai, deci, daca si Doamne-Doamne recunoaste ca-i plina biserica de putregaiuri (nu in totalitate, am cunoscut si preoti blanzi, cu bun-simt, nepusi pe capatuiala si furaciuni), unde-i ofensa?

  28. N.A. 15 October, 2012 at 11:32

    Duminica, fiind la bunici, maica-mea si matusa-mea hotarasc sa-mi duca cele doua lighioane mici, de 2 si 4 ani, la biserica. Eu, tavalindu-ma de ras (ultima oara se intorsesera obosite, rusinate la culme si mustrate de parinte ca se vede ca nu-s obisnuiti copiii cu sfanta taina a impartasaniei sau ceva, ca nu sedeau cuminti ca babele ore in sir) si bucuroasa de o ora de somn in plus, le las, ba chiar le incurajez. Ce sa aud cand se intorc? Cel mare a stat cuminte, a mancat/baut cuminte ce i-a dat popa. Al mic n-a vrut, l-au tinut cumva cu forta sa ii dea. Mi-a crapat capul in doua!! Cum, ma, sa fortezi copchilu’ la impartasit, sa-i dai cu forta?! Daca se ineca?! Si chiar daca nu… nu ar trebui sa fie constient actul si de buna-voie????

  29. camionagiu 15 October, 2012 at 11:46

    Pentru mine lucrurile încep să fie extrem, dar extrem de clare: la Judecată, pe lângă ce am făcut fiecare, vom fi puşi şi alături de colectivele în care am vieţuit (bloc – atenţie fanii bormaşinilor), familie, serviciu, site-uri.
    La un moment dat, vom fi strânşi şi noi, cei care ne-am încrucişat destinele vremelnic aici.
    Şi atunci parcă văd, o, da, parcă văd că vor fi alese două modele de vieţuire, parctic nişte oameni nepătaţi, Fratele Camionagiu şi Fratele Andryusha.
    Probabil chiar Sf Ioan Botezătorul ne va spune: „Veniţi aici lângă mine, fraţii mei, să purcedem la judecata acestor păcătoşi!”

    Şi un glas din Lumină va tuna:

    – Să împingă doi îngeri aici în faţă Peugeotul ăla cu moşul decrepit la volan care îşi notează glume despre aripile voastre!!!

  30. m 15 October, 2012 at 11:48

    pai daca era de buna-voie, crezi ca mai erau romanii 99% ortodocsi?
    ce, la botez te bagi in oala de buna-voie ca sa iasa dracii din tine?

  31. rbd 15 October, 2012 at 11:50

    @Fratele Andryusha: La insulte am inteles ca te pricepi (foarte crestin din partea ta, apropos :)) ). La a raspunde la niste intrebari simple vad ca stai ceva mai slab.

  32. camionagiu 15 October, 2012 at 11:50

    când au băgat-o pe Doamna Ina a început apa să fiarbă!!!

  33. Johnny 15 October, 2012 at 11:50

    Bravo Ina!

    Andryusha, nu te mai fa de ras cu lucruri primitive ca religia.

  34. Dan1 15 October, 2012 at 11:54

    @camionagiu: “Dar nu mai are Peugeot de când a bagat butonul, Creatorule! Are un Veyron care merge singur!” îi va raspunde unul din îngeri. :))

  35. camionagiu 15 October, 2012 at 11:55

    @Dan1: :))

    A tunat din Ceruri:

    – Sa vina tipul cu butonul de donatii pentru bascalie de credinta!

  36. Cms 15 October, 2012 at 11:59

    Parcă văd că are iar Julius 12 milioane de accesări pe ziua de azi. Fenomenul de “rebound”: după se.xul de săptămâna trecută, era normal să revenim la cele sfinte. 😛

  37. Ferdinand Ș. 15 October, 2012 at 12:32

    Fratele Andryusha a spus: “Cum e omul, aşa e şi preotul. Cum e poporul, aşa e şi clerul. Când ne uităm la ei, să fim cât de cât conştienţi că privim într-o oglindă.

    .. asa mi se raspundea si cind povesteam de ce sint oripilata de basescu si sleahta lui ..

    am acceptat cu rezerve pina cind mi-am zis: stai! asta nu justifica sa fii la fel de ordinar precum e O PARTE din popor! accepti o functie – de presedinte, de preot etc – .. ai depus un JURAMINT! tu reprezinti un model pt popor in aceasta functie.

    daca nu esti pe masura functiei si a modelului, cara-te. sau nu-mi cere sa te respect in vreun fel. si nu-mi cere sa-ti propag imaginea de presedinte jucator :-& sau vorba aia de 2 bani “Fa ce zice popa, nu ce face popa!” X(, doar in virtutea faptului ca ne uitam in oglinda.

    a accepta pur si simplu explicatia ca EI sintem NOI, fara a protesta sau comenta in vreun fel, mie mi se pare insuficient. si extrem de pagubos!

    Ina_adevarata a spus: “Se pare că n-a existat vreodată pe lume un ordin creştin mai pios ca ordinul arhitecţilor..” =)) =)) =))

  38. Cms 15 October, 2012 at 13:13

    camionagiu a spus:
    “- Să împingă doi îngeri aici în faţă Peugeotul ăla cu moşul decrepit la volan care îşi notează glume despre aripile voastre!!!”

    Dă-o încolo, măi Camio, dacă nici în Rai nu funcţionează Peugeot-ul lui Julius… :-j

  39. Cristina Ș. 15 October, 2012 at 13:20

    @Cms: 🙂

  40. Ina_adevarata 15 October, 2012 at 13:21

    @Ferdinand Ș.:
    de acord- e o scuză slabă asta cu “noi suntem oglinda poporului”. Oricît de n.emernic ai fi, ai scuza că ești ca poporul care te-a cocoțat în funcție. Jenant.
    Singura glumă din text- aia cu ordinul arhitecților- îi aparține, de fapt, lui Julius, ca să fiu absolut sinceră 🙂

  41. Ioana K-man 15 October, 2012 at 13:26

    Mai stiu eu unii care au facut acte de casatorie pt locuinta de la ANL, dar astia sunt copii mici fata de Popa Teaca al vostru.

  42. Fratele Andryusha 15 October, 2012 at 13:29

    @Dan1: Am dat şi eu un proiect de biserică moca, odată. Demult, am şi uitat de el. Pe de altă parte, cunosc arhitecţi în Iaşi care au câştigat serios lucrând pentru Biserică. Pe de altă parte, lucrând pentru necredincioşi, am donat mult mai mult decât mi-aş fi dorit, luând ţepe peste ţepe. Pe de altă parte, am lucrat şi pentru vreo doi-trei oameni credincioşi, care au fost clienţi excelenţi. Din punct de vedere al plăţii, cel puţin, n-am stat cu frica în sân.
    Pe de altă parte, Iisus n-a promis niciodată că, dacă vor livra proiecte de arhitectură moca pentru biserici, arhitecţii respectivi vor intra în Rai. E ceva mai selectiv de atât, dacă avea atâta nevoie de proiecte, cred că şi le putea face şi singur. Pe de altă parte, nici n-a ameninţat cu Iadul dacă refuzi. Cred că din aceleaşi motive, bănuiesc că se găsea o bucată de hârtie şi un creion şi de-a dreapta Tatălui, acolo unde se află El. 😉
    @rbd: Pentru un credincios, tot ce există, tot ce se vede cu ochiul liber sau la microscop, sau la telescop sau la radioscop, e creaţia lui Dumnezeu. Pentru necredincios, e rodul doar al hazardului sau al naturii. Un credincios n-are cum să-l convingă pe un necredincios că nu-i aşa şi nici invers. Pentru un om care crede, faptul că Dumnezeu nu lasă urme (foarte) vizibile ale acţiunilor Sale, se explică prin faptul că, pe de o parte, respectă libertatea omului, inclusiv pe aceea de a crede în El sau nu, pe altă parte, pentru că îi place să joace cu omul un fel de joc de-a v-aţi ascunselea, îi place ca omul să-L caute, să alerge după El, ş.a.m.d. Pentru un necredincios, aparenta absenţa a lui Dumnezeu e o dovadă că acesta nu există. Iarăşi, cele două tabere nu se pot convinge una pe cealaltă de contrariu. Oricât e de avansată ştiinţa în ziua de azi, habar n-are cum s-a format Universul, viaţa, etc. Nu e decât tot la nivel de speculaţii, teorii, deci tot în sfera unui anumit gen de credinţă se înscrie. Numai că e mai uşor de ingurgitat pentru că, spre deosebire de religie, ştiinţa nu are nicio exigenţă în privinţa omului. Nu-i spune “trebuie să fii aşa sau în alt fel”. Nu aruncă constrângeri morale asupra lui. Îl priveşte cel mult ca pe un obiect de studiu şi atâta tot.
    @N.A.: Ba da. Actul respectiv ar trebui să fie conştient şi de bună voie. La catolici, de exemplu, prima sfântă împărtăşanie se dă după vârsta de 10 ani, în urma unui examen teoretic pe care copilul trebuie să-l treacă, după ce a urmat nişte cursuri biblice timp de un an. La ortodocşi se merge pe ideea de la botez, în sensul de a se împărtăşi copilul cât mai devreme – caz în care, atenţie!, responsabilitatea din punct de vedere moral cade asupra părintelui şi a naşului de botez. Prin urmare, din vârful patului e mai complicat să comentăm ce se întâmplă la biserică cu copilul nostru.

  43. chocolate 15 October, 2012 at 13:47

    @Ferdinand Ș.: tu nu esti mascul?

  44. Cms 15 October, 2012 at 13:49

    @chocolate: Are purtătoare de cuvânt. ;))

  45. Srephanie 15 October, 2012 at 13:50

    @Ina_adevarata: Fata, esti de vis! M-ai uns la suflet cu postul asta! Juliuse, transfera, te rog, toate like-urile mele de la postul cu urata, la articolul Inei! :))

  46. Savantu' 15 October, 2012 at 14:00

    Faza 1.
    Roma, 1988-1999. Copiii erau in clasele 1 respectiv 4 la Scoala Corradi din cartierul unde inchiriasem, se ajungea usor cu trenul (“metrou usor”) la Universitatea Roma 2 unde lucram. La scoala ne-a intrebat ce credinta au copiii (daca au) si daca suntem de acord sa participe la orele de religie. Am zis ca da, nu ne deranjeaza, religia face parte din cultura generala. Pe o alta straduta, langa scoala, era biserica (evident, catolica). Si avea “centru social”, adica in curtea bisericii era amenajat teren de fotbal pe care puteam juca oricand (la scoala nu, era rezervat pentru orele de sport si atat), In 98 Italia a fost gazda la ceva campionat (european, mondial, nu mai stiu) de fotbal, si in sala lor de festivitati (cu scaune din lemn, vechi, dar OK) se proiectau meciuri. Tot acolo erau si serbarile de Mos Craciun ale scolii, ca era sala mult mai mare.

    Faza 2. Parohul bisericii ortodoxe romane dintr-un mare oras englez unde cu onoare ma aflu (baiat OK) are doua job-uri (eu banuiesc ca are de fapt trei, dar la asta n-am decat “circumstantial evidences”): Luni-Vineri este IT Officer la Saint Cross College, Oxford; Sambata-Duminica este Preot.
    Al treilea job, cel banuit, se refera la niste stele si ochi albastri, if you know what I mean.

  47. Dan1 15 October, 2012 at 14:17

    @Savantu’: “Ochii lu’ Dobrin”! Pa’erea mea! :))

  48. Vom depasi criza construind biserici pentru sporirea credintei. - Page 14 15 October, 2012 at 14:21

    […] Are oarecum legatura: Bunul părinte I found it on the internet so it must be true! Reply With […]

  49. laurentiu 15 October, 2012 at 14:24

    Am observat o chestie legata de cei care viziteaza pentru prima data DC. Cum umorul de aici nu e chiar la nivel de strada, ci mai imbraca si oarece subtilitati, naste dificultati de apreciere corecta noilor adepti/comentatori. Pare-se ca jumatate din ei nu inteleg poantele si aleg sa plece, jumatate pricep ce si cum in cele din urma, in timp ce ceilalti ajung in vesnicele plaiuri ale spam-ului. Curios cum se reproduce astfel viata intr-un registru minor: contactul superficial cu lucrul care nu iti e deloc comun. Urmat de generalizare. Urmat de dispretul total. Urmat de bascalie.

    Deci, de acord cu fratele Andryusha.

  50. Savantu' 15 October, 2012 at 14:26

    @Dan1: Da, le bea parintzelul, e amator de palinca, dar nu la asta ma refeream, ci la ceva cu epoletzi.

  51. Dan1 15 October, 2012 at 14:28

    @Savantu’: Stiu, glumeam! :))

  52. Cristina Ș. 15 October, 2012 at 14:48

    @chocolate: Ferdinand e mascul, da 🙂

  53. rbd 15 October, 2012 at 16:25

    @Fratele Andryusha: De acord, stiinta se bazeaza pe teorii si speculatii, dar aceste teorii sunt apoi verificate prin experimente, iar daca experimentele sunt negative, teoria se arunca la gunoi si se ia la testat urmatoarea. Deci as putea spune ca metoda stiintifica e practic opusul credintei religioase. 🙂
    Iar faptul ca inca exista fenomene neexplicate nu cred ca e negat de nimeni, dar asta nu inseamna ca respectivele fenomene au explicatii supranaturale. De fiecare data cand s-a facut presupunerea asta in istorie, s-a dovedit gresita.
    Si nu prea inteleg eu cum se impaca respectul asta al lui Dumnezeu pentru libertatea omului cu amenintarile de suferinta vesnica daca nu crezi in El, sau ma rog “constrangerile morale” cum le spui tu atat de poetic. 😀

  54. Fratele Andryusha 15 October, 2012 at 16:37

    @Ferdinand Ș.:
    A nu se confunda politichia cu religia. Nu sunt chiar acelaşi lucru. Un politician “scăpat” pe o funcţie poate face foarte mult rău dacă e un dobitoc. Cu cât e pe o funcţie mai înaltă, cu atât face mai mult rău, etc. Un popă scăpat aiurea în preoţie face evident groaznic de mult rău dar, în cazul lui, există opţiuni, există variante. Nu-mi place de el, mă duc la altul. Până la urmă găsesc eu unul care să-mi fie pe plac. În cazul politicianului, mai ales a celui scăpat în funcţie de vârf, nu mai există opţiuni. Face ce-l taie capul şi interesul timp de un mandat, până la următoarele alegeri.
    Pe de altă parte, există şi un alt aspect al articolului de faţă. Dacă se zicea: popa Vasilică Xulescu a venit şi mi-a pretins să-i fac pe gratis cutare şi cutare. Era OK. Cădeam cu toţii de acord că popa Vasilică Xulescu e un dobitoc şi mergeam mai departe. Când spui însă că “preotul” a venit şi ţi-a cerut cutare şi cutare chestie pe gratis, asta face ca măgăreaţa să cadă asupra întregii tagme. Ceea ce nu-i deloc corect, nu-i aşa?… Apoi, vii şi spui “şi colegilor mei li s-a întâmplat acelaşi lucru”. Adică întăreşti generalizarea. Gata, din momentul ăla, popimea este o tagmă pusă numai pe construit centre de huzur pentru ei şi ierarhi. Punct. Ai închis subiectul.
    Frate, nu ştiu, poate au popii din zona aia o problemă cu centrele de huzureală şi cu mocăngeala, n-am de unde se ştiu. Prin părţile pe unde-mi fac veacul, de pildă, se câştigă bine din colaborarea cu Biserica. De orice rit. Aşa că…
    Pe ideea asta, mâine-poimâine mă trezesc că a uitat vreun arhitect să plătească la casă la Lidl şi încep casierele să alerge cu măturoiul după mine…

  55. Cristi 15 October, 2012 at 16:43

    @Fratele Andryusha: De-ai sti ce injur eu la arhitecti de cateva luni. Pe aia cu monumentele istorice. 😀

  56. Fratele Andryusha 15 October, 2012 at 16:46

    @rbd:
    Păi e foarte simplu cum se împacă: cine crede în El şi-şi doreşte să fie cu El, va trăi cu El în viaţa veşnică, după moarte. Cine nu, nu. Din punctul Lui de vedere, a trăi fără El înseamnă Iadul. Dar e un punct de vedere pur subiectiv, chiar dacă vine din partea lui Dumnezeu. Cei care nu cred, ateii să zicem, cred că odată cu moartea se sfârşeşte totul. Dacă nu se sfârşeşte totul şi urmează altceva, oricum va fi un altceva fără Dumnezeul despre care ei cred că nu există.
    Pedepsele care vor fi în Iad pentru cei necredicioşi, suferinţele de acolo, vor fi datorate exclusiv absenţei lui Dumnezeu din acel loc. Cu adevărat putem spune, despre Iad, că este locul în care Dumnezeu nu este sau, dacă este prezent şi acolo, refuză să se manifeste. Cu alte cuvinte, ateul a câştigat deja Iadul din timpul vieţii. Credinciosul, în schimb, are perspectiva şi promisiunea Raiului. Asta-i tot.

  57. Fratele Andryusha 15 October, 2012 at 16:47

    @Cristi:
    De ce? Ai de restaurat ceva? :))

  58. Florin 15 October, 2012 at 17:37

    @Fratele Andryusha:
    Zici ca preotii sunt precum poporul? nu cred. Daca luam la rand: la romani si rusi avem ortodoxia, cu preotii lor corupti si bisnitari.. Inseamna ca si popoarele sunt la fel ? Cel putin la rusi comunismul a incercat sa mai taie din marlania bisericii si sa ii mai aduca pe preoti la cinstea omului comun, ca prea erau afaceristi. Mie mi se pare ca poporul e mai “cuminte” decat preotii….
    La italieni si ceilalti catolici , papalitatea a dus numeroase razboaie sangeroase in timpul cruciadelor. Tot pentru aur si aia. Curios nu ? Pe langa pofta de bani mai au una si pt …. copii. Nu poti spune acum ca toti spaniolii sunt pedofili. Nu comparati oamenii obisnuti cu preotii. Din nou mie mi se pare ca poporul e mai “cuminte” decat preotii….
    E adevarat ca la inceput preotul incepe cu calitatile/defectele poporului. Dar apoi li se urca “sfintenia” la cap si se cred deasupra legii.
    Chiar am vazut ideea asta pe aici: sa nu amestecam povestile despre preotii corupti cu povestile despre care o are mai lunga sau care cu care si-o trage. De ce nu? Toate sunt povesti despre mizeria umana. Si sunt toate demne de aceeasi barfa.

  59. Fratele Andryusha 15 October, 2012 at 17:59

    @Florin:
    Într-adevăr, nu toţi spaniolii sunt pedofili, în schimb toţi preoţii sunt pedofili sau umblă după bani. Sau ambele.
    La aia cu comunismul rus care a încercat să taie din mârlănia bisericii am un singur răspuns: LOL.

  60. Morning_Blaze 15 October, 2012 at 18:08

    @Fratele Andryusha: Am terminat facultatea de Teologie si am ajuns la o singura concluzie: nici habotnic nici ateu. Dumnezeu nu este o forta exterioara, nu este ceva supranatural, extraterestru, inexplicabil, etc, etc. Nu avem nevoie de mijlocitori, nu avem nevoie de cladiri poleite cu aur. Nu trebuie sa invatam canoane si sa pupam cruci, icoane si moaste si cum iesim din starea de “sfintire” din cadrul cladirii bisericii sa incepem sa ne luam la scuipat la coada la sarmale.
    Dumnezeu e in fiecare dintre noi; e constiinta care ne ghideaza, care ne face sa fim buni cu altii si sa dam din ce e al nostru celor care au mai putin decat noi. Sa nu vorbim de rau, sa nu facem rau ci bine. Dumnezeu este peste tot si nu am nevoie de un preot/popa/pastor etc sa imi spuna ca sint pacatoasa si sa ma caiesc, sa merg in genunchi 100 de kilometri! Cam atat si punct!

  61. Fratele Andryusha 15 October, 2012 at 18:15

    @Morning_Blaze:
    Bun, şi dacă vrea să iasă din noi, ce face? Cere bilet de voie?… Sau nu iese niciodată, stă acolo, pe casă şi masă asigurată?…

  62. Dan1 15 October, 2012 at 18:54

    @Morning_Blaze: Nu asta e esenta Evangheliei dupa Toma? “Despica o bucata de lemn si Eu sint acolo. Ridica o piatra si Ma vei gasi acolo”.

  63. Petronius. 15 October, 2012 at 19:01

    Mi se pare nefiresc cat de mult se confunda ideile si convingerile mele cu ale Fratelui Andryusha. Nu numai ideile, ci si nuantele si exemplele pe care le dau eu semana foarte mult cuale lui … Stiti cum ma simt ? ca si cum vin acasa pe neasteptate si imi surprind nevasta cu un barbat in pat … el ma priveste oripilat si eu la fel … sunt EU !

  64. Fratele Andryusha 15 October, 2012 at 19:12

    @Petronius.:
    Sper că nu are permis de conducere… doamna. =)) =))

  65. rbd 15 October, 2012 at 19:20

    @Fratele Andryusha: Am inteles! E cam ca in cartile alea de self-help: daca iti doresti ceva cu adevarat, o sa se indeplineasca! :))
    Si chiar presupunand ca mai exista ceva dupa moarte si ca exact ortodoxismul se dovedeste a fi religia corecta dintre sutele de religii existente, cred ca pana la urma as prefera compania Diavolului decat pe cea a lui Dumnezeu. Ma gandesc asa: tot ce stim despre Diavol e din cartea “scrisa” de Dumnezeu, normal ca il vorbeste de rau :D. Si chiar conform respectivei carti, Diavolul a oferit omului darul cunoasterii, pe cand Dumnezeu a omorat toti oamenii si toate animalele pentru ca o parte din oameni nu i-au facut pe plac. Deci daca Iadul e absenta lui Dumnezeu, acolo e de mine! 😛

  66. Alt Marian 15 October, 2012 at 19:25

    Nu stiu daca sa râd sau sa plâng …..

    În orice caz, mai demult, din joaca, am facut o mica repatitie geografica a bogatiei oamenilor si preotilor. A reiesit uimitor, sau poate nu, ca cei mai bogati oameni simpli sunt în tarile protestante, iar cei mai saraci în cele ortodoxe, trecând prin cele catolice. Adica pe masura ce credinta poporului se apropie de cea “adevarata” 🙂

  67. Fratele Andryusha 15 October, 2012 at 20:01

    @rbd: Fiecare cu alegerea lui, dar chestia cu Diavolul care a oferit omului cunoaşterea e pentru cei care au ţinut o singură dată Biblia în mână. Mai aprofundează. Dacă tot vrei să-ţi petreci veşnicia alături de el, e bine să mai afli câte ceva… înainte.

  68. Doru 15 October, 2012 at 20:18

    Mai, mai!
    Hai sa revenim la niste delicii epistolare cu dor de jupanese (dn Petru cel Rares cetire):

    1539, septembrie 29, Suceava
    Pan Mihul, hatman din ţara Moldovei, scriem închinăciune
    şi multă sănătate prietenului nostru bun şi cinstit, domnului
    Tămaşu, birăului Bistriţei. După aceeia dăm a scrie domniei tale
    pentru că şcii Graţiositatea ta, că Dumnezeu a trimis mânia sa
    după păcatele noastre de la porecliţii turci, şi întâmplatu-sau
    jupâneselor noastre să iasă din ţara Moldovei peste munţi, toţi
    după povaţa lui Petru voievod; altfel acum aşa auzim că Petru
    voievod a venit la Ciceu, şi de la jupâneasa mea nu ştiu nimic
    pe unde se afl ă. De aceea rog pe domnia ta, ca pe al nostru bun
    şi cinstit şi de nădejde prieten, nevoieşte-te pentru voia noastră,dacă va veni în Bistriţa, ca să nu se dea( treacă) din Bistriţa în nici-o parte, şi rog pe domnia ta grabnic dăne nouă a scrie, unde este şi unde stă. Tare rog pe domnia ta, ca să faci pentru voea noastră; iar noi aşişderea vom face voia domniei tale în ce va fi voia domniei tale către noi. Şi Dumnezeu să înmulţească zilele şi anii domniei tale. Scris în Suceava, septembrie 29.
    Adresa în dos: Prietenului meu bun şi cinstit, lui Tămaş
    birăului din Bistriţa.

  69. sebra 15 October, 2012 at 21:01

    @Ina_adevarată,
    Fată ai grijă, că numa’ ieri ce-am auzit că Domnul dă înapoi fiecăruia după darul său. Am auzit cu urechile mele!

  70. Dan1 15 October, 2012 at 21:10

    @Doru: Aaaam înteles! Tu esti noul George Damian! :))
    @sebra: Asaaa! Si ai proiectat o bisericaaa! =))

  71. sebra 15 October, 2012 at 21:22

    @Dan1:
    Nu,bre! Biserica era, icoanele vrea popa să le schimbe cu unele cu foiţă de aur (“de aia sunt aşa scumpe!”) şi m-am simţit şi eu, da’ cred că nu m-am simţit suficient să-i fie pe plac popii.

  72. rbd 15 October, 2012 at 22:34

    @Fratele Andryusha: De acord, dar de unde? Cum spuneam, e clar ca Biblia e partinitoare. Imi trebuie niste surse independente. 😀

  73. N.A. 16 October, 2012 at 09:34

    @rbd: Merge si cu bunul-simt si cu instinctul. Nu poti sa iei Biblia literal, au trecut totusi niste mii de ani de cand a fost scrisa. Eu insist sa cred intr-un Dumnezeu bland, cu un oaresce simt al umorului, care trece mai repede peste glumite si derapaje verbale (bine, unele poante sunt chiar blasfemiatoare, nici eu nu le gust, dar nu-i vorba acum de ele) atata timp cat omul se straduie sa fie bun si sa faca lucruri bune. Nu cred in Dumnezeul ala razbunator care loveste copiii pentru pacatele parintilor. Si sunt atatea tampenii sinistre vehiculate despre El…

  74. N.A. 16 October, 2012 at 09:44

    … dar, in alta ordine de idei, mie mi-e foarte drag de Fratele Andryusha si ma doare cand il vad atacat in credinta lui. Pe bune, omul are niste lucruri sfinte, hai sa nu-i batjocorim credinta si sa ne dam noi dăștepți, ca nu detinem adevarul absolut. (Nu ma refer aici la Ina, Ferdinand, astia din “gasca”) Bine, mai mult ca sigur, nici el, da’ fiecare e liber sa aiba ce prieten imaginar doreste (stiu ca-i veche, da’ nu inceteaza sa ma amuze) si sa interpreteze cartile sfinte asa cum doreste. Nici eu nu-s de acord in totalitate cu el, dar ii respect convingerile. Bine, si el e exagerat de sensibil uneori la subiect, nici asta nu-mi place, da’ si voi il intaratati! :))

  75. N.A. 16 October, 2012 at 09:51

    @Fratele Andryusha: N-am comentat nimic, sunt ca si tine, foarte credincioase spre habotnice, le-as fi amărât si nu vreau. Doar ca mi s-a parut ridicola situatia… Stiu ca nici la botez nu se cere parerea copchilului, da’ atunci parca-i prea mic… :))

  76. Morning_Blaze 16 October, 2012 at 10:09

    @Dan1: Exact! E cred cea mai frumos scrisa evanghelie! 🙂

  77. efdedeul 16 October, 2012 at 16:20

    mie multe femei mi-au zis “O, dumnezeule”. ce-ar trebui sa cred?

Leave a reply