Postul nu e post destul

Am schimbat un bec la maşină

Îndrăgitul Eftimie

Vine un moment în viaţa fiecărui om, ba chiar şi în viaţa unui demon mitologic, când i se strică maşina. Mie mi s-a întâmplat la nici 4 ani după ce am cumpărat-o. Mi s-a ars un bec.

Cunoştinţele mele în materie de maşini se rezumă doar la exterior. Ce se întâmplă în interior e pură magie: habar n-am ce-i acolo şi cum funcţionează, şi nu spun asta ca să mă dau mare şi să mă angajez la un service auto. Chiar nu ştiu.

Aşa că sâmbătă dimineaţa am început să studiez autoturismul personal să aflu cum s-ar putea schimba acel bec. Am reflectat o jumătate de oră asupra motorului şi farului, cât să atrag atenţia vecinilor. Niciunul dintre ei nu mi-a recomandat, pentru început, să mă duc la service-ul aflat la câteva case mai încolo – nu de altceva, dar n-am văzut niciodată vreo maşină ieşind de-acolo altfel decât împinsă. Plus că, ultima oară când am trecut pe la ei, să-mi fac ITP-ul, meşterii de-acolo şi-au petrecut jumătate de oră minunându-se cu privire la dimensiunile motorului, pe care îl considerau prea mic ca să funcţioneze. Apoi o altă oră s-au chinuit să mă convingă că nu pot să-mi dea ITP-ul pentru că un asemenea motor mic nu există în realitate. Nu le-am dat nicio şpagă, ne-am despărţit supăraţi.

Revenind la maşina din faţa casei, comisia de supraveghere a stabilit că maşina, fiind franţuzească, este sigur proastă. Apoi, fiind maşină franţuzească proastă, e sigur scumpă la piese de schimb. Apoi, sigur e complicat să schimbi ceva, nenorociţii de francezi le-au făcut intenţionat complicate, să trăiască din service-uri, să se înfrupte mecanicii din banii poporului.

Situaţia era de-a dreptul gravă, aşa că am destupat popicile de vin să lămurim situaţia. În primul şi în primul rând s-a stabilit că cea mai bună maşină este cea germană, mai exact Golful. Dar şi Bemveul e maşină. Te ţine sute de mii de kilometri, consumă sub 5 la sută, motorină şi doar o dată la un milion, două de kilometri trebuie să-i mai schimbi un ştergător.

Îmi priveam maşina cu milă şi mă gândeam cum se strică văzând cu ochii. În câteva ore era vraişte, explodase chiulasa (orice o fi aia), planetarele fuseseră distruse, era roasă de rugină, consuma 15 la sută şi scotea şi fum. Bine, nu exact acum, da’ în doi ani sigur o arunc la tomberon, becul ars fiind doar un semn de la Dumnezeu, peste o săptămână urmând să mi se topească bateria, alternatorul şi să-mi cadă toba.

Spre seară, când s-au cărat experţii auto şi s-a terminat vinul, am tras o fugă la magazinul din sat, am luat un bec de 6 lei, mi-am pus toate speranţele în orele de electronică de la Palatul Copiilor şi în trei minute am schimbat becul. Acum aştept şi apocalipsa auto, dacă vedeţi o maşină distrusă pe stradă fără un motiv anume să ştiţi că e a mea. S-a stricat de franţuzească ce e.

Offtopic, Julius: Vând Peugeot 307, stare excelentă. Exclus persoane care ştiu unde stau.

Share:

58 comments

  1. Cristi 5 October, 2011 at 08:12

    Ce bec e ala de 6 lei? De lanterna? :))

  2. Dan1 5 October, 2011 at 08:20

    Bravo Eftimie, data viitoare încearca sa schimbi o siguranta! E mult mai riscant si îti procura o satisfactie inimaginabila! :))

  3. Cristi 5 October, 2011 at 08:28

    Nuuuu, nu-l asculta pe Dan1 ca explodeaza vibrochenul (orice o fi ala). :))

  4. camionagiu 5 October, 2011 at 08:37

    =))

    daca stateam in Brasov iata ca aveam si eu ocazia sa arat ce stiu in materie de masini. Veneam cu informatii noi despre cureaua de distributei (cea mai buna e cureaua de BMW, ca nu-i curea, e lantz si n-are moarte) – vezi sa nu-ti sara rotile, ai grija pe curbe ca e frantuzeasca – si faceam un spritz

  5. andryusha 5 October, 2011 at 08:37

    În primii 50.000 de kilometri, motorul e foarte mic. După aia se măreşte şi se tot măreşte, până ocupă tot spaţiul de sub capotă şi eşti nevoit să abandonezi maşina într-o pădure neumblată, la miezul nopţii, sub o cruce făcută din trunchiul unui stejar bătrân care a fost lovit de trăsnet în prima săptămână a lunii iulie din al doilea an bisect al celui de-al treilea mileniu.
    O ştie orice mecanic mai răsărit, e elementar.

  6. Radu Udrescu 5 October, 2011 at 08:38

    Tin minte ca parca era ceva banc cu un doctor ginecolog care a emigrat in strainatate unde s-a recalificat ca mecanic auto. La testul final a obtinut 15 puncte din 10 posibile: 5 ca a desfacut motorul, 5 ca l-a pus la loc si inca 5 ca a facut totul prin teava de esapament…

  7. camionagiu 5 October, 2011 at 08:40

    iarasi sunt la moderare si nu o sa apuc sa iau numarul legal de like-uri, caci astia citesc comentariile doar de unde au parasit ultima sesiune de net, de acum 5 minute, nu se duc mai sus sa vada ce minunatii erau la moderare si apar mai tarziu.

    PS

    noi doi ar trebui sa ne deschidem un service Daily Cotcodac

  8. N.A. 5 October, 2011 at 08:47

    =)) Nu inteleg cum te-au lasat sa scrii pe DC daca ai masina frantuzeasca! =))

  9. Pentru de dimineață | aghiuţă 5 October, 2011 at 08:54

    […] Eftimie știe că mașinile franțuzești sunt […]

  10. Ovidiu Eftimie 5 October, 2011 at 09:07

    @Cristi: Erau doua la preţul ăsta.
    @N.A.: Şi mogulul tot de-aia are, numai că-i stricată.

  11. Dan1 5 October, 2011 at 09:15

    @Ovidiu Eftimie: Are si-a lui vreun bec ars? =))

  12. Anonimu' Mihai 5 October, 2011 at 09:18

    … de fapt, trebuia pastrat becul si inlocuita masina.

  13. sebra 5 October, 2011 at 09:22

    De aia nu merge economia în ţara asta. Că te-ai apucat să-ţi schimbi singur becul în loc să mergi la un service autorizat sau chiar la reprezentanţă. Bine, pentru devizul de la reprezentanţă trebuia să faci un credit de nevoi personale.

  14. N.A. 5 October, 2011 at 09:32

    @Ovidiu Eftimie: Aha. Acum ne explicam aversiunea lui pentru francezi. :))

  15. Raluca 5 October, 2011 at 09:42

    Nu stiu cat de bune sunt masinile frantuzesti, dar urate sigur sunt. 😀

  16. ionut 5 October, 2011 at 09:42

    @N.A.: Parca vad cum il ajung blestemele alora de pierdura la “mima cu pisici” si se casatoreste cu o frantuzoaica. :-SS

    Atunci ar fi interesant de urmarit cum se roaga de CMS sau 4mall sa semneze textele despre francezi in locul lui :D.

  17. Ovidiu Eftimie 5 October, 2011 at 09:51

    @Raluca: Zi de asta că-i urâtă. I dare you!

  18. Raluca 5 October, 2011 at 10:02

    @Ovidiu Eftimie: Joci murdar. Ma refeream la masinile pe care si le poate permite un consumator mediu.

  19. ionut 5 October, 2011 at 10:04

    @Raluca: In caz ca nu-ti placu masina lui Eftimie, sa stii ca au si mai mititele: cum ar fi asta 🙂

  20. Raluca 5 October, 2011 at 10:07

    @Ovidiu Eftimie: Iar Bugatti sunt italieni la origine, doar au francizat.
    @ionut: Oh, si trebuie sa bage melodie de fundal impresionanta despre iubiri pierdute? I don’t like it.

    Revin: Or fi ieftine, fiabile, bune ca alegere de cumparare, dar masinile frantuzesti sunt urate.

  21. Dan1 5 October, 2011 at 10:08

    @Raluca: Oricum, veyronu’ ala e, de fapt Audi parca. Ca e produs în frantza, asta e irelevant.

  22. Raluca 5 October, 2011 at 10:09

    @Dan1: 😉

  23. andryusha 5 October, 2011 at 10:13

    Maşinile franţuzeşti se asortează greu cu poşeta, iar cu pantofii e aproape imposibil să găseşti una care să se potrivească.

  24. Ovidiu Eftimie 5 October, 2011 at 10:13

    Veyron e maşină fraţuzească, Clarkson a zis-o. Veyron era şofer francez. Ettore însuşi şi-a făcut prima fabrică în Franţa.

  25. Tetelu 5 October, 2011 at 10:15

    Motorul e foarte mic, consuma doua pipete de bezina la 100 km.
    Daca are motorul asa mic cred ca macar becurile de la far sunt suficient de mari.

  26. JULIUS 5 October, 2011 at 10:18

    @Raluca: 206 e una dintre cele mai misto masini din clasa ei. frumoasa si proasta, ca sa zic asa.

  27. costin 5 October, 2011 at 10:18

    @Ovidiu Eftimie: Vezi ca e indicat sa schimbi si perechea la becul ars. Nu stiu motivul, dar asa scria in toate manualele masinilor pe care le-am avut pana acum.

  28. Raluca 5 October, 2011 at 10:21

    @JULIUS: Acum nu va luati toti de mine. E o parere umila si subiectiva. Banuiesc ca voua va place de v-ati ales-o. 🙂

  29. Tetelu 5 October, 2011 at 10:21

    @costin: E adevarat, pentru ca becurile de masina sunt monogame pe viata, am vazut eu pe Discovery. O sa-ti moara celalalt de inima rea.

  30. Lecteriţa 5 October, 2011 at 10:22

    Edison a fost razbunat!

  31. Rada 5 October, 2011 at 10:24

    @Raluca: De fapt, atu-ul masinilor frantuzesti e ca arata bine. 😀
    On topic: La a mea ca sa schimb un bec tre’ sa scot farul cu totul. Pentru asta imi trebuie o surubelnita normala cu capatul in stea sau foarte lat, si o surubelnita lunga.

  32. pui de rocker 5 October, 2011 at 10:25

    @camionagiu: Daca va deschideti service auto, eu sunt primul client!
    Mai rau decat am patit-o pana acum nu se poate… Sa ma duc la un schimb de ulei + filtre si sa plec cu baie de ulei noua, sonda lambda noua, fise noi + mai stiu eu ce-au schimbat acolo 😀
    Aaa.. era sa uit! Nu mai merge nici termocupla, am oprit de 2 ori pe Dealu Negru ca-mi clocotea motoru’ :))

  33. Raluca 5 October, 2011 at 10:26

    @Rada: Ok, ok, oi avea eu preferinte mai excentrice. 🙂

  34. Dan1 5 October, 2011 at 10:32

    @costin & @Tetelu: Nu bre, e ca sa nu fie masina dezechilibrata pe-o parte si sa se mai rastoarne – Doamne-fereste – la vreun viraj. :))

  35. Tetelu 5 October, 2011 at 10:36

    @Dan1: Ai dreptate, mai ales la masinile cu motorul asa mic, e periculos ca un bec sa fie mai greu ca celalalt.

  36. N.A. 5 October, 2011 at 10:45

    Mie nu-mi plac alea nemtesti. Si din cate stiu service-urile sunt proaste, cel putin asa se vaietau amicii care au avut. Cah Golf si tot neamul lui de la VW.
    Imi plac astea mici, frantuzesti sau nu, genul pe care iti vine sa le ciupesti de obrajori! :)) Ma topesc cand vad un Smart (bine, stiu ca-s inutile si proaste, da’ is dragalase foc)! 😀

  37. costin 5 October, 2011 at 10:46

    Am râs şi eu prima oară când am văzut asta scris, dar cânt am văzut că la următoarele maşini tot aşa zice, dând şi o explicaţie pe care nu am reţinut-o, am început să fac cum scrie. Şi erau şi maşini de naţii diferite, să nu ziceţi că la astea franţuzeşti atârnă mai greu becul nou.

  38. N.A. 5 October, 2011 at 10:50

    @andryusha: Deci de-aia am eu masina alba. Era cat pe ce sa aleg rosie, da’ am realizat la timp! Daca ma imbrac intr-o zi in albastru, sau verde, ce ma fac, fataaaah?! Tre’ s-o iau la picior, cum sa ies asa neasortata, sa raza si curcile de mine?!

  39. Rada 5 October, 2011 at 11:09

    Masinile frantuzesti au oglinzi foarte bune. E o adevarata traditie in productia de oglinzi retrovizoare la francezi, de cand le puneau pe tancuri ca sa poata vedea unde sunt nemtii. Stiu, e veche.

  40. Dan1 5 October, 2011 at 11:15

    @Rada: Trebuia sa formulezi asa: au oglinzi foarte bune, tehnologia provenind direct din industria militara. =))

  41. Rada 5 October, 2011 at 11:22

    @Dan1: Adevarat, suna mai bine. Parca deja imi vine sa ma duc sa cumpar una. =))

  42. Tetelu 5 October, 2011 at 11:26

    @costin: Replace light bulbs in pairs. If you are changing a light bulb that has a pair, it is advisable to change both of the light bulbs even if only one of them is not working. These light bulbs are used at the same time so if the other one breaks, its pair is most likely to break soon. The light bulb is also known to be dimmer and dimmer with use. If you only change one light bulb, you wouldn’t have the same balance in the strength of light. Light bulbs that you should change in pairs are fog lights, head lights, tail lights and brake lights.

    Motivatia cred ca este facuta de producatorii de becuri, pe aceeasi logica cred ca este bine sa schimbi toate becurile de pe masina in momentul in care unul se arde. Si cind becurile se ard inseamna ca in curand vor aparea si alte defectiuni, e mai bine sa schimbi masina cu totul. Daca e frantuzeasca poti sa-ti iei una nemteasca, are becuri mai bune.

  43. andryusha 5 October, 2011 at 11:37

    @N.A.:
    Nu-i chestie numai de culoare. Ţine şi de silueta maşinii în general, de linia portierelor, a spoilerului, a eleronului, de cea a aripilor. Apoi, de momentul când alegi să o conduci. O maşină butucănoasă se va asorta perfect cu o plasă din rafie “tip Carrefour”, deci e ideală pentru cumpărături, pe când o siluetă prelungită se va armoniza mai bine cu sacii din plastic în care se duc resturile menajere sortate în prealabil la pubelele ecologice. Încă o dată, totul ţine de ritm, moment, tonus, inspiraţie, karma.
    Bărbaţii se uită numai la consum, o femeie ştie cu adevărat ce vrea de la o maşină.

  44. Dan1 5 October, 2011 at 11:48

    @andryusha: Scuzati, si o masina cu care cari saci de CM11 de la BricPrak… astaaa, ma rog… Cum tre’ sa fie? :))

  45. costin 5 October, 2011 at 11:57

    @Tetelu: La 3 lei bucata, iti dai seama ce imperii isi fac astia din becuri. Si asta e pret mare. Eu am dat 1 leu pe un bec de pozitie. Mi se pare un sfat de bun simt sa schimbi anticipat decat sa risti sa mergi fara un bec functional.

  46. serban 5 October, 2011 at 11:58

    @Ovidiu Eftimie: Azi în Franţa, dar, când Ettore a înfiinţat fabrica, Alsacia era în Germania.

  47. andryusha 5 October, 2011 at 12:04

    @Dan1:
    Depinde cine e şoferul.
    Dacă e bărbat, să fie încăpătoare, să consume puţin şi să fie suficient de puternică să poţi pleca primul de la toate liniuţele.
    Dacă e femeie, să fie un gipuşor aşa, nu prea mare, un pic mai mare ca un Land Cruiser, să te poţi strecura uşor pe lângă toţi nesimţiţii din trafic, să fie turbo-diesel, că benzinarele poluează mult şi trebuie să te-nfingi prea tare în pedală când vrei demaraj, şi să aibă senzori de parcare, că majoritatea bărbaţilor parchează între dungile alea albe şi nu peste ele, astfel că nu rămâne suficient loc pentru o doamnă care execută corect manevrele de aterizare pe pilot automat.

  48. serban 5 October, 2011 at 12:16

    O variantă la vechiul banc cu numărul cerut de oameni ca să schimbe un bec.

    Câţi autori Daily Cotcodac, câţi vecini de-ai lor şi câte sticle de vin trebuie ca să schimbi un bec?

  49. Tetelu 5 October, 2011 at 12:18

    @costin: De acord ca sfatul este de bun simt si pentru siguranta, insa nu acelasi lucru pot sa-l spun despre partea cu banii. Becurile de far sunt destul de scumpe, unele trec si de 100 lei. Poti avea unul de rezerva in masina.

  50. dyers_eve 5 October, 2011 at 12:23

    Eu credeam ca masinile frantuzesti merg doar in marsarier =))

  51. costin 5 October, 2011 at 12:24

    @serban: In acest caz schimbi masina cu totul. Iesi mai ieftin decat cu sticlele de vin.

  52. finch 5 October, 2011 at 13:04

    La Renault schimbarea becurilor chiar poate fi o problema, fara misto. Am asa ceva si dupa vreo cateva luni de la cumpararea masinii am exersat schimbarea becurilor, de antrenament, ca sa nu fiu luat prin surprindere cand se arde primul bec pe drum si noaptea. Da, becurile de la faruri se schimba greu si atunci cand stii cum s-o faci, ai nevoie de maini de copil, flexibile si de cunoasterea exacta a procedurii, adica experienta anterioara, pentru ca nu vezi exact locul unde bagi-scoti becul nici macar ziua, e pe dibuite. La cel de pe partea dreapta trebuie sa scoti din clema de prindere furtunul de la rezervorul de lichid de parbriz, ca sa poti introduce aceeasi manuta de copil la locul cu pricina. Eu am maini subtiri si dexteritate de ceasornicar, dar tot nu e simplu. Inchiputi-va ca exact cand ai ajuns la locul cu pricina iti scapa becul din degete de la un carcel, ca tii mana flexata din incheietura la 90 grade. Stiti cat costa la service asa ceva? 50 RON. Becul e 30 (la Carrefour e 16 din ala bun) iar manopera 20. De ce 20 RON? Pai e normata afacerea la 20 minute de lucru, iar ora de electrica e 60. Mi s-a ars un bec cand masina era la service si nu mi-au dat-o pana nu am acceptat sa-mi schimbe becul.

  53. Dan1 5 October, 2011 at 13:25

    @dyers_eve: Alea era tancurile bre! =))

  54. Sabotor 5 October, 2011 at 16:45

    @tetelu
    Explicatia aia cu schimbatul becurilor in pereche e cam trasa de par, pentru ca la masina becurile nu se ard ci se rupe filamentul din cauza gropilor cu mult inainte sa se diminueze luminozitatea din cauza ca ar fi becul vechi.

    @costin
    becurile alea de 3 lei te tin cam o luna. si daca mai ai norocul sa ai xenoane, nici un visele cele mai umede nu dai 3 lei pe un bec.

  55. costin 5 October, 2011 at 17:45

    @Sabotor: La 1-3 lei eu vorbeam de becuri de pozitie sau frana, nici nu mai tin minte exact ce am schimbat. Sunt cam ca alea de lanterna :D.
    Intradevar, un bec de far, H1/H4/H7, costa mult mai mult. Iar la xenoane chiar ca nici nu vreau sa ma gandesc.

  56. asdf 5 October, 2011 at 19:04

    Nici nu stii ce noroc ai… unele masini frantuzesti trebuie dezasamblate pt a schimba un amarat de bec http://www.youtube.com/watch?v=nXCZ2v-nIF4

  57. kilroy 5 October, 2011 at 21:17

    Vreau si eu ce a consumat Andryusha, ca azi e de vis 😉

  58. andryusha 6 October, 2011 at 13:38

    @kilroy:
    N-am consumat nimic, aşa sunt eu: un tip special… :))

Leave a reply