Aventurile bravului soldat Julică

Singurătatea șoferului în excursie (II)

Julius Constantinescu

Şoferul unui grup de excursionişti poate totuşi restabili armonia între pasageri. Să presupunem, de pildă, că excursia este plănuită în străinătate şi că, la punctul vamal, va întreba un vameş de unde îşi poate procura o “rovignetă”. Desigur, s-a exprimat nefericit, el vroia de fapt o “vignetă” – “ro” vine de la România. Toată lumea se va prăpădi de râs şi se vor face o mulţime de glume pe seama şoferului:
– În Bulgaria se cheama “buvignetă”.
– Ha-ha-ha! Şi în Ungaria “huvignetă”.
– Ha-ha-ha! La ruşi – “ruvignetă”.

Să mai spunem că orice fel de glumă, oricât de slabă – pare greu de crezut, dar da, chiar şi cea cu “buvigneta” -, este o sursă inepuizabilă de veselie şi poate fi repetată ore în şir, obţinându-se acelaşi efect hazliu de fiecare dată.

Pe tot parcursul drumului, larma din automobil nu încetează decât în două situaţii.

În cel mai comun caz, se întâmplă atunci când conducătorul automobilului este oprit de poliţie şi amendat pentru o contravenţie rutieră. Bineînţeles că niciun excursionist nu se va oferi să împartă amenda cu şoferul, aşa că, atunci când acesta se va întoarce în maşină, va constata că absolut toţi pasagerii au căzut într-un somn adânc, întâlnit de regulă la oamenii care nu au mai dormit de cel puţin 72 de ore. Mi s-au semnalat chiar cazuri de şoferi care au comis intenţionat încălcări mărunte ale legii rutiere în dreptul unei maşini de poliţie pentru a fi amendaţi şi a putea şofa neperturbaţi măcar o bucată de drum.

Cea de-a doua situaţie se întâlneşte la întoarcerea din excursie. Acum, toată lumea este obosită, iar pasagerii vor profita de bancheta comodă pentru a trage un somnic. Desigur, şoferului i-ar prinde bine puţină conversaţie ca să nu adoarmă la volan, dar nimeni nu este dispus să-şi neglijeze propriul confort pentru el.

Odată ajunşi acasă şi revigoraţi după somnicul de pe bancheta din spate, excursioniştii ţâşnesc cu maşină, îşi iau bagajele din portbagaj, se îmbrăţişează şi promit să-şi trimită unul altuia pozele făcute în călătorie. Singurul care nu participă la veselia generală este şoferul – el abia se mai ţine pe picioare de oboseală. La despărţire, este totuşi bătut amical pe spate de prietenii săi:

– Dacă ştiam cum conduci, mergeam cu trenul.
– Şi n-aveam nevoie nici de buvignetă!
– Ha-ha-ha!
– Ho-ho-ho!
– U-hu-hu!

Share:

39 comments

  1. Dan1 18 August, 2010 at 09:02

    – Daca stiam cum conduci, mergeam cu trenul.
    – Ei, n-au intrat zilele-n sac, data viitoare o sa te las pe-acolo sa vii cu trenul! =))

  2. remus 18 August, 2010 at 09:45

    Ştiu exact ce zici J, eu de obicei sunt şoferul.

    Ce e mai nasol e că nu poţi să bei o bere când faci pit-stop de mâncat şi beut… ceilalţti se înveselesc iar tu trebuie să conduci.

    Fază tare la intrare în austria la un chioşc de vignete
    Meltean român (italiano gigolo de puta madre 800): “Abţibildum!!”
    Vânzătoarea: ???
    Meltean român: “Abţibildum!!”
    Vânzătoarea: ???
    Pretin de-al meu care deja se plictisise îl ajută: “road tax”

    O altă chestiune este condusul sportiv, pe care unii (mai ales neşoferii) nu îl înţeleg. Astfel când aude lumea că “am chef” de mers aşa (de obicei când e drumul ami liber şi asfaltul bun) să vezi cum:
    – se pun centurile şi în spate
    – se fac cruci
    – se fac aluzii “că nu ne grăbim” şi că “nu avem o oră impusă de sosire”
    – unii îmi spun schumi (nu de la şumudică :)) )

    recunosc că am avut şi persoane care au spus că nu se vor mai urca la mine în maşină, asta după ce m-am dat în stambă pe ploieşti-cheia-braşov noaptea pe zăpadă :))

    deci julică, şi şoferii se pot distra câteodată!

  3. Sebi 18 August, 2010 at 10:13

    Eu am o singura regula pe care o impun la plecare: “Nu comenteaza nimeni stilul meu de condus”. Daca este incalcata, trec pe modul sportiv 😀 si atunci, vorba lui remus, toata lumea isi pune centura.

  4. cuibaru 18 August, 2010 at 10:19

    si in Kurdistan cum se cheama vigneta?curvinieta?

  5. Petrov 18 August, 2010 at 10:20

    iar pozele nu le trimite nici pulea.

  6. Tweets that mention Daily Cotcodac» Singurătatea șoferului în excursie (II) -- Topsy.com 18 August, 2010 at 10:21

    […] This post was mentioned on Twitter by juliusdc and oanaportase, mihai pintilie. mihai pintilie said: Naspa.. RT @JuliusDC: Daily Cotcodac» Singurătatea șoferului în excursie (II) http://bit.ly/b1dtaK […]

  7. Adrian 18 August, 2010 at 10:21

    Soferul trebuie sa isi impuna reguli clare de la inceput.
    La mine in masina regulile sunt clare:
    1. Toata lumea poarta centura de siguranta.
    2. Nimeni nu mananca in masina
    3. Nimeni nu fumeaza in masina
    4. Cantitatea de bagaj este limitata dimensional (ca la avion)
    5. Nimeni nu comenteaza cu privire la viteza de deplasare, etc.
    Dupa primele cateva drumuri o mare parte din prieteni deja prefera
    sa se deplaseze cu masinile lor, chiar daca efortul este ceva mai mare.
    ;))

  8. Dan1 18 August, 2010 at 10:25

    @cuibaru
    kurvinieta :))
    @Adrian
    Dar despre muzica, AC, etc, nicio regula, nimic?

  9. Simona Tache 18 August, 2010 at 11:06

    să scrie numai dan voiculescu, că el ştie, restul sunt de umplutura 😛

  10. N.A. 18 August, 2010 at 11:07

    Da, da.. insoara-te tu, tranteste-i doi plozi nevestei si sa vezi dupa-aia distractie la drum.. Sa vezi cum se transforma nevasta aia de gasca (ce-ti aprecia enorm stilul sportiv, suspensiile sport ale acestei super-masini, de care e si pacat sa mergi batraneste, si doua sutele patruzeci la ora pe unde se putea) intr-o fricoasa care caraie in permanenta ca acum conduci ca nebunul si nu te intereseaza ca ai copii in masina, vei sa-i bagi intr-un stalp, etc.. 😀
    Macar prietenii sunt mai finuti, nu ti-o spun chiar de la obraz… :))

  11. JULIUS 18 August, 2010 at 11:09

    @Simona Tache: ai descoperit si tu gluma asta. la noi e fumata de mult =))

  12. JULIUS 18 August, 2010 at 11:10

    @NA: da, cred ca e ceva de vis. stiu de la amicul Dexter 😀

  13. sebra 18 August, 2010 at 11:15

    Mai e şi faza din benzinărie “aspiră şi tu puţin înăuntru, cât beau eu cafeaua, nu vezi că e ca la porci în maşina asta??”

  14. Mihai 18 August, 2010 at 11:18

    Adica soferul este The Village Idiot!

  15. anndryusha 18 August, 2010 at 11:47

    Şoferul se distrează cel mai bine. Vorba aceea:
    “Alcoolul e fudulie, adrenalina-i temelie!” =))

  16. remus 18 August, 2010 at 12:11

    @cuibaru în Kurdistan pentru vignietă au un nume de cod “Ak-47” :))
    @anndryusha , păi tocmai dacă intervine adrenalina, înseamnă că nu se mai numeşte condus sportiv, se numeşte sinucidere. Ceea ce ar trebui să simţi este doar plăcere, totul ar trebui să fie sigur pentru tine, şoferul. Ce simt ceilalţi : adrenalină, frică, furie etc. nu prea e problema şoferului :))

    @Dan , muzica: ce are chef şoferul, dar să nu-i deranjeze prea tare pe ceilalţi. Adică nu-i oblig la Opeth şi Katatonia dar un Scorpions şi Queen pot să suporte.
    AC: să nu fie prea mare diferenţa faţă de afară.
    Nu se deschid geamurile aiurea, nu se mănâncă ciocolată, nu se beau sucuri colorate (gen fanta madness)

    Muuulte reguli 🙂

  17. mifty 18 August, 2010 at 13:55

    @remus: şi mai ai prieteni??? :))

  18. Dan1 18 August, 2010 at 14:05

    @remus
    La drum merge o muzica mai linistita (are si Queen câteva). Poate ar fi mai bine sa ai o decapotabila, ai mai reduce din decalog (aia cu geamurile, aia cu AC (care mie mi se pare aiurea, acum când sunt 37°C afara, tu ai tine aerul la 34, nu?) :))

  19. anndryusha 18 August, 2010 at 14:59

    @remus: Să înţelegem că ţie nu ţi s-a întâmplat niciodată ca, în trafic, cineva să facă o manevră neaşteptată, un pieton să se afle aiurea în mijlocul drumului… chestii din astea? Totul e numai plăcere, siguranţă, stăpânire de sine?…

  20. Simona Tache 18 August, 2010 at 15:06

    @julius: mi se pare chiar buna gluma. pot s-o mai fac pana ma plictisesc? macar de vreo 800 de ori, asa?

  21. JULIUS 18 August, 2010 at 15:10

    @ST: nu ajungi la 800, ca te bagam mai repede in spam 😀

  22. mifty 18 August, 2010 at 15:20

    să scrie numai ecleru’… pardon, ST, că ea ştie.
    restu’ e cu siropu’!!! 😛

  23. remus 18 August, 2010 at 15:26

    @ mifty, da cum să nu… destui 🙂 s-au mai obişnuit, mai încalcă regulile (mănâncă ciocolată pe ascuns!)…

    @ Dan, nu prea îmi place muzica lentă… dacă-s obosit mă adoarme… dacă nu-s mă agită, la mien merge ceva cât de cât ritmat.
    Geamurile nu se deschid că e AC (sau oprim ac ul şi ne fâlfâim pe geam…). Iar legat de temperatură, nu ştiu să-ţi spun diferenţa pentru că nu am display care să-mi arate temperatura… ideea e că dacă afară-s 37 în niciun caz în maşină nu vor fi 20… vor fi de la 25 în sus, asta aşa ochiometric. Ideea e să nu fie un şoc prea mare când ieşi din maşină şi nici când urci…

    @anndryusha, ba da, dar nu acesta era obiectul discuţiei. plus că deja am început să îmi dau seama de manevrele aiurea pe care le vor face babuinii.
    Adică te uiţi la poziţia maşinii, viteză, poziţia şoferlui la volan, dacă vorbeşte la telefon, dacă are pălărie, dacă gesticulează dacă se ceartă cu cel din maşină, dacă merge prea repede, dacă merge prea încet, dacă schimbă aiurea benzile, dacă vrea să iasă din parcare, cât de repede s-a îndreptat spre maşină, apoi te uiţi la maşină dacă e julită, lovită, tunată, neingrijită, de firmă, de distribuţie, dacă semnalizează dacă se uită în oglinzi etc Asta ca să îţi faci o idee despre cum ar putea să reactioneze când treci pe lângă el.

    Apoi la ceilalti participanti la trafic trebuie să ai grijă cum se deplasează, să degahezi un pic când treci pe lângă un grup de copii sau biciclist, eventual îi claxonezi scurt de “sunt aici, atenţie că vin!”.

    Legat de pietoni, trebuie avut grijă în punctele cu vizibilitate redusă trebuie redusă viteza, chiar aproape de 0 am încetinit când credeam că va trece cineva prin faţa unui autobuz.

    Deci e foarte important să anticipezi şi să adaptezi poziţia maşinii şi viteza la condiţiile date, să iei decizii foarte repede.

    De exemplu dacă e cineva oprit pe banda 1, accelerez şi intru pe banda 2 sau opresc? Asta e o decizie pe care trebuie să o iei foarte repede în foarte puţin timp şi e afectată de mulţi factori (viteza ta de deplasare, distantele dintre tine şi ceilalti participanti la trafic, viteza celor care vin pe banda 2 etc etc etc)

    Sunt extraordinar de multe lucruri pe care le faci pentru a fi sigur când conduci o maşină, lucruri pe care ceilalţi nu le văd, şi apoi au replici de genul “de ce mergi aşa tare nebunule, inconştientule”.

    Mă opresc aici , nedorind să ţin un seminar despre conducerea prudentă care nu are nicio legătură absolută cu viteza de deplasare.

    Revenind pe latura amuzantă propun discuţii pe temele următoare:
    -Oglinda retrovizoare: Ghid practic pentru femei, pălărioşi şi cetăţeni din Alba!
    -asiguarea- mit sau legendă urbană?
    -semnalizarea, a complete idiot’s guide!
    -folosirea corectă a benzilor. (secţiune specială pentru femei: marcajul nu se ia între roţi deşi e greu de crezut!)
    -viteza de deplasare, puţină fizică nu strică! (pentru bărbaţi: energia cinetică)
    -folosirea corectă a luminilor (special pentru tuneri: folosirea proiectoarelor de ceaţă, acestea nu sunt testicolele maşinii…)

  24. mifty 18 August, 2010 at 15:50

    … şi cică nevastă-mea se miră de ce nu numai că nu vreau maşină, nici permis, măcar!!! ;))

  25. anndryusha 18 August, 2010 at 15:55

    @remus: Ai perfectă dreptate. Însă, unele din aceste manevre, cel puţin, implică şi un mic consum de… adrenalină. N-avem ce face, aşa e construit organismul omului, fir-ar! 😉 :))

  26. Mihai 18 August, 2010 at 16:26

    @remus: bai nene ce rabdare are baiatul asta…Eu zic sa-l lasati sa cotcodaceasca cu voi

  27. finch 18 August, 2010 at 17:14

    Eu am acele reguli verificate de-a lungul timpului.
    1) soferul are intotdeauna dreptate
    2) stilul de condus nu se comenteaza
    3) daca soferul face vreo manevra ce pare periculoasa pentru pasageri, atunci se aplica punctele 1 si 2.
    4) centurile se pun obligatoriu, chiar daca va strang de gat, s-ar putea sa va dea o stare de somnolenta incat sa pot conduce nestingherit. Daca eu trebuie sa port centura si sa stau nemiscat in scaun, de ce voi trebuie sa va fataiti pe bancheta si sa faceti glume aiurea?
    5) sistemul audio al masinii reda ceea ce vrea soferul si la volumul dorit de el, este pentru relaxarea sa, nu a pasagerilor, care pot sa asculte la casti.
    6) Cand soferul schimba uleiul, este recomandat sa profite de ocazie toti pasagerii, mai ales daca se merge in grup de masini, orice alta cerere de oprire este posibil sa nu poata fi onorata la timp.
    7) temperatura aerului din interior se stabileste la un nivel de compromis, dar care sa nu afecteze confortul soferului. Fara sugestii de genul “da-l mai incet, ca ma trage curentul”. Pune-ti fes pe cap si fular la gat, soferul nu poate conduce ud fleasca, cu transpiratia intrandu-i in ochi, pentru confortul unui friguros ce poarta maieu pe sub tricou si la 38C.
    8) sub nici o forma nu este permisa fraza “repede, ia uite pe geam ce chestie…”. Daca nu esti in stare sa povestesti cu subiect si predicat ceea ce vezi, la persoana a treia, nu te obosi sa imi distragi atentia.

    Prima data cand neamurile au mers cu mine ca sofer in masina mea a iesit cu scandal, ba muzica, ba AC-ul facea frig, ba mergeam prea incet sau prea tare. Dupa 50km am oprit si i-am dat jos pe toti sub pretextul de la punctul 6. Cand toti erau imprastiati am mutat masina cativa metri si am stat cu motorul pornit si masina incuiata. Le-am spus prin geamul crapat o singura data ca orice incalcare a cuvantului meu va presupune ca vor ajunge acasa cu alt mijloc de transport. N-a scos unul un cuvant tot drumul. Si-au pus caciuli si fesuri daca li se parea frig, dar n-a cracnit unul. Democratia are limitele ei, iar un sofer nervos sau suparat pe comportamentul pasagerilor e mai periculos decat gropile din carosabil. N-am facut nici un accident, n-am provocat nici o situatie de accident, am scapat din situatii provocate de altii pentru ca aveam liniste in masina si nu eram distras de discutii din spate. Discutiile in contradictoriu, mai ales catre finalul calatoriei, cand oboseala e maxima si atentia redusa la zero pot avea consecinte tragice. Ma intorceam cu niste prieteni in coloana dintr-o calatorie in afara tarii, eram dupa 11 ore de condus si mai aveam vreo ora pana acasa. Prietenul meu era in masina din fata si se certa cu nevasta si fetita, care il presau sa mearga mai repede, ca vor mai repede acasa. Fetita in spate nici centura nu o avea, ca nu vrea ea sa stea ancorata, la fiecare 5 minute ba se intindea pe canapea, ba se zgaia pe unul din geamuri, ba ne facea semne celor din spate. De obosit ce era, a luat in plin cu rotile din stanga un refugiu de tramvai nesemnalizat in oraselul de provincie prin care treceam. Masina s-a basculat dreapta si ridicat pe doua roti, a mers 10 metri efectiv pe doua roti, apoi a tras inspirat dreapta si a aterizat pe 4 roti si s-a oprit langa trotuar. Strada goala, fara trafic sau masini parcate, miezul noptii. Janta stanga fata indoita, brat putin indoit, anvelopa sparta, janta stanga spate ciupita dar functionala. Umflat rezerva (janta mica, anvelopa pliata) si montat pe dreapta spate, mutat roata drapta spate pe stanga fata. Distractie de o ora, pentru ca soferul sa-si revina din soc. Fetita daduse cu capul de plafon si avea cucui. Totul provocat de fandoseala si lipsa de autoritate a soferului. Aceeasi fetita a prietenului la mine in masina pune centura din proprie initiativa, stie ca nu accept exceptii.

  28. mifty 18 August, 2010 at 17:21

    @finch: dictatorule, tiranule, huoooooo… la târgovişte cu tineeee!!!! 😛

  29. Ciprian 18 August, 2010 at 17:49

    @mifty vezi ca sperii comentatorii dc si superi si Originalul.

  30. Nu plange ca s-a terminat, bucura-te ca s-a intamplat » Singurătatea șoferului în excursie (II) 18 August, 2010 at 19:05

    […] şi se vor face o mulţime de glume pe seama şoferului: – În Bulgaria se cheama “buvignetă”. (more) De la Julius citire Niciun comentariu X1_AdParams = { 'pub' : '560302451683403', 'site' : […]

  31. remus 18 August, 2010 at 19:19

    @finch, ai punctat corect partea cu oboseala la sfârşitul excursiei. Asta e valabilă în orice activitate, mai mutl sau mai puţin extremă… accidentele se întâmplă la foarte puţin timp de final, deoarece concentrarea scade, oboseala e mare, “mai e un pic şi ajungem”. etc

    Şi sub nicio formă nu ai voie să îi laşi să te enerveze, deciziile luate în condiţiile în care eşti riitat, supărat etc, sunt în majoritatea lor proaste, chiar fatale.

    @anndryusha… cred că situaţiile în care intervine adrenalina sunt maxim 5 pe an, şi nu din vina mea. Adrenalina o iau din alte sporturi în care nu pun în pericol decât propria-mi viaţă 😀

  32. Dan1 18 August, 2010 at 19:32

    Citind toate comentariile voastre am ajuns la urmatoarea concluzie (uimitoare): cel mai bine e sa aiba toata lumea cate un Smart (nu fac reclama mascata la marca asta) si sa mearga fiecare cu jumatatea lui de semimasina, se intalnesc pe aliniamentul stabilit si se simt bine =))
    Ce atatea complicatii, ca AC face frig cand e cald afara, ca mergi prea repede sau prea incet, ca muzica e prea lenta sau prea manelara…
    Si, @mifty, daca nu vrei masina, macar o semimasina, ce zici?
    =))

  33. mifty 18 August, 2010 at 20:16

    @Dan1: io meditez la o cursieră… sau şi mai bine la o trotinetă!!!
    nu de alta, dar AC nix, mp3ploaier, nix, centură de siguranţă nix, comentarii la stilul de condus nix…
    sau mai bine, merg cu trenu’…
    chit că asta înseamnă să car juma’ de apartament cu mine!!! >:P

  34. WaTzaP 18 August, 2010 at 20:27

    – Dacă ştiam cum conduci, mergeam cu trenul.

    Nu cred ca soferul, n-a facut parte din anturajul distractiei.

  35. Dan1 18 August, 2010 at 20:32

    @mifty
    Da bre, da’ trenu’ a devenit in ultimu’ timp cel mai nesigur mijloc de transport :))
    Macar cu masina risti un carambolaj, o impuscatura, da’ scapi cu viata =))

  36. mifty 18 August, 2010 at 21:25

    @Dan1: în india, da, corect.
    şi în romanella, că deh, noi e mai deştepţi ca nemţii sau englezii… şi avem mai mulţi bani ca ei!!!
    puteam să zic şi “autocar”, că s-au înmulţit ca ciupercile după ploaie, ba se mai pot şi închiria cu şofer cu tot pe 2-3 zile, o săptămână-două…

  37. comentezi? 24 September, 2010 at 14:08

    Acest articol este o dezinformare! Buvinieta este o vigneta pentru BUcuresti, nu pentru bulgaria. Ea chiar egzista, dar trebuie sa fii sofer de camion ca sa stii de unde o iei si la ce o folosesti.

  38. Farmecul inegalabil al vacanţelor cu gaşca 19 August, 2013 at 07:36

    […] Singurătatea șoferului în excursie (II) […]

  39. Alt Marian 22 August, 2013 at 22:10

    Pai sigur ca era mai bine cu trenul, toata lumea se putea pisa în liniste, fara a astepta ore întregi un refugiu cu WC si lipsit de alba-neagra si alte distractii similare 🙁

Leave a reply