Postul nu e post destul

Spasiva, Gorby, da’ mai stai şi pe-acasă

Eu unul nu înţeleg care e treaba cu Gorbaciov. Dacă sunteţi interesaţi de ce se întâmplă prin lume, deci nu vă uitaţi la posturile româneşti de ştiri, poate n-aţi observat, dar omul ăsta e invitat la orice tăiere de moţ de la noi. Mai are doar un pas până să vină şi la nunţile de manelişti, să-i lipească bulibaşii hârtii de un milion pe pata aia de pe chelie. Problema mea e: ce calităţi deosebite are omul ăsta ca să merite să fie invitat peste tot – şi pe o căruţă de bani?

Principala chestie pentru care ni-l amintim pe Gorbaciov este că a făcut praf un imperiu. Acum nu-mi spuneţi mie că a făcut asta intenţionat; hai să fim serioşi, dacă vă dă cineva pe mână un imperiu, n-o să ţineţi de putere cu dinţii? Nu mai spun că nici măcar n-a avut un rival pe măsură: pe vremea lui, în fruntea lumii capitaliste era Reagan, un fost actor de mâna a doua – adică e ca şi cum lui Napoleon i s-ar fi opus nu Wellington, ci Papi sau Andrei Duban.

Până şi pisicul meu, când strică ceva prin casă, ştie că a făcut o prostie şi se ascunde sub pat vreo oră-două; Gorbaciov, în schimb, după ce a stricat ditai imperiul, apare mândru peste tot. Ştiţi voi cumva ca Darius III, după ce a făcut praf Imperiul Persan, să fi ţinut conferinţe în agora Atenei sau să fi fost invitat la inaugurarea vreunui amfiteatru în Efes? Îl chemau cumva barbarii pe Romulus Augustulus, ultimul împărat al Romei, pe la tot soiul de cumetrii, doar pentru ca gazda să se poată da mare în faţa invitaţilor: “Ştiţi pe cine avem aici? Pe omul care a îngropat Imperiul Răului!”? A fost Montezuma răsfăţatul presei din Spania, desemnat omul anului şi numit cu dragoste de contemporani Monty?

Să nu mă înţelegeţi greşit, şi mie Gorby mi se pare un tip de treabă, atât doar că nivelul lui competenţă nu-l recomanda să conducă un imperiu, ci, poate, cel mult o asociaţie de bloc. Cu toate că şi acolo probabil ar fi debranşat blocul de la utilităţi, ar fi pierdut funcţia în favoarea unui beţivan de la etajul 5 şi ar fi sfârşit spărgând seminţe cu tineretul la alte scări, unde ar fi povestit ce cool era pe vremea lui – n-aveai apă caldă şi căldură, da’ băgase glasnost şi acu’ toată lumea avea voie să dea chef.

Share:

46 comments

  1. Nu plange ca s-a terminat, bucura-te ca s-a intamplat » Spasiva, Gorby, da’ mai stai şi pe-acasă 18 April, 2010 at 23:35

    […] deosebite are omul ăsta ca să merite să fie invitat peste tot – şi pe o căruţă de bani? (more) De la Julius citire Niciun comentariu X1_AdParams = { 'pub' : '560302451683403', 'site' : […]

  2. zaqk 18 April, 2010 at 23:48

    In valtoarea istoriei el este cel care a dat tonul schimbarilor. Daca nu era el si in locul lui ar fi aparut altul ca sef al CC al PC, si acum ii cantam osanale lui Ceasca. Sau, cu putin noroc, asta ar fi murit si in loc era altul, dar tot in acelasi rahat.

  3. presacaopra(v)da.blogspot 18 April, 2010 at 23:54

    Io zic ca Gorby s-a speriat pe dezvalurile senzationale de la be unu tv ale lu Cartianu, si-a venit sa puna lucrurile la punct: cei 35.000 de turisti rusi erau turisti rusi, panimaite?

  4. heruvymus 19 April, 2010 at 01:31

    Eu zic ca tovarasul asta cu pata pusa nu are nici un fel de valoare. De ce? SIMPLU:l-a vazut cineva la OTV????

  5. Otto 19 April, 2010 at 02:16

    sa faci pulbere un imperiu din indiferent orice motive (inclusiv incompetenta) e o mare smecherie.
    care e cel mai mare lucru pe care ati fost voi in stare sa-l faceti pulbere?

  6. Pirca 19 April, 2010 at 08:04

    @Otto
    Uite, de exemplu tu ai cam reusit sa faci pulbere logica.

  7. claudia 19 April, 2010 at 08:20

    tare faza cu o.t.v-ul:)

  8. unmihai 19 April, 2010 at 09:39

    las’ c-am avut si noi unul.. Constantinescu. Emil Constantinescu.
    si aluia, ca si lu’ Gorbi, asa-i mai place sa se auda vorbind de numa’ numa’.
    Dar spre deosebire de Gorbi, Emil nu a avut ce sa mai faca pulbere: eram deja in oala cu rahat pana in gat. El n-a facut decat sa mai invarta un pic cu linguroiul ca sa omogenizeze compozitia.

  9. Lucian 19 April, 2010 at 10:13

    Nu e apreciat fiindca a facut praf un imperiu, ci pt. ca nu i-a macelarit pe unii cand au trecut la democratie. Ba mai mult, el le-a dat voie. Crede cineva ca se reunifica Germania sau scapam noi esticii de comunism daca Gorby era un Brejnev ?
    La urma urmei nu i-a macelarit nici pe ai lui si pana la urma l-au rasturnat. A dat drumul oamenilor de prin puscarie, disidentilor de prin internarile fortate de la psihiatrie…
    Si interesant de stiut e ca presa rusa era mai libera in 1990 decat e acum. N-a fost el un tiran prea reusit, dar daca voia sa fie, acum era naspa rau de tot pt noi.
    Ptiu…ia 100 de dolari pe chelie de la mine, Gorby :))

  10. Pirca 19 April, 2010 at 10:37

    @Lucian
    Da, dar problema e: nu i-a macelarit fiindca nu a vrut sau fiindca nu a putut? Data fiind situatia economica si militara a URSS la sfarsitul anilor ‘8o – un simplu exemplu: criza energetica era atat de grava, incat Moscova era nevoita sa importe la preturi exagerate de la “tarile-prietene” din lagarul socialist (de unde penele de curent de la noi) – e mai plauzibil ca nu putea, fiindca raporturile de forte nu mai erau ca in ’68, ca rusii sa poata sa faca legea netulburati. Sunt convins ca Gorbaciov n-ar fi fost mult mai bland ca Brejnev daca ar fi dispus de aceleasi resurse – in fond, aveau multe lucruri in comun, inclusiv gustul pentru produsele de lux din Vest.

  11. Stephanie 19 April, 2010 at 10:58

    Pai , nah, pe cine sa invite si astia la evenimente? Are si omul nevoie de bani… si oricum,are tariful mai mic decat, sa zicem, Paris Hilton! =))

  12. Curentatu' 19 April, 2010 at 11:12

    Mai un botez de revista, mai o cumetrie, mai o reclama la Vouitoane (nu e gluma), face si tov. Gorbi un pic de plusvaloare.
    Ca oricum daca sta in Rusia il injura rusul de rand ca pana acu 20 ani mergea fara viza pana la Berlin si acuma nici macar pana la Talinn nu mai ajunge fara.

  13. Wpolitika 19 April, 2010 at 11:13

    Hahaha, cat de adevarat.

  14. iulian rinder 19 April, 2010 at 11:33

    Domle, da de goeopoliticiana asta, scuze, ex-ţarina Raisa, de ce nu spui nimic? Ca din cate am citit era o adevarata Elena ( Lupescu, Ceausescu, Udrea, Basescu, nu conteaza) a imperiului. Un cabinet doi al turismului. Si, de altfel, nu cred ca se vede cu alesul Marii Adunaturi Nationale de la popularii democrati, recte tipul ala de lupta cu coruptia la beunu. Mai bine cu Bercea Modialu, ca ala cu neamul lui a ajuns din India pana in Spania. Si pot discuta ca de la fost daramator la actual creator de imperiu. Daca totusi vine si Base, cred ca si Mondialu si Sovieticu ii pot lipi o suta de euro pe suvita rebela.

  15. Dragos B. 19 April, 2010 at 11:47

    Unde mai pui ca sambata a aparut si-ntr-unul din episoadele “The Simpsons”… … … =))

  16. karmapolice 19 April, 2010 at 12:16

    lol…gorby a facut PERFECT ceea ce i-au ordonat sefii lui masonici..distrugerea imperiului a fost comandata, si de aia, ca un baietel ascultator este invitat ca sa i se mai dea niste bombonele

  17. Florian 19 April, 2010 at 12:18

    Că Gorby nu s-a aşteptat să iasă ce-a ieşit, asta e clar. Dar nenorocitul lui de spirit progresist e vinovat nu numai pentru prăbuşirea mândrului imperiu sovietic, ci şi pentru catastrofa dezintegrării luminosului lagăr socialist. Le zic pe gustul tău, Pircă, n’ashea? Că, precum văz, te oftici de mama focului că nepriceputul ăsta de Gorby, cu glasnostul şi perestroika lui, a făcut praf bunătate de imperiu, de unde ne venea şi nouă lumina. Jos capitalismul, trăiască şi înflorească mândra societate socialistă multilateral dezvoltată din Cuba şi Coreea de Nord! Hai Steaua!

  18. Pirca 19 April, 2010 at 12:25

    @Florian
    Care este legatura intre competenta unei persoane si eticheta morala aplicata intreprinderii pe care o conduce? Imagineaza-ti o companie producatoare de haine care ar exploata munca copiilor dintr-o tara asiatica (desigur, asa ceva nu exista). Daca noul director al companiei ar falimenta-o, ceea ce ar duce si la eliberarea copiilor respectivi din fabrici, ar putea el sa fie considerat o persoana competenta? Mai mult, cum l-ai judeca luand in considerare faptul ca nu a falimentat compania din dorinta de a-i elibera pe acei copii, ci doar pentru ca nu era un manager bun si a luat decizii gresite?

  19. Florian 19 April, 2010 at 13:12

    @Pirca
    Ai dreptate, directorul fabricii de care zici nu a vrut să îi elibereze pe copii, dar a luat nişte măsuri care să le îmbunătăţească viaţa. Faptul că măsurile cu pricina au dus fabrica la faliment demonstrează că directorul nu e un bun mamager, pentru că a calculat greşit riscurile deciziilor sale. Aş aprecia însă spiritul său progresist şi curajul de a reforma un sistem nedrept, mai ales că se aştepta cu siguranţă să întâmpine opoziţia profitorilor vechilor reguli.
    Revenind de la exemplul cu fabrica la reformele lui Gorbaciov, nu cred că politica de glasnost & perestroika a provocat fiori de bucurie în clasa politică din URSS şi în KGB. Măcar pentru faptul că, în ciuda opoziţiei la care cu siguranţă că se aştepta, a avut curaj să îşi impună reformele, eu cred că Gorbaciov trebuie apreciat. Si, chiar dacă nu a dorit să se ajungă la efectele ulterioare pe care le-au avut măsurile lui, puţină recunoştinţă poate tot ar trebui să îi purtăm. Dacă în locul lui era un tip cu mintea închistată gen Andropov, Cernenko sau Brejnev, mai mergeam şi acum la defilări de 1 Mai şi 23 August.

  20. Din Copilarie 19 April, 2010 at 13:55

    de cand l-am vazut la tv zilele trecute mi-am pus problema asta ce naiba mai cauta pe aici..ca nu intereseaza pe nimeni de el.

  21. dc 19 April, 2010 at 14:09

    In ruseste la “multumesc” se zice “spasiba” (ma rog, transcriere fonetica,pentru ca se scrie “spasibo”)

    Dupa mine Gorbaciov a incercat sa faca un capitalism cu “fata umana”, in sensul darii unor libertati…vezi situtatia din fost Iugoslavie. Numai ca a scapat situatia de sub control. Ca sa fiu sincer, sunt convins ca, in mintea lui, si Iliescu si-a dorit aceeasi directie in zilele alea agitate din decembrie ’89…in nici un caz nu s-a gandit la democratie, privatizare si alte de astea, ca reprezentau tot ce era mai rau, conform gandirii lui. Ca a iesit altceva, e alta poveste…

  22. florin 19 April, 2010 at 14:21

    Ce cacat de imperiu era urss-ul? O adunatura de comunisti imputiti cu o putere de decizie imensa referitoare la ce se intampla prin Europa si nu numai, construita pe o temelie de cadavre si destine distruse.Traiau mai bine cei din statele membre atunci decat acum?Compari aceasta adunatura cu imperiul roman?
    Nici eu nu vad de ce este invitat Gorbaciov.Este asociat cu inceputurile capitalismului in tarile foste comuniste.Unde dracu vad astia capitalism in aceste tari?Afacerile se fac in acelasi mod.

  23. Pirca 19 April, 2010 at 14:26

    @Florian
    Sunt de acord cu tine ca fara renuntarea lui Gorbaciov la doctrina Brejnev, orice schimbare de regim in Romania ar fi fost imposibila. Ceea ce spuneam era doar ca aceasta renuntare a fost in mare masura obligata: esecul din Afganistan dovedise destul de clar ca doctrina Brejnev nu mai putea fi aplicata, chiar daca cercurile conservatoare ar fi vrut mentinerea ei.
    Masurile reformiste au fost clar un risc asumat – intrebarea, pana la urma, este daca erau ele atat de radicale pe cat ni se par noua post facto sau daca Gorbaciov n-a fost de fapt decat un simplu reformator in interiorul sistemului (cam cum si-ar fi dorit si Ion Iliescu sa fie), cineva care a incercat sa carpeasca pe unde se putea, doar-doar reuseste sa salveze ceva din URSS? Un personaj mult mai admirabil decat Gorbaciov si care in mod clar nu a vrut sa salveze “Imperiul” ar fi fost, de pilda, Alexandr Iakovlev, care din pacate a murit acum cativa ani si oricum am senzatia ca si daca mai traia n-ar fi onorat invitatii de la toti tatulicii.

  24. caspino 19 April, 2010 at 17:01

    Gorby, in primul si primul rand trebuie apreciat pentru ca la momentul respectiv a avut oo. Unul din riscurile asumate atunci de el era si acela de razboi civil. Si mai mult ca sigur am fi fost si noi tarati in el.Avand varsta optima pentru a candida la postul mortem de erou, pentru mine ramane un fel de salva vita. Adeca mai frate, jos colopul pentru oo.

  25. Pirca 19 April, 2010 at 17:14

    @caspino
    Razboi civil intre cine si cine? Si noi ce am fi cautat in razboi, ne bagam ca sa le scuipam seminte in cap de pe margine? Tu lucrezi cumva la Realitatea? Intreb fiindca numai acolo fac scenarii din astea “daca in camion nu erau oua, ci, intr-o varianta foarte plauzibila, TNT, accidentul ar fi ras de pe fata pamantului orasul Pascani”.

  26. Otto 19 April, 2010 at 17:23

    oau, ce tare esti ma pirca, ii tragi un sut oricui nu impartaseste punctul tau de vedere suta la suta si anume cu toate nuantele. si ii iei la rind.
    ce tare esti… :-)))))))))))

  27. Pirca 19 April, 2010 at 17:41

    @Otto
    Mi-ati atacat punctul de vedere si am incercat sa-i dau fiecaruia un raspuns potrivit cu critica. Lui Florian am incercat sa-i raspund civilizat, articulat si inteligent (ma rog, in masura posibilitatilor mele de a fi inteligent). Matale ai avansat o critica concentrata pe ideea “care e mai smecher” iar caspino, un frumos scenariu. Am incercat sa va raspund la fel (adica intr-un mod potrivit cu critica) fiecaruia in parte. Da-mi niste argumente pentru pozitia ta si s-ar putea sa ma convingi, dar nu incerca sa-mi dai cu halba in cap, ca la sportul asta s-ar putea sa fiu si eu mester.

  28. caspino 19 April, 2010 at 17:49

    Nu la cap, la oo! 🙂

  29. caspino 19 April, 2010 at 17:55

    Retrospectiv toti le avem tari si aratoase. Mie mi-au tzitziit pe vremea aia!

  30. Otto 19 April, 2010 at 18:01

    @pirca
    atacat puncte de vedre, dat cu halbe in cap, dumnezeule mare da de ce asa o atmosfera belicoasa?
    punctul meu de vedere e ca gorby nu a distrus nimic pentru ca nu mai era nimic de distrus. comunismul era de mult falimentar (si aici iti pot aduce argumente economice, sociale care s-ar intinde pe foarte multe pagini), iar gorby a fost primul care a fost nevoit (pe el a cazut magareatza) sa recunoasca asta si sa incerce o reformare disperata. acuma fapt este ca pe atunci se credea ca se poate reforma asa un sistem, inca nu era la indemina experienta fostului ddr care s ane arate ca un asemenea sitem nu poate fi reformat sau macar redresat nici macar in decenii, nici macar in cazul in care reforma e condusa cu toata hotarirea capitalista germana si mai ales cu sutele de miliarde pierdute aiurea de rfg in ddr.
    din punctul meu de vedere gorby a facut o incercare disperata de a salva macar nucleul unui imperiu, dar incercarea lui a venit mult prea tirziu intr-un context in care sistemul era demult kapput si pe fondul unei totale lipse experienta itr-o asemenea intreprindere, experienta cu care nu ne putem lauda nici astazi.
    omul a consfintit fortat de realitate ceea ce nu mai avea incotro si trebuia oricum consfintti demult.

  31. caspino 19 April, 2010 at 18:51

    Da,da!Belicoasa, belicoasa. Au de toate aici si moguli si tirani.Cre` ca au si un shogun ascuns pe undeva.Il tin in caz de razboi civil. 🙂

  32. Silavaracald » Experimentul “peştisorul”! 19 April, 2010 at 19:40

    […] n-o să fie nevoie de desfăşurarea aia masivă de forţe, pentru că eu fac cât Julius, Chinezu, Achilianu, Eftimie, Zoso şi Cabral la un loc! « Nervi în […]

  33. Florian 19 April, 2010 at 19:59

    @Pirca
    Da, intenţia lui Gorbaciov a fost să reformeze sistemul, nu să îl schimbe. In privinţa asta suntem de aceeaşi părere, aşa că baţi la porţi deschise. Eu ziceam doar că, dacă în locul lui era un căpos precum Ceauşescu, ar fi ţinut cu dinţii de dogmele, principiile şi celelalte tâmpenii ale ideologiei comunismului pur şi dur, iar URSS şi „lagărul socialist” ar mai fi rezistat ani buni, indiferent că scârţâia din toate balamalele. Sigur, o mişcare de eliberare precum cea din Cehoslovacia anului 1968 putea să dărâme şandramaua, pentru că URSS nu ar mai fi avut forţa să intervină, iar slăbiciunea pe care ar fi dovedit-o ar fi declanşat eliberarea tuturor ţărilor din estul Europei, pe principiul dominoului. Problema este că trebuia să se şi găsească poporul dispus să reediteze „Primăvara de la Praga”.
    Una peste alta, rămân la părerea că dacă în locul lui Gorbaciov ar fi fost un Kim Il Sung, problema ar fi fost mult mai complicată. Văzând lucrurile în felul ăsta, cred că lui i se datorează într-o măsură semnificativă destrămarea imperiului sovietic fără mari convulsii.

    PS Cred că ai vrut să spui „post factum”.

  34. caspino 19 April, 2010 at 20:28

    Post coitum a vrut sa zica. Ca daca faceau aia sunca de Praga cu oua rosii noi eram Varza a la Cluj acu! Cre ca m-am intoxicat cu oo! De la pasti mi se trage. 🙂

  35. Pirca 19 April, 2010 at 21:27

    @ Florian
    De acord cu tine la toate punctele, inclusiv cel cu “post factum” – asa e corect, dar mi-a venit la gura “post facto”, cum e mai uzual (desi gresit).

    @ Otto
    Pai si nu puteai sa zici asa de la inceput? Partea bune e ca acum comentariile au devenit mult mai inteligente si mai documentate decat articolul.

  36. mifty 19 April, 2010 at 23:31

    pircă tată, bubuişi cu bâta-n baltă de te-am auzit şi eu… zi mersi că acum mă lupt cu dihania de HDaudio, şi n-am timp.
    da’ aşteaptă-te (foarte) curând la un comentariu lung, suculent şi argumentat… că văz că după asta oftezi!!! :>

  37. teo 19 April, 2010 at 23:35

    tocmai va citeaza b.a.d.e.a., ati intrat in prime-time :))

  38. jose 20 April, 2010 at 00:18

    tovarase, se scrie spasiba (спасибa) si se citeste spasiva! dar nu te prea duce dovleacul, iei informatiile asa cum le auzi, le potrivesti pe masura lipsei inteligentei tale, talent nu ai, doar la capitolul tupeu te descurci.
    in fapt, pe calapodul mizeriei din tara asta!

  39. teo 20 April, 2010 at 00:37

    sincer, topaiam pe-aici ca mai nou avem Daily Cotcodac la TV..si nu oriunde ci la A3 :))..deci nu prea am fost atenta :D..oricum, amicul incerca niste ironie; o fi crezut ca textul e ca analizele alea serioase din Foreign Policy si de aia se tot stramba..ca de obicei, n-a inteles nimic..a citit el ce-a citit si s-a mutat la zoso

  40. Glumetzu 20 April, 2010 at 07:52

    Eu zic ca abia acum sunteti vedete! Traficu? Nu se pune! RoBlogFest? Nu se pune! Badea? Da frate, abia acum sunteti celebri :))

  41. Stephanie 20 April, 2010 at 08:17

    Aoleu, v-a porcait Badea aseara! Parca erati prieteni cu Mogulul, cred ca a inteles pe dos indicatiile sefului…

  42. kmicick 20 April, 2010 at 10:38

    Wellington a avut vreun merit la Waterloo? Doar că a fost acolo, prezent. Putea fi oricare altul şi tot aia era. Mai studiază.
    Iar Gorbaciov e mai competent decât ai putea tu bănui vreodată.

  43. Pirca 20 April, 2010 at 10:50

    @kmicick
    Eu te-as banui ca esti Badea, dar dupa teoria despre Waterloo s-ar zice ca l-ai citit pe Tolstoi iar dupa pseudonim, pe Sienkiewicz, deci nu poti fi Badea.

  44. kyrre 20 April, 2010 at 14:04

    Ati putea chiar sa va si dati loviti un pic. Adica publicati ce scrie mogulul si nici macar de un pic de recunostinta nu aveti parte. Sunteti criticati chiar la televiziunea mogulului? Lumea e rea domnule.

  45. vasilissa 22 April, 2010 at 08:08

    Doar o mica nota. Discordanta, desigur. E “SpasiBa”. Cu b. B de la… sa zicem, viezure. 🙂

  46. aprozarnet 26 April, 2010 at 02:56

    s-a produs o schimbare in comentariul tau care schimba tocmai ideea de baza din post; anume:
    Pirca Says:
    (April 19th, 2010 at 9:27 pm)
    @ Florian
    De acord cu tine la toate punctele,


    asta dupa ce Florian spusese ca:
    “Eu ziceam doar că, dacă în locul lui era un căpos precum Ceauşescu, ar fi ţinut cu dinţii …
    (sau)dacă în locul lui Gorbaciov ar fi fost un Kim Il Sung”

    cand dupa cum era spus in post, venea mult mai “general/absolut”:
    “hai să fim serioşi, dacă vă dă cineva pe mână un imperiu, n-o să ţineţi de putere cu dinţii?”

    adica deci ca ORICINE cum ar veni.. ar fi fatut “ca Ceausescu sau Kim Il Sung.
    …in cazul URSS-ului…”imperiu”.

    Asta era teza aruncata…si care intre timp s-a schimbat vad.

Leave a reply