Postul nu e post destul

Triumph – naşterea, ascensiunea, falimentul şi renaşterea

Alex Ripper

Majoritatatea cititorilor Dailycotcodac s-au entuziasmat citind titlul. Domnii sperând să vadă tinere domnişoare in lenjerie intimă, iar doamnele crezând că le voi vorbi despre danteluţe. Ei bine, nu voi vorbi despre producătorul de lenjerie intimă Triumph, ci despre legendarul constructor britanic de motociclete. Nu, nu sunt unul și același.

În 1885, un tânăr imigrant neamţ, pe nume Siegfried Bettmann, înfiinţează la Londra Agenţia de Import – Export S. Bettmann & Co. Primele produse vândute de Bettmann au fost bicicletele, dar firma se ocupa şi cu vânzarea de maşini de cusut importate din Germania. Carevasăzică, făcea negustorie – pe vremea aia nu prea erau la modă termeni ca „importator” sau „exportator”.

În 1886, Bettmann schimbă numele companiei în Triumph Cycle Company, iar după un an, cu susţinerea celor de la Dunlop Pneumatic Tyre Company, înregistrează New Triumph Co. Ltd. În acelaşi an (pentru cititorii care n-au reușit să facă acest calcul, gen V3ntor: 1887), cu Bettmann se asociază un conaţional, Moritz Schulte. Oamenii se mută în Coventry și încep să producă biciclete, iar în 1902 le vine ideea să le atașeze și un motor, ca să pedaleze mai ușor. De notat că prima bicicletă cu motor dezvolta 2,25 CP – practic, era ca o căruță cu doi cai de care legi și-un mânz.

Dacă în primii ani de producţie Triumph a folosit design-ul şi motoarele altora, în 1904 constructorul englez începe să își deseneze singur motocicletele, iar un an mai târziu apare prima motocicletă concepută integral de Triumph, care folosea un motor de 363 cc cu 3 CP (cam același lucru ca mai sus, doar că mânzul crescuse între timp).

Începutul Primului Război Mondial pică la țanc pentru Triumph, care devine furnizorul de motociclete pentru armatele Aliaţilor. Peste 30.000 de motociclete, printre care renumitul Model H, au ajuns pe front şi au adus companiei un renume de producător de motociclete fiabile. Dat fiind că Primul Război Mondial s-a dus mai mult în tranșee, probabil că motocicletele erau folosite de regulă ca să dai o fugă după țigări prin tranșeele aflate la distanțe mai măricele.

După război apar disensiuni între Brettmann și Schulte, cel de-al doilea dorind să înlocuiască producţia de biciclete cu cea de maşini. Cu toate că Schulte părăseste compania, în 1920 Triumph achiziţionează defunctul producător de autoturisme Hillman din Coventry, iar în 1923 apare pe piaţă primul autoturism Triumph Motor Company. (Părerea mea, Rippere, e că s-au luat de la altceva – ori de la bani, ori unul dintre ei s-a culcat cu nevasta celuilalt. Numai în ziua de astăzi oamenii sunt atât de principiali încât sunt în stare să se certe de la o idee – n.J.)

La mijlocul anilor ’20, Triumph devine cel mai important producător britanic de maşini şi motociclete, cu o producție de peste 30.000 autoturisme şi motociclete pe an. Marea Depresiune ce afecta Europa începând cu anul 1929 pune probleme de cash-flow și companiei Triumph, care intră în lichidare, iar Jack Sangster, proprietarul Ariel Motors din Birmingham, speculează cu promptitudine situația și cumpără compania. Nou înfiinţata Triumph Engineering Company Ltd reîncepe să producă motociclete desenate de Edward Turner, cel care va proiecta modelul 5T Triumph SpeedTwin de 500 cc în 1937, model ce va sta la baza motocicletelor Triumph până în anii ’80.

Am ajuns la momentul în care Triumph va trece Oceanul pentru a concura în cursele moto din Statele Unite împotriva legendarelor motociclete Harley și Indian. Vor reuși oare modelele Triumph să se impună sau, dimpotrivă, se vor întoarce în Anglia cu coada între picioare, cam ca fotbaliștii lui Dinamo când se întorc din satele de pescari din Islanda? Vom vedea săptămâna viitoare.

Până atunci,
http://zaazu.com

Share:

41 comments

  1. Fratele Andryusha 25 February, 2012 at 15:23

    Off topic: Nu-mi vine să cred cât a putut evolua tehnologia imprimantelor în ultimii ani. Canon Pixma are cartuşe separate de culoare, cap de imprimare separat (care sper că se poate înlocui, la o adică), hârtia se pune într-o casetă, calitatea tipăririi pe draft e excelentă, mai rămâne numai să mă lămuresc cum e cu refilul şi gata!
    Oricum, prima impresie e excelentă, Canon Pixma iP3600 e o bijuterie, mulţumesc cartusel.ro! 🙂

    Gata, acum mă apuc să citesc şi textul. :))

  2. Fratele Andryusha 25 February, 2012 at 15:29

    Ar merge o bicicletă cu trei cai putere, mai ales în zonele de deal, când ai dori să pedaleze oricine altcineva, numai tu nu. =))

  3. l@ura 25 February, 2012 at 15:29

    uh, am dat click pe bikerul de la sfarsit si am ajuns intr-un loc’sor simpatic unde am gasit multe/multi Smiley simpatici :)am vrut sa pun un comm cu un pinguin si mi-au zis ca asta e spam si nu pot edita nimic; pe scurt, ce cod trebuia sa copy/paste ca sa va arat pinguinul pe care l-am salvat azi?…pls….

    ca n-am invatat nici pana-n ziua de azi sa merg pe bicicleta

  4. Sick Tear 25 February, 2012 at 15:33

    D-aia n-a facut TriuNfu’ boxer, sa nu fie confundat cu chilotu’…:-S
    On: ar fi loc de mai multe detalii despre scooterele astea 😀

  5. Lepka 25 February, 2012 at 15:50

    Ah, ce mi-a placut finalul..practic, cand am terminat de citit, fredonam melodia de generic de la Teleenciclopedia 🙂 Edu.cativ !

  6. Serban 25 February, 2012 at 16:04

    @Lepka:
    Wikipedia.

  7. Lecteriţa 25 February, 2012 at 16:15

    Fugi, bre, d-aicea cu mutantii astia! N-ai prins tu bicicleta Pionier,cu care intram in toti peretii si parapetii si se indrepta din 3 ciocane pe nicovala, in potcovarie la nea’ Petrache! Ia intra tu cu una de-asta intr-un container!

  8. Ina_adevarata 25 February, 2012 at 16:35

    Eu îmi amintesc singura dată cînd am încercat să umblu cu o bicicletă a mătușă-mii- a fost fain, dar tușă-mea mi-a luat repede bița, cu pretextul stupid că trebe să-i îndrepte roata făcută opt. Cine l-a pus pe teiul ăla să se pună în calea bicicletei mele? El nu a văzut că sînt începătoare?

  9. Alex Ripper 25 February, 2012 at 16:45

    @Serban: Am uitat ca in tara asta toti sunt specialisti. Aveti wikipedia, la ce ma mai chinui eu sa va povestesc…

  10. RoseN 25 February, 2012 at 16:52

    Da’ o poza cu dantelute n-ai pus si tu zau asa =)) hai na, acceptam si una cu un gagiu misto pe-un motor 😀
    deci daca nu apare asa ceva saptamana viitoooooare…hrrrrrrr!

  11. Alex Ripper 25 February, 2012 at 16:54

    @RoseN: Ma voi apuca sa invata sa crosetez, si voi face dantelute pt saptamana viitoare. Daca nu m-am senilizat de tot, cred ca imi aduc aminte si sunt poze si cu gagii pe motoare. :))

  12. Ina_adevarata 25 February, 2012 at 16:55

    Rippere, RoseN are dreptate. Arată-ne și nouă gagii musculoși, cu tricouri mulate și blugi uzați, stînd relaxați pe bițe. Ce-i asta? Prea sînt articolele tale doar pentru băieți!

  13. Fratele Andryusha 25 February, 2012 at 16:57

    @Alex Ripper: La două poze cu motoare, bagă şi una cu o cratiţă din Teflon, ca să nu mai fii acuzat de discriminare. =))

  14. Alex Ripper 25 February, 2012 at 17:00

    @Ina_adevarata: Sapt viitoare, va fi continuarea Triumph, dar apoi trec pe motociclistul de la pagina 5, cancan cu motoare. Cu poze multe, detaliate si colorate pt gospodinele DC.

  15. RoseN 25 February, 2012 at 17:00

    @Fratele Andryusha: Baaaaaaaaai, iaaaaa vezi tu cu cratitele tale, ca eu am zis dantelute, daaaa? =))

  16. Alex Ripper 25 February, 2012 at 17:02

    @Fratele Andryusha: Vor fi cratite de teflon cu danteluta, si nu se mai supara nimeni. 😀

  17. Fratele Andryusha 25 February, 2012 at 17:08

    Pui două cratiţe legate cu o danteluţă şi un ghidon şi apoi poţi să baţi câmpii cât vrei. =))

  18. Alex 25 February, 2012 at 17:13

    La 20 de like-uri, va dau poze cu motorul meu (pun si danteluta pe el, daca vreti). La 30 va dau poze cu mine (fara danteluta), iar 35 like-uri, va dau poze cu femei si barbati pe motoare. Iar la 50 de like-uri va pun poze cu pisici (cu danteluta, fara danteluta, cu motor fara motor) =))

  19. Camelia 25 February, 2012 at 17:21

    @Alex: parca n-as vrea sa ajungi la 50 :))

  20. Fratele Andryusha 25 February, 2012 at 17:25

    Abia acum am sesizat lovitura către Dinamo. Maestre, continuă că scrii excepţional! =)) =))

  21. Dan1 25 February, 2012 at 17:36

    @RoseN & @Ina_adevarata: Asa? http://www.materiaincognita.com.br/wp-content/uploads/2011/06/if-you-can-read-this-the-bitch-fell-off.jpg

  22. Serban 25 February, 2012 at 17:49

    @Alex Ripper: Avem Wikipedia, avem Daily Cotcodac.

    Aștept un articol bine documentat și cu poze despre polimeri. Sunt mulți nespecialiști care ar vrea să afle ce este nylonul, teflonul sau siliconul.

    Și creșterea peștilor de acvariu e interesantă, sunt mulți pasionați.

  23. Alex Ripper 25 February, 2012 at 18:03

    @Serban: Asteptare placuta in continuare.

  24. Ina_adevarata 25 February, 2012 at 18:12

    @Dan1:
    Nu. Mai incearca.

  25. Cms 25 February, 2012 at 19:08

    “Dat fiind că Primul Război Mondial s-a dus mai mult în tranșee, probabil că motocicletele erau folosite de regulă ca să dai o fugă după țigări prin tranșeele aflate la distanțe mai măricele.”
    =)) =))

  26. Finu' Milli 25 February, 2012 at 19:30

    buna treaba Rippere,astept sa ajungi la Rocket III.si daca pentru exemplificare alegi si o poza cu un thunder pe motor,Adriana Metalista iti va fi profund recunoscatoare:D
    p.s.la dantelute nu ma pricep,da’ la un crosetat de fulare m-as baga:)))))

  27. Mel 25 February, 2012 at 20:21

    Tu ce motor ai? Cand ne povestesti cate ceva despre el?

  28. Alex Ripper 25 February, 2012 at 20:27

    Pentru ca s-au facut chiar 21 de liker-uri, ma tin de cuvant. :))

    http://img12.imageshack.us/img12/247/32254727691409233447610.jpg

  29. Adriana Popescu 25 February, 2012 at 21:25

    @Finu’ Milli: Se spune “nasha mea Adriana Metalista”, da? =))

  30. Dan1 25 February, 2012 at 21:38

    @Alex Ripper: Nu vad macrameul (dantelutza, ma rog)…

  31. Alex Ripper 25 February, 2012 at 21:54

    Abia am inceput sa crosetez:))

  32. Etta 25 February, 2012 at 22:38

    Poza a treia merge de picnic. Astept sa creasca iarba.

  33. Alex Ripper 26 February, 2012 at 05:20

    @Mel: Daca vreti va povestesc fespre el, si va povestesc si cum am ajuns sa fiu pasionat de motoare, dar cred ca sunt alte lucruri mai interesante de povestit.

  34. N.A. 26 February, 2012 at 11:02

    @Serban: La cresterea pestilor e specialist Petreanu. Sau Julius, pentru experienta acumulata in perioada in care i-a “ingrijit” :))

  35. ErRon 26 February, 2012 at 11:38

    @N.A.: Cresterea pestitor fara apa, daca-mi amintesc bine?:D

  36. Alex Ripper 26 February, 2012 at 11:40

    Bun, deci s-a ajuns la mareata cifra de 31 de like-uri. :))) Deci trebuie sa ma achit de datorie decat. :))))

    http://img38.imageshack.us/img38/2421/18571o.jpg

    http://img641.imageshack.us/img641/3518/18571.jpg

  37. cristi 26 February, 2012 at 13:07

    Cand am citit titlul credeam ca articolul este despre chiloti. :))

  38. Alex Ripper 26 February, 2012 at 16:02

    @cristi: Chiloti de tabla, mai exact. :))

  39. Sick Tear 26 February, 2012 at 16:08

    As vrea si io un chilotz’ d-asta de tabla, cu dantela model SpeedMaster, daca se poa’… ;;)

  40. Alex Ripper 26 February, 2012 at 16:53

    @Sick Tear: Incearca la non-stop, poate cine stie :)))

  41. N.A. 26 February, 2012 at 19:35

    @ErRon: Fara apa, mancare si aer. :))

Leave a reply