Evenimentul zilei de ieri

O istorie…(10) – Secolul XX

Radu Pircă

• Secolul XX
Primul Razboi MondialUnor comandanţi atât de competenţi nu le-a fost greu să-i ducă pe soldaţii francezi la masacru în Primul Război Mondial (foto). Cu preţul a un milion şi jumătate de morţi şi în mare măsură graţie ajutorului americanilor, Franţa s-a răzbunat pentru înfrângerea din Războiul Franco-Prusian şi i-a înverşunat pe germani suficient de tare pentru ca, două decenii mai târziu, să o ia de la capăt.

Măcar despre participarea Franţei la Al Doilea Război Mondial putem spune că a fost veselă, spre deosebire de tragedia din Primul. Hitler a cucerit ţara într-o lună şi jumătate, cu o strategie inspirată din cărţile căpitanului Charles de Gaulle, respinse ca prostii de Statul-Major Francez după ce autorul refuzase să-l semneze ca autor şi pe mareşalul Petain. Acelaşi Petain, un om de mare caracter s-a bucurat să preia conducerea unui guvern colaboraţionist mai antisemit decât cel german (bine, aici probabil că românii nu-s cei mai indicaţi să arunce piatra). Când soarta războiului s-a întors în favoarea aliaţilor, trupele franceze care refuzaseră să capituleze, în frunte cu de Gaulle, s-au grăbit să fie şi ele pe acolo, măcar ca să facă poze “eu cu americanii eliberând Europa”.

În acest timp, sălbaticii cuceriţi cu un veac în urmă au început să-şi dea seama de valoarea militară a forţelor de ocupaţie şi şi-au proclamat independenţa. Comandanţii din colonii se pare că lipsiseră la cursurile de “represiune sângeroasă”, fiindcă fie au exagerat cu execuţiile, ca în Algeria, fie n-au putut înăbuşi revolta nici cu tancurile, ca în Vietnam. Vom încheia această istorie cu momentul bătăliei de la Dien Bien Phu (1954), în care un general s-a gândit că cea mai bună poziţie pentru a se apăra de vietnamezi e într-o vale înconjurată de păduri. În aceste condiţii, chiar şi Legiunea Străină a trebuit să-şi treacă în palmares prima sa înfrângere catastrofală.

P.S. Cu ocazia primul Război din Golf, în 1991, guvernul francez le-a propus americanilor ca divizia sa de elită, “Daguet”, să ducă greul luptelor, eliberând Kuwaitul, zdrobind Garda Republicană a lui Saddam şi cucerind Bagdadul, în vreme ce americanii şi-ar fi ocupat timpul cu resturile armatei irakiene. Faptul că războiul a fost totuşi câştigat de coaliţia anti-Saddam e un bun indiciu asupra soartei propunerii franceze.

– sfârşit –

Share:

59 comments

  1. silavaracald 26 July, 2010 at 08:18

    Orice ai zice, sesizez aici o admiraţie, chiar o invidie legată de perseverenţa ăstora!;))

  2. Dan 26 July, 2010 at 08:20

    Poza e facatura – clar – ca nu aparuse inca fotografia color… Mai lipsea sa apara si data si ora pe poza :))

  3. anya 26 July, 2010 at 08:56

    Trebuie inclusa seria in manualele de istorie:) Nu de alta, dar suntem de o ginta cu francezii.

  4. Shmen 26 July, 2010 at 09:02

    Make love not war …..

  5. Adi 26 July, 2010 at 09:07

    Ma mir ca n-ai zis nimic de doua umilinte suferite de francezi din partea germanilor .
    Primo : proclamarea Imperiului German(al doilea Reich) si incoronarea lui Wilhelm al II-lea chiar in marea sala a oglinzilor de la Versailles .
    Secundo : semnarea capitularii din 1940 in acelasi vagon de tren de la Compiegne unde s-a semnat si capitularea germanilor in 1918 .
    Bine , nemtii au fost provocati . Mai intai Napoleon le-a spulberat primul Reich in 1806 , dupa Jena , chiar la ei acasa , iar in timpul Republicii de la Weimar francezii au ocupat Ruhr-ul si l-au exploatat in contul datoriilor de razboi . Dealtfel , daca ai fi corect cu francezii , lacomia i-a dus la pierzanie . Daca Napoleon se marginea la Europa si lasa Rusia in plata Domnului sa-si vada eventual de Balcani si conflictele din Persia cu turcii si englezii , nu stiu cum s-ar fi scris istoria .

  6. cato 26 July, 2010 at 09:22

    Cred ca daca strategia francezilor in Irac ar fi fost aprobata, irachienii ar fi fugit, iar francezii, derutati ar fi inceput sa se macelareasca intre ei pana la diminuarea efectivelor la jumate. Apoi ar fi proclamat victoria, nu inainte de a uita sa-i informeze pe americani ca irachienii au plecat si care ar fi trimes aviatia si ar mai fi redus cu jumate din jumate efectivele francezilor. apoi ar fi inceput sa se planga ca sunt persecutati de americani, ar fi facut un tambalau monstru, care ar fi condus la abandonarea ostilitatilor de catre coalitie si ramanerea lui sadam la putere

  7. Pirca 26 July, 2010 at 09:22

    @Dan
    cand vreti sa va dati destepti, imediat va faceti drum pe la Wikipedia. E, poate era bine sa va faceti si acum: http://en.wikipedia.org/wiki/Color_photography

  8. Dan 26 July, 2010 at 09:24

    In schimb, asta mi se pare antologica: “cărţile căpitanului Charles de Gaulle, respinse ca prostii de Statul-Major Francez după ce autorul refuzase să-l semneze ca autor şi pe mareşalul Petain”
    Cred ca a gresit, ca maresalul îi “aducea cititori” =))

  9. Dan 26 July, 2010 at 09:31

    @Pirca
    Am incercat sa editez comentariul anterior dar nu mi-a iesit ca a expirat timpul “la mustata”
    Asa e bre! Incult ce sunt! Auzi, 1861! Si-atunci Grigorescu ce mai cauta pe front? La 1877.

  10. Adi 26 July, 2010 at 09:34

    Pirca Says:
    July 26th, 2010 at 9:22 am
    @Dan
    cand vreti sa va dati destepti, imediat va faceti drum pe la Wikipedia. E, poate era bine sa va faceti si acum: http://en.wikipedia.org/wiki/Color_photography
    —————————
    Si eu , care eram complexat ca sunt singurul fara simtul umorului pe DC . :=))

  11. Dan 26 July, 2010 at 09:59

    Si Rezistenta? De Rezistenta n-ai suflat o vorba! Ca poate asta e genul de lupta in care se descurca mai bine…

  12. Ciprian 26 July, 2010 at 10:03

    @PIRCA
    Ce sa comentez? Eu as fi scris -SFÂRŞIT- .. asa cu majuscule. 😛
    Domnule Pirca iti admir curajul de a duce la capat aceasta sarcina, presupun ca dvs v-a fost usor, se observa ca ati pus si mult suflet.

    Dar am si eu o mica intrebare. In cartile noastre de istorie, si alea vechi si alea alternative, scria ca Romania a reusit sa nu se faca de ras, ba chiar sa intoarca soarta razboiului, dupa ce am primit ajutor de la francezi, prin gen. Berthelot. Asta daca era asa bun strateg, de ce nu s-a ocupat de armata lui inainte de a ne ajuta pe noi?

  13. cato 26 July, 2010 at 10:10

    @ajutorul francez a fost, in special material. armata romana avea destui strategi priceputi si, daca la Turtucaia ar fi fost unul din comandantii priceputi, sau/si daca vremea n-ar fi anihilat strategia lui Averescu la Flamanda, foarte probabil ca n-am fi avut nevoie de ajutorul francezilor sau al rusilor.

  14. Dan 26 July, 2010 at 10:25

    @Ciprian
    Cred ca o sa-ti zica: “sa inceapa osteneala aceasta… se sparie gandul. A lasa iarasi nescris… este inimii durere”…
    @Pirca
    Asta n-am luat-o de pe Wiki, o tin minte din liceu :))

  15. Mirela 26 July, 2010 at 10:34

    Istoria este la mare cinste pe bloguri, foarte frumos.Bine, unii glumesc pe seama ei cum gasit eu pe untrecator.ro:”Da’ cu Istoria ce-ati avut? (Partea unu roman: I”, http://untrecator.ro/2008/08/30/da-cu-istoria-ce-ati-avut-partea-unu-roman-i/
    Multumesc, Daily Cotcodac.

  16. Dan 26 July, 2010 at 10:52

    @Mirela
    Aici, putem zice “da’ cu galu’ ce-ati avut?”

  17. Tweets that mention Daily Cotcodac »  O istorie…(10) – Secolul XX -- Topsy.com 26 July, 2010 at 11:46

    […] This post was mentioned on Twitter by sebra, Melania F.. Melania F. said: Daily Cotcodac» O istorie…(10) – Secolul XX http://bit.ly/d3NmyW […]

  18. Panorama 26 July, 2010 at 11:46

    Conluzia mea este ca astia pana in ’90 inca au mai facut scoala si mai stiu ceva din istorie, dar ciucametii astia care vin dupa noi … cu siguranta habar nu au ce aia istorie respectiv istoria Romaniei deci cu atat mai putin istoria universala … traiasca mesuu’ havaifvu’ si prostul gust.

    Traiasca Scoala Romaneasca … pardon traiasca Guvernul care o lasa intr-o continua moricla …

  19. Resboiu 26 July, 2010 at 12:46

    “Daguet” nu era o divizie de elita, Pirca. Dar, acum ca ai terminat sirul de misteaux-uri si ai terminat cu o dubla eroare (Legiunea Straina a mai luat-o in freza impresionant si cu alte ocazii, nefiind atunci deflorarea), iti ramane destul timp sa te documentezi. Nu?

  20. Pirca 26 July, 2010 at 13:03

    1. “Divizia Daguet” a fost denumirea operationala a unei brigazi de blindate a armatei franceze in Razboiul din Golf (nu mai stiu a cata si mi-e lene sa caut pe Wikipedia) combinata ad hoc cu o serie de alte unitati pentru a constitui o forta de interventie rapida – practic, definitia unei unitati de elita, asemenea roluri nefiind incredintate decat in romanele lui Sven Hassel batalioanelor disciplinare.
    2. Pana la Dien Bien Phu, Legiunea Straina nu a mai suferit nicio infrangere catastrofala, unele unitati mici ale sale (demi-brigazi, batalioane) facand parte din forte mult mai ample care au suferit infrangeri – deci responsabilitatea lor in soarta bataliei a fost minima. In timpul invaziei Mexicului legionarii au rezistat eroic unor forte inamice de cateva ori mai numeroase, in 1870 nu au participat decat la a doua faza a razboiului, nefiind implicati in dezastrele initiale, iar in Al Doilea Razboi Mondial au obtinut chiar succese pe fronturi secundare (Narvik, El Alamein). In schimb, la Dien Bien Phu legionarii au constituit cam 50% din fortele franceze implicate in batalie, deci rolul lor in pierderea acesteia a fost semnificativ
    3. Spam!

  21. Dan 26 July, 2010 at 13:22

    @Pirca
    Trecînd peste mistourile ambelor parti (scriitorul si comentatorii), felicitari pentru munca depusa! Sincere, nuuuu de-alea simple! :))

    P.S. As adauga “Biruit-au gândul…” la comentariul anterior, ca uitasem…

  22. Radu Vasile 26 July, 2010 at 18:34

    Bravo ma ca ati invatat istorie, asa cum zicea cineva mai sus!
    Cel de ziceai mai sus, fratioare, am o intrebare in mintea mea de messalog, la ce iti foloseste ca ai invatat istoria aia?
    Ti-a crescut contul in banca?
    :p

  23. ErRon 26 July, 2010 at 18:40

    Domnu’ Pirca, toata stima! Am citit cu placere si m-am delectat.
    Incerci si o trecere in revista a istoriei autohtone? Ca tare mi-ar place sa citesc varianta ta!;)

  24. Dan 26 July, 2010 at 18:41

    @Radu Vasile
    Daca orizontul tau se limiteaza la contul in banca, poti fi fericit: nu!
    Poti sa ne-o bagi si pe-aia cu “istoria trece prin stomac” :))
    Sa nu zici nimic de mama, ca eu nu am invatat istorie, daaaa =))

  25. Dan 26 July, 2010 at 18:45

    @Pirca
    Are dreptate ErRon, si eu ma gandisem la asta… Nu acum, mai la toamna, dupa ce cheluiesti banii pe care i-ai castigat (cu istoria Frantei) la Aruba =))

  26. Radu Vasile 26 July, 2010 at 19:31

    @dan, nu, orizontul meu nu se reduce la contul din banca, dar sunt satul de inteligentii care se lauda cu scoala lor, dar care nu au habar sa faca ceva cu viata lor.
    Scuza-ma daca ti se pare deplasat ce zic, dar mi se pare ca in Romania, toti stam si asteptam sa ne dea cineva ceva, toti stam si ne plangem de cat e grea viata, totul ne pute, totul e greu, dar domne, suntem cei mai destepti, cei de afara sunt niste prosti cu sistemul lor de invatamant, aia sunt niste imbecili, uite cum ii fac olimpici nostrii pe ai lor, dar ai dracu, cum naiba se face ca acolo e totusi mai bine ca la desteptii de noi.
    La noi in Ro, mi se pare ca oamenii au pierdut orice abilitate practica si de frica de a nu ramane fara nimic cu care sa se laude, au ridicat cultura generala si enciclopedismul la nivel de valoare absoluta.
    Eu as fi mai moderat, daca cunosti niste chestii e bine sa le cunosti, bravo tie, le poti folosi daca stii cum, daca nu bravo a le stii si atit.
    Dar a incepe sa zici ca vai ce dobitoc e unu ca nu stie cutare lucru si eu vai ce tare sunt, prin opozitie, ca stiu acel lucru, mi se pare un ipocrizism de care doar noi, romanii, suntem in stare.
    Este daa vrei, celebra faza in care noi, ca romani, radem de americani ca sunt varza si nu stiu unde e Franta.
    Dar, ala stie sa faca destule chestii cat sa traiasca bine si stii ce? Faptul ca nu stie unde e Franta, nu il deranjeaza cu nimic si nu ii foloseste la nimic.
    Mai mult, in momentul cand va avea ceva bani, pentru ca va stii sa ii faca, va avea o mare placere descoperind lucruri noi, cum ar fi faptul ca Franta exista si uite cate frumuseti are Franta.
    Nu ti-o zic pe aia cu istoria trece prin stomac, dar vreau sa imi spui niste lucruri la care faptul ca in scoala ai invatat despre euglena verde, te-a ajutat teribil. Arata-mi ca a ta cariera s-a dezvoltat nespus bazat pe euglena verde, pe capitalele statelor africane, pe geografia africii in general si de ce nu, pe istoria mesopotamiei.
    Arata-mi ca tu traiesti azi si ai cu ce sa iti intreti familia datorita acestor chestii.
    Am zis, e frumos sa stii, dar nu judeca pe altii daca nu stiu ca fiind mai prosti ca tine.
    Si fara sa ma laud, asta o spune un fost olimpic, satul si scarbit de educatia enciclopedica in care de fapt nu inveti nimic, iesi de pe bancile scolii si habarnai sa faci ce trebuie sa faci conform specializarii, ci trebuie sa stai ca junior la un loc de munca ceva vreme, ca sa inveti de fapt meserie.

  27. Dan 26 July, 2010 at 19:44

    @Radu Vasile
    Stii, s-a mai spus: asta e un blog mai de mistocareala, daca vrei o discutie serioasa, vezi ca ai de unde alege…
    Si, eu – mai putin, dar Iosif Constantin Dragan chiar s-a scos din istorie, mai bine decat s-a scos Tiriac din gainarii si vanatori si Becali din afaceri cu armata si Steaua.
    Iar americanii, ei insisi recunosc ca sunt o natiune care produce doar asigurari si hamburgeri.

  28. Apophys 26 July, 2010 at 19:47

    @Radu Vasile: nu intelegi rolul de pamflet al site-ului. Iar in contul istoriei, daca nu stii greselile si pasii buni ai altora, cum iti croiesti un viitor “luminos”?

    Iar ca sa fiu putin magar: stii ca si celebra (pentru 5 minute si 2 .avi-uri) ‘eleva porno’ a fost olimpica, nu?

  29. cato 26 July, 2010 at 19:48

    @Radu Vasile: una peste alta, nici banii nu te linistesc, recunoaste! Arati destul de complexat. Pai daca nici aici, atunci unde?!!

  30. JULIUS 26 July, 2010 at 20:01

    @radu vasile: aici pastram o eticheta si la comentarii. incearca sa te incadrezi – fii mai relaxat, nu mai da lectii altora si, in general, simte-te bine. ai sa vezi, copiii te vor accepta atunci.

  31. Dan 26 July, 2010 at 20:04

    @Radu Vasile
    In plus – in loc de vitejie, poate nu ne strica un pic de stiinta, pentru ca, in timp de Tudor Vladimirescu era asasinat de eteristi, Jean Peltier descoperea efectul cu acelasi nume, Fermat a formulat teorema sa inainte sa vina Brancoveanu la domnie si cred ca Radu Pirca poate sa sintetizeze succint in 10 episoade si alte paralele intre poprul nostru si cel francez sau cel englez (ca americanii nu au istorie)… De-asta sunt ei unde sunt si noi unde suntem.

  32. sebra 26 July, 2010 at 20:07

    @Julius,
    Cum ai vorbit tu, ca un om mare! :))

  33. Dan 26 July, 2010 at 20:43

    @sebra
    Cred ca asta i se spunea si lui si a retinut =))

  34. sebra 26 July, 2010 at 21:09

    @Dan,
    Şttt…că amu’ se enervează şi nu mai primesc ziarul. Facem aroganţe după aia :))

  35. ErRon 26 July, 2010 at 21:17

    Cetateni ai blogului, olimpici sau nu, ma puteti ajuta cu o scurta traducere??
    Cum se traduce intr-o romaneasca fluenta “packing “bubble” sheets”??
    Are acest fel de ambalaj corespondentul romanesc, ca n-am idee, si-mi tre’ la lucrare!:-/
    Multumiri anticipate!

  36. cato 26 July, 2010 at 21:20

    ciolofan cu bula-d-ala care face plici cand il strangi

  37. Dan 26 July, 2010 at 21:24

    @sebra
    Pa’ nu zisesi ca-l primesti de la 4mall?
    @ErRon
    “Folie de ambalaj cu bule” sau mai simplu “folie de ambalaj” sau “folie cu bule”
    @cato
    Iti place sa pocnesti d-alea, nuuuuu?

  38. cato 26 July, 2010 at 21:31

    nu neaparat eu(desi, cand beu ceva, o fac si p’aia)-da’ fi-mea de 4 ani ma’nebuneste cand pune mana pe cate una

  39. sebra 26 July, 2010 at 21:33

    @Dan,
    Păi şi ce 4mall e de capu’lui?? Acuş îi dă dispoziţie Julius să mă taie de pe listă :((
    La cât casc gura pe blogul ăsta, să nu care cumva să mă bage la spam 😐

  40. Dan 26 July, 2010 at 22:06

    @sebra
    Pa’ eu iti spusei ca un tiran e un tiran… Tu nu, ca ai hotarare judecatoreasca… Na! Ca tot la mana tiranului esti :))

  41. mifty 26 July, 2010 at 22:23

    ce ziar dom’ne, ce ziar???
    libertatea liberă???
    românia română???
    maneaua fără frontiere???
    adevărul de alaltăieri???

  42. sebra 26 July, 2010 at 22:40

    @Dan,
    :-??

    @Mifty,
    Toate-ntrunul :))

  43. ErRon 26 July, 2010 at 22:41

    @cato
    Am zis ca fluenta, da un picut si elevata, exprimarea, ca-i lucrare de gradul I, ce naiba!!! Mersi, stii cum se zice, oricum!!!:P
    @ Dan
    Mutumesc, e perfect!
    Te trec la referinte?:))
    Da’ ma stiu acuma cu fetele zambitoare, ce zici??

  44. Şi-la-vară-cald 26 July, 2010 at 23:03

    @Radu Vasile
    “Un ipocrizism”?! :-O
    Aş fi jurat că ar fi fost mai corect “o ipocrizie”, dar dacă o zici tu… 😀

  45. Radu Vasile 27 July, 2010 at 07:29

    @dan Inteleg si respect cu religiozitate rolul de pamflet, dar taman din cauza rolului de pamflet, postul meu era ceva diferit, o pata de culoare si deci era el insusi un pamflet prin stridentul contrast al sau cu restul de pe aici. Revenind putin la discutie, ai dreptate, exista oameni specializati pe anumite domenii, dar nu pot stii toti toate! Si eu fac bani din Informatica si Matematica, dar asta nu inseamna ca trebuia sa fiu chinuit cu capitalele din africa:)
    @apophys am adus in discutie olimpiadele, pentru ca e un refren pe care il aud des, cum olimpici nostrii, aia educati ne mai pomenit de sistemul nostru de invatamant, ii fac praf pe ai lor.
    Referitor la istorie, nu prea cred ca ai ce invata din pasi buni si greselile anterioare, decat daca ele sunt foarte apropiate, pentru ca in general, contextul istoric se schimba si nici macar ce era bun acum 30 de ani, acum nu mai este valabil.
    @cato ai dreptate pana la un punct, pana la punctul in care spui ca arat complexat. Tin sa te asigur ca nu sunt, nu am nicio problema. Si tare mi-ar placea sa ne cunoastem face to face ca sa observi singur:)
    @julius multumesc de sfaturi, am observat eticheta, dar lectiile mi-au rasarit dupa ce cineva a sarit cu un comentariu cum ca bine ca au mai invatat aia din inainte de 1989 ceva ca astia care am invatat dupa 1990 oricum nu invata nimic. Dar ma abtin promit.
    @dan eu sunt de acord cu tine, in expunerile mele pe teme de dezvoltare politica si business le spun mereu celor din auditoriu:
    “O mare parte din subdezvoltarea noastra de azi, se datoreaza contextului istoric in care am fost nevoiti sa traim si mentalitatii profund nationaliste pe care am avut-o. Astfel, in timp ce alte natiuni se dezvoltau economic, noi ardeam lacurile si otraveam granele retragandu-ne in munti ca sa ne aparam glia”.
    @slvc multumesc de corectare, dar nu vrei tu sa lasi si ipocrizia sa aiba si ea un barbatel? In alta ordine de idei ma gandesc ca ai dreptate, i-am trimis o scrisoare si lu Eminovici Mihai sa il corectez, mama lui de pleonasm, cum si-a permis! Daca o tine tot asa nu mai trece clasa!
    Oare lui Eminescu ii sareau multi de gat cand rotea cate un cuvant din ala sa ii iasa si lui un vers mai expresiv?

  46. cato 27 July, 2010 at 07:47

    @radu vasile: doar nu crezi c-am pus multa convingere! doar nu te cunosc! in orice caz, cercetarea cauzelor pentru care o ducem prost poate fi si ea o stiinta. in general, ne dam cam mult cu parerea si cred ca lucrurile sunt mult mai simple: daca am respecta cu adevarat anumite reguli, universal valabile, n-am avea nici o problema. de pilda, cand faci un drum, faci mai intai canalele, ci nu faci drumul, sapi drumul si faci canalele, astupi drumul…sau: orice stiinta, la urma urmei, trebuie respectata. cel ce e bun intr-un domeniu, ar trebui sa aiba parte de satisfactiile lui. ca nu se intampla la noi- ar trebui sa-i vezi pe aceia nemultumiti, nu pe cei care au si bani si tot nemultumiti sunt. ca doar nimeni nu e atotstiutor, cum bine spusesi

  47. ErRon 27 July, 2010 at 08:08

    @Radu Vasile
    Comparatia cu Eminescu e colosala! Imi place!!!:D

  48. Dan 27 July, 2010 at 08:23

    @cato
    Asta cu drumul e pura teorie… In realitate drumurile se fac cum ai spus tu ca NU ar trebui sa se faca =))
    Dar nu ma contrazice nimeni in legatura cu Iosif Constantin Dragan? Ca era o capcana! :))

  49. cato 27 July, 2010 at 08:38

    @Dan: da dar oricat o iei la’ntors, ca de ce nu respecta ce-au invatat la clasa’ntai a scolii de facut drumuri, iese tot ca ei: totul ni se trage de la groaznicele secole de lupte impotriva barbarilor…nu e vina contractantului ca da spaga la primarie sa aiba de lucru mai mult, nici a primarului c’a semnat ca tarabostele, nici a cetateanului care continua sa’l voteze pe primar de 20 de ani, in ciuda aspectului masacrat al drumului…

  50. Dan 27 July, 2010 at 08:45

    Ei tarabostele! Coruptia a aparut in imperiul roman. Eu zic ca tocmai latinitatea noastra e de vina pentru coruptie :))

  51. cato 27 July, 2010 at 08:47

    si mai zice unii ca n-am luat nimic de la romani=))

  52. Radu Vasile 27 July, 2010 at 09:26

    @cato avem o abilitate extinsa sa luam ce e mai prost de peste tot. Asa ca de la romani am luat si noi ce ne-am priceput.
    @dan nu contrazic decat cand cunosc un subiect, ori despre nenea in cauza nu am auzit, deci ma abtin. Nici macar nu am avut curiozitatea, ca auzind despre el de la tine, sa dau un search sa vad cine e. Insa din negurile memoriei numele imi spune ceva despre un afacerist mai de dreapta despre a carui moarte am citit candva prin2008 intr-un ziar.
    Nenea ala, daca e el, face parte din categoria de oameni care pe mine ma fascineaza si anume absolventii de facultate de drept. Mi se pare ca acesti oameni sunt inzestrati cu o abilitate de a se descurca extinsa si cu o mentalitate potrivita pentru asta.
    In general multi buni afaceristi au fost avocati mai intai.
    Imi aduc aminte de Spania de dupa al doilea razboi mondial, cand Franco s-a trezit cu o multime de persoane invalide. Si s-a gandit el cum sa faca ce sa faca… Nu prea vroia el sa dea ajutoare sociale asa cum se dau in Ro acuma.
    Asa ca a facut dupa cum urmeaza:
    a impartit invalizii dupa invaliditate, surdomuti cu surdomuti, orbi cu orbi, pe cei cu deficiente de invatare la cei cu deficiente de invatare si a inceput sa le dea in administrare diverse afaceri ale statului din care sa isi pastreze veniturile.
    Astfel orbii au primit loteria nationala, surdomutii au primit vamile etc.
    Mai toate celelalte invaliditati au cam bagat in gard afacerile, singurii care au reusit sa o ia pe un drum bun au fost orbii si asta fiindca ei au pus la management un avocat priceput.
    Pentru completitudine mentionez ca avocatul respectiv era un nepot de al lui Franco, dar tin sa mentionez ca asta nu a avut nimic de a face nici cu impartirea afacerilor nici cu reusita afacerii respective dupa.
    In momentul de fata Once, organizatia orbilor de acolo este una puternica, bazat pe puterea sa economica, are pe langa loterie lanturi hoteliere si altele si a preluat si celelalte dizabilitati in custodie.
    Asa ca cei ce studiaza dreptul au un ce aparte care ii face sa se descurce.

  53. cato 27 July, 2010 at 09:46

    @Radu vasile: mi se pare pertinent, mai ales ca am ajuns de unde am plecat:)

  54. Dan 27 July, 2010 at 10:13

    @Radu Vasile
    Da, dar l-a preocupat istoria… A scris, a facut si un monument lui Decebal. Banii i-a scos dintr-o firma care exporta gaz natural din Romania in Italia…
    In scopuri didactice insa, o sa pretindem ca din istorie s-a scos :))

  55. cato 27 July, 2010 at 10:45

    occidentalii, snobi sau nu, sunt extaziati de statuie. spun ca ar vrea si ei sa aiba la ei asa ceva. curand, va deveni una din marile atractii turistice ale Romaniei

  56. Resboiu 27 July, 2010 at 10:49

    @Pirca – tu cand n-ai dreptate bagi la spam pe cei care te contrazic? 🙂

    In fine, sa-ti fac pe plac, ma predau precum francezii si inchei cu comentariile serioase.

    Spor la scris in continuare, ca ai talent pe ramura asta ironico-sadica.

  57. Dan 27 July, 2010 at 10:52

    @cato
    E mare, muncita, si am auzit ca l-a costat vreun milion de dolari… Bani pe care nu avea cum sa-i mai recupereze… A facut-o pentru Romania. Jos palaria!

  58. cato 27 July, 2010 at 11:08

    un bans, se poate?
    Cica Borcea candideaza la alegeri si devine presedinte. in timpul asta, reprezentantii unui mare ziar frantuzesc, se gandesc cum sa-i mai tachineze pe romani. Platesc o echipa de arheologi, pe care-i trimet in Romania sa sape intr-un mormant dacic. vin astia, sapa, iau niste oase, le fac analiza ADN si emit un comunicat in ziarul respectiv:
    “in urma analizelor ADN, s-au descoperit multe similitudini intre genele dacilor si cele ale locuitorilor actuali din Punjab. Putem spune fara urma de ezitare, ca dacii erau tigani”.
    Borcea spumega de furie si cheama o echipa de specialisti romani, pe care-i intreaba daca e posibil asa ceva.
    “e un truc ieftin, domn’ presedinte. daca vre-un daca o fi avut vre-o ruda de grad 50 indian, ei iau acea gena, le ignora pe celelalte….”, spun specialistii.
    “ia faceti si voi o echipa, cautati un mormant franc si faceti acelasi lucru”, spune Borcea
    Dupa o luna, vin specialistii romani la Borcea, cu privirea in pamant.
    “ce e, n-ati gasit nici o gena de tigan, negru, arab…?”, intreaba Borcea
    specialistii dau din cap negativ.
    “dar ce-ati gasit, de ce faceti fetele astea?”, intreaba Borcea
    dupa un moment de ezitare, acestia spun:
    “am gasit gene de caine, domn’ presedinte!”

  59. Daily Cotcodac »  Evenimentul zilei de ieri 20 August, 2010 at 08:07

    […] august 1944 Parisul este eliberat. Norocul francezilor este că acolo se afla şi o divizie americană de infanterie, altfel ar fi fost şi acum o […]

Leave a reply