Postul nu e post destul

Un caz de semiologie

Ovidiu Eftimie

Conform eminentului profesor Dumitru B. (îmi permit să-i zic aşa fiind unul dintre puţinii oameni din galaxie care i-au citit cursul fără să facă o tumoare pe creier), o paradigmă culturală este o constelaţie de valori, credinţe şi metode (inclusiv tehnici de problematizare) împărtăşite la un moment dat de membrii unei comunităţi umane.

La terasă, de la o halbă la alta, te poţi trezi într-un fel de paradigmă culturală, în care intervine, absolut întâmplător, un profesor de-ăsta care e fan al unei abordări semiotice a comunicării. Şcoala semiotică spune că, dacă cineva nu pricepe ce spui pe gură sau în curs, nu eşti tu vinovat că nu ştii să vorbeşti, mesteci tautologii şi bagi definiţii golite de substanţă şi sens, la fiecare două virgule. Nu. Asta e abordarea şcolii proces, a teoreticienilor americani (Newcomb, Shannon and Weaver, Jackobson, etc).

Şcoala semiotică spune că ”eşecurile în comunicare se datorează diferenţelor culturale dintre participanţi, dar pot fi uşor depăşite: odată sesizate, ele devin prilej pentru sporirea competenţelor comunicaţionale”, dacă e să-l credem pe D.B.

Problema e că, odată ce apare unul de-ăsta la terasă, se produce un proces interesant, de sublimare a mesajului transmis. În cadrul grupului începe un îndelungat proces de consultare şi decizie: “Iar s-a îmbătat ăsta, cine-l duce acasă?”.

Nu mai detaliez procedura, se pune mână de la mână pentru taxi, se opreşte în faţa casei, se sună la poartă şi, când se aprinde lumina, semn că doamna s-a trezit, se lasă pachetul rezemat de gard şi se fuge. E adevărat că, pe parcursul procedurii, adeptul şcolii semiotice de comunicare va protesta, încercând să repete încă un mesaj ce nu se încadrează în paradigma culturală – “n-am mă nimic, lăsaţi-mă, daţi-mi drumul”.

Orice protest va fi inutil, cu toţii l-am citit pe Edgar Morin şi ne-a rămas bine în cap ideea că paradigmele sunt nefalsificabile din punct de vedere empiric, invulnerabile pe termen scurt şi mediu şi recursive.

Altfel spus: când doi înşi îţi spun că eşti beat, te duci dracu’ să te culci.

Share:

29 comments

  1. Amza 2 March, 2011 at 08:15

    S-a declansat o extorsiune a unui degajament, a unei constructii… intr-o apa…

  2. Sare'n Ochi 2 March, 2011 at 08:15

    noi aveam la “Tripa” un coleg de bancheta la beroase care nu comunica nimic pana in momentul in care se ridica, brusc, de la masa zicand, bataindu-se: “Mucas!”. multa vreme am crezut ca asa se numeste omul, motiv pentru care, de cate ori trebuia sa ne facem loc pe bancheta pentru a ajunge la masa, il gratulam: “Mucas, te-n … mai incolo! Multumesc.” Abea mai tarziu, un semiotician d-asta de ocazie ne-a lamurit. Omul ne informa (neavand nimic, “lasati-ma dracului in pace” – sa-l citez pe autorul Domnul E.): “Ma duc acasa” (“M’uc’as'” – mai pe linia de minima rezistenta – inginerii ma-nteleg =)))

  3. V3nt0R 2 March, 2011 at 08:43

    Conform teoriei plictiselii, cu cat postezi un comentariu printre primele, cu atat primesti mai multe like-uri. Sunteti geniali !

    Altfel spus : cand esti beat, te culci, nu scrii texte :))

  4. camionagiu 2 March, 2011 at 08:47

    Mare dreptate ai cu sembiotica asta sau cum ii zice. Deci io cand zic manivela, zic manivela, da?! Adica stau cu manivela in mana si incerc sa fac ceva, sa pornesc agregatu. Dar aici intervine ZDRANG sembiotica asta, ca vine cate unu mai fara carte si intelege ca am zis de cuc. Si poate si de nevasta-sa ori alta fumeie, care se stie ca n-are ele treaba cu manivelele.
    Asta una.
    A doua ar fi ca nu stiu cum se face ca o gramada de jurnalisti ar fi scris “Problema e că, O DATA ce apare unul de-ăsta la terasă…”, iar soferul asta de Eftimie pe langa ca scrie, scrie si corect.

  5. Radu 2 March, 2011 at 08:52

    :)) Dumitru B. sa fie oare profesorul Bortun de la Facultatea de Comunicare si Relatii Publice? :))

  6. Radu 2 March, 2011 at 09:06

    :)) zici ca i-ai citit cursul si nu ai facut o tumoare pe creier? :)) ia spune la tot “boborul” cum sta treaba cu “cotitura lingvistica” din acelasi curs de semiotica :))

  7. GiacomO 2 March, 2011 at 09:39

    Ultima propoziție este un rezumat corect făcut. Eu zic că mai bine rămânea doar propoziția aia. Prima dată când mă voi îmbăta prin vecini voi avea dureri de cap și probabil în loc de râgâituri o să o dăm pe semiologie.

  8. kilroy 2 March, 2011 at 09:43

    In semiotica exista un curent ce afirma ca inaintea lui Edgar Morin a fost capitanul Picard. Cu toate acestea, pozitiile pot fi armonizate la un al doilea, respectiv al treilea rand de bere.

  9. dush 2 March, 2011 at 10:05

    SNSPA SUGE! asta e limbaj tipic lor….te-au spalat pe creier eftimie…ai grija la tumori :))

  10. Claudiu 2 March, 2011 at 10:22

    @camionagiu-> scrii mai mult ca julica 🙂

  11. Robintel 2 March, 2011 at 10:35

    Nu știu ce ai băut, dar cred că era folosit inclusiv la îmbălsămarea mumiilor. :))

  12. Dan1 2 March, 2011 at 10:48

    Asta a fost un text semiotic rau! Am inteles doar pe ici – pe colo, deci cred ca e foarte bun! =))

  13. eftimie 2 March, 2011 at 10:52

    @Radu hai mă, vii cu de-astea uşoare? Pai tocmai despre asta e ideea, de problema iscata secolul trecut cand noua paradigma culturala a considerat ca cel mai misto este o reorientare a culturii contemporane spre semiotic si o reducere generala la discurs.

  14. Radu 2 March, 2011 at 10:59

    @ eftimie: ce mai tura-vura, stiti totul! 🙂

  15. dana 2 March, 2011 at 11:36

    Domnu` Eftimie, ati studiat sau inca studiati la SNSPA? parol? acum inteleg de unde verva dvs. , de unde va vine incisivitatea .. :)) asta e apreciere din parte-mi, nu o ofensa.;;)

  16. S 2 March, 2011 at 11:41

    zi-o tu p’aia cu parabola brazilor inclinati!

  17. Ina_adevarata 2 March, 2011 at 12:28

    Nu ţine, Eftimie. Puteţi să îi ziceţi voi şi semiotică- nevestele tot o beţie-monstru văd şi tot la paradigma preşului ajungeţi.

  18. N.A. 2 March, 2011 at 13:25

    Indragitule, este prima oara cand ma intristez profund la o postare de-a ta.. Ca mi-adusa aminte de cosmarul facultatii, ‘tu-i lingvistica saussurilor si piercilor ma-sii! Ma rog, ulterior am constatat ca materia in sine era interesanta dar la vache care-o preda si modul ei de abordare au stricat totul.

  19. lx 2 March, 2011 at 14:27

    Te referi la Bortun D.? Mi-a lasat 3 sferturi din clasa restanti la cursul lui! oricum, n-am ce zice, un profesor pe cinste, jos palaria!

  20. Stephanie 2 March, 2011 at 14:50

    @N.A.: Crezi ca algoritmii recursivi si integrala Riemann au fost mai hazlii? 😉

  21. serban 2 March, 2011 at 14:59

    @Stephanie:
    integrala Riemann e comédie, soro!

  22. eftimie 2 March, 2011 at 15:17

    @Stephanie algoritmii recursivi sunt pură poezie, că există logică în ei.

  23. serban 2 March, 2011 at 15:25

    Proza însă e sfertologică.
    Hai, semiologică, pentru dumneavoastră.

  24. mifty 2 March, 2011 at 16:34

    cine dă like primului comnentariu al lui Stephanie se cheamă că e inginer!!! ;))

  25. Insignifianta 2 March, 2011 at 17:19

    Deci, ce e aia o paradigmă culturală, până la urmă?
    Că aşa simt cum mă apucă creşterea unei tumori pe toată înţelegerea fractalică a tuturor spaţiilor mele neeuclidiene…
    Şi mă mai ajută şi poza din avatar…

  26. N.A. 2 March, 2011 at 17:34

    @stephanie – Nu pot sa te contrazic.. Nici macar nu suna hazliu! ;))

  27. N.A. 2 March, 2011 at 17:38

    @Semnificativa – Te referi la noua paradigma culturala sau la a veche? ;))

  28. Insignifianta 2 March, 2011 at 20:13

    @N.A.: Sincer, mi-as dori sa le inteleg pe amandoua.

  29. Gobblin 3 March, 2011 at 12:58

    N-am inteles nimic

Leave a reply