Postul nu e post destul

Cum mi-am stricat eu relaţiile cu cehii

Jumbo

Mai 1990. Tinereţe fără griji în Europa… România încă nu bătea la porţile UE, Iugoslavia nu se războise şi nemţii mai erau încă bucuroşi că tocmai fuseseră ocupaţi de DDR. Lumea era în ordine.

Primul meu Opel Manta l-am cumpărat în zilele alea de vară timpurie de la un turc mustăcios care avea probleme de memorie. Altfel nu îmi explic de ce umbla cu meniul afişat pe cămaşa albă de vânzător profesionist. Mostrele din felurile de mâncare mai uscate, fără sosuri, le păstra în mustaţă.

Cred că uitase şi că preţul la care ne înţelesesem pentru Opel fusese de 650 de mărci. Am plătit în cele din urmă 950 şi am primit bonus două roţi late de 245 pe spate şi alte două de 225 pe faţă. Anvelopele de dimensiunile astea costau noi o mică avere, ceva mai mult decât maşina în sine, dar acum, că abia mai aveau profil (erau Formula 1 Slicks), costau mai puţin decât o legătură de ceapă verde . Totuşi, în ochii mei inocenţi de tânăr care îşi cumpăra primul lui Opel Manta, erau nepreţuite.

Unde puteai să te dai cu adevărat rotund cu o vechitură de Opel cu jenţi late în 1990? Acasă, în urbea natală din România, bineînţeles! Pe atunci, dragi copii, încă nu apucaseră baronii locali să adune averi fabuloase şi nici fonduri europene pentru România de fraudat la liber nu erau. Pe scurt, pe vremea aceea Opelul Manta era comparabil cu Lamborghini, Corvette sau Ferrari, adică maşini care blochează acum traficul pe Bulevardul Dorobanţi.

Pornesc chiar în acea zi voios spre România, curios să văd “efectul Manta” asupra fostei prietene a vecinului (ştiam unde locuieşte şi aveam chiar şi numărul ei de telefon de la serviciu, deci treaba era 80 % rezolvată). Şoseaua era liberă, sau poate doar fugeau toţi din drumul meu de frica zgomotului, al jenţilor monstruoase (era primul lucru care îţi sărea în ochi la maşină) şi al fumului gros ce-mi ieşea din eşapament.

La ora 2 noaptea ajung în prima parcare după graniţă şi opresc să beau ceva şi să mă odihnesc un pic. La graniţa germano-cehoslovacă (da, şi Cehoslovacia era încă o singură ţară pe atunci) se formase un mic paradis cu faună variată: Edenul şoferilor de TIR unde se putea cumpăra ieftin motorină şi chiar şi mai ieftin servicii, de cele mai multe ori sexuale, de la domnişoare, doamne şi babe din toate colţurile Europei de est.

Ce mă putea întârzia pe mine la întâlnirea cu gloria eternă în urbea natală şi cu fosta prietenă a vecinului? O pană de cauciuc pe spate! Unde e cricul? Ce beznă, Doamne! Am oare roata de rezervă, şi dacă da, unde este? Ce să vezi pe întuneric! Ce cheie se potriveşte ? Mi-ar trebui un set de chei pentru Monster Trucks. Nervos şi obosit de drum încep să demontez orbecăind roata din spate. Ca din eter apărută, văd o umbră care trece în fugă pe lângă mine şi intră fără zgomot în maşină. Las cheia jos ( şi aşa nu era mărimea potrivită) şi iau ciocanul să pot să-i spun cetăţeanului bun-venit cum se cuvine în maşina mea. Deschid uşa şi văd că radioul se mai ţinea doar în două fire… în cinci secunde aproape îl demontase!

“Hey! What are you doing here?”
“Kollega!”, şopteşte el. “Wo du komme?“
„Romania “, zic eu mandru.
„Ja Slovenska“, spuse în timp ce încolacea după mână şi ultimele două fire care mai legaseră radioul de maşină. Radioul nu se mai vedea deja de mult. Probabil avea un buzunar special pe care scria Radio Opel în interiorul parpalacului larg.
Eu am rămas mut, cu ochii căscaţi ca broasca la proctolog, după demonstraţia asta de iluzionism.
“ Kollege –Kollege!“, zice el zâmbitor arătând cu degetul întâi spre mine şi apoi spre el.
„ Du zapzarap Rad, ich zapzarap Radio!”, şopteşte colegul meu slovac, repetând gestul.
„NIX Kollege!“, urlu eu la el şi agit ameninţător ciocanul din mâna dreaptă…
„Mein Auto! My car! My radio!” .

Nu am să uit niciodată dezamăgirea ce i s-a aşternut pe chip când a realizat că eu de fapt nu vroiam să fur roata de la Opel în parcarea aia întunecată. L-am rugat frumos, într-o gestică cu ciocanul internaţional valabilă, să-mi monteze la loc radioul.
A dispărut apoi în întuneric fără să salute.

Când am ajuns acasă, ex-prietena vecinului pe care o aveam în vizor se întâlnea cu băiatul primarului. Acesta conducea un BMW –Ursuleţ proaspăt adus din Germania. Nici măcar nu m-am enervat că el o cucerise pe fata aceea. Pe baza unui mic indiciu am dedus ca relaţiile lui cu colegii cehoslovaci erau mult mai bune ca ale mele… Nu mai ştiu exact ce jenţi avea BMW-ul, ştiu doar că două fire îi atârnau din locul unde trebuia să fie radioul.

NOTA REDACŢIEI: În textul iniţial, cel care fura radioul era polonez. L-am rugat pe Jumbo să scoată partea respectivă fiindcă era adaptarea unui banc, aşa că ni l-a trimis înapoi refăcut. În scosese cu totul pe polonez, înlocuindu-l cu un slovac.

Share:

16 comments

  1. Lepka 5 February, 2011 at 12:34

    si cehii unde`s in povestea asta?

  2. Sandi 5 February, 2011 at 12:40

    Cehii sunt in Cehia. 🙂

  3. S 5 February, 2011 at 12:46

    Cehii sunt in Cehia, tiganii in Ferentari si radiourile ie la mine. Care vrei un radio-casetofon pt opel blaupunkt 300? ieftinache!

  4. dyers_eve 5 February, 2011 at 13:05

    @Lepka:
    Ca om care nu a putut niciodata deosebi polonezii de cehi sau de slovaci (si nici neamurile ex-iugoslave intre ele), considerandu-i pe toti urmasi de Rumburaci si Arabele, vad legatura intre titlu, continut si nota redactiei.
    Si inteleg drama amicului Jumbo, care si-a aparat cu pretul vietii radioul cu care trebuia sa cucereasca fata iubita, sacrificand chiar si o prietenie promitatoare…

  5. Claudiu 5 February, 2011 at 13:21

    Astept povestea cu prima dacia. Singura masina caresi continuua ciclul de fabricatie si dupa ce a iesit dupa usile fabricii.

  6. unmihai 5 February, 2011 at 13:22

    @NOTA REDACŢIEI
    haide bre, ca eu nu stiam bancu.. va să zícă că nu-i adevarat?
    voi ati fi in stare sa mergeti si la gradinita si sa le spuneti puradeilor ca Mos Craciun nu exista!

  7. Cougar 5 February, 2011 at 16:22

    da, bun banc.
    şi tovarăşul lenin unde e?
    unde să fie, în sankt petersburg.

  8. silavaracald 5 February, 2011 at 17:13

    Păcat că nu i-ai luat numărul de telefon! O puneați acum de-o afacere de dezmembrări auto, mai ales că acum are și ceva vechime. Poate și specializări suplimentare, prin pârnăile europene. 😀

  9. in the mood 5 February, 2011 at 18:10

    Ce înseamnă tinerețea și lipsa de experiență!Păi dac-apucam cu ciocanu-n mână și individu´ aproape, sigur nu-mi schimbam eu roata cu pană. Că drac de ceh sau slovac, ce-o fi fost, sigur trebuia să plătească pentru…deranj!

  10. Cata 5 February, 2011 at 18:17

    slab, sa scrie numai Nil Sinaitul, ca el stie :))) pardon, Raeţchi…

  11. lulu 5 February, 2011 at 18:39

    @unmihai
    Cum adica Mos Craciun nu exista?

  12. Jumbo 5 February, 2011 at 21:20

    @Julius: paraciosule
    @all others: abarnam ce era tiganocul… Slovac, ceh, polonez, sloven…. Ceva slav dar cu radacini indiene si o rupea putin pe germana, din fericire pentru mine nu si pe ciocaneasca. Era “electronist” Kolega, baiat finut, nu se murdarea pe maini cu scule mecanice. Si nu, nu e banc.

  13. Dan1 5 February, 2011 at 21:57

    @lulu
    Da bre, cica e, de fapt, Mos Cracila Gerila! =))

  14. nimeni 5 February, 2011 at 23:34

    Mie îmi place de Jumbo, le umflă mai ceva ca Visurât povestea care l-a făcut faimos (aia cu ziditul uşii :P)

  15. finch 6 February, 2011 at 00:35

    Eu stiam poanta cu tiganul falit care incerca sa inlocuie roata la BMW-ul seria 5 nou nout si alt tigan apare si zdrang! ii phute o caramida in geamul din dreapta si ia radioul, zicandu-i: “asa vere, ia-i tu rotile, ca eu am nevoie de radiocasetofon”.

  16. Constantin 6 February, 2011 at 02:36

    banc din germania:
    nu te bucura cind un polonez intra cu masina in pom. s-ar putea sa fie masina ta.

Leave a reply