Daily Cotcodac

Titlul, marele dusman al filmului romanesc

Radu Pircă

Pentru ca a inceput festivalul Anonimul al mogulului ala rau, m-am gandit sa scriu despre filme romanesti. Cred sincer ca filmele romanesti au cele mai proaste titluri din lume. Filmele in sine s-ar putea sa fie bune (n-am de unde sa stiu, dupa ce vad titlul refuz sa ma mai uit si la restul), dar regizorii par sa aleaga titlurile pe criteriul: “Ba, daca ma intreaba vreodata o gagica ce filme am facut, sigur n-o sa iasa cu mine daca spun vreun titlu cu ‘ninja’, ‘Emmanuele’ sau ‘comando’. Ia sa le dau eu la toate titluri cat mai confuze si in acelasi timp inteligente, ca sa fiu sigur ca pot spune ceva destept daca apare gagica aia si ma intreaba”.

La americani cam intotdeauna titlul se potriveste perfect cu filmul. Daca, de pilda, ii zice “American Ninja 2” sigur ai sa vezi minim un ninja care detine cetatenie SUA si, de asemenea, si niste flashback-uri din prima serie, ca sa fii sigur ca a existat (si nu, cum ar crede unii, ca sa mai scuteasca niste bani de productie umpland 10 minute cu secvente vechi). La indieni e invers ca la noi: daca se cheama “Razbunarea fantomei” e de fapt o poveste de dragoste in care unul pe care toti il credeau mort traieste si isi recucereste marea iubire printr-un potpuriu de dansuri interpretative.

La noi e cel mai rau. Regizorii romani au capacitatea de a strica filme poate foarte interesante dandu-le cele mai anoste titluri, care sigur i-ar face si pe Cristi Parvulescu si Stelian Tanase sa innebuneasca de plictiseala. De ce un film (prost, e drept) cu batai intre daci, romani si barbari se cheama “Columna”? De ce nu se cheama “Gerula, ucigasul de barbari ” sau “Geto-dacul ninja”? Bun, inteleg ca pe vremea aia era cenzura si nu puteau da titluri atractive; dar nu mi se pare ca acum s-ar stradui mai tare.

Sunt convins ca daca se facea la noi, “Citizen Kane” s-ar fi numit “Nea Kane, miliardar”, “Basic Instinct” – “Patul conjugal si o dalta de gheata”, “No Country for Old Men” – “Politist, pensionar”, “Apocalypse Now” – “Vietnam Tango”, “Crucisatorul Potemkin” – “Croaziera pe Neva” si “Der Untergang” – “De ce trag oamenii aia, Adolf?”. Nici macar un regizor de filme mai destepte, de pilda David Lynch, n-ar fi ajuns prea departe daca incepea sa-si boteze operele “Catifeaua era albastra” sau “Omul-elefant la munte si la mare”. Daca il regiza un roman, “300” sigur s-ar fi chemat “400.000 de persi, 300 de spartani si 2 zile de lupta”, “Transformers” – “Restul e explozii”, “Die Hard” – “McLane Viteazul” sau “Un decembrie in flacari” iar “Star Wars” – “Luke”, “Racheta Neagra” ori, de ce nu, “Moartea domnului Tarkin”.

De aceea, eu cred ca singurul titlu bun produs de cinematografia romaneasca este “A doua cadere a Constantinopolului”. Nu l-am vazut niciodata, dar sunt convins ca e ceva cu un dictator grec din viitor care calatoreste in timp pana pe vremea Imperiului Otoman ca sa recucereasca Istanbulul de la turci cu ajutorul calugarilor shaolin de la Muntele Athos.