Daily Cotcodac

Yamaha – De la instrumente muzicale la motociclete

Alex Ripper

În anul 1889, ceasornicarul japonez Torakusu Yamaha decide că afacerile cu ceasuri n-au nici un viitor într-o țară cu așa oameni neserioși și se reprofilează spre instrumentele muzicale, înființând Yamaha Organ Manufacturing Company. Yamaha a avut un atât de mare succes încât, în 1897, producea a gamă largă de orgi și piane, iar proprietarul îi schimbă numele în Nippon Gakki Limited.

În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, uzina Nippon Gakki a fost folosită de japonezi pentru a produce elice și rezervoare pentru industria aviatică. Sfârșitul războiului a adus pe piața niponă o cerere imensă pentru mijloace de transport ieftine, astfel că multe companii ce dețineau utilaje folosite la producerea de avioane pe timpul războiului au luat puțin la pilă stocul, până le-a ieșit motocicletă.

Nippon Gakki n-a făcut excepție și, în februarie 1955, fabrică prima motocicletă, numită 125 YA-1 Red Dragonfly, care era o copie a germanului DKW RT125 (de altfel, DKW RT125 a fost cea mai copiată motocicletă din lume, fiind produsă, sub diverse forme și mărci, în URSS, Polonia, Marea Britanie, SUA și, așa cum am văzut, în Japonia; lipsa marelui popor chinez din lista plagiatorilor motocicletei germane se datorează faptului că, la acea vreme, să deții în China un bun burghez precum o motocicletă îți reducea simțitor speranța de viață). Motocicleta măsura 1980 mm și avea 95 kg. Era un monocilindru de 125 cmc, 5,6 cai putere, motor în doi timpi și o cutie de viteze cu patru rapoarte.

Înainte de lansare, 125 YA-1 a fost supusă unui test de 10.000 de kilometri, ca să se asigure că produsul lor este de cea mai bună calitate. Și, ce să vedeți, era… Ulterior, motocicleta câștigă numeroase concursuri, cele mai importante fiind Ascensiunea pe Muntele Fuji și Cursa de pe Vulcanul Asama.

Datorită succesului înregistrat cu modelul 125 YA-1, în iulie 1955, producția de motociclete se separă de Nippon Gakki, luând naștere Yamaha Motor Company.

În 1958 Yamaha a devenit primul producător japonez care intră în competițiile internaționale, câștigând un impresionant loc 6 în SUA la cursa Catalina Grand Prix. Imediat, compania americană Cooper Motors începe să vândă modelele YD-1 și MF-1 (500 cc, doi timpi, un cilindru). Doi ani mai târziu, Yamaha începe să vândă prin dealeri în toată America.
Yamaha s-a concentrat în principal pe motoarele în doi timpi pâna în 1970, când apare și primul model în patru timpi, XS1.

XS1 avea un motor de 650 cmc, bicilindru SOHC răcit cu aer, 50 CP și o cutie de viteze cu cinci rapoarte. Cântărea 197 kg – deci, deși ușoară, nu era totuși pentru ochelariști care stau la 4.

Acesta a fost primul pas spre superbike-urile din zilele noastre, iar motto-ul lui Genichi Kawakami, primul președinte al Yamaha, „Dacă ai de gând s-o faci, asigură-te că este cea mai bună”, a rămas valabil și astăzi pentru constructorul din Iwata.

Dar despre superbike-urile de astăzi, într-unul din episoadele viitoare, acum vă las în așteptarea Rubricii de metale noi a colegei Adriana Metalista.

Până data viitoare,