Yamaha – De la instrumente muzicale la motociclete
Alex Ripper
În anul 1889, ceasornicarul japonez Torakusu Yamaha decide că afacerile cu ceasuri n-au nici un viitor într-o țară cu așa oameni neserioși și se reprofilează spre instrumentele muzicale, înființând Yamaha Organ Manufacturing Company. Yamaha a avut un atât de mare succes încât, în 1897, producea a gamă largă de orgi și piane, iar proprietarul îi schimbă numele în Nippon Gakki Limited.
În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, uzina Nippon Gakki a fost folosită de japonezi pentru a produce elice și rezervoare pentru industria aviatică. Sfârșitul războiului a adus pe piața niponă o cerere imensă pentru mijloace de transport ieftine, astfel că multe companii ce dețineau utilaje folosite la producerea de avioane pe timpul războiului au luat puțin la pilă stocul, până le-a ieșit motocicletă.
Nippon Gakki n-a făcut excepție și, în februarie 1955, fabrică prima motocicletă, numită 125 YA-1 Red Dragonfly, care era o copie a germanului DKW RT125 (de altfel, DKW RT125 a fost cea mai copiată motocicletă din lume, fiind produsă, sub diverse forme și mărci, în URSS, Polonia, Marea Britanie, SUA și, așa cum am văzut, în Japonia; lipsa marelui popor chinez din lista plagiatorilor motocicletei germane se datorează faptului că, la acea vreme, să deții în China un bun burghez precum o motocicletă îți reducea simțitor speranța de viață). Motocicleta măsura 1980 mm și avea 95 kg. Era un monocilindru de 125 cmc, 5,6 cai putere, motor în doi timpi și o cutie de viteze cu patru rapoarte.
Înainte de lansare, 125 YA-1 a fost supusă unui test de 10.000 de kilometri, ca să se asigure că produsul lor este de cea mai bună calitate. Și, ce să vedeți, era… Ulterior, motocicleta câștigă numeroase concursuri, cele mai importante fiind Ascensiunea pe Muntele Fuji și Cursa de pe Vulcanul Asama.
Datorită succesului înregistrat cu modelul 125 YA-1, în iulie 1955, producția de motociclete se separă de Nippon Gakki, luând naștere Yamaha Motor Company.
În 1958 Yamaha a devenit primul producător japonez care intră în competițiile internaționale, câștigând un impresionant loc 6 în SUA la cursa Catalina Grand Prix. Imediat, compania americană Cooper Motors începe să vândă modelele YD-1 și MF-1 (500 cc, doi timpi, un cilindru). Doi ani mai târziu, Yamaha începe să vândă prin dealeri în toată America.
Yamaha s-a concentrat în principal pe motoarele în doi timpi pâna în 1970, când apare și primul model în patru timpi, XS1.
XS1 avea un motor de 650 cmc, bicilindru SOHC răcit cu aer, 50 CP și o cutie de viteze cu cinci rapoarte. Cântărea 197 kg – deci, deși ușoară, nu era totuși pentru ochelariști care stau la 4.
Acesta a fost primul pas spre superbike-urile din zilele noastre, iar motto-ul lui Genichi Kawakami, primul președinte al Yamaha, „Dacă ai de gând s-o faci, asigură-te că este cea mai bună”, a rămas valabil și astăzi pentru constructorul din Iwata.
Dar despre superbike-urile de astăzi, într-unul din episoadele viitoare, acum vă las în așteptarea Rubricii de metale noi a colegei Adriana Metalista.
Ajutor ajutoooor, am cazut pe spate (ca o buburuza na) si nu mai pot sa ma ridic!
P.S. Bine ai venit la noi domnu Alex Ripper, haideti fetelor cu >:D<
P.P.S. baietii sa se abtina va rog 😀
Alex Ripper, bine ai venit pe Daily Cotcodac!
Foarte faină descriere, frumoase fotografii!
P.S. N-o băga în seamă pe RoseN, aşa face ea când e emoţionată.
Pe cand un drive test?
deci…ăăă…cum să zic. Îmi stă pe limbă, da’ nu știu să zic. În fine…ăăăă…nah, bun venit, stimate domnule Ripper.
Julius, uite că am supraviețuit primei probe, începi să scrii la textele alea umoristice că acușica e luni.
Welcome, Alex Ripper!
Cum a zis si CMS, super scris.
Io revin mai incolo cand apar rockerii pe-aici ca vreau sa intreb care se ofera sa ma plimbe si pe mine cu un motor/chopper (sau ce mai au) ca n-am fost niciodata cu nimic de genul. 😀
@Rushenne: Eu zic să mai aştepţi până la primăvară pentru o plimbare de calitate. 🙂
Nimic despre consum, viteză maximă, cuplu, normă de depoluare, RCA, CASCO, taxă de primă înmatriculare, impozite, cauciucuri de iarnă, lichid de spălat parbrizul, antigel, tipul de ulei folosit? Atâta superficialitate, numai la japonezi poţi să mai întâlneşti…
… mobra 4 ever.
Ca să nu mai zic că n-a spus nimic de numărul de locuri şi volumul portbagajului, de parcă o cumperi numai să te plimbi cu ea, ca filfizonii…
@Rushenne: Se rezolva! 😀
@tuturor care se plang de manariile de la concursurile cu pisici
eu va recomand prudenta. Daca admin va schimba concursul de pisici cu unul in care sa identificati modele si caracterstici de motociclete nu stiu cati vor mai ajunge la felicitari. Poate cel mult de alea simple (care vor fi echivalate cu diplomele de participare…)
@Alex Ripper. Desi nu m-am asteptat la astfel de articole serioase pe un astfel de site cred ca voi citi cu interes textele dvs.
Ce am inteles eu din text? Ca Julius s-a saturat de cititoarele gospodine de 30-40 de ani, care asculta Baniciu si nu au permis de conducere, si vrea o schimbare =)) =)) Dar noi suntem mai rezistente decat gandacii de bucatarie si nu ne dam duse pana nu vedem texte de umor.
@Alex Ripper Bine ai venit. Colectivul cititoarelor DC spera ca ai 25 de ani si plete =))
@lulu: N-are plete, dar compenseaza prin tzinuta 😛
@Adriana Popescu: :)) Merci. Stiam eu ca ne putem baza pe tine.
Mdeah, motoare in mijlocul iernii. Nu sunt bune ca au tractiune spate si patinezi. Doar daca nu cumva sunt de enduro si au cauciucuri cu cuie :))
La primavara, presimt o manipulare a maselor de catre Julius, prin organizarea de plimbari cu motorul :)))
Am dat şi like de încurajare şi m-am uitat şi la poze. Frumoase.Fie la ei acolo!
Nţ,nţ,nţ, repede ati mai uitat de Mobra!
Sa vina mai repede, domnul cu stickere decorative pentru pereti!
Mănărieeeeeeeeeeeeeeeeee
eu nu zic că prima trotiletă nu e Yamaha, da de ce scrie Suzuki pe ea ?
@geo: E reflexia firmei de vizavi în geamul vitrinei în care se găseşte motocicleta. Cel puţin eu aşa văd. Pe plăcuţa de sub motocicletă, dacă te uiţi cu atenţie, scrie “Yamaha’s First Motorcycle”
P.S. Evident, poţi să o iei şi ca pe o “lovitură de imagine” a celor de la Suzuki. 😀
@Lecteriţa: Oh daaaaa, Mobra Hoinar, produsa la Tohan Zarnesti cu motor de METROM Brasov. Ca orice produs al mecanicii romanesti era greu de pornit si mai ales era greu de oprit, ceea ce a condus la zicala: “Moarte sigura cu cobra, dar mai sigura cu Mobra”.
Suzuki a început cu maşini de cusut, aşa sunt japonezii ăştia – ies pe uşă cu găleata de gunoi şi se întorc cu reactorul nuclear miniatural, numai bun de băgat la priză. =)) =))
Cu toate ca va e dor de comuniste, sapt viitoare nu voi vorbi despre ele. 😛
P.S. Multumex de aprecieri. Sa fie primite. :)))
De cand sunt japonezii neseriosi?
Se cunoaste ca te-a pus Julius sa scrii, o glumita nu ai bagat si tu in text, noroc cu pozele.
Daca sunteti cuminti, veti avea sansa sa vedeti un XS Special din 79, live…asta daca si proprietarul se invredniceste sa-l monteze :)))
Pai e fara glumite, pt ca eu sunt antisocial si nu fac glume.
@Alex Ripper: Era pe vremea mea o motoreta numita Carpatzi! “Capra” i se zicea. De aia poti sa scrii daca mai gasesti ceva… =))
Carpati, avea un prieten una reconditionata. Sa vad ce cod portocaliu de idei si chef de scris voi avea :)))
@Alex Ripper: in rimtul asta ajungem la episodul cu OCC si PJD prin septembrie? 😀
Bun venit!!!!
Sunt un umil si cuminte cititor de Daily Cotcodac care imparte pasiunea dl. Alex Ripper pentru “mobre” si care, incurajat de mogul pentru un trolling usor de weekend, scrie pentru prima oara pe aici.
Ceasuri, instrumente muzicale si componente pentru industria aviatica ma duc cu gandul la o singura intrebare: Daca iti cumperi o Yamaha, o sa zbori de iti canta cucul, nu? (de la ceas, bineinteles) 🙂
PS: Bine ai venit Alex si la cat mai multe postari pe DC.
Am dat like ca sa te lase mogulul sa mai scrii si altadata! insa fara cmc, bicilindrii si cp si alte de-astea… Spune-ne doar povestea, fara detalii tenhice
@Fratele Andryusha: Stii expresia aia populara: “bat si … ca masina de cusut Suzuki “
@subinus: şi alerg, da – ca maşina de cusut SX4 – de exemplu. 😀
Deci decat treba sta in urmaritorul fel. Rubrica este la inceput. Mai iau la pila, mai chituiesc, mai dau o vopsea, etc. Pana acum am asa: doua cititoare, as putea sa le zic fane, vor culori, unii nu vor detalii tehnice, deci pana la urma o voi scrie tot cum vreau eu :))))
@Alex Ripper: Iar eu vreau plimbare, da’ a zis Adriana ca p-asta o rezolva ea. :))
Pai nu te poate rezolva fecat cu ajutorul meu sau a lui Fox :)))
@Alex Ripper: Cin’ te-a pus să vorbeşti? Stai să vezi tu acum coada cititoarelor la plimbat cu motocicleta! 😛
E simplu,ca sa le plimb cu motorul le ascult din textele de pe DC:))
@Alex Ripper: Aaah, pai atunci apelez la Fox. Ii povestesc ca am visat ca mi-a facut 3 tatuaje si ii zic ca vreau sa-mi indeplineasca visul. =)) Si dupa ce ma plimba, fug. :))
La el e si mai greu… trebuie sa negociezi cu pretena lui :)))
[…] Un articol scris foarte frumos de un nou membru al echipei de pe Daily Cotcodac, Alex Ripper, care sperăm că se va obișnui cu plata în sincere felicitări. A, e despre Yamaha și poate fi citit chiar și de fete. […]
Poti sa scrii si despre rusesti: Dnepr, Nipru, CZ, Ural, IZH (IJ), Jawa etc., motociclete facute sa iti taie pe viata cheful urcat pe motor. Dupa ce cadeai iti mai trebuiau 2 colegi sa o salti de jos. Am vazut o Jawa care pleca din loc franata la maxim, asa de puternic era motorul si asa de slabe erau franele.
Datorita comunistelor au aparut mecanicii, pentru ca daca aveai o comunista oblicatoriu trebuia sa stii mecanica… si sa ai saculetul cu nisip sa acoperi uleiul lasat prin parcari :)))
Jawa 350 are motor in doi timpi, de aceea e asa de puternica. In general, motoarele in doi timpi, produc de doua ori mai multa putere decat un motor in patru timpi.
Bună rubrica, de când aşteptam aşa ceva!
Bune rubricile, de cand asteptam asa ceva!
Bune rubricile, de cand asteptam asa ceva!
Hmmm, cred c-am uitat ceva, ah da:
Bune rubricile, de cand asteptam asa ceva!
@RoseN: Asa, asa, doamna Ministru. 😀
Bună rubrică, de când aşteptam aşa ceva! 😛
@Alex Ripper: Dacă tot e vorba de preferinţe, mie-mi place cu detalii tehnice, impresii la drum, istoric… adică tot ca până acum. 🙂