Postul nu e post destul

Ghid de dat şpagă la doctor

Julius Constantinescu

 

Dacă eşti român, ai venit pe lume dând şpagă la doctor (mă rog, nu tu, ai tăi) şi pleci din lumea asta dând şpagă la doctor. Doar în cazuri excepţionale, când eşti lovit de o moarte necruţătoare cu doctorii, mori de bătrâneţe, sustrăgându-te astfel mişeleşte de la plata unei ultime şpăgi. În rest, ca pacient român, cea mai mare spaimă a ta e ca nu cumva să dai colţul înainte să împingi şpaga şi să te duci pe lumea cealaltă cu sufletul neîmpăcat.

 

spaga
Sursă foto: greekreporter.com
 

Faptul că ai dat şpagă la doctor nu înseamnă, bineînţeles, că vei avea parte de un tratament preferenţial. Din contră: dai ca să te asiguri că eşti tratat la fel ca ceilalţi, fiindcă toţi ceilalţi au dat. De asemenea, este foarte important să dai şpagă la doctor şi în ce priveşte viaţa de apoi: românii ortodocşi, de pildă, nu sunt îngropaţi cu popă şi nu pot intra în Rai dacă n-au dat şpagă la doctor, fiindcă sunt consideraţi sinucigaşi.

 

Din multitudinea de şpăgi, şpăguţe, atenţii şi gesturi pe care un cetăţean român le are de dat într-o viaţă, niciuna nu reclamă atâta răbdare şi abilităţi speciale precum şpaga la doctor. Pacientul (sau, după caz, aparţinătorul) se confuntă încă din capul locului cu două probleme majore:  cât să dea şi, mai ales, cum.

 

Mărimea şpăgii se poate afla totuşi cu relativă uşurinţă, fiindcă de regulă înşişi doctorii au grijă să pună în circulaţie prin spital această informaţie. Ea circulă din gură-n gură, transmisă din generaţie în generaţie de către pacienţi, exact ca baladele populare. Mult mai dificil este însă, de multe ori, să dai şpaga. Un aparţinător neexperimentat, de pildă, poate pierde zile la rând pe holurile spitalului aşteptând un moment prielnic pentru a strecura plicul.

 

Un doctor serios, rutinat în şpagă, va putea fi găsit de către oricine, în anumite momente ale zilei, singur în cabinetul său. Această intimitate îl va ajuta pe pacient/aparţinător să îşi înfrângă timiditatea şi să înmâneze plicul cu bani. Din păcate însă, există şi medici foarte ocupaţi, imposibil de prins singuri, iar aceştia trebuie pândiţi cu orele. În tot acest timp, vigilenţa aparţinătorului nu trebuie să slăbească, fiindcă de regulă există o singură oportunitate, un singur moment, scurt – poate doar cei câţiva paşi până la lift -, în care se poate strecura plicul în buzunarul doctorului. Dacă l-ai ratat, eşti nevoit să o iei de la capăt a doua zi.

 

Momentul în care bagi plicul diferă şi el funcţie de personalitatea doctorului. Un medic bătrân poate lua şpaga fără să-şi întrerupă celelalte activităţi pentru asta, ca şi cum pur şi simplu nici n-ar fi băgat de seamă că cineva tocmai i-a pus în palmă jumătate din salariul lui pe o lună. Există, desigur, şi medici timizi, care ar vrea să ia şpagă, dar să nu fie şi ei de faţă. Unii zici că n-au văzut şpagă în viaţa lor, se vede că se abţin cu greu să nu te-ntrebe ce-i cu banii ăştia. În fine, să-i mai amintim şi pe doctorii care te fac să te simţi prost că dai şpagă, dar o iau totuşi ca să nu te simţi chiar de căcat.

 

Adevăratul motiv pentru care halatele medicilor sunt albe este acela că, undeva la începuturile acestei meserii, s-a urmărit ca acestea să aibă culoarea plicurilor, astfel încât plicul să fie cât mai puţin vizibil. E posibil ca buzunarele să fi apărut la halatele doctorilor exclusiv datorită şpăgii, căci nimeni nu a văzut vreodată un doctor având în buzunare altceva în afară de plicuri.

 

Un amănunt aparent fără importanţă, dar pe care un şpăgar bătrân nu-l va neglija niciodată, este acela că halatul trebuie purtat descheiat. Astfel, buzunarele vor fi în permanenţă libere, iar şpaga poate fi introdusă cu uşurinţă, fără efort. Un halat încheiat, care pocneşte pe trupul doctorului, are buzunarele lipite, iar plicul, în loc să alunece discret, trebuie îndesat, ceea ce poate duce la situaţii stânjenitoare.

 

Chiar dacă şpaga este unul dintre puţinele lucruri care funcţionează în ţara asta, este întotdeauna loc şi de mai bine. De pildă, unul dintre neajunsurile care ar trebui înlăturate este greutatea cu care se procură plicuri în unităţile spitaliceşti – unii oamenii sunt nevoiţi să vină cu ele chiar de la sute de kilometri. O soluţie foarte bună ar fi introducerea unor automate de plicuri chiar în incinta spitalului, aşa încât chiar şi pacienţii care se deplasează greu să aibă acces la ele.

 

Asta ar relansa şi sectorul plicurilor, fiindcă în anul 2015 nimeni nu mai trimite scrisori sau cărţi poştale ilustrate, iar în momentul ăsta întreaga industrie a plicurilor din România se sprijină exclusiv pe şpagă.

 

Share:

43 comments

  1. Liana Toma 1 April, 2015 at 02:03

    O gluma cu asistenta sexy a doctorului, care face spaga(tul), n-ai fi dat si tu! 😛

  2. Catalina 1 April, 2015 at 02:19

    De data asta nu dau like. Imi pare rau, in numele colegilor, pentru experientele care au dus la scrierea acestui text.

  3. Adrian 1 April, 2015 at 02:35

    Asta e despre doctorul Ponta?

  4. Belle dImagination 1 April, 2015 at 06:29

    Au în general plicuri la suprapreţ (5-10 ori valoarea de librărie/ poştă) la tarabele cu ziare din apropierea spitalului.

    Să înţelegem că acest post e o mărturie zguduitoatea a unui succes răsunător al medicinii româneşti care l-a întors pe Divin din drumul său de întoarcere Acasă?

  5. Ina_adevărata 1 April, 2015 at 07:16

    Nu mai riscă nimeni, domnule, să ia șpaga la lift, că nu știi de unde iese un procuror.
    Șpaga se ia în ambianță intimă, în cabinet, unde există un sertar dedicat: ai întins plicul, el a fost direcționat către sertarul deschis, doctorul aproape că nu l-a atins. Acu’ tremurai jenat cu plicu-n mînă, acu’ nu mai e plicul. Curat, elegant, omenește.

  6. Micro 1 April, 2015 at 08:49

    genial. Nu m am gandit niciodata la asta: am ajuns pe lume cu spaga. Dc ma gandesc acum dam spaga si cand nu mai suntem pe lume. Sa nu neglijam cea mai corupta institutie din tara asta: Biserica Ortodoxa Romana. A auzit cineva de inmormantare fara spaga? La toti bunicii mei s a dat spaga. In schimb cand s a nascut fetita mea nu am dat spaga. Medicul a refuzat categoric. Si rezidentul lui. Am fost la controalele periodice la el la clinica si am platit controalele (foarte foarte ieftin si normal). O exceptie, sunt constient. In schimb in ultimii ani ffff multi militieni care au refuzat spaga si chiar m au iertat. E adevart toti din generatia noua: tineri, stiu sa vorbeasca etc. un pas enorm inainte pt politia romana. Cand o sa vad insa un popa sa nu ia spaga. Daca omul se bucura (nunta sau botez) sau e trist (inmormantare) trebuie sa dea oricum spaga. Asta chiar ar fi o minune: popa sa nu ia spaga…

  7. chocolate 1 April, 2015 at 09:33

    Ce vreau eu să întreb: plicul trebuie lipit sau lăsat așa, doar cu capacul pus? Și scriem dedicație, ceva, pe plic?

  8. Nedu Merit 1 April, 2015 at 09:35

    Ca unul care mai citeşte pă interneţi, inclusiv feisbucul, mărturisesc că am aflat câte ceva, deci nu prea îmi arde de glume. De ce? Pentru că am trecut şi eu prin asta.
    Condoleanţe.
    O singură observaţie am, anume un citat (copy/paste, să n-avem vorbe)
    “ …cineva tocmai i-a pus în palmă jumătate din salariul lui pe o lună. “
    Dom`le, unde ai găsit `mneatale aşa doctori de treabă? Numai atât???
    O altă întrebare ar putea fi: cam ce salariu de mogul ai `mneata, de e suficient jum`ate din el?
    Am zis, n-am dat cu parul.

  9. Nedu Merit 1 April, 2015 at 09:38

    @ ina_adevărata
    Greşit, doamna. Se dă direct amantei doctorului, că nu ştii cum apare un procuror, chiar şi din sertar. Plus că îl scuteşti de o muncă în plus.

  10. boemul 1 April, 2015 at 09:53

    în România nu se dă şpagă, asta e o păcăleală neruşinată de 1 aprilie!

  11. JULIUS 1 April, 2015 at 10:39

    @Nedu Merit: m-am referit la o şpagă medie pe economie. Când a fost cazul, am dat şi un salariu de corporatist, că na, poate nu luase omul salariul în ziua respectivă.

  12. tizul 1 April, 2015 at 10:53

    Din ce scrie Micro, nu-s singurul roman care-o fost refuzat de domn doctor, care mi-o si zis:
    “Tine-i ba, ca, daca te manca-n coor sa faci prunc, tu o sa ai mai mare nevoie de banii astia!”
    Ii si dau numele, ca-i de pus la Gazeta de Perete la sectiunea
    “Ca el faceti, ca el ajungeti!” (c-am inteles c-o emigrat in tari cu salarii mai mari ca spagile de la noi).
    Deci se interpreta dr. Gradinaru si lucra la Maternitatea Polizu.

  13. Sabotor 1 April, 2015 at 11:03

    întreaga industrie a plicurilor din România se sprijină exclusiv pe şpagă

    Si pe darurile de nunta.

  14. bogho 1 April, 2015 at 11:31

    Eu am uitat spaga la mine-n buzunar cand s-a nascut Diana.

  15. cetateanul turmentat 1 April, 2015 at 11:46

    Dimineata:
    – Bula, daca te duci cu ala micu’ la spital, sa nu uiti plicul!
    – Da, bine, nu ma mai bate atita la cap!
    Seara:
    – Ce ai facut la spital? Sper ca n-ai uitat plicul.
    – N-am gasit plic si i-am dus o carte postala!

  16. Moni Bomboni 1 April, 2015 at 12:25

    Există și doctori integri, despre care zvonul că nu ar lua șpagă sperie, ca și când să nu iei este anormal, și nu invers. Am fost operată pentru fractură dublă de mandibulă de domnul doctor Silaghi de la Spitalul Universitar de Stomatologie București iar părinții mei au fost avertizați de asistente că risc să nu mă mai opereze dacă i se oferă și un capăt de ață. Perioada respectivă este un pic în ceață, pentru că îmi reveneam după un accident mult mai complicat, dar operația a decurs foarte bine și țin minte că a venit de mai multe ori după ce m-am trezit din anestezie pentru a verifica starea mea. Un Om excelent și foarte dedicat meseriei sale.

    Acum, în același ton cu textul lui Julius, cred că sistemul șpăgii începe încă de pe băncile facultății pentru mulți dintre așa-zișii “doctori”, care sunt îndrumați la începutul carierei lor tot de șpăgari – dai un ban și iei examenul, rezidențiatul, post mai bun etc.
    Să nu uităm – nici la morga spitalului nu te poți duce cu mâinile în buzunar, dacă buzunarele sunt goale.
    De citit : http://www.kmkz.ro/de-pe-teren/reportaje/dna-constanta-a-salvat-un-pacient-de-la-moarte/

  17. Camio 1 April, 2015 at 12:48

    Eu am păţit o mică dandana, am băgat şpaga în sân cât l-am aşteptat pe doctor. Până a venit s-a strâns tot spitalul în jurul meu, s-a creat panică. Asta numai din cauza găinii care se mişca de nebună sub cămaşă, le-am zis la oamenii ăia că am un chist mişcător!

  18. dyers_eve 1 April, 2015 at 15:00

    Eu aș propune să declarăm șpaga boală profesională și să le dăm doctorilor un spor de risc, de stres, ceva, pentru asta.

  19. sebra 1 April, 2015 at 16:59

    Daca imi permiteti o mica completare: dati pretul corect, nu incercati sa fiti mai cu motz si sa dati mai mult. Riscati sa fiti luati de buni platitori, iar pe cale de consecinta va alegeti cu mai multe zile de spitalizare. Asta daca aveti noroc, daca nu, va alegeti cu o suspiciune de cancer.
    De la o prietena stiu.

  20. daniel 1 April, 2015 at 21:47

    Ciudata e mintea omului; acum citeam despre spaga, in clipa urmatoare mă gândeam la concursurile cu pisici…

  21. sebra 1 April, 2015 at 22:38

    On topic:
    Sa-i dea careva un ghiont lui Dan1.

  22. Adrian 1 April, 2015 at 23:19

    @sebra: Lasă-l să-și ia avânt.

  23. CID 2 April, 2015 at 00:06

    Unde-i Tzica ? Unde-i omul asta cand ai nevoie de el ? Daca incepea el sa ne explice cu hermeneutica sincretica a sinergiei…

  24. Nedu Merit 2 April, 2015 at 13:09

    @ CID
    Bănuiesc că e Tzica atunci când e treaz.
    Dacă bea un pic devine ces.

  25. Nedu Merit 2 April, 2015 at 13:13

    Punctul doi:
    Eu îmi aduc aminte că am venit pe lume la o maternitate aflată în aceeaşi curte cu Spitalul 9. Azi nu mai este.
    I-am întrebat pe ai mei de unde mi se trage ceea ce mi se trage.
    Se pare că nu au dat şpaga necesară, medicul a lăsat fereastra deschisă şi au pătruns pe acolo microbi de la secţia alăturată.

  26. Nedu Merit 2 April, 2015 at 13:15

    Punctul trei.
    Dacă nu găsiţi plicuri încercaţi cu un cont de Paypal.

  27. Nedu Merit 2 April, 2015 at 13:17

    Punctul patru.
    Da, cred şi eu că e cazul să strângem o şpagă pentru Dan1.

  28. Redoo 2 April, 2015 at 21:51

    Ce vremuri erau alea cand rezolvai cu un kent si o cafea….oricum, se poate venii in ajutorul timizilor..intermediar de spaga.la final doctorul trece pe la biroul intermediar ului, lasa comisionul si toata lumea este multumita

  29. Dan Gabriel Blog 3 April, 2015 at 14:07

    Vorba marelui capitan Basescu: ” sa traiti bine” trebuia editata putin ” ca sa traiti bine dati spaga” :))

  30. Nedu Merit 5 April, 2015 at 11:07

    Azi e Paştele catolic, peste o săptămână e Paştele ortodox.
    Acuma noi sperăm că următorul articol o să apară, totuşi, până la Paştele cailor.

  31. ces 5 April, 2015 at 13:07

    Sa dai sa iei obraz necaz cand dau in versuri eu sunt treaz.

  32. Belle dImagination 5 April, 2015 at 15:37

    Domnule Merit, deşi în mentalul colectiv ”paştele cailor” e ceva care va avea loc numai după calendele greceşti, această sărbătoare chiar există. În mod tradiţional se cheamă Ispas sau Înălţare. Şi se referă la acel singur ceas din an când cailor li se permite să fie sătui.
    (Blestemul Mariei fiindcă în vinerea răstignirii au refuzat să ţină post laolaltă cu restul dobitoacelor.)

  33. Dan1 5 April, 2015 at 17:08

    @sebra: Am intrat fără treabă pe-aici şi am crezut că am vedenii. Plus că era 1 aprilie.

  34. ces 5 April, 2015 at 22:42

    A da sau a nu da (stilet Hamlet tais) bilet fiscal sa dea (si doctorul- bacsis) ?

  35. ces 6 April, 2015 at 00:02

    (sa se elimine deodata bancnota vrajitoare plata avand numai marunt de supt e greu cu spaga la corupt)

  36. sebra 6 April, 2015 at 13:52

    @Dan1,
    Deja eram îngrijorată!

  37. Adrian 6 April, 2015 at 18:30

    “Și-acu’ vei ști tu, biet grumaz,/ Cât trage cesu’ la necaz…”

  38. Nedu Merit 7 April, 2015 at 09:26

    E lung pământul, ba e lat;
    Dar cum e ces-ul la trollat
    Nu-i nimeni să ne-ajungă.

  39. Dexter 15 April, 2015 at 17:10

    @Belle dImagination: ‘Pastele cailor’ se refera la alt eveniment si e atunci cand Pastele ortodox si cel catolic/reformat/unitarian/evanghelic/etc. pica in aceeasi duminica, adica o data la 7 ani. Si atunci nici romanii nici ungurii nici sasii nu lucrau cu caii la camp iar acestia aveau o binemeritata pauza, cum tocmai am avut si noi 😉

  40. Belle dImagination 15 April, 2015 at 20:42

    @Dexter, te contrazic!
    http://ro.wikipedia.org/wiki/Pa%C8%99tile_cailor
    http://www.crestinortodox.ro/datini-obiceiuri-superstitii/pastele-cailor-ispasul-91072.html

    Şi bunul simţ de asemenea te contrazice. O fi picând o dată la 7 ani paştele şi la catolici şi la ortodocşi, dar comunităţi semnificative de catolici şi neocatolici se găsesc numai în Transilvania. În restul ţării majoritatea covârşitoare era ortodoxă, deci nu se justifică răspândirea uniformă pe întregul teritoriu al acestei expresii

  41. bancruta 20 August, 2015 at 11:39

    Sa se deschida contul de spaga pentru toate profesiile ,ce ne codim atat ?25% la salariul personalului medical e o glumita pontista ,spaga pe zi e mult mai mare ,prostii sa plateasca ,pontacii se trateaza la turci ,dupa favoruri facute natiei turce !

  42. Maria 2 April, 2016 at 18:55

    Imi pare rau pentru toti cei care au avut de-a face cu medici care isi conditioneaza actul medical. Dar nu inteleg generalizarea aceasta care imi lasa un gust amar. O sa ajung medic in curand, si numai eu stiu cat ma chinui sa ajung unul bun, mai mult decat bun. Asta ca sa intelegeti de ce articolul mi se pare exagerat.
    E un sistem medical defect, stiu, care afecteaza deopotriva pacienti si personal medical. Medicul e obligat sa se descurce cu ce are ( nu stiu daca realizati ce stres imens poate fi uneori sa te uiti peste granita, sa vezi sistemele medicale de acolo..si asta zi de zi. Sa-ti doresti mai mult pentru tine si pacient si de sus sa se ridice din umeri: ” atat avem” ), iar pacientul e cel care suporta consecintele finale.

    Am intalnit si eu medici (ca profesori) care abia daca se uitau la noi. Am avut si bolnavi in familie umblati prin spitale si ai mei au sarit cu banii.Dar asta nu ma impiedica sa nu ma uit cu admiratie la cei care merita lucrul acesta. La acei profesori care ne repetau obsesiv sa nu luam plicuri cu bani ( wow! da! exista, sa stiti..). Am vazut si scene in care medicul a fost nevoit sa tipe la apartinator pentru ca nu inceta sa insiste cu un cadou. O batrana a vrut sa-mi dea mie, studenta, pentru ca o condusesem la ecograf. Mi-a venit sa plang. Romanii s-au si obisnuit asa, stiti? S-a impamantenit chestia asta” medicii sunt criminali, medicii te lasa sa mori, medicii iau bani, la medic mergi cu spaga”. Nu as stii sa zic de cate ori mi s-a zis sa nu iau spaga, de catre un medic…de multe ori.

    Si nu, nu o sa iau. Am mai auzit si prostia asta imensa: ” pana intri in sistem si prinzi gustul”..Hai nu, zau? Chestia asta tine de omenie, de educatie, de cat esti de moral. Tine de om! Eu am fost crescuta sa fiu om. Mama lucreaza pe ambulanta.In toti anii astia a primit un singur lucru: un pui de catel, o corcitura mica, dupa cateva zile, in semn de multumire. Nu bani, nu cafea, nu ciocolata.

    Imi pare rau ca va trebui sa profesez in sistemul asta bolnav in care o parte iau spaga, dar toti sunt aruncati in aceeasi oala, in care medicii incompetenti aduc o pata si mai mare, in care voi fi deopotriva medic si pacient.

    Primul impuls pe care mi l-a dat articolul: ” gata! eu o sa plec!”. Pentru orice vreti dumneavostra: salariu mai bun pentru o viata decenta, aparatura mai buna, mai mult respect intre medici, respect din partea pacientilor ( si aici, nu ma intelegi gresit, ma refer la respect castigat..dar aici prea se arunca cu noroi–>”Adevăratul motiv pentru care halatele medicilor sunt albe este acela că, undeva la începuturile acestei meserii, s-a urmărit ca acestea să aibă culoarea plicurilor, astfel încât plicul să fie cât mai puţin vizibil” )

  43. Marinescu 30 September, 2016 at 08:25

    Spaga,o mare necunoscuta:cind,cit,citi potentiali primitori.
    Pe vremea lui Ceausescu cel mai greu si grea spaga era aducerea pe lume a unui copil dorit.Am trecut cu greu peste acest moment ca nu am dat spaga inainte de cezariana desi eram gravida cu risc.Copilul era sa moara ca nu am dat spaga inainte mai ales pentru medicul care asista ,un medic in virsta care mi-a zis de la obraz ca nu am dat bani si lui.Eu eram pe masa de nastere si s-a certat in prezenta mea ,a refuzat sa asiste si s-a chemat un medic de acasa ,timp in care copilul a avut de suferit si s-a nascut cu scor 8.
    Dar am intilit medici dea lungul vremii (la care am mers cu parinti,frati,etc) care au refuzat categoric spaga pe care doream sa o dau cu placere dupa ce si-au facut treaba.
    De curind am apelat la oftalmolog la Militar C Davila si nu am incercat sa dau spaga, desi pe medicul rezident cred ca nu-l dadeau banii jos.A fost extrem de riguros si mi-a spus, ca o a doua parere, argumentata cu diferite masuratori ca fac tratament de 9 ani degeaba ,ca nu am acea afectiune si m-a sfatuit sa revin dupa o luna dupa intrerupere tratament.Investigatiile facute inainte pentru ochi le-am facut la stat si ca o adoua parere in privat.Pe cine sa cred eu acum si cum ramine cu spaga data inainte?
    Sa merg pe mina medicului rezident care are scule mai performante aici,sau pe mina invechitilor de acum 9 ani?

Leave a reply