Ușor cu anti-vaccinarea pe scări

Dr. Ionuţ Şendroiu

 

De când reputata specialistă în campanii anti-vaccinare Olivia Steer a început să derapeze mai tare prin media românească, datul cu părerea despre vaccinuri a devenit un fel de sport național. Inițial, nu am intenționat să intru și eu în cor, doar că, între timp, am observat că Olivia a plecat bine de tot pe câmpie, în fruntea unui grup de vegani, și m-am gîndit că, dacă o ține tot așa, s-ar putea să ajungă prin vestul Africii și să se trezească în vreun pat de spital care miroase a insecticid.

 

Râdem, glumim, dar aici, în incintă

În Angola, Benin, Congo, Camerun şi alte state vest-africane, primul document care este verificat la aterizare, după pașaport și viză, este certificatul de vaccinare împotriva febrei galbene. Dacă nu poți face dovada unei vaccinări valide (protecția oferită de vaccin este considerată sigură pe o perioadă de 10 ani, după care trebuie repetat), ești obligat să te supui vaccinării acolo, pe loc, într-un birou amenajat imediat după gheretele celor de la imigrări. Sau ești expulzat. Explicațiile despre dreptul tău la ne-vaccinare nu prea impresionează, vine un tip solid cu un kalașnikov în cârcă și îți spune că, dacă refuzi vaccinarea, nu ai voie să părăsești aeroportul până când avionul care tocmai te-a debarcat te va duce înapoi în Europa (sau de unde ai venit). Nu îți spune chestia asta pe un ton de negociere, în fond este spre binele tău.

 

Uneori poți să nu ai alternativa acceptării vaccinării pe loc, deoarece stocul s-a epuizat, a expirat, sau  a căzut curentul și frigiderul s-a dezghețat. Decât să bagi în corp o fiolă de Stamaril care nu a fost ținută în frigider, pe un aeroport din Africa de Vest, e mai înțelept să te întorci cu avionul următor.

 

Yellow fever, bro!

Împotriva febrei galbene nu există tratament specific. E o boală transmisă de un virus care poate ucide, ca și ebola. Se admite, totuși, că împotriva ebola ar exista un tratament, dar ”studiile efectuate până în prezent nu sunt elocvente”. Împotriva febrei galbene nu există nici măcar un tratament în fază de cercetare. Punct.

 

Practic, principala diferență dintre ebola și febra galbenă este faptul că împotriva febrei galbene există un vaccin. Un vaccin eficient, brevetat în 1937 de către microbiologistul sud-african Max Theiler. Eficiența vaccinului a fost confirmată fără echivoc timp de aproape cincisprezece ani, iar 1951 Theiler a primit premiul Nobel pentru medicină. Să nu uităm că, până la Theiler, de febră galbenă se murea și în Europa sau America, unde virusul a fost importat din Africa de Vest în secolul XVII prin comerțul de scalvi.

 

În vara lui 2006 mă hurducăiam pe bancheta din spate a unei Toyota 4×4, pe drumul ce tăia Delta Nigerului dinspre Onne Port spre Port Harcourt. Trebuia să ajung la clinica din localitate, pentru un stagiu intensiv de boli tropicale. L-am întrebat pe șofer care e treaba cu febra galbenă în zonă. Nu pentru mine, că eram vaccinat, dar mergeam să învăț să îngrijesc bolnavi de febră galbenă și mă interesa părerea oamenilor simpli. Șoferul îmi răspunde calm, în Pigeon English, că bolnavii de febră galbenă nu ajung la spital. Și îmi explică și de ce.

 

– When your eyes turn yello’ and you start shakin’, nobody will touch you. You just die! Nobody will even give you a cup of wate’. Then, you lay down on the ground and blood will come out of your mouth. The people know one thing: when you do so, you spread your sickness around, so the people will stay away. Unless you’re already dead, so ones can come and turn your pockets inside out.

 

Povești de succes: tratament vs. vaccin

Timp de opt ani în Africa, am cunoscut mulți oameni care au supraviețuit malariei, negri și albi, inclusiv români. Dar nu am văzut pe nimeni care să fi suferit de febră galbenă și să fi supraviețuit și, oricum, nu am văzut expați suferind de febră galbenă. Faptul că vaccinarea expaților este obligatorie are legătură cu asta. Localnicii care mai fac boala sunt cei care, dintr-un motiv sau altul, au ratat vaccinarea. Sugarii din statele vest africane sunt vaccinați împotriva febrei galbene, conform recomandărilor OMS,  între 9 şi 12 luni de la naștere, dar nu toți au posibilitatea să primească acest vaccin. Nu din considerente anti-vacciniste, ci din cauză că de la cătunul fără electricitate unde locuiește copilul până la cel mai apropiat spital sunt, uneori, 50 de kilometri prin savană, 20 prin junglă şi un fluviu de traversat.

 

Angola

Angola, iulie 2012. O defecțiune la motor obligă piloții să aterizeze forțat în savană, lângă un sat. Genul de moment în care faptul că ai vaccinarea împotriva febrei galbene în regulă e de natură să te relaxeze. Chiar şi atunci când se înserează şi țânțarii încep să bâzâie.

 

Ca și malaria și febra dengue, febra galbenă este transmisă prin mușcătura femelei de țânțar infectate. Cu toate că împotriva malariei există tratament specific eficient (atât profilactic cât și curativ), nu există încă un vaccin omologat*.

 

Rezultatul: malaria (care beneficiază de tratament eficient, dar vaccinul nu este omolgat) ucide circa 1 milion și jumătate de oameni pe an, în lume, în timp ce febra galbenă (boală fără tratament specific, dar împotriva căreia există un vaccin eficient) mai ucide în jur de 30.000. În condițiile în care cele două boli au același vector, țânțarul, combătut prin aceleași mijloace și în situația în care mortalitatea prin febră galbenă era peste mortalitatea prin malarie înainte de descoperirea vaccinului (mortalitatea enormă în malarie poate fi justificată și de prețul prohibitiv al tratamentului anti-malarie, desigur, dar asta e altă discuție)*.

 

Efectul hot-dog asupra eradicării febrei galbene

Liga anti-vaccin va susține că, de fapt, evoluția calității alimentației, a stilului de viață și apariția suplimentelor nutritive au dus la scăderea incidenței febrei galbene pe glob și eradicarea ei în Europa și SUA. Pare să aibă sens, nu?!

 

În 1793, o epidemie de febră galbenă declanșată în Phildelphia (pe atunci capitala SUA) a ucis 9% din populația orașului. E normal, toată lumea se îndopa cu carne pe vremea aia, curentul vegan nu apăruse nici în visele vizionarilor, de unde imunitate?! O altă epidemie de febră galbenă, de data asta, mult mai precis documentată, a avut loc la sfârșitul verii din 1853 în orășelul Cloutierville din Louisiana, ucigând 68 din cei 91 de locuitori. Asta reprezintă cam 75% din locuitorii orașului, e o cifră îngrijorătoare. E foarte posibil că sudiștii din Louisiana, dacă nu mâncau mai prost decât nordiştii din Philadelphia, cu siguranță erau mai bețivi și mestecau tutun, vor explica virtuoșii anti-vacciniști. Dar faptul că în 2014 s-au înregistrat zero decese prin febră galbenă pe întreg teritoriul SUA deja mă face să suspectez că industria fast food, dezvoltată între timp, a mărit imunitatea poporului, ceva de speriat!

 

Din fericire, ignoranții de la OMS, în loc să parașuteze deasupra coastei de vest africane bidoane cu suplimente nutritive și broșuri ”Cum să devin vegan în 3 pași simpli”, au demarat în 2009 o campanie de vaccinare în masă împotriva febrei galbene în Benin, Liberia și Sierra Leone.

 

Vaccinuri moft

Unde sunt de acord cu anti-vacciniștii este că există şi vaccinuri a căror utilitate este îndoielnică.

 

Oreionul nu este o boală care ucide, nu? Până la urmă, ce farmec mai are să termini clasa a treia primară fără să-ți admiri în oglindă fața de pară și să fii și scutit de școală pentru asta?! În plus, dezvolți imunitate bio, nu ca fraierii care și-au luat și înțepătura și n-au primit nici scutire.

 

Un vaccin care ar trebui să fie serios este vaccinul împotriva holerei, boală de care se moare. Vaccinul împotriva holerei oferă protecție de circa 50%. Da, am tastat corect: 50%. Împotriva holerei. Când știi că te-ai vaccinat cu o chestie care îți garantează cincizeci la sută protecție împotriva holerei te simți fix ca și cum nu te-ai vaccinat niciodată. În 2011 a fost epidemie de holeră în provincia Zaire, din nordul Angolei, lucram pe atunci chiar în capitala provinciei, Soyo. Întrucât aveam șansa să consum apă plată îmbuteliată, am decis să nu mă vaccinez, forțându-mă, astfel, să urmez toate precauțiile legate de consumul de apă, inclusiv să nu-mi pun cuburi de gheață în băuturi. După ce am reușit să scap de acolo, atât de entuziasmat am fost de redescoperirea senzației de lichid rece, încât ajunsesem să pun cuburi de gheață și în bere, sacrilegiu pe care l-am comis la întoarcere inclusiv pe aeroportul din Frankfurt, stârnind un tsunami de priviri nemțești ofensate …

 

*Medicamentele anti-malarie au prețuri prohibitive pentru africanii de rând. O folie cu 12 tablete de Malarone, de exemplu, costa circa 50 Euro, reprezentând tratamentul profilactic pentru 12 zile, sau 3 zile de tratament curativ

86 Comentarii »

  1. Uraaaaaaaa! Neaţa Doc! Bine ai revenit pe paginile mioritice!
    Somedays pays to wake up earlier than the early bird.

    Thumb up 0

  2. Cât despre doamna Steer. Stau eu şi mă gândesc.
    Evoluţia ştiinţei medicale şi a farmacologiei a făcut să crească enorm speranţa de viaţă şi să se reducă mortalitatea datorată multor boli. Asta are însă ca efect anularea selecţiei naturale şi împrăştierea de gene mai puţin calitative
    Refuzul de a beneficia de progres este totuşi de natură să ajute la stabilirea unor noi criterii de selecţie. Deci combaterea cu argumente ştiinţifice a prolificei doamne Steer e inutilă. Ar trebui încurajată foarte ferm. Însă ar trebui şi să semneze un document prin care în caz de îmbolnăvire renunţă la serviciile medicale şi se va trata numai şi numai prin auto-medicaţie sau cu sfaturi de la Condurăţeanu.

    Thumb up 0

  3. Totuşi, chiar am privilegiul de a trolla de trei ori prima?

    Bună dimineaţa!

    Thumb up 0

  4. Dan1 20/02/2015 @ 08:32

    Da’ cu ebola cum e doc? E creata în laborator, cum se spune? Sau s-o întreb pe Olivia Steer? :))

    Thumb up 0

  5. Mahorcu 20/02/2015 @ 09:27

    Nu-i cel mai bine ales exemplu cel cu Oreonul. Poate da complicatii foarte nasoale…

    Thumb up 0

  6. boemul 20/02/2015 @ 09:38

    întrucât autorul a făcut facultatea de medicină şi s-a plimbat prin ţări exotice este cu siguranţă plătit de mafia din industria farmaceutică, deci părerea sa este irelevantă! să înceteze cu propaganda asta deşănţată! masoni, bubuli, reptilieni…

    Thumb up 0

  7. Liana 20/02/2015 @ 09:40

    Ie clar ca ebola e, daca nu creata in laborator, rezultatul unei alimentatii dezastruoase, bazate pe carneturi de rinocer, babuin si crocodil-de-Nil! La ce (nu) baga africanii aia in ei, te miri ca sunt atat de bolnavi?!

    Serios vorbind, bazaconiile astea cu alimentatia care ucide mi se par o lipsa de respect si empatie fata de oamenii pe care ii ucide LIPSA alimentatiei in Romania si aiurea (ca tot veni vorba de Africa). Iti da mana sa povestesti despre “modul de viata” (ca nu mai e demult o dieta, ba, chiar, suna a dileala) care te indeamna sa cumperi rosii bune, adevarate, de la taranu roman neaos (pana aci, destul de ieftinache, in sezon) si sa le pui nitel la deshidratat intr-un aparat care costa 18 milioane vechi. Sau sa ii dai cu agar-agar, mvai, ce cantitate benefica de fibre in juma’ de lingurita, cand 30 de grame de agar-agar de-ala costa 40 de lei!
    Si tot lipsa de empatie e fata de oamenii care au ramas cu sechele dupa vreun episod de polio de acu’ 40 de ani, sau chiar fata de amaratii astia care mor pe Glob din lipsa de acces la resurse. Iti da mana sa refuzi civilizatia, cand n-ai nici un pericol real in preajma!

    Thumb up 0

  8. Stephanie 20/02/2015 @ 10:00

    Sper sa vedem in curand pe DC si un articol scris de cineva care crede ca vaccin=autism. Cu argumente, demonstratii etc. ceva de genul: http://adevarul.ro/international/in-lume/cum-demonstreaza-cleric-saudit-pamantul-nu-invarte-jurul-soarelui-8_54e46632448e03c0fdbc104c/index.html

    Thumb up 0

  9. RoseN 20/02/2015 @ 10:27

    Aoleu, ce textulet frumos si luuuuuuung… aseeea ca-n Africa… multumim, multumim, ne fusese dor, zau 😀
    da’ pfaaai, ce-am mai ras, de tot m-am ingalbenit brrrr…

    Thumb up 0

  10. dush 20/02/2015 @ 11:04

    Yeey! Doooc! Existaaa! Traiesteee! Bine ai revenit :)

    Thumb up 0

  11. Ina_adevărata 20/02/2015 @ 11:05

    Vaccinurile-s rele, ce ne aburești acilea, doctore? Îți arăt o grămadă de saituri care spun asta! Și ce scrie pe saituri- se știeeee!- nu se discută!

    Thumb up 0

  12. janedoe 20/02/2015 @ 11:39

    eu vreau doar să profit de ocazie să o salut pe Rozica.
    mulțumesc că mi-ați dat ocazia.

    Thumb up 0

  13. RoseN 20/02/2015 @ 11:42

    @Jane :)))))) hellouuuuu girls frumoase si minunate, pupici :*

    Thumb up 0

  14. Nedu Merit 20/02/2015 @ 12:34

    La articolul răs-anterior (Ce-şi doresc femeile) voiam să răspund simplu:
    – Vaccin cu toxină botulinică de-aia bună, care face ridul frumos.
    Acum sunt de-a dreptul bulversat şi mai nedumerit decât înainte: chiar nici aşa nu vrea?
    PS: Domnule doctor, dacă Babatunde face pipi în junglă şi vine femela de ţânţar infectată, îl muşcă de… sau, Doamne fereşte, altceva???

    Thumb up 0

  15. Nedu Merit 20/02/2015 @ 12:41

    Mai demult căutam televizor. Găsesc, pun mâna pe telefon şi sun:
    – Dragă, nu sunt prea mulţumit, dar o să fie bine. Am luat ORION.
    Zevzecul de lângă mine aude şi…
    – Bă, ej` nebun? Oreion la vârsta asta? Ţi se usucă şi cade, boule!!!

    Disclaimer: Această gluma nu poate fi furată pentru că la radio nu e voie să faci reclamă mascată unei firme. Ne-am scos.

    Thumb up 0

  16. marian 20/02/2015 @ 14:56

    Nu se poate,chiar asa unanimitate nu am vazut nici pe timpul lui nea Nicu! Chiar toti de aici sunteti scalvii sau prietenii doctorului provaccin? Chiar nu ati citit si alte carti decat pe cele de alopata? Ce va sperie fratilor? Eu va intreb un singur lucru,ca vad ca va cerdeti tari: cum dracu a ajuns omenirea asta sa traiasca 2000 (DOUA MII) de ani fara niciunul din voi,fara sa foloseasca niciun vaccin sau medicament? Cum? SI ultima,pentru domnu’ doctor: vad ca sunteti antivegan convins,desi argumentele dvs sunt,stiintific subtiri.Mai cititi si altceva decat lecturile “pro-domo” ale medicine clasice! Studiati si nutritionismul,ca eu nu as lasa pe cineva sa iasa de la facultatea de medicina fara studii de nutritionism. Nu de alta,dar,cel putin pe alocuri,un vegan va bate la cur cum se spune in ce priveste alimentatia si principiile de viata! Sunteti inca la nivel Newtonian in medicina,chiar daca ati fost prin Africa si ati vazut lucruri,altfel banale cum ar fi faptul ca aia nu primesc oameni nevaccinati.Asta,daca vreti e chiar o incalcare a libertatii! Pai daca tu esti vaccinat,ce treaba ai daca ma imbolnavesc eu? Tot de acolo te poti imbolnavi si tu,nu de la mine! Si atunci?

    Thumb up 0

  17. Diana C. 20/02/2015 @ 15:19

    In ultimii ani e o adevarata explozie de magazine care vand produse naturiste (stiu strazi pe care sunt chiar 2 asemenea magazine). La un atat de mare volum de marfa era nevoie si de o publicitate pe masura. Se pare ca cei care fac acest tip de comert au gasit solutii mai bune decat cele traditionale, pe care le cunoastem atat de bine din media. De ce sa faci un clip publicitar, cand publicul tau tinta poate fi mult mai usor si mai convingator atins prin articole, bloguri, postari pe retele de socializare …care, nu ca ar urmari sa te convinga sa cumperi ceva, ci doar sa traiesti si sa te hranesti « sanatos », spre binele tau. Cum ar putea sa convinga ca un produs e cu atat mai « sanatos » cu cat e mai scump si e adus mai de departe ? As zice ca l-au citit pe Bernays si ii aplica principiile. Pe de o parte sunt unii care stiu exact ce fac (si fac bine), pe de alta parte sunt adeptii plini de fervoare. Decat sa platesti oameni sa iti faca reclama, mai bine ii convingi ca devenind vegani demonstreaza o inteligenta superioara, spre deosebire de incuiatii care se vaccineaza si mai mananca si carnati.

    Thumb up 0

  18. Ovidiu Crisan 20/02/2015 @ 17:20

    De acord cu articolul. Am apreciat in special echilibrul vis-a-vis de vaccinurile “moft”. Intrebarea mea de tata vaccinat cu copil vaccinat, unde se opreste binele comun si unde incepe decizia personala? Pana la urma asta este batalia, cine are dreptul sa decida soarta copiilor (pentru ca asta este in fapt batalia): parintele sau statul? Si ca o extensie, inteleg ca daca parintele decide sa nu-si vaccineze copilul, poarta intreaga responsabilitate in caz de boala/deces. Dar daca parintele este OBLIGAT sa-si vaccineze copilul, cine poarta aceasta responsabilitate in caz de deces post-vaccinare? Personal, sunt pentru vaccinuri, impotriva vaccinarii obligatorii.

    Thumb up 0

  19. VaxxAlbina 20/02/2015 @ 18:00

    probabil ca vaccinul ala merge doar 50% si din cand in cand, dar cenzura vad ca e imediata si 100% eficace :)

    Thumb up 0

  20. VaxxAlbina 20/02/2015 @ 18:30

    Iata si un doctor care in loc sa astepte imediat si fara echivoc plecaciuni, a decis sa isi foloseasca abilitatile date de organul acela plasat la extrema superioara si ascuns intre urechi – pentru care si-a ros atat coatele pe bancile scolii! – si sa incerce macar sa inteleaga ce vrea sa zica tabara vegana – a bunch of ignorants!

    Respecte stimabile, ca nu te ascunzi dupa o bucata de hartie! Toti avem cate una sa o fluturam dupa caz, btw!

    BINEINTELES ca te vaccinezi daca te decizi subit ca nimic nu te mai poate scoate din plictiseala decat un Safari sau salvatul Africii si te grabesti sa impachetezi pentru continentul negru! La fel de bineinteles este ca te vaccinezi daca in loc sa mergi tu la ea, febra galbena decide sa vina ea la tine in batrana europa si incepe sa faca ravagii in masa!

    Pana cand o va dobora plictiseala insa sau pana se va confrunta cu evenimente apocaliptice, restul planetei care trage foloase cu nesimtire de civilizatie are nevoie sa se relaxeze putin, cu efecte laxative asupra buzunarelor big pharma-corp, ce-i drept. Iar pasii de urmat nu necesita deloc multa scoala medicala, doar cei 7 ani de acasa:
    – relaxare! viata e scurta!
    – miscare! asta e! trebuie miscat dosul de dupa birou si din fata tuturor monitoarelor!
    – suportati taranul (nu tiganul) de la piata care vinde saracul legume fara pesticide sau alte minuni moderne ale stiintei!
    – sapunul, bata-l vina! stiu ca v-a spus mama de fiecare data si tot de fiecare data incercati sa trisati dupa ce ati folosit transportul sau veceurile publice! asta e, sapunul trebuie folosit mai des! I know it sucks si ca e mult mai usor sa apelezi la un vaccin odata la 2 ani decat sa te speli pe maini de 10 ori pe zi :)

    In rest, PEACE! Suntem cu totii oameni liberi, in ciuda UNOR doctori (multi, ce-i drept!) cu tendinte dictatoriale! 😉

    Thumb up 0

  21. admin 20/02/2015 @ 19:02

    VaxxAlbina: primul comentariu de pe un ip intră automat în moderare şi aşteaptă acolo până ce simpaticul şi popularul Admin – adică eu – îl aprobă. În felul ăsta ne ferim de nebuni.

    PS: de la al treilea comentariu încolo am observat la tine simptome tipice de paranoia. întreabă-l pe dr. Şendroiu dacă există un tratament eficient pentru aşa ceva 😛

    Thumb up 0

  22. sendroiu 20/02/2015 @ 20:18

    VaxxAlbina: mulțumesc pentru generoasele sfaturi. Am o nelămurire, legată de țăranul care vinde legume fără pesticide. Ai precizat că nu trebuie să fie țigan. Ce etnie are voie să fie acest țăran? Poate fi maghiar, tătar sau bulgar? Dar dacă e bantu, zulu sau xhosa, merge? Uneori nu am șansa de a-mi face cumpărăturile în România, de asta întreb …
    A doua nelămurire: de unde ai dedus că nu sunt vegan sau că am o părere proastă despre vegani? Am spus doar că OMS, ”în loc să parașuteze deasupra coastei de vest africane bidoane cu suplimente nutritive și broșuri ”Cum să devin vegan în 3 pași simpli”, a demarat în 2009 o campanie de vaccinare în masă împotriva febrei galbene în Benin, Liberia și Sierra Leone.” Ca fapt divers, campania asta, începută în 2009, se va termina anul ăsta și se estimează că la sfârșitul ei vor fi vaccinați peste 12 milioane de oameni. A fost un efort superb din partea a mii de voluntari, care au lucrat în condiții foarte dure, uneori. Dar tot nu pricep ce legătură are afirmația asta cu preferințele mele alimentare, respectiv cu categoriile de oameni despre care am o părere proastă. Ca să o lămurim, precizez că am o părere proastă despre rasiști, xenofobi și fanatici. Despre vegani, în schimb, am o părere mișto.
    Și știi care e paradoxul? Deși am făcut 8 ani naveta în diferite țări africane, nu am reușit să îmi fac timp să merg la un safari, câteva ore. Promit să rectific chestia asta, cu prima ocazie :)

    Thumb up 0

  23. sendroiu 20/02/2015 @ 20:49

    marian: atunci când călătorești spre o țară în care o anumită vaccinare este obligatorie, ești avertizat de lucrul ăsta înainte de plecare. Oamenii pe care îi acuzi de îngrădirea libertății tale încearcă de fapt să respecte o lege care ție ți-a fost adusă la cunoștință și pe care tu dai semnale evidente că intenționezi să o ignori.
    Dar nu trebuie să te îngrijorezi, în anumite cazuri, compania aeriană îți poate refuza îmbarcarea spre destinația în care este obligatorie o vaccinare pe care nu o poți demonstra …

    Thumb up 0

  24. Roxana 20/02/2015 @ 21:06

    1. Să redactezi un articol pentru combaterea anti-vaccinării și să dai ca exemplu țările africane unde temperaturile extrem de ridicate, în mod constant, duc la înmulțirea exagerată a microbilor, iar unde lipsa accesului la apa curentă, lipsa canalizării, a hranei de calitate și în cantitate suficientă (practic vorbim de subnutriție) fac menținerea igienei și a sănătății aproape imposibilă, nu arată decât nivelul intelectual precar, reaua voință a autorului, infatuarea, superficialitatea și ipocrizia.

    2. Fără a susține cauza nimănui, trebuie văzut de ce tocmai Olivia Steer este contra vaccinării. Motivul este unul singur: modul său de alimentație. Mai precis, vorbim despre “raw-veganism”, o expresie care înseamnă că respectivul practicant mănâncă doar fructe, legume și semințe / nuci în stare crudă. Acest tip de hrană, cu accentul neapărat pus pe cuvântul “crud”, nu doar că ridică nivelul de imunitate al corpului împotriva agenților patogeni, ci îl aduce și menține la nivelul său maxim posibil. Efectiv, corpul ajunge să funcționeze la capacitatea sa deplină la care a fost programat. Ce se întâmplă: nu mai răcești nici măcar iarna, nu mai degeri de frig imediat ce se schimbă anotimpul, femeilor le dispar durerile lunare (efect observat pe propria piele) etc. Și toate acestea pentru că organismului i se dau toți nutrienții de care are nevoie pentru a funcționa corect.
    Așadar, în acest context, vaccinările nu își mai au rostul deoarece corpul are capacitatea să lucreze singur.

    În schimb, pentru restul populației care se alimentează cu mâncare obișnuită, gătită, și mai ales pentru anumite constituții mai bolnăvicioase, vaccinurile probabil sunt necesare, în special copiilor care stau în colectivități.

    Thumb up 0

  25. Dan1 20/02/2015 @ 21:46

    @sendroiu: Doc, nu pierde vremea cu astia, sunt trolli! Mai bine zi-mi mie, cum e aia cu ebola? :))

    Thumb up 0

  26. JULIUS 20/02/2015 @ 21:49

    @Şendroiu: mi-a plăcut cum te-a numit Marin – “doctorul provaccin”. Probabil ca să te deosebeşti de numeroşii doctori anti-vaccin de care te împiedici la tot pasul.

    Thumb up 0

  27. sebra 20/02/2015 @ 22:18

    Nu toți copiii sunt fericiți că au fost vaccinați. De exemplu fiu`miu a fost singurul copil care a trebuit să meargă la ”grădi”, când toată grupa a stat acasă bolnavă de varicelă. Prilej cu care și-a pictat cu o cariocă puncte roșii pe piele, ca să fie și el ca toți copii. Nu s-a ales cu scutire, doar cu o frecătură în baie cu plasa de pescuit.

    Thumb up 0

  28. mianna 20/02/2015 @ 22:58

    Inteleg io bine ca duamna raw-vegana de mai sus n-ar avea nimic impotriva sa-si plaseze organismul lipsit de durerile lunare (pe care, btw, io nu le-am avut niciodata) in plina epidemie de febra galbena, convinsa fiind ca e destul de intarit si va lupta impotriva-i? (Impotriva febrei, fireste, nu a posesoarei… sau…???)

    Thumb up 0

  29. Mariane, te-ai gândit bă gâgă că dacă mergi unde nu trebuie, fără să-ţi faci vaccinurile obligatorii, în caz de boală ăia tre să te spitalizeze şi să te trimită îndărăpt acasă? Ai idee cât costă să trimiţi un cadavru de prin Africa aici?
    Şi în definitiv, ce zici tu e o tâmpenie. Omul a stabilit că-n casa lui, ca să te uşurezi te duci la budă. Tu vii şi urli că e încălcarea drepturilor tale şi că tu vrei să te uşurezi în sufrageria lui. Şi te mai miri de ce nişte băieţi delicaţi şi subţirei cât dulapurile stau şi vegheză.

    Pe aceleaşi considerente o să fii de acord că eu, europeancă şi creştină get beget dacă-mi mişc dosul în Dubai sau Emirate tre să port cearceafu-n cap, dar nu o să le dai voie francezilor să interzică cearceafu-n cap în ţara lor.

    Thumb up 0

  30. sendroiu 21/02/2015 @ 02:54

    Roxana: dacă inoculăm viruși ebola activi unui macac raw-vegan (hrănit exclusiv cu fructe, legume, semințe si nuci crude, cu accentul pe crude), macacul va face boala. Desigur, experimentul nu a fost realizat până acum cu raw-vegani umani, dar dacă ar există voluntari, e posibil ca afirmațiile tale să poate fi demonstrate.

    Medicina alopată e o știință empirică, are nevoie de dovezi. Dacă un grup de raw-vegani se lasă inoculați cu viruși activi de febră galbenă și se demonstrează că nu fac boala și nici nu devin contagioși, atunci e ok, se va consemna asta și se va ține cont de acest lucru, pe viitor. Momentan, OMS încearcă eradicarea bolii în Africa, bazându-se pe medicina alopată. Febra galbenă a fost eradicată în Europa și America de Nord tot pe baza măsurilor recomandate de hulita medicină alopată.

    Thumb up 0

  31. CID 21/02/2015 @ 06:17

    Doctore,noi, toti cititorii tai vechi ne bucuram ca ai revenit si ne mai descretesti fruntile.Nu incerca sa-i convingi pe trolli raw-vegani si/sau antivaccin,lasa-i in nefericirea si durerea lor.In fond Darwin avea dreptate si totusi suntem prea multi pe Terra iar populatia continua sa creasca.Cateva mici epidemii de febra galbena printre nevaccinati pot ajuta mult la rezolvarea acestei probleme.

    Thumb up 0

  32. N.A. 21/02/2015 @ 10:45

    Hehehe, au ajuns si pe aici tembelii, dragut.

    Thumb up 0

  33. N.A. 21/02/2015 @ 10:47

    Despre povestea cum a supravietuit omenirea 2000 de ani fara vaccinuri si “prostiile” medicinii alopate, e posibil ca strabunica mea, careia i-au supravietuit 2 copii din 9 (situatie frecventa si obisnuita prin sat, pe acolo, si in general la vremea respectiva) sa aiba ceva de comentat…

    Thumb up 0

  34. Ina_adevărata 21/02/2015 @ 11:10

    Mă, io dau dreptate luptătorilor anti-vaccin de aici. Gîndiți-vă nițel la ce grad de suprapop_u_lare a ajuns planeta asta. Cu libera circulație din ziua de azi, o epidemie de tifos, generalizarea TBC și variola! -ah, variola!- ar lăsa în maximum 5 ani pe planetă doar un sfert din pop_u_lație. Desigur, lipsiți de protecția grupului vaccinat, și copiii anti-vacciniștilor ar pieri, dar sînt sigură că anti-vacciniștii acceptă asta, în numele libertății de decizie.

    Thumb up 0

  35. Serban 21/02/2015 @ 11:18

    Da’ cu pinguinii ce facem?

    Thumb up 0

  36. Cms 21/02/2015 @ 11:26

    Problema oricărui stil de viaţă începe atunci când acesta se transformă în religie pentru “adepţii” săi, care încep să se considere deţinătorii adevărului absolut şi să încerce să facă prozeliţi, frecvent prin metode agresive. E valabil pentru o grămadă de apucături umane, de la doctrine politice la diete care îţi garantează tinereţe fără bătrâneţe şi viaţă fără de moarte. De multe ori, cei mai fanatici susţinători ai noii religii sunt persoane cu un nivel cultural scăzut, sau ostracizaţi de societatea în care trăiesc, sau cu tulburări de comportament.

    Thumb up 0

  37. Nedu Merit 21/02/2015 @ 11:37

    Doc` Şendroiu, io vă admir.
    Dar tot mai am (din păcate) o nedumereală: de ce, dacă m-am născut acum mai mulţi ani şi am făcut TOATE vaccinurile obligatorii, sunt cam dus cu capul???
    Să fie oare de la faptul că atunci exista o maternitate în curtea Spitalului nr. 9???
    Şi că acolo m-am găsit eu să vin pe lume?
    Microbii ăia mişună prin aer, am luat ceva de la secţia alăturată?
    Zău, începe să-mi pară rău că nu s-a creat un vaccin şi pentru nebunie. Pentru nebunii şi ghiduşii, NU, e bine cum e acum.
    Ca să nu mai vorbim că s-a ales praful de site-ul ăsta de internet şi cultură; trollam şi noi liniştiţi şi ne-am trezit cu ăştia pro şi contra vaccin. Păi se poate?

    Thumb up 0

  38. Nedu Merit 21/02/2015 @ 11:40

    Aşa, aşa, domnu` Serban are dreptate!
    Bine că am schimbat discuţia şi am lăsat animăluţele alea să sufere.

    Thumb up 0

  39. Nedu Merit 21/02/2015 @ 11:44

    Sunt şi nu prea sunt de acord cu cei ce vorbesc despre suprapopulare.
    Desigur, lipsa vaccinării poate duce la scăderea populaţiei.
    Dar natura găseşte mereu resurse, deci unii o să şi-o tragă mai des şi o să compenseze.
    Tot un drac.

    Thumb up 0

  40. ces 21/02/2015 @ 12:08

    Urangutani si cimpanzei, noi oameni-lei , pantere in bal , sa trecem fani in virtual, scapam de doctori si vegani.

    Thumb up 0

  41. ces 21/02/2015 @ 12:33

    Domn doctor profesor, imunoinsuspresor, cum ati ucis microbul fatidic de umor ?

    Thumb up 0

  42. ces 21/02/2015 @ 12:56

    In orice caz-extaz, inoculat pe viata, poti sa atingi valuta-n orice piata.

    Thumb up 0

  43. ces 21/02/2015 @ 13:06

    “… ajunsesem să pun cuburi de gheață și în bere, sacrilegiu pe care l-am comis la întoarcere inclusiv pe aeroportul din Frankfurt, stârnind un tsunami de priviri nemțești ofensate …”

    Nemtalaii, alcool-aii, pun doar snaps in bere, raii …

    Thumb up 0

  44. ces 21/02/2015 @ 13:56

    Avem nevoie de iubire ca doar prin ea e nemurire, un mod de viata armonios, doctor umblat si studios, un sex, o bere (gheata moft) si – un text pe Cotcodac, troll-copt…

    Thumb up 0

  45. MNK 21/02/2015 @ 14:00

    Yay, excelent articol.
    Din pacate, grupurile anti-vaccinare impartasesc credinte care in mod evident nu sunt realiste, nu pot fi probate, dar ca orice credinta, ele joaca un rol important in functionarea acelor persoane, asadar nu vor renunta cu usurinta la ele.
    Mai degraba vor respinge realitatea, daca aceasta le contrazice convingerile.

    Comportamente similare au si unii vegetarieni sau raw-vegani, unii iubitori de animale, unii adepti ai ‘stilului sanatos’ de viata (supraveghere atenta spre maniacala a alimentatiei, practicilor sportive, somnului s.a.m.d.), unii practicanti religiosi ferventi, si lista ramane deschisa.

    Ma indoiesc ca oricate argumente rationale si dovezi s-ar aduce, vor avea vreun impact semnificativ cata vreme oamenii astia nu-si rezolva problemele emotionale de la care pornesc toate comportamentele astea disfunctionale.

    Cu un simplu “Doc e vandut industriei farmaceutice !!!!” isi pun rapid mainile la urechi si gata, problema e rezolvata, asa ceva nu exista.

    Thumb up 0

  46. ces 21/02/2015 @ 14:37

    Sendroiu, ( Unde-s troll-ii ? prin ebolii ) la persoana raw-vegana, vaccin dam, prin sarbacana ?

    Thumb up 0

  47. ela 21/02/2015 @ 15:05

    Admine, ne-ai speriat degeaba cu Pay-Palu’…..un text de Doc a ti-a rezolvat problema!

    PS Doc, aflai de curînd de boala numita noma…….. ai vazut cazuri?

    Thumb up 0

  48. ErRon 21/02/2015 @ 17:58

    Habar nu aveam despre existenţa acestei dudui şi despre filosofia ei de viaţă!
    Dar dacă a reuşit să îl facă pe Doc să scrie, îşi justifică existenţa!:D

    Thumb up 0

  49. larisa 21/02/2015 @ 21:31

    am 27 de ani si am avut ghinionul de a face malarie de 2 ori…a doua oara cu toata asigurarea mea BUPA si doctori expati la spitale bune numai vedeam scapare..o strigam pe mama-n somn sa vina sa ma ia:))prima oara m am imbolnavit in Kano,nigeria unde nu gasesti nimic..vaccinul in situatiile astea sunt vitale..a doua oara am avut norocul sa locuiesc in Angola N’zeto langa doctori cubanezi extraordinari..doctorii ca dvs sunt extrem de importanti acolo

    Thumb up 0

  50. ces 22/02/2015 @ 09:27

    Doar umbla o vorba prin popor, dupa ce beleaua-i ai luat ? “E major si vaccinat”.

    Thumb up 0

  51. sendroiu 22/02/2015 @ 09:55

    Ovidiu Crisan: este important sa pui in balanță nu doar efectele negative ale vaccinului, ci și eficiența dovedită în timp și gravitatea bolii împotriva căreia oferă protecție.
    Există o categorie de vaccinuri a căror eficacitate este demonstrată fără echivoc și care protejează împotriva unor boli de coșmar: TBC, difterie, tetanos, pertussis, hepatita B, poliomielită, rabie (România nu este o țară în care vaccinarea antirabică să fie recomandată de OMS, dar dacă ești mușcat de un animal necunoscut, în timp ce faci jogging prin pădure, ei bine, trebuie să te vaccinezi fără comentarii, dacă vrei să dormi liniștit). Astea sunt vaccinuri care se fac, obligatoriu, ele protează împotriva unor boli de care se moare. Medicul care semnează administrarea lor își asumă răspunderea. Este o discuție, legată de poliomielită, pe care unii o consideră eradicată. O boală infecțioasă este considerată eradicată, conform OMS, atunci cînd, timp de 20 de ani consecutiv, nu se mai raportează nici un caz, pe întreaga planetă. Nu este cazul poliomielitei, s-au raportat focare în Nigeria, Pakistan, Afghanistan, Kenya, Somalia. Războiul din Siria a condus la re-apariția cazurilor de polio în această zonă. Deci, poliomielita nu este eradicată încă, dar se lucrează intens la asta, chiar cu victime în rândurile personalului medical însărcinat cu vaccinarea, primit cu focuri de armă în anumite cătune.
    Și difteria i-a făcut pe unii să o considere eradicată, până când, în 1991, Federația Rusă a raportat în jur de 1000 de cazuri, iar în 1994 aproape 40.000 de cazuri.

    Apoi, avem vaccinuri împotriva unor boli care nu au supărat omenirea atât de tare, iar studiile pentru obținerea unui vaccin au demarat relativ târziu. Aceste vaccinuri nu fac parte din programele de vaccinare susținute financiar de prea multe guverne, nu apar pe listele OMS de vaccinuri recomandate sau obligatorii. Cel mai faimos exemplu este ROR. În Finlanda, vaccinarea ROR a demarat sisematic în 1982, iar din 1993 această țară nu a mai raportat nici un caz de rujeolă, rubeolă sau oreion. În alte țări, vaccinarea ROR întreține polemici interminabile. În acest caz, e mai firesc să te documentezi, să te sfătuiești cu familia și cu medicul tău și să luați o decizie. Indiferent ce decizie ai luat, respect-o și nu te mai gândi apoi dacă ai făcut bine sau rău. Un copil ok nu moare nici de rujeolă, nici de rubeolă, nici de oreion, iar în România este puțin probabil să treacă de vârsta copilăriei fără să facă vreuna din ele :)

    Thumb up 0

  52. ces 22/02/2015 @ 10:28

    (imi dau singur un citat : sunt minor versificat).

    Thumb up 0

  53. ces 22/02/2015 @ 11:43

    (si virusul asa pervers, salut ! ma duc in univers :)

    Thumb up 0

  54. Nedu Merit 22/02/2015 @ 11:44

    Doc` Sendroiu, ne-am făcut planul la trollat, iată şi o întrebare serioasă:
    – Ce părere aveţi despre vaccinul antigripal?
    Vă anunţ din start că părerea mea nu e prea pro, mai degrabă anti, consider că organismul uman trebuie să lupte şi el cu ceva, că de-aia are sistem imunitar.
    La celelalte sunt pro, staţi liniştit!

    Thumb up 0

  55. Adrian 22/02/2015 @ 18:41

    Pentru cei care nu au citit-o la 12 ani (și nici mai târziu) recomand o carte:
    http://ro.scribd.com/doc/34731098/Paul-de-Kruif-Vanatorii-de-Microbi#scribd