Postul nu e post destul

Invenţii tari, româneşti: Motorul cu apă chioară

Viorel Ilișoi

Mecanicul Mihai Rușețel a inventat un motor alimentat cu apă. Apă chioară, apă de ploaie, în loc de benzină. Invenția a fost patentată de Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci. Înseamnă că principiile științifice pe care se bazează sunt corecte. Totuși, sunt departe vremurile când șoferii nu vor mai urmări bursa petrolului, ci buletinul meteo, așteptând combustibil din cer. Pentru că motorul cu apă nu și-a dovedit până acum randamentul. Poate să fie o descoperire epocală sau doar o jucărie interesantă care consumă mai multă energie decât produce.

Mihai Rușețel

Cum faci apa să ardă

Inventatorul își iese repede din sărite și începe să înjure când trebuie să vorbească despre “Motorul Rușețel”, cum cu mândrie îl denumește. Zice că vrei să-l tragi de limbă și să-i furi secretul. După o perioadă de relativă transparență, când motorul a fost văzut și la televizor, Mihai Rușețel a închis ermetic toate supapele. Nimic despre invenția lui nu mai răzbate spre lume. Nu vrea nici să spună unde locuiește, zice doar că undeva între București și Ploiești. Are certitudinea că în jurul acestei comori roiesc spioni din lumea întreagă. Și n-ar fi prima oară în istorie, zice el, când România ar pierde un bun inestimabil. Invenția e secretă, dar povestea ei o spune cu plăcere.

Motorul cu apă își are originea într-o frustrare masculină din tinerețea inventatorului.

Prin 1959 Mihai Rușețel a absolvit școala profesională de cazangii pe locomotivele cu abur. Avea o prietenă, lucru deloc neobișnuit la cazangii, și se ducea la întâlniri pe o motocicletă nemțească. Pe atunci se găsea numai benzină proastă, de 75 de octani – și în două cu apă. Era tânăr, plimba o fată frumoasă pe motocicletă, dar bujia dădea rateuri. Se transmitea astfel un mesaj catastrofal despre virilitatea lui. În acele momente penibile s-a născut în mintea inventatorului o obsesie: cum să facă apa să ardă.

Savanții nu pricep nimic

Mulți ani după aceea, în școala de mecanici de locomotive cu aburi de la Craiova, tânărul Mihai Rușețel avea să pătrundă plin de mirare și interes în lumea fascinantă a apei și a comportamentului ei fabulos în prezența căldurii și a presiunii. O scânteie de geniu în neobosita bujie a gândirii a făcut ca Mihai Rușeșel să rezolve rapid și ingenios problema apei din benzină: să înfierbânte apa. Apa ridică și temperatura benzinei și o face să se aprindă chiar și așa, în amestec. Apoi a trebuit să rezolve problema încălzirii apei. Simplu, încălzind chiulasa motorului cu o rezistență electrică conectată la o baterie. Pe urmă n-a mai rămas decât să elimine puțin câte puțin benzina, după mii și mii de experimente, până când în cele din urmă a rămas numai apa. Simplu.

Mihai Rușețel are o ostilitate fățișă față de mediul academic în general. Savanții sunt niște îngâmfați și niște aerieni, rupți de domeniul aplicativ. Nu pricep nimic din invenția lui și încearcă pe toate căile s-o reducă la un simplu samovar care produce abur consumând mult curent electric fără a fi în stare să miște din loc propria greutate. Nu înseamnă că principiul ar fi greșit. Defectul lor, al savanților, spune Rușețel, este că de câte ori vrea să le explice una, alta, ei întâi îl întreabă ce studii are, apoi îi zâmbesc și gata, s-a terminat cu demonstrația lui. Toți încearcă să-i explice – cu câtă superioritate! – că motorul lui este un reșou, conform formulei Carnot de calculare a randamentului ciclului termic, îl iau cu comprimarea adiabatică sau cu principiul al doilea al termodinamicii, chestii din astea.

Un Nobel pentru România, vă rog!

Ce nu înțeleg ei, teoreticienii, e că motorul lui funcționează! Dar cum? Asta va afla numai acela care va cumpăra motorul cu apă. Va sta lângă el, oriunde în lume, și îi va spune totul. “Îi voi da know-kow”, spune Mihai Rușețel, apoi se adresează, nervos, unui virtual cumpărător: “Păi, ce vrei, tu, bă, întâi să-ți arăt cum merge, îmi furi invenția și pe urmă să nu mai dai banii? Așa prost mă crezi?”

Rușețel și-a scos de mai multe ori invenția la vânzare, dar n-a vrut nimeni s-o cumpere. Dacă va reuși vreodată, cu o parte din bani va înființa Academia de Motoare cu Apă “Mihai Rușețel”, unde el va preda calefactologia. “Eu am inventat o știință: calefactologia, adică știința care studiază calefacția, fenomenul de respingere a apei de către o suprafață incandescentă. Pe calefacție se bazează motorul Rușețel. Vedeți, există motorul Otto, motorul Diesel și motorul Rușețel. Mai cunoașteți și alte motoare?” – se întreabă retoric inventatorul, cu o ușoară aroganță academică, ca și cum ar fi deja la catedra de calefactologie. Până va deveni nemuritor la propria academie, Rușețel se intitulează “Aspirant la premiul Nobel pentru mediu”. Așa se recomandă pe cărțile de vizită.

În 2018 expiră perioada de protecție a patentului. Dacă nu va găsi un cumpărător până atunci, Mihai Rușețel nu se va alege cu nimic. Nici măcar cu o poză mică în analele inventicii românești. Poate doar cu una care să ilustreze celebrul poem absurd al tizului Mihai Ursachi: “Un om din Tecuci avea un motor/ dar nu i-a folosit la nimic”.

Material apărut în ziarul “Daily Cotcodac Explorer”, realizat în colaborare cu Viasat Explorer România.

Share:

28 comments

  1. julius 21 November, 2013 at 09:32

    Cum de sunt primul? E bolnav Dan1?

  2. RoseN 21 November, 2013 at 09:41

    @julius: Sa-ti fie rusine, ce te bagi in fata, ha??? tinerii din ziua de azi, pffff [-(!

  3. ela 21 November, 2013 at 10:01

    Un studiu marketing ar fi aratat d-ului inventator ca un motor alimentat cu bere chioara e mult mai target decit un motor alimentat cu apa chioara 😀
    QFCD

  4. Dan1 21 November, 2013 at 10:04

    @julius: Nu sefu’, ma scuzati dar chiar am avut ceva treaba la munc birou. :))
    Ontopic: Nea Mișule, nea Rușețele, mai e bre si motoru’ Wankel! :))

  5. bihoprel 21 November, 2013 at 11:42

    Nu mai dati idei benzinarilor atei !

  6. Io 21 November, 2013 at 11:44

    Adinc si la dracu-n praznic fata de tema. Sau despre nivelul calitatativ al yahoo news:
    http://dir.groups.yahoo.com/neo/groups/ONG-MD/conversations/topics/1760

  7. sebra 21 November, 2013 at 11:46

    Tocmai ce spusesem că inventarea unui astfel de motor e pierdere de timp.Dacă ar fi inventat pikamerul făra zgomot…eheiii…altfel ar fi stat lucrurile!

  8. bogho 21 November, 2013 at 12:31

    @sebra: Dar s-au inventat deja astfel de pichamar. Ultimele modele de pichamare pneumatice au un zgomot foarte redus si doar in zona de lucru, vreo 1-2 metri.

  9. bihoprel 21 November, 2013 at 12:32

    Mai este un motor in doua picioare si ambreiaj mintal. Daca nu fumeaza, nu polueaza.

  10. bogho 21 November, 2013 at 12:38

    @bogho: dupa editare apare o eroare in mesajul anterior. In loc de ” s-au inventat deja astfel de pichamar” a se citi ” s-au inventat deja astfel de pichamare”

  11. sebra 21 November, 2013 at 12:43

    @bogho:
    Or fi la voi acolo. La noi, aici la capătul pămqntului, n-au ajuns.

  12. Savantu' 21 November, 2013 at 12:59

    “doar o jucărie interesantă care consumă mai multă energie decât produce”
    Nea Viorele, cam tot ce e in universul cunoscut consuma mai multa energie decat produce. II zice legea a 3-a a termodinamicii (sau principiul entropiei).
    Acu’ despre apa folosita drept combustibil: Pana si Adrian Severin, arhicunoscutul MPE, stie ca apa contine 2/3 hidrogen. Ala arde ca lumea.

  13. Delia P. 21 November, 2013 at 13:19

    Brevetul secret trebuie sa fie tot o invetie a domnului Rușețel. Pai ori e brevetat, deci inventia e descrisa in detaliu pentru ca un om de stiinta sa o poata reproduce, ori a pastrat-o la nivelul de know how secret.

    Oricum ar fi, Nobel pentru Rușețel!

  14. Silva 21 November, 2013 at 13:36

    dl Rusetel ar putea trece la etapa urmatoare: motorul care sa produca tuica. Indiferent cu ce este alimentat

  15. Ina_adevărata 21 November, 2013 at 13:36

    Dacă la apa aia îi adaugi și un pliculeț- două de plante medicinale, obții “Motorul Rușețel pe bază de mușețel”. Dizolvi și o aspirină și gata, nu mai tușește motorul.

  16. bihoprel 21 November, 2013 at 13:50

    @Ina_adevărata: @Silva: Soferul e inima motorului.

  17. Catalin 21 November, 2013 at 14:05

    Nu inventeaza nimeni “apa chioara” cu gust de alcool? :))

  18. ErRon 21 November, 2013 at 14:09

    Cam naşppa sună “motor cu apă chioară”.
    Daca era măcar minerală, avea sonoritate titlul invenţiei!:D
    Ca utilitatea nu se poate pune le indoială!

  19. Peter Pan 21 November, 2013 at 21:11

    @ErRon: Automobilul cu apa minerala o fost inventat inca de pe vremea lui Habarnam. De Surubel, dar e posibil sa ma insel…

  20. Adrian 21 November, 2013 at 21:40

    Avea dreptate Băsescu: școala nu scoate destui tinichigii ca Rușețel.

  21. Cms 21 November, 2013 at 22:20

    @Savantu’: Nu ştiu dacă e acelaşi personaj, dar citisem mai demult un articol despre un căpiat din ăsta care susţinea că a inventat motorul cu apă. Tot aşa, a refuzat să dezvăluie detaliile, dar a lăsat reporterul să facă o poză unei scheme. Era un banal motor cu aburi, practic era un singur cilindru, încălzit din exterior.

  22. Old John Wheel 22 November, 2013 at 00:28

    Savantule, de fapt Severin s-a declarat profund indignat ca apa contine 66% hidrogen si a promis ca-i va trage la raspundere pe vinovati. Cat despre entropie, hai sa nu-i povestim lu’ nen’tu Viorel, ca stie el mai bine. Adica om fi noi savanti, da’ sa nu dam cu oistea-n gard ca picam pe locu’ doi p-orma. 😉

  23. Old John Wheel 22 November, 2013 at 00:32

    Me-ule, s-a suparat serveru’ pe entropia aia? Ca la profunzime nu cre’ ca s-a-mpiedicat, am mai bagat un punct, o linie, o chestie si tot la moderare a ramas. :))

  24. bihoprel 22 November, 2013 at 00:47

    Abureala 2.0

  25. bihoprel 24 November, 2013 at 10:06

    @Savantu’: @Old John Wheel: Daca doriti un pahar cu apa…

  26. Alt Marian 25 November, 2013 at 15:52

    În primul rând daca a fost depus ca brevet de inventie informatia este publica (si într-adevar este, a fost publicata înca din februarie 2000).

    În al doilea, fie ca savantii au priceput despre ce-i vorba, ca l-au brevetat, fie n-au priceput nimica dar tot l-au brevetat, ca sa nu se dea de gol ca n-au priceput nimica.

    În esenta motorul funtioneaza într-adevar cu apa, doar ca-i mai trebuie si o sârma de pus la priza :).

  27. ION PANA 15 January, 2014 at 15:54

    FELICITARI D-LE RUSETEL, putini cunosc faptul ca in scolile profesionale se invata carte, si scoteau meseriasi. CIRCA 10 MINUTE DACIA MEA A FUNCTIONAT CU APA, dar pentru ca mi-a fost frica de faptul ca decalibrez pistoanele am oprito. Nu am reusit sa-i fac acceleratie, a functionat la relanty foarte rotund, iar pe teva de esapament scotea un norisor alb si fin, mai multe detalii pe http://www.veticunoaste.blogspot.com

  28. ION PANA 16 January, 2014 at 12:05

    PROGRAMATIVA SEXSUL BEBELUSULUI” reprezinta titlul unui articol postat pe http://www.veticunoaste.blogspot.com si altele…

Leave a reply