Postul nu e post destul

Un alt paradox tehnologic

IMAG0116

La fel cum romanii făceau drumuri și ziduri care rezistă până în prezent – în timp ce în ziua de azi șoselele se fac acum și trebuie reparate o lună mai târziu (sau nu se mai fac deloc) – am descoperit recent la Muzeul Locomotivei din Reșița un alt paradox care ne pune pe gânduri. Se pare că pe la 1900 și un pic, în România se fabricau locomotive care erau capabile să circule pe șine cu o viteză de până la 110 Km/h, folosind o tehnologie misterioasă, cunoscută sub numele de “abur”!

Share:

25 comments

  1. sow 10 October, 2013 at 13:07

    In ziua de azi inginer este cel care face un produs sa tina pana in prima zi cand expira garantia.

  2. stalker 10 October, 2013 at 13:23

    nici kilometrul nu mai e ce-a fost…

  3. Ina_adevărata 10 October, 2013 at 13:23

    La 1900 și un pic nu era CFR, colega. Și inscripțiile pe locomotivele de la Reșița erau în ungurește, nu în românește.

  4. Serban 10 October, 2013 at 13:29

    Azi se folosește altă tehnologie cunoscută sub numele de “abureală”.

  5. Dan1 10 October, 2013 at 13:55

    Eeei Calarasu… mai sunt multe!…
    De-o pilda:
    Englejii aveau metrou înca de la sfârsitul secolului al XIX-lea, iar drumetii taberei (daca-mi este permis sa-i numesc asa) n-au nici acum! =))

  6. Cristina Ş. 10 October, 2013 at 14:47

    @Ina_adevărata: oups .. ;))

    @Serban: daaa, ce bine zis, abureala :))

  7. dyers_eve 10 October, 2013 at 14:56

    Sper ca aveau si macar 110 km de cale ferata pe vremea aia. Ca asa si noi avem masini care merg cu peste 200 la ora, da’ n-avem atata autostrada 😛

  8. Savantu' 10 October, 2013 at 15:28

    @Ina_adevărata: 1900 si un pic poate insemna si 1925, caz in care la Resita se scria romaneste.

  9. M3bis 10 October, 2013 at 16:22

    Şi, @Ina_adevărata, citeşte un pic pe aici! http://ro.wikipedia.org/wiki/C%C4%83ile_Ferate_Rom%C3%A2ne

  10. sebra 10 October, 2013 at 17:15

    ora era mai mare atunci.

    p.s. ce-ati sarit, bre, asa pe Ina?? a zis, doar n-a dat cu parul! ce rai…

  11. Shark 10 October, 2013 at 17:24

    Fondată: 1 aprilie 1880. A ținut ceva farsa asta.

  12. sorinpaul 10 October, 2013 at 18:46

    Viteza? Ce e aia?Poate vrei sa spui iuteala!:D

  13. dc 10 October, 2013 at 19:45

    Uai, locomotivele alea se miscau asa repede nu pentru ca erau facute de romani in general, ci de moldoveni (vezi termenul “iuteala” si sa nu incepeti ca il stiati inca de cand umbalti desculti pe la bunica de la Campina :D). Intre timp, satui de poante cu judetul Vaslui, s-or carat oamenii in Spania si Italia si ne-au lasat sa ne descurcam cu de astia gen Calarasu, care nici nu mai stiu cum arata intersectia de la Eroilor 😀

  14. dyers_eve 10 October, 2013 at 20:36

    @Dan1: Pentru ca-n Romania doar capitala are metrou =))

  15. Dan1 10 October, 2013 at 21:16

    @sorinpaul: Ma scuzati, viteza = iuteala (Albert Einstein) = mc²! =))

  16. Marian S 10 October, 2013 at 21:17

    @sorinpaul: Uite, de-aia nu e bine să vii târziu acasă, ţi-o ia altul înainte.
    Dar ai dreptate: dom`le, viteza e viteză, iuţeala e iuţeală!!! :-B

  17. tizul 10 October, 2013 at 21:18

    Ce zice Gogalu:

    Inceputul
    Fabricant aroman educat la Jermanika- Nae Malaxa, utilaje nemtesti, 180 de nemtzalai angajati, proiect austriac…

    Urmarea
    Credite preferentiale pe spagi luate de la BNR pe parcursu’ a 20 de ani (cum a rezistat atata?!?- simplu- sponsoriza pe toti, de la rege si legionari pana la comunisti!:)))), reiau, muncitori romani, proiectant romanul Gogu Constantinescu, locomotivele românesti devin cele mai puternice din Europa, premiate la Târgul Internațional de la Milano- 1940.

    Seria 142-tip Berkshire (pe placuta indicatoare scrie: Iuteala maxima 110 km/h), a fost fabricata în România dupa proiectul locomotivei austriece seria 214.
    S-au construit intre anii 1937-1940 la Uzinele Malaxa si Resita (astea din urma fondate in 1771, sub Maria Tereza, de către Fiscul austriac, sunt cea mai veche unitate industrială din România, falimentata de echipa de aur- Iliescu-Roman).

  18. Dan1 10 October, 2013 at 21:20

    @dyers_eve: Or sa aiba si ei! (în 2-3 mii de ani) =))
    P.S. Profit ca sa fac o corectura (mai mult decât necesara): drumeţii taberezi! =))

  19. Marian S 10 October, 2013 at 21:21

    Dragii mei, apropo de metrou (cel care tocmai m-a adus acasă).

    – Primele vagoane româneşti au circulat începînd din 1979.
    – Vagoanele tip IVA (Vagoane Arad) care mai circulă şi azi sunt din perioada 1980-1981 (cele mai vechi dintre ele).
    – Pe cele noi, foarte bune acum, nu le văd circulînd mai mult de 10 ani. Care mergi la pariu pe o ladă mare de bere? 😛

  20. Dan1 10 October, 2013 at 21:24

    @tizul: Ma scuzati, Maria Tereza era aia cu calu’? Intreb decât! (ca eu atâta am retinut) =))

  21. Marian S 10 October, 2013 at 21:29

    @Dan1: Se zvoneşte că piesa de largă inspiraţie “Cine a pus cârciuma în drum“ a fost compusă la restaurantul Drumeţul din, aţi ghicit, Drumul Taberei!!! =))

  22. Marian S 10 October, 2013 at 21:53

    Încă una şi mă duc.
    Ştiu că nu e frumos să faci reclamă fără să ceri voie, ştiu că mi-o caut cu lumânarea, ştiu…

    Cei care doresc să vadă cum arată un metrou sunt rugaţi să ia unul până la staţia Titan, sâmbătă după amiază mai spre seară. De acolo să meargă în parcul IOR (sau A.I. Cuza, mai nou) unde va avea loc un spectacol în aer liber – cu intrarea gratuită, bineînţeles.
    Este prilejuit de ziua Spaniei şi sper că va fi la fel de frumos ca cel de ziua Angliei, din care am mai lăsat şi eu câteva poze pe rebutul meu de profil feisbuchist.

    Mulţumesc frumos, noapte bună.

  23. tizul 10 October, 2013 at 22:25

    @Dan1- aia cu “nu taiati … calu’, spargeti tavanu’!”

  24. Prothero 11 October, 2013 at 00:09

    @Marian S: Metrourile noi au fost introduse in 2003. Hmmm. Deci au deja 10 ani. Tocmai ai pierdut un pariu 🙂

    Cand dai berea?

  25. Marian S 11 October, 2013 at 10:30

    @Prothero: Nuuuu, numai alea de azi înainte. Ce, aplicăm regula retroactiv, să ne reclame ăştia că nu respectăm Constituţia???

    Deci berea o primesc (sau o dau) de prin octombrie 2023 încolo.
    PS: a, să nu uităm, mă refer doar la cele ce vor circula prin noile hrube din Drumul Taberei.

Leave a reply