Promo

Nea Mitică, profesorul Baltazar al automobilelor

Nea Mitică face parte din acea categorie de oameni plăcuți pe care ți-ai dori să-i întâlnești după un accident rutier: mecanicii auto. Celelalte categorii, de oameni mai puțin plăcuți, pe care sigur n-ai vrea să-i vezi, sunt brancardierii, medicii sau, după caz, antreprenorii de pompe funebre.

Scăpasem, carevasăzică, întreg. Nu același lucru se putea spune despre cutia ce-mi servea, pe vremea aia, drept automobil. Mașina avea urgent nevoie de un mecanic și de un tinichigiu, așa că am apelat la un prieten bun, inginer, care a dat niște telefoane și m-a îndrumat spre o hală, spunându-mi să-l caut pe un anume Mitică Turcescu:

– E un tip mic de statură, brunet, la vreo 50 de ani. Îi zici că te-am trimis eu. E de treabă, te ajută.

În hală era puțină lume și nimeni n-avea semnalmentele omului căutat de mine. În cele din urmă, am întrebat, arătând cu degetul spre cele două picioare încălțate în pantofi de culoarea maron ce ieșeau de sub o Dacie papuc:

– Dânsul e cumva domnul Turcescu?

Omulețul s-a extras cu dexteritate de sub mașină, și-a șters mâinile de o cârpă și m-a privit plin de curiozitate. Din explicațiile mele a înțeles repede că nu mă pricep la mașini și că probabilitatea să-i spun doar prostii e substanțială, așa că mi-a făcut semn să-l conduc la mașină. A ridicat capota, a pornit motorul și a ascultat cu atenție, ca un doctor care ascultă la stetoscop; a dat ocol, a tras de uși, a ciocănit în tablă, dându-mi de înțeles, printr-o ușoară clătinare din cap, că știe ce e făcut.

– Ce probleme are?, l-am întrebat, mai mult să mă aflu-n treabă.
– Și dacă-ți spun, știi?
– Nu.
– Atunci, de ce mai întrebi? Oricum uiți până ieși pe poartă.

Asta mi l-a făcut pe loc simpatic, lucru ce atrage întotdeauna după sine, din partea mea, apelativul familiar „bre” și renunțarea la protocolarul „domnule” în favoarea lui „nea” – cel mai adânc semn de respect și de apropiere față de cineva mai în vârstă.

– Bre, dar un tinichigiu unde găsesc?, m-am interesat.
– Las-o aici, că găsim noi unul. Te anunț când e gata.

În cei câțiva ani care s-au scurs până ce am vândut-o, mașina reparată de nea Mitică nu s-a stricat niciodată, n-am schimbat la ea decât piesele care uzează în mod normal. Tinichigiul, în schimb, a făcut treaba de mântuială, din mașina aia putea scăpa și o pisică. Logic, onorariul cerut a fost invers proporțional cu calitatea muncii prestate: nea Mitică mi-a luat o brumă de bani, iar tinichigiul a cerut o sumă imensă (așa, cam cât cer astăzi service-urile agreate).

– Îi dai jumătate!, s-a răstit nea Mitică la mine.
– Păi, cum să-i dau jumătate?, am ridicat din umeri.
– Ce, nu știi să împarți la 2? Dacă spune ceva, îi zici că așa ți-a zis Turcescu.

Peste câteva zile am aflat de la amicul meu, inginerul, că nea Mitică și tinichigiul se certaseră din cauza mea înainte să vin să iau mașina. Hoțomanul de tinichigiu venise cu propunerea – foarte fezabilă, de altfel – să mă tundă de bani, că sunt prost și nu mă pricep la mașini. Nea Mitică îl refuzase, ba și strigase în urma lui, să audă toată hala:

– Nu ți-e rușine, mă? N-ai văzut ce mașină are? Pe amărâtul ăsta vrei tu să-l arzi?

Slăbiciunea mea pentru oamenii care nu mă ard la bani, deși ar putea cu mare ușurință, m-a făcut să-l îndrăgesc repede pe acest omuleț care repară mașini. I-am dat pe mână toate mașinile pe care le-am avut, și nu m-am înșelat deloc: nea Mitică e un profesor Baltazar al mașinilor. L-am văzut punând diagnostice exacte doar ascultând motorul, la fel cum l-am văzut demontând motorul bucată cu bucată doar pentru că „nu-i plăcea lui ceva”. E mai meticulos ca un neamț, și nu o dată i-am dus mașina pentru o problemă și a mai descoperit vreo trei pe care le-a remediat pro bono, fiindcă de la el nu pleacă nici o mașină până nu funcționează „cum îi place lui”.

Pe vremuri, când eram un blogger de succes și aveam trei mașini, am ținut o mașină în fața blocului (de fapt, nu aveam chiar atât succes: încă stăteam la bloc) vreun an fără s-o mișc din loc. Când s-o pornesc, era moartă complet. „Bateria!”, zic, sigur pe mine, și apelez la tăticii din cartier să-mi dea niște curent. În scurt timp, fiind rost de dat cu părerea, s-au strâns toți proprietarii de Dacii 1300 din cartier: au încărcat bateria, au suflat în furtune, au verificat alimentarea – nimic! „N-ai ce-i face. O sui pe platformă și-o duci la ăștia la reprezentanță”, mi-au comunicat tăticii. După ce s-au risipit care pe la casele lor, care la nea Marin, la ABC, a apărut și nea Mitică din oraș, cu mâinile-n buzunare. A ridicat capota și, cam un ceas, m-a pus să dau la cheie. Nu mișca nimic. La un moment dat, a plecat fără să spună o vorbă și s-a întors cu o sârmă găsită pe jos. Cu sârma aia a pornit mașina. Fețele tăticilor care beau bere în față la nea Marin atunci când s-a auzit motorul mașinii vor rămâne mereu una dintre cele mai plăcute amintiri ale mele legate de cartierul Berceni.

De ce am scris astăzi despre nea Mitică?

În primul rând, pentru că Renault România, sponsor principal al Comitetului Olimpic şi Sportiv Român la Jocurile Olimpice de la Londra, caută 100 de ambasadori ai valorilor olimpice – 100 de oameni obișnuiți, care se ghidează în viață dupa valori precum excelență, profesionalism și fair play. Ei bine, după părerea mea, nea Mitică merită să fie în Clubul Olimpicilor Renault. Club în care vă puteți înscrie și voi până pe 16 iulie, având astfel șansa să câștigați una dintre cele 3 excursii la Londra și bilete la Olimpiadă.

Iar al doilea motiv pentru care am scris astăzi despre nea Mitică este că în momentul ăsta îmi repară cutia de viteze, așa că o să-i scad din onorariu prețul pe care-l percep în mod obișnuit pentru reclamă dezinteresată – deci, nea Mitică, mai ai să-mi dai 100 de euro și suntem chit.

Share:

49 comments

  1. RoseN 10 July, 2012 at 11:12

    aaaah, e de “pe vremea aia”, gata, m-am linistit! am crezut ca iarasi ti-e stricata masina 😀

  2. Dan1 10 July, 2012 at 11:13

    Ce Renault bre, n-aveai Peugeot?
    Da’ biiine, tot masini frantuzesti…

  3. M3bis 10 July, 2012 at 11:14

    @RoseN: Iar n-ai citit tot, aşa-i?

  4. Dan1 10 July, 2012 at 11:15

    Iar mi-a luat fatza! Biiine, stiiiu, a deschis întâmplator browserul si tocmai aparuse un text nou, nu? :))

  5. NNA 10 July, 2012 at 11:17

    … tu tot mai crezi ca aia e masina? :))

  6. RoseN 10 July, 2012 at 11:17

    @M3bis: zau =)) faceam si eu o ironie acolo =))
    ntzzzz, nu mai apreciaza lumea!

  7. Lecteriţa 10 July, 2012 at 11:21

    Cum adica, “inca stateam la bloc” ? Te-au dat afara si de acolo?

  8. RoseN 10 July, 2012 at 11:24

    @Lecteriţa: acu sta la vila moguleasca, aia cu canapele din piele de …aaa, ceva, am uitat :))

  9. unmihai 10 July, 2012 at 11:24

    Tot sârma-i baza!

  10. Ciprian 10 July, 2012 at 11:27

    @RoseN: piele de cauciuc.

  11. M3bis 10 July, 2012 at 11:28

    @unmihai: Bre! Vezi c-ai greşit postul. Caută pe la articolul ăla cu ungurii dacă vrei să te legi de moldoveni.

    Aaaa, tu de sârma lu’ nea Turcescu vorbeai?

  12. Cristi 10 July, 2012 at 11:29

    @Lecteriţa: Ce te mira? Un om care uita pana la poarta ce ii spune mecanicul si nu stie sa imparta la 2 merita sa fie dat afara de la bloc.

  13. ionel gigel 10 July, 2012 at 11:31

    Inteleg ca ti s-a stricat cutia la Ferrari? Foloseste-o si tu pe celalta.

  14. Dan1 10 July, 2012 at 11:31

    @RoseN: De Rândunel! Dooh! :))

  15. Dan1 10 July, 2012 at 11:32

    @RoseN: Sau de Pisica! :-/

  16. geo 10 July, 2012 at 12:12

    pentru suta aia bagă și tu adresa și un număr de telefon =)) … scarcitule, ca mai au și alții cutii franțuzești

  17. Protozaur 10 July, 2012 at 12:33

    Domnu’ Julius, Excelența Voastră, Stimabile! Care to share?
    Dau eu suta aia [și-asa copila bea prea mult lapte] + o roabă de calde mulțumiri daca ajung la Dr. Mitică. Se pricepe si la nemtoaice la a 2a tinerețe?

  18. Claudiu 10 July, 2012 at 12:39

    Citroenul meu n-a avut acelasi noroc. Am nimerit un mecanic batut in cap care mi-a desfacut tot bordul pentru un cablu care si asa a cazut iar in 2 zile. Dupa care am gasit pe altul care mi l-a schimbat in 5 minute.

  19. sebra 10 July, 2012 at 12:53

    Unde ţi-a fost, bre, nea Mitică ăsta atunci când mi s-a stricat maşina în Bucureşti şi după ce că ne-au jefuit la un atelier auto, maşina a mers doar până la intrarea pe A2??

  20. sebra 10 July, 2012 at 13:01

    Era o întrebare mai mult retorică, nu trebuia să mă trimiteţi lângă T.0ad3r…

  21. M3bis 10 July, 2012 at 13:10

    @sebra: Ce-ţi mai place să te plângi! Erai la moderare, nu în spam.

  22. Dan1 10 July, 2012 at 13:12

    @sebra: E simplu, îl tracta pe Julius! :))

  23. Ciprian 10 July, 2012 at 13:33

    @Dan1: il trata, nea Mitica asta e si un dr. Bagdasar al mogulilor. :))

  24. NNA 10 July, 2012 at 13:49

    @Cristi: … si are tupeu sa faca misto de amaratii astia care nu au luat bac-ul. =))

  25. Ciprian 10 July, 2012 at 13:50

    Am cumparat saptamana trecuta o cutie de detergent, o alegere noua de detergent, si de la prima folosire mi s-a parut mie ca aroma detergentului e foarte cunoscuta, chiar placuta. De vreo patru zile, cum treceam pe langa masina de spalat cum mai “prizam” putin detergent, poate-mi dau seama ce aroma are. Aseara am schimbat faţa de pernă cu una proaspat spalata cu noul detergent. M-am trezit pe la ora 2 desi nu adormisem de prea mult timp si am inceput sa strig “Bujori!, bujori!” cum ar fi zis “Evrika!” nenea Arhimede. :))

  26. Cristiana 10 July, 2012 at 14:02

    Moaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa cata’ textu’? Tre sa-l citim tot sau lasam si pentru maine? :)):)):))

  27. Cici 10 July, 2012 at 14:25

    Auzi, nea Mitica asta al lu’ matale, poate sa repare si casete de directie? Pentru o prietena intreb. I-a zis ei cineva ca o costa 1000 ron sa schimbe caseta aia. Cica nu incurca la mers, doar deranjeaza fonic.

  28. dyers_eve 10 July, 2012 at 14:40

    Auzi, ia pune-l tu pe nen-tu Mitica sa-i gaseasca masina Monicai, si nu ne mai deranja pe noi, da?

  29. camionagiu 10 July, 2012 at 14:56

    Sper ca nu vreti sa va povestesc cum am dus eu la reprezentanta ML-ul 63 al unui nene care n-avea timp si ma platea pe mine. Dar eu va spun: am luat-o de dimineata, sa termin repede. M-am oprit sa beau o cafea. Cum am tras ML-ul alb in fata la cafenea au si pus ochii pe mine doua mall-iste. Mi-am ales una si am zis ca nu-i bai daca o scot pana la Snagov. Langa padure, sa facem pranayama.

    Aproape de pranz am lasat-o langa Inter sa se duca, zicea ea, la facultate, si cand o pupam de la revedere si sper sa nu te mai intalnesc sa-mi faci belele, hopa unul la care aveam datorie:

    – BINE GOGULE, MERGI CU ML-UL DAR BANII AIA CAND MI-I DAI?

    Si mare scandal, eu nu puteam sa recunosc ca nu-i a mea masina, ca odinioara am luptat pentru aceeasi fata si el se chinuia sa o convinga ca sunt un guster fara viitor. Acum ma sprijineam de ML-u, langa fordul lui fiesta, si ii ziceam:

    – GURA, COCUŢĂ, CĂ EU CU DOUĂ PLINURI ÎŢI CUMPĂR ROABA ASTA. O să-ţi dau banii dacă vorbeşti frumos.

    Uitasem ca omul a facut box si am avut o problema, mi-a intrat ceva intre dinti (un alt dinte) si m-am oprit la Batiste.

    Am cheltuit banii de revizie si m-am intors la proprietarul ML-ului spunandu-i verde-n fata:

    SUNT ZDRENTE ASTIA DE LA REPREZENTANTA, MA DUC MAINE CA I-AM MIROSIT CA NU TERMINAU LA TIMP.

  30. Dan1 10 July, 2012 at 15:16

    @camionagiu: Pa’ cum bre, nu l-ai lovit cu IQ-ul ala de neam prost în figura? Sa nu mai îndrazneasca al’dat’? :))

  31. NNA 10 July, 2012 at 16:57

    @Cristiana: eu zic sa mai lasi si pentru maine, este periculos sa te extenuezi pe caldura asta. :))

  32. NNA 10 July, 2012 at 17:00

    @Cici: asa este caseta de directie nu are nici o legatura cu mersul doar cu directia =))

  33. NNA 10 July, 2012 at 17:04

    @M3bis: s-au schimbat multe pe aici in ultima vreme, inteleg ca ti-a reinnoit Jul contractul?! 😀

  34. Ferdinand Ș. 10 July, 2012 at 17:07

    @camionagiu: mall-iste :))

    @Cristiana, are dreptate NNA: sa lasam si pt maine 🙂

  35. Ferdinand Ș. 10 July, 2012 at 17:09

    @NNA: sau a primit macar prelungire 🙂

  36. Ferdinand Ș. 10 July, 2012 at 17:10

    @Ferdinand Ș.: ia uite mai, s-a scurtat timpul de editare .. pff .. macar ati dat drumul la var.za?

  37. M3bis 10 July, 2012 at 17:21

    @Ferdinand Ș.: Spune-i stăpânei tale că timpul de editare a fost dintotdeauna 5 minute. 300 de secunde.

  38. Ion T 10 July, 2012 at 17:45

    @RoseN: Struț Modest.

  39. JULIUS 10 July, 2012 at 19:31

    pentru un comision modic – mai mult așa, de gest – pot oferi numărul de telefon al lui nea Mitică.

  40. Petronius. 10 July, 2012 at 21:09

    @Ciprian: Piele de vinilin salbatic 😉

  41. anatotparca 10 July, 2012 at 21:20

    @Ciprian: *Cutie CU detergent, domn’ profesor! =)) (La multi ani! Nu, nu am chef de FAZAN! Nice si tie!) 😛

  42. Ciprian 10 July, 2012 at 21:39

    @anatotparca: merci de urare, e adevarat ca au trecut 10 luni de cand..

  43. anatotparca 10 July, 2012 at 21:40

    @JULIUS: eu il vreau pe-al tinichigiului, daca nu cer prea mult. Pe mine nu ma pacalesc astia! Stiu ca ploua, da’ cred ca mi se defecta tabla du pe casa, ca nu mai suna cum obisnuia s-o faca in cazuri de-astea!
    Multumesc anticipat!

  44. anatotparca 10 July, 2012 at 21:54

    @Ciprian: sa cresti mare!

  45. AlinaC 11 July, 2012 at 12:01

    Apropo de pisică:
    Întâlnire între trei constructori de maşini în cadrul Euro NCAP: Renault, VW şi Dacia.
    Sunt întrebaţi pe rând cum testează maşina să vadă dacă e etanşă:
    Renault: Noi facem testul pisicii.
    Juriu: Cum vine aia?
    Renault: Păi băgam o pisică înăuntru şi dacă nu moare în patru ore înseamnă că intră aer pe undeva şi verificăm.
    VW: Şi noi facem testul pisicii, doar că e puţin diferit. Punem o pisică înăuntru şi dacă în două ore încă trăieşte facem verificări.
    DACIA: Şi noi facem testul pisicii. Punem o pisică înăuntru şi pe unde scoate capul, chituim.

  46. ManuC 11 July, 2012 at 14:58

    Si ce frumos incepuse articolul asta. Ce elogios si flamboaiant… Pai bine domnule, e frumos sa ma lasi sa citesc atatea sute de caractere ca sa dau de reclama? De-acu pune esentialul la inceput, ca sa-si poata vedea linistiti astia mai ocupati de trebi. Da?

    P.S. Nu se zice corect ”Bagdazar”? 😀

  47. Ciprian 11 July, 2012 at 15:01

    @ManuC: la ce?

  48. ManuC 11 July, 2012 at 15:06

    @Ciprian: La profesor, nu faceam referire la Iran :))

  49. Bogdan L. 19 July, 2012 at 10:48

    se confirma.inginerul e cel care scrie, sentimental, retrospectiv, la gindul ca aceasta relatare e un fel de copy-paste dupa fapte reale, petrecute pe vremea cind scriitorul avea ceva mai mult par pe cap…:)))

Leave a reply