Postul nu e post destul

Totul despre Dacia 1300

Fratele Andryusha

Pentru că în primul episod al seriei „Cum am devenit un şofer perfect conducând un Cielo fabricat în ’96” am trecut prea uşor cu vederea peste prima maşină pe care am condus-o, mă simt obligat moral să repar această imensă nedreptate.

Greaua moştenire

Fabricată prin ’77-’78 (mă veţi ierta că nu-mi aduc aminte exact anul, dar încerc să mă îndepărtez mental de perioada respectivă pentru că am fost – vorba domnului Liiceanu – traumatizat), Dacia părintelui meu a răsărit într-o bună dimineaţă în faţa blocului în care locuiam, strălucind ca soarele la amiază, arătând lumii acea culoare indefinită, pe care tinichigiii vremii au denumit-o „Alb 40”, iar mie mi-a evocat întotdeauna vopseaua cu care erau date toate uşile blocurilor comuniste, acel gălbui palid, aproape albicios („culoarea untului” o numeau specialiștii, frate Andryusha – n. J.). Cred că avântul imobiliar ceauşist dusese la o supra-producţie a respectivei vopsele, surplusul fiind deversat uzinelor Dacia, să se spele cu el pe cap. Sau să vopsească maşinile tovarăşilor care construiau comunismul, la alegere. În orice caz, în faţa blocului meu, din 4 maşini, 3 erau vopsite cu Alb 40, aşa că ne-am obişnuit cu toţii, în timp.

Copil fiind, m-am repezit plin de entuziasm la bordul automobilului, începând să-l bombardez pe taică-meu cu o sumedenie de întrebări, într-o rafală fără sfârşit:
– Oau! Ce mişto! Asta la ce foloseşte? Aici intră cheia de contact? Mânerul ăsta la ce foloseşte? Dar ăsta? Ăsta e claxonul?! Beeep!!! Beeep!!! Au, de ce mă pocneşti? Butonul ăsta la ce foloseşte? Etc., etc.

Astfel, am aflat că mai bine de jumătate din butoanele şi manetele care se găseau pe bordul unei Dacii 1300 aveau un rol pur ornamental, nefolosind, practic, la nimic. Îmi aduc şi acum aminte că era un fel de buton lunguieţ, mărişor, care se învârtea în jurul propriului ax de simetrie şi care părea a deţine cine ştie ce rol misterios în funcţionarea vehiculului minune. Nici vorbă: puteai să roteşti de el bine sănătos, nu se întâmpla nimic, poate doar primeai o scatoalcă părintească peste cap, dacă îl dizlocai de la locul lui iar urma rămasă pe bord „se vedea urât”. Şi nu era singurul – mai erau vreo trei-patru accesorii inutile, dar care te făceau să te crezi la bordul unui avansat Nautilus, în special atunci când ploua, iar firicele de apă se scurgeau generos pe covoraşele din faţă şi prin chederele geamurilor laterale, pentru susţinerea atmosferei, fireşte.

Ardelean get-beget, tatăl meu a folosit Dacia respectivă vreo 30 de ani, neaducându-i niciun fel de îmbunătăţire sau adaos de ordin estetic. Excepţie făcând, totuşi, mânerul schimbătorului de viteze care a căpătat, la un moment dat, o măciulie din plastic transparent, ce includea înăuntru macheta unui castel şi inevitabilul portbagaj superior, foarte util atunci când plecai în concediu la mare sau la rudele de la ţară, întru aprovizionare. Consecvenţa părintească a avut drept consecinţă faptul că, în timp, soclul ştergătoarelor s-a erodat iar acestea au început să cadă cam la fiecare acţionare mai îndelungată de 5 secunde. Rugăminţile mele, de a suda acele ştergătoare de socluri – aşa cum făceau toţi posesorii de Dacie gospodari – s-au lovit de un refuz categoric, astfel că, mai târziu, devenit şofer, a trebuit să învăţ să conduc prin ploaie fără ştergătoare, ca orice român adevărat.

De asemenea, fire optimistă, tatăl meu nu ţinea prin maşină vreo racletă de râcâit gheaţa de pe parbriz sau ceva asemănător, ceea ce a avut darul de a-mi îmbunătăţi memoria vizuală până într-acolo încât să ajung la destinaţie, iarna, cunoscând numai punctul de pornire şi cel de sosire. Orice alte informaţii din trafic, cum ar fi: alte vehicole implicate, obstacole, eventualii pietoni imprudenţi, angajaţi în traversare prin loc nepermis, fiind considerate drept nesemnificative. Culorile semaforului se pot citi prin gheaţă, din fericire, bunul Dumnezeu având grijă, atunci când a alcătuit lumea, să confere acestei materii transparenţa minimă necesară.

Un alt punct asupra căruia nu am reuşit să cădem de acord a fost necesitatea oglinzilor retrovizoare laterale. Duşman al oricărei opulenţe afişate cu neruşinare în public, tatălui meu i se părea indecentă însăşi ideea de a atârna ceva în afara vehicului, un asemenea adaos putând induce impresia falsă că avem ceva de reproşat fabricantului, care hărăzise maşina cu o singură oglindă retrovizoare, pe mijloc, uşor înclinată către şofer. După ce am luat permisul, din banii de buzunar am cumpărat o oglindă laterală-stânga, pe care am montat-o singur, cu ajutorul a două şuruburi. Despre o eventuală oglindă laterală-dreapta, am fost până şi eu de părere că ar fi un lucru complet inutil, mai ales că ar fi incomodat şi manevrele de parcare, deranjând tufişul sălbatic ce ţinea loc de gard viu.

Nenumărate amintiri mă leagă de acel automobil al începuturilor, zecile de mii de kilometri petrecute în interiorul său – mai întâi ca pasager, apoi ca şofer – având darul de a-mi şlefui personalitatea într-un mod unic, de a-mi deschide noi şi noi orizonturi asupra vieţii, de a mă împinge neîncetat la visare şi contemplaţie.

Visam la ziua când voi avea suficientă forţă în mâna dreaptă încât să pot împinge maneta măcar în viteza întâi; suficientă forţă în piciorul stâng încât să pot apăsa ambreiajul. Suficientă putere în braţe încât să pot roti volanul în mers, de pe loc fiind o ispravă la care doar un eventual challenger al lui Oncescu se putea încumeta.

Unul din jocurile favorite ale copilăriei, în concediu, era de a închide ochii şi a imagina modelul de maşină pe care am să-l conduc, când voi fi mare. Mergând, automobilul nostru se intersecta cu alte vehicule şi, prin faţa ochilor minţii, se succedau tot felul de modele auto, de mărimi şi de culori diverse.

Poate părea paradoxal, dar îmi aduc aminte că jinduiam la un anumit model de Skoda, foarte la modă pe atunci, ori la un Fiat 500, mititel, la un Moskvici bătrânesc, la o pătrăţoasă Lada sau la o elegantă Volgă, ignorând astfel, cu desăvârşire, constructorul autohton.

Constructor de al cărui talent la îmbinatul diverselor piese auto, cvasi-eterogene, mă bucuram, nerecunoscător fiind, în fiecare zi. Dar, ştim cu toţii, aşa e tinereţea cea nesimţitoare, noroc că trece repede…

Mai multe articole ale fratelui Andryusha găsiți chiar pe blogul fratelui Andryusha.

Share:

53 comments

  1. Fratele Andryusha 16 March, 2012 at 08:31

    @Julius: Până m-am ridicat eu, copăcel, cam dispăruse untul din magazine, aşa că denumirea “Alb 40” suna mai puţin abstract decât “unt”… =))

  2. Cristi 16 March, 2012 at 08:34

    “…îmbunătăţire sau adaos de ordin estetic” in limbaj de specialitate se numeste “tiuning” =))

  3. Fratele Andryusha 16 March, 2012 at 08:44

    @Cristi: Julaev plăteşte la numărul de caractere aşa că noi, scriitorii profesionişti, apelăm la tot felul de mijloace literare ca să ne rotunjim veniturile… =))

  4. ralu 16 March, 2012 at 08:52

    Ce m-am distrat! :))

  5. Airy 16 March, 2012 at 08:57

    Deci fratele Andryusha a avut o copilarie cel putin interesanta.In rest detaliile tehnice m-au depasit total,n-am carnet si nici n-ar fi prudent sa-mi iau.Asta am aflat-o dupa ce m-am urcat o singura data la volan.Orice v-ati putea imagina ca s-a intamplat atunci ar putea fi adevarat,noroc ca era in camp deschis fara vreo fiinta vie in zona.

  6. Dan1 16 March, 2012 at 08:58

    Andryusha, eu cred ca faptul ca te-ai facut arhitect se datoreaza în buna masura acestei Dacii, da?

  7. ralu 16 March, 2012 at 09:04

    Si tatal meu a incercat sa ma invete sa conduc pe o Dacie. Spre norocul meu n-am apucat decat o lectie, ca pe urma am inceput scoala de soferi si n-a fost cazul sa ma mai chinui pe Dacie, m-am rasfatat pe un Golf IV.

  8. RoLitoral 16 March, 2012 at 09:19

    Cum adica “neaducându-i niciun fel de îmbunătăţire sau adaos de ordin estetic”?
    Nu aveati si voi catel ce dadea din cap in spate la luneta?
    Nu aveati patura pe bancheta din spate?
    Nu aveati in portbagaj trusa de scule din aia cu rafturi?
    Pfff… ce oameni!

  9. geo 16 March, 2012 at 09:23

    asteptam un articol asemanator din partea domnului camionangiu

  10. Cici 16 March, 2012 at 09:30

    Când eram eu tânără, belle-ă şi răpitoare, am făcut şcoala de şoferi pe o dacie. Ea -dacia – săraca, fusese nouă în urmă cu vreo 2 ani, dar urmare a utilizării grosolane de către elevii păgâni şi insensibili, devenise la fel de greu de utilizat ca cea din ’70.
    Măi dragă Fratele Andryusha, trăiesc cu speranţa că o să vii tu într-o bună zi în Bucureşti, iar eu am să te plimb cu maşina! [tot pe vremea aia prietenii îmi spuneau Ayrton Xena, ca să ştii] =))

  11. Analfabetu* 16 March, 2012 at 09:51

    Automobilul Dacia este o alta jignire adusa romanilor. Cum bunica reusesc nemtii astia, mereu, sa fie seriosi. Sa stiu ca voi fi pieton toata viata mea si nu cumpar o coaja de dacie, fie ea si ultima aparitie! Dacia Duster, vehicul de teren cu roti de roaba…

  12. warlock 16 March, 2012 at 09:51

    Cea mai faina amintire cu dacia mea este cand am incercat sa o vand … o amintire lunga de un an jumate 🙂 http://blog.warlock.ro/2009/10/01/micul-ghid-pentru-vandut-dacia/

  13. NNA 16 March, 2012 at 10:03

    @Analfabetu*: =)) “vehicul de teren cu roti de roaba…” :)) coreenii parca au si ei acest talet, sa faca asa zise masini de teren cu roti de trotineta.

  14. chocolate 16 March, 2012 at 10:06

    @Fratele Andryusha: presimt ca o sa urmeze un articol de genul: “Primul meu televizor cu lampi”

  15. camionagiu 16 March, 2012 at 10:07

    Am un vecin care are o cazatura de Dacie. Intr-o zi, vrand sa-i fiu de ajutor, ii povestesc despre loganelul meu: ca e fiabil, ca n-am schimbat bucsaraie in peste 100 000 km (bine, conduc profi, nu ma arunc in gropi si-n liniile de tramvai cu 80 la ora), ca merita banii. Chiar credeam ca vrea si el sa-si schimbe masina anul asta. La care el mi-o trage peste bot, scurt:

    – Da, ba, da’ tu n-ai carat cu aia ce am carat eu cu asta!

  16. incercatu' 16 March, 2012 at 10:15

    inainte de dacie am avut tzitric (oltcit)…

  17. Fratele Andryusha 16 March, 2012 at 10:31

    @RoLitoral: Cred că am avut câine la început, da’ i s-a rupt repede capul şi l-am aruncat, că taică-meu avea un stil de condus ultrasportiv… :))

  18. Fratele Andryusha 16 March, 2012 at 10:33

    @Cici: =))

  19. Belle d”Imagination 16 March, 2012 at 10:34

    Eh, ce fain se conduce Dacia 1310 în Bucureşti! Mai ales când eşti începător şi se feresc toţi de tine ca de râie, să nu intri cu janghina în ei.

  20. Fratele Andryusha 16 March, 2012 at 10:34

    @Dan1: Da, da. Dacia aia m-a învăţat să ţin drumul drept în viaţă. =))

  21. Fratele Andryusha 16 March, 2012 at 10:41

    @Belle d”Imagination: Un efect asemănător îl obţii şi cu un Cielo vechi, cu pete de rugină şi tabla niţel îndoită pe alocuri, cu un capac de roată lipsă şi cu un şofer abstrus la volan, care vorbeşte în cea mai mare parte a timpului la telefon, încercând să-şi convingă clienţii că, de fapt, e la birou şi lucrează pentru ei… =))

  22. chocolate 16 March, 2012 at 10:42

    @Fratele Andryusha: Pe blogul tau n-ai mai scris din Ianuarie.
    Intre timp a nins, s-a topit Zapada, a venit iarna, a venit Valentine’s Day, 1-8 martie, si cred c-o sa vina si primavara pana cand o sa scrii ceva =))

  23. Fratele Andryusha 16 March, 2012 at 10:57

    @camionagiu: Aşa zicea şi mecanicul de la Dacia cumpărată de mine (nu aia a lui taică-miu), când apăruse Loganul:
    – E frumoasă, dom’le, da’ nu te bagi cu ea pe unde te bagi cu berlina… =))
    @chocolate: Sunt într-un blocaj inspiraţional. Habar n-am despre ce să scriu acolo, că la arhitectură şi fotbal se pricepe toată lumea… =)) =))

  24. easyrider 16 March, 2012 at 11:01

    Ai uitat sa spui ca singurele scule de care aveai nevoie in trusa, pentru o depanare de urgenta, erau : cricul, cheia pentru bujii, un patent, o surubelnita, un snop de liţa si o pereche de ciorapi de dama. Cu aceste scule se rezolva absolut orice problema.

  25. Cristi 16 March, 2012 at 11:02

    @easyrider: Daca aveai si o fixa de 13 erai deja inginer de teste la Dacia. :))

  26. Cata 16 March, 2012 at 11:06

    Eh, peste inca 10 ani de condus masini, o sa ne fie dor de mers cu Dacia 1300. Senzatia aia ca mergi calare pe blocul motor si ca volanul functioneaza precum manetele de directie de la tanc, adrenalina cand pleci de la semafor si te rogi la toti sfintii sa nu ramai in mijlocul intersectiei… Cateodata mi se face dor de masina pe care am invatat sa conduc, o Dacie 1300 in care singurele lucruri functionale erau frana si directia.

  27. easyrider 16 March, 2012 at 11:10

    Cristi: Patentul suplinea cheia, de ce sa-mi incarc inutil punga de 1 leu (polymer Elena) in care-mi tineam susnumitele “scule” ?

  28. Fratele Andryusha 16 March, 2012 at 11:12

    @Cata: În mod surprinzător, la a lui taică-miu funcţiona butonaşul ăla mic din stânga-jos, lângă pedalier, pe care apăsai cu piciorul şi stropea apă pe parbriz. Bine, a funcţionat primii doi-trei ani, că după aia trebuia completat lichidul în borcan şi n-am vrut să jignim constructorul cu adaosuri… =))

  29. Dan1 16 March, 2012 at 11:13

    @Fratele Andryusha: Scrie ceva de politica, la aia sigur nu se pricepe nimeni! =))

  30. Cristi 16 March, 2012 at 11:17

    @easyrider: Tu NU erai inginer de teste. =))

  31. Fratele Andryusha 16 March, 2012 at 11:20

    @Dan1: Da, dar la aia nu mă pricep nici eu… =))

  32. sebra 16 March, 2012 at 11:36

    Eu nu’ş ce să comentez, că nu mă pricep la maşini, da’ pentru că am recunoscut asta, se cheamă că oricum am comentat.

  33. JULIUS 16 March, 2012 at 11:40

    @Cici: Ayrton Xena =))

  34. Cici 16 March, 2012 at 12:25

    @JULIUS: acum iti dai seama cum conduceam eu in calitate de juna soferita, de m-au poreclit prietenii in halul asta ;;)

  35. leo 16 March, 2012 at 12:55

    Din cate observ stateai intr-o zona destul de instarita, 4 masini in fata blocului…

  36. Analfabetu` 16 March, 2012 at 13:00

    NNA: Eu sunt roman, nu coreean! Cel putin asa scrie in BI…

  37. Analfabetu` 16 March, 2012 at 13:04

    Conduceam intr-o zi o Dacia, iar cand am ajuns la destinatie a trebuit sa virez stanga. Trag de volan, apoi, poc! S-a rupt roata stanga din butuc…

  38. N.A. 16 March, 2012 at 14:01

    @Airy: Cu declaratia asta (ca nu vrei sa-ti iei carnetul) doar ce ai obtinut admiratia si afectiunea nemarginita plus un snop de sincere felicitari din partea autorului. =))

  39. Fratele Andryusha 16 March, 2012 at 14:08

    @N.A.: Un snop?! O cisternă întreagă, livrată la poartă. =))

  40. Lecteriţa 16 March, 2012 at 16:12

    Eu credeam ca e Alb 46, deci toata viata am trait in eroare. Si cea mai misto maciulie de schimbator de viteza era aia cu floare de colt inghetata in plastic. Mai tarziu, am vazut si una din chihlimbar, ca doar la noi in zona, si manerele de la usa beciului is din chihlimbar

  41. NNA 16 March, 2012 at 16:22

    @Analfabetu`: Ce-am zis eu si ce ai inteles tu. 😀
    E bine totusi ca te uiti in BI atunci cand ai o neclaritate. :))

  42. Fratele Andryusha 16 March, 2012 at 16:44

    @Lecteriţa: Eu parcă aşa ţin minte, “Alb 40”. Cât despre măciuliile de la schimbător, au fost nişte decade în care simţul artistic al poporului român s-a exprimat aproape în exclusivitate asupra lor… =))

  43. Ina_adevarata 16 March, 2012 at 16:44

    Cind am mers prima data pe Renault, dupa ce am dat Dacia (nici nu stiu de ce am dat-o…Ce motor! Ce masina!), am rugat baiatul de la reprezentanta sa vina cu mine pina acasa, ca mi-era frica de noua masina. Cel mai nasol a fost cind am frinat la un semafor. O apasare normala de frina, ca la Dacie, ne-a aruncat pe amindoi cu capu-n parbriz.
    M-am revansat la destinatie, l-am facut fericit pe baiatul ala. Adica, a fost fericit cind l-am lasat sa coboare din masina, nici bani de taxi nu a vrut sa ia, ca sa se intoarca la serviciu.

  44. Camelia 16 March, 2012 at 17:04

    noi am avut o skoda albastru azur…:D mi-e dor de ea si acum 🙂

  45. Fratele Andryusha 16 March, 2012 at 17:46

    @Ina_adevarata: Eu, după ce am luat-o pe Grippen şi am condus-o 3 zile, încă nu dădusem Dacia. O ţineam în faţa blocului şi m-am gândit, la un moment dat, s-o duc în parcarea din spate. M-am suit la volan, am pornit motorul şi… nu reuşeam să apăs ambreiajul, nu reuşeam s-o bag în viteză, puteam să jur că mi-o stricase careva între timp. =))
    @Camelia: Dacă n-aţi avut Dacie Alb 40, nu ştiţi ce-i aia adevărata nostalgie… =))

  46. Cristina Ş. 16 March, 2012 at 18:21

    despre Oltcit n-ati scrie si voi .. jumatate din parul alb pe care-l am acum i se datoreaza 🙁

  47. Fratele Andryusha 16 March, 2012 at 18:25

    @Cristina Ş.: Crezi că dacă aveai Maybach era mai bine? N-ai văzut la televizor că şi cu ăla poţi să ai probleme, trebuie să-l mai iei la rangă, etc. =))

  48. lulu 16 March, 2012 at 18:28

    @Cristina Ş.: Nu te-ai lecuit cu intrebarea despre pionier? Trebuia sa intrebi si despre oltcit? :)) Exista un text, dar nu stiu sigur daca vrei sa-l citesti 🙂

  49. al_core 16 March, 2012 at 22:55

    eu zic să scrie numai julius!
    textele lui, deși la fel de plictisitoare, sunt mult mai scurte!

  50. Cristina Ş. 17 March, 2012 at 11:18

    @lulu: daca am supravietuit explicatiilor pentru pionier sigur fac fata si la textul despre Oltcit. plus ca nu cred sa-mi fi scazut imunitatea cladita in anul de love-hate cu masina asta .. 🙂

  51. ady 17 March, 2012 at 18:32

    sa ma ierte fratele andryusha, dar oda inchinata daciei 1300 ca cea a lui nistorescu in ziua cand a aparut loganul pe piata n-o sa scrie nimeni. am decupat articolul din ziar si-l pastrez si azi prin multele caiete si carnetele care umblu sertarele unei doamne.
    tata are inca dacie (productie 1998) si zici ca impinge vagoane cand se propteste in schimbatorul de viteze. (un alb mai alt decat albul-unt 🙂 )

  52. Fratele Andryusha 17 March, 2012 at 18:48

    @ady: Eu am încercat ceva oarecum pe dos faţă de odă, nu ştiu cât mi-a reuşit… 😛

  53. Andrei 22 April, 2012 at 18:26

    am o dacie 1300 din anul 1978 autentica ,originala tehnic si estetic toate actele de provenienta unic proprietar fb intretinuta .excelenta pt reconditionare.tel:0724612977 pentru cei interesati de ea…..O VAND!!!

Leave a reply