Constantin cel Mare, un sfânt nedus la biserică
Julius Constantinescu
În ziua de 27 februarie 272, când i s-a născut primul fiu, ofițerul Flavius Constantinus era probabil atât de beat încât, atunci când s-a dus să-l înscrie, lucrurile s-au desfășurat în felul următor: „Numele tatălui?”; „Flavius Constantinus”; „Și numele copilului?”; „Flavius Constantinus, mă, n-auzi?”.
Pentru cititorii noștri mai puțin duși la biserică, să notăm și numele mamei acestui micuț: Elena.
Ați ghicit deja despre cine e vorba: viitorul împărat Constantin cel Mare și, totodată, viitorul sfânt cu același nume. Despre ascensiunea sa la imperiu și despre bătălia de la Podul Milvius, primul blat din istorie în care biserica creștină îl amestecă pe Dumnezeu, am mai scris aici. Nu vom mai insista asupra modului în care Dumnezeu, în marea Lui bunătate, i-a luat la El pe toți rivalii lui Constantin, ci vom încerca să vedem cum a ajuns acest împărat care și-a schimbat zeii protectori ca pe ciorapi să le zâmbească astăzi babelor pioase de pe pereții bisericilor.
Așa cum am mai arătat, înainte de anul 312, anul bătăliei de la Milvius, Constantin nu manifestă nici un fel de interes pentru creștinism, mergând pe mâna unor zeități consacrate ca Sol Invictus sau Victoria. Mai mult, de teama lui Galerius (augustus maximus, cel mai mare dintre cei 4 împărați în funcție), pune în aplicare edictul de prigonire al creștinilor – e drept, fără prea mare zel, însă Biserica îl scutește ulterior de explicații de genul „așa erau timpurile, toată lumea făcea la fel, eu n-am făcut decât să execut ordinele”.
Prima viziune creștină a lui Constantin are loc în noaptea de dinaintea bătăliei de la Podul Milvius, când Iisus îi vinde, în vis, pontul să picteze o cristogramă pe scuturi, că Tac-Su e sensibil la chestii de-astea și e posibil să-l ajute. Am arătat deja (mă, ați citit textul la care v-am pus link mai sus, sau îmi răcesc gura de pomană aici?) că însemnele creștine pe care Constantin a ordonat soldaților să le picteze pe scuturi aveau, în realitate, menirea să le arate soldaților creștini din ambele tabere că e un împărat de care nu au de ce să se teamă. Ulterior, istoricii creștini Lactanțiu și Eusebiu, doi mincinoși patentați, aveau să vadă numai semne divine în ajunul bătăliei, cam ca nea Gigi înaintea unui meci decisiv al Stelei.
Suntem în toamna anului 312. Maxențiu, fostul împărat al Romei și scumpul său aliat, e mort. Constantin stăpânește deja jumătate din Imperiu și, ca un bun creștin, râvnește și la cealaltă jumătate, împărțită momentan între nou său prieten drag Licinius și Maximin Daia. Acesta este momentul în care Constantin intuiește că poate folosi în favoarea sa tensiunea latentă din sânul comunității tot mai numeroase a creștinilor. În februarie 313, Constantin se întâlnește cu Licinius pentru a complota nițel împotriva lui Maximin Daia și, printre altele, îl convinge pe aliatul său să acorde creștinilor compensații pentru pierderile suferite pe vremea lui Galerius.
Rubens – Convertirea lui Constantin
Rămas faimos în istorie sub numele de „Edictul de la Milano”, acest act (în fapt, nu a fost propriu-zis un edict) marchează, conform poziției oficiale a Bisericii, un moment de cotitură în istoria creștinismului. Și, în particular, în cariera personală de binefăcător al creștinismului a lui Constantin. În realitate, istoricii creștini exagerează importanța acestui act, atribuindu-i virtuți pe care nu le-a avut niciodată. În primul rând, nu pune capăt persecuției creștinilor, din simplul motiv că aceasta se sfârșise de facto în peninsula italică încă de la urcarea pe tron a lui Maxențiu, care a ignorat edictul lui Galeriu, cu toate riscurile, și de juro în anul 311, când însuși Galeriu, înainte de moarte, îi pusese capăt. Prin urmare, Biserica îi fură cu bună știință acest merit lui Maxențiu și i-l face cadou, din motive de PR, lui Constantin. Să mai notăm că același Maxențiu este cel care restituie proprietățile confiscate Bisericii, deci și acest gest reparatoriu al „Edictului de la Milano” era caduc. Ce s-a întâmplat, totuși, cu Maxențiu, că părea un tip de treabă?, veți întreba. Însuși faptul că n-ați auzit de el v-ar putea răspunde la această întrebare – după ce i-a lipit eticheta de „tiran”, Biserica l-a șters pur și simplu din istoria creștinismului, un rival ucis de sfântul Constantin neavând cum să fie un om bun, darămite un prieten al creștinismului.
Prin „Edictul de la Milano”, Constantin face într-adevăr un mare serviciu creștinismului, văzut pentru prima oară nu numai ca o religie tolerată, ci și ca una care se bucură de simpatia imperială. Folosul lui Constantin nu este defel mai mic, el intuind deja forța extraordinară a acestei religii și avantajele monoteismului și ale unei biserici organizate în fața politeismului dezintegrant. Un troc pe care Biserica nu s-a sfiit deloc să-l facă, chiar dacă pentru asta i-a călcat în picioare pe toți rivalii lui Constantin, în ideea că probabil Moise era nițel cam surd și n-a înțeles prea bine porunca a noua.
V-aș întreba dacă știți care e porunca a noua, dar n-aș vrea să cad în păcatul trufiei.
Ma, tu iar vrei sa-l superi pe Andryusha in sfant post al Pastelui…
Adica, e istoric, e documentat, are paranteze, tot… 😐
@Dan1: Pacatuiesti, fiule, ne(re)cunoscandu-i indeajuns stilul lui Julius..
SEBRA a vrut sa spuna
Puteai si tu sa pui linkul ala mai devreme, in timp ce am asteptat pe aici, ca poate asa il citeam.
@Dan1: Io am pus comentariu de la Sebra, tu da like.
De aici deducem ca unii scriu mai bine sub presiune…
@N.A.: Ca tot e porunca a noua: “Să nu mărturisești strâmb împotriva aproapelui tău” (noroc cu wikipedia aia, ca altfel nu stiu pe unde scoteam camasa :)))
Care e porunca a noua?
@Dan1: să vezi când aproapele tău te-o băga nițel la beci, să te răcorești 😀
@Raluca: stai liniștită, nu e „Să nu te culci cu bărbați blonzi” 😀
@JULIUS: Mi-ai luat o piatra de pe inima. Si-apoi eu nu ma culc, ma daruiesc. Si-s ataaaat de rari. 🙁
Premierea lui Andryusha a fost premeditata. Julius STIA ca va publica chestia asta in postul sfintului Paste.
@Fratele Iulian: Sunt gata sa ma sacrific pentru acest sfânt! Iti cer în schimb sa-l eliberezi pe robul Tau Konstantin, contribuabil german el asea, de felul lui, macar pentru 2-3 comentarii
deplasatede-alea, de-ale lui… =))Sa vedem si noi cum a evoluat în rastimpul asta.
@Dan1: niemals.
@admin: Warum
bredenn? Sads freindlich hob i gsogt nomoi! (parca mai fu, da’ oricum, e buna :)))@Dan1: să vină Cristina Șendroiu să-ți răspundă la asta :))
@Raluca: Eee, rari! =))
@Fratele Iulian: Astea-s textele ce-mi “place” 😀
@Cms: in Ro sunt rari.
@Cms: Eu ti-am zis sa-ti lasi plete si sa faci pe vikingul, da’ tu nu, ca te da bunica afara din clan :))
@Raluca: Şi dacă mai sunt şi virgini… =))
@Adriana Popescu: N-am vrut să-i dau idei, că ea voia să mă vadă cu mustaţă. Ajungeam în final ca în “Asterix şi Obelix”. :((
@Cms: Ok. Deci un virgin cu capul lui Ewan McGregor, trupul lui Cristiano Ronaldo si personalitatea neimblanzita a personajului Tristan Ludlow. Eeeee?
@Raluca: Eeee, aşa da! Dar trebuie să alegi cu grijă aţa, să nu se destrame pe la cusături. 😛
@Cms: Pai vocalul din Amon Amarth cum arata, mai draga?! Daca iti lasai mustata, urma si barba, iar pe urma pletele. Think big, my friend! =))
@Dan1:
Nu dom’le, e Julius Maxențiescu.
P.S. pe mine mă cheamă și Constantin.
Bine că pe istoricul ăla nu-l chema Lactațiu, ca se depășea norma de poante pe luna martie plus ce-a mai ramas din februarie . Făceam niște poante cu ”SÂ NI se arate adevărul istoric…” de numa-numa! Noroc că Julius e riguros. :-b
@Adriana Popescu: Într-adevăr, aşa nimeni nu mă mai confundă cu Mogulul. ;))
@Cms: Sa lasam aceste “rautacisme” Ar fi trebuit sa apreciezi faptul ca am corectat informatia falsa. 😛
@Adriana Popescu:
Am apreciat, cum să nu? Am apreciat şi că sunt “mai tânăr şi mai suplu”. 😀
Acum, serios, îi spuneam unei bune prietene că, după 5 minute de holbat în poză, începusem să-l văd şi eu pe Julius acolo. :))
chiar imi era dor de un articol din rubrica evenimentul zilei de ieri.
Felicitari domnule Julius!
@Cms: Si eu, care incepusem sa ma indoiesc de faptul ca as avea putere de convingere… =))
Ai uitat să spui că s-a convertit la creştinism abia pe patul de moarte. Pentru orice eventualitate. În timpul vieţii nevăzând nimic rău în a se bucura de toate avantajele de a fi împărat- zeu.
@Belle d”Imagination: acum îmi dau seama că am uitat să povestesc cum încercau popii să-i explice diferența dintre ortodoxie și arianism și nu-i intra nicicum în cap. mă lungisem deja, dar mai găsim ocazii.
sper din suflet că putrezește în Iad alături de popii pedofili, niște cuvioși cardinali și câteva duzini de papi, că altfel nu cred că mă mai lipesc Sus, când o fi cazul.
@JULIUS: Te sanctific eu, stai calm! Pun de un sobor de rockeri, de nu se vede. Dar da-mi pe mail o lista cu miracolele pe care le-ai savarsit. Si nu, spam-ul nu e miracol, da?! 😀
@Adriana Popescu: am trăit din salariul de la Dinescu. dacă nici asta nu e minune, nu știu ce mai e!
@JULIUS: E doar UN miracol! Ia intra tu pe site-ul BOR sa vezi cate trebuie sa comiti intru sanctificare. Eu m-as fi documentat, dar ma tem ca nu cumva sambata sa-ti comit vreo rubrica de “Neo-psalmi” 😀
Aşa-mi plac mie sfinţii politici ce nu se vede!
Am descoperit pe cartusel.ro nişte cartuşe foarte faine pentru imprimanta mea. La oferta de acolo, cred că pot coborî sub preţul pe pagină de la o imprimantă cu laser, ceea ce mă umple de bucurie. (Sau reumple de bucurie – “refill with joy”, vorba vietnamezului).
P.S.: Like la articol nu pot să dau, întrucât nu sunt de acord cu adresarea “Tac-so” când vorbim despre Dumnezeu-Tatăl. Un pic de respect n-a omorât pe nimeni, totuşi.
Să scrie numai Julius că el ştie restu-s de umplutură.
Porunca a noua: să nu pofteşti la numele femeii aproapelui tău în deşert ca pe tine însuţi.
@Fratele Andryusha: Pai tocmai ce s-a povestit despre respectul lui Maxentiu pentru biserica, si toate avantajele care au decurs din asta…
@4mall: Eu vorbeam despre respectul autorului faţă de Dumnezeu-Tatăl, să nu încurcăm borcanele… 😉
@Fratele Andryusha: http://www.youtube.com/watch?v=SIOoRFz9w4k&feature=related
@Fratele Andryusha: greșești, fiule, corect e Tac-Su – cu S mare. al Său, al lui Iisus.
@JULIUS:
Ca să te citez, măreţe Superbus Maximus, când o dai în autobază nu mai răspund. 😀
Poate imi explica cineva si mie de ce a ajuns si stefan cel mare sa fie sfant…….
[…] riscurile, şi de juro în anul 311, când însuşi Galeriu, înainte de moarte, îi pusese capăt (via DailyCotcodac). Pe scurt, Constantin cel Mare s-a nimerit la locul potrivit şi momentul istoric potrivit şi a […]