Evenimentul zilei de ieri

Constantin cel Mare, un sfânt nedus la biserică

Julius Constantinescu

În ziua de 27 februarie 272, când i s-a născut primul fiu, ofițerul Flavius Constantinus era probabil atât de beat încât, atunci când s-a dus să-l înscrie, lucrurile s-au desfășurat în felul următor: „Numele tatălui?”; „Flavius Constantinus”; „Și numele copilului?”; „Flavius Constantinus, mă, n-auzi?”.

Pentru cititorii noștri mai puțin duși la biserică, să notăm și numele mamei acestui micuț: Elena.

Ați ghicit deja despre cine e vorba: viitorul împărat Constantin cel Mare și, totodată, viitorul sfânt cu același nume. Despre ascensiunea sa la imperiu și despre bătălia de la Podul Milvius, primul blat din istorie în care biserica creștină îl amestecă pe Dumnezeu, am mai scris aici. Nu vom mai insista asupra modului în care Dumnezeu, în marea Lui bunătate, i-a luat la El pe toți rivalii lui Constantin, ci vom încerca să vedem cum a ajuns acest împărat care și-a schimbat zeii protectori ca pe ciorapi să le zâmbească astăzi babelor pioase de pe pereții bisericilor.

Așa cum am mai arătat, înainte de anul 312, anul bătăliei de la Milvius, Constantin nu manifestă nici un fel de interes pentru creștinism, mergând pe mâna unor zeități consacrate ca Sol Invictus sau Victoria. Mai mult, de teama lui Galerius (augustus maximus, cel mai mare dintre cei 4 împărați în funcție), pune în aplicare edictul de prigonire al creștinilor – e drept, fără prea mare zel, însă Biserica îl scutește ulterior de explicații de genul „așa erau timpurile, toată lumea făcea la fel, eu n-am făcut decât să execut ordinele”.

Prima viziune creștină a lui Constantin are loc în noaptea de dinaintea bătăliei de la Podul Milvius, când Iisus îi vinde, în vis, pontul să picteze o cristogramă pe scuturi, că Tac-Su e sensibil la chestii de-astea și e posibil să-l ajute. Am arătat deja (mă, ați citit textul la care v-am pus link mai sus, sau îmi răcesc gura de pomană aici?) că însemnele creștine pe care Constantin a ordonat soldaților să le picteze pe scuturi aveau, în realitate, menirea să le arate soldaților creștini din ambele tabere că e un împărat de care nu au de ce să se teamă. Ulterior, istoricii creștini Lactanțiu și Eusebiu, doi mincinoși patentați, aveau să vadă numai semne divine în ajunul bătăliei, cam ca nea Gigi înaintea unui meci decisiv al Stelei.

Suntem în toamna anului 312. Maxențiu, fostul împărat al Romei și scumpul său aliat, e mort. Constantin stăpânește deja jumătate din Imperiu și, ca un bun creștin, râvnește și la cealaltă jumătate, împărțită momentan între nou său prieten drag Licinius și Maximin Daia. Acesta este momentul în care Constantin intuiește că poate folosi în favoarea sa tensiunea latentă din sânul comunității tot mai numeroase a creștinilor. În februarie 313, Constantin se întâlnește cu Licinius pentru a complota nițel împotriva lui Maximin Daia și, printre altele, îl convinge pe aliatul său să acorde creștinilor compensații pentru pierderile suferite pe vremea lui Galerius.


Rubens – Convertirea lui Constantin

Rămas faimos în istorie sub numele de „Edictul de la Milano”, acest act (în fapt, nu a fost propriu-zis un edict) marchează, conform poziției oficiale a Bisericii, un moment de cotitură în istoria creștinismului. Și, în particular, în cariera personală de binefăcător al creștinismului a lui Constantin. În realitate, istoricii creștini exagerează importanța acestui act, atribuindu-i virtuți pe care nu le-a avut niciodată. În primul rând, nu pune capăt persecuției creștinilor, din simplul motiv că aceasta se sfârșise de facto în peninsula italică încă de la urcarea pe tron a lui Maxențiu, care a ignorat edictul lui Galeriu, cu toate riscurile, și de juro în anul 311, când însuși Galeriu, înainte de moarte, îi pusese capăt. Prin urmare, Biserica îi fură cu bună știință acest merit lui Maxențiu și i-l face cadou, din motive de PR, lui Constantin. Să mai notăm că același Maxențiu este cel care restituie proprietățile confiscate Bisericii, deci și acest gest reparatoriu al „Edictului de la Milano” era caduc. Ce s-a întâmplat, totuși, cu Maxențiu, că părea un tip de treabă?, veți întreba. Însuși faptul că n-ați auzit de el v-ar putea răspunde la această întrebare – după ce i-a lipit eticheta de „tiran”, Biserica l-a șters pur și simplu din istoria creștinismului, un rival ucis de sfântul Constantin neavând cum să fie un om bun, darămite un prieten al creștinismului.

Prin „Edictul de la Milano”, Constantin face într-adevăr un mare serviciu creștinismului, văzut pentru prima oară nu numai ca o religie tolerată, ci și ca una care se bucură de simpatia imperială. Folosul lui Constantin nu este defel mai mic, el intuind deja forța extraordinară a acestei religii și avantajele monoteismului și ale unei biserici organizate în fața politeismului dezintegrant. Un troc pe care Biserica nu s-a sfiit deloc să-l facă, chiar dacă pentru asta i-a călcat în picioare pe toți rivalii lui Constantin, în ideea că probabil Moise era nițel cam surd și n-a înțeles prea bine porunca a noua.

V-aș întreba dacă știți care e porunca a noua, dar n-aș vrea să cad în păcatul trufiei.

Share:

45 comments

  1. N.A. 27 February, 2012 at 23:10

    Ma, tu iar vrei sa-l superi pe Andryusha in sfant post al Pastelui…

  2. Dan1 27 February, 2012 at 23:12

    Adica, e istoric, e documentat, are paranteze, tot… 😐

  3. N.A. 27 February, 2012 at 23:13

    @Dan1: Pacatuiesti, fiule, ne(re)cunoscandu-i indeajuns stilul lui Julius..

  4. lulu 27 February, 2012 at 23:14

    SEBRA a vrut sa spuna
    Puteai si tu sa pui linkul ala mai devreme, in timp ce am asteptat pe aici, ca poate asa il citeam.

    @Dan1: Io am pus comentariu de la Sebra, tu da like.

  5. lulu 27 February, 2012 at 23:15

    De aici deducem ca unii scriu mai bine sub presiune…

  6. Dan1 27 February, 2012 at 23:18

    @N.A.: Ca tot e porunca a noua: “Să nu mărturisești strâmb împotriva aproapelui tău” (noroc cu wikipedia aia, ca altfel nu stiu pe unde scoteam camasa :)))

  7. Raluca 27 February, 2012 at 23:19

    Care e porunca a noua?

  8. Fratele Iulian 27 February, 2012 at 23:20

    @Dan1: să vezi când aproapele tău te-o băga nițel la beci, să te răcorești 😀

  9. JULIUS 27 February, 2012 at 23:21

    @Raluca: stai liniștită, nu e „Să nu te culci cu bărbați blonzi” 😀

  10. Raluca 27 February, 2012 at 23:23

    @JULIUS: Mi-ai luat o piatra de pe inima. Si-apoi eu nu ma culc, ma daruiesc. Si-s ataaaat de rari. 🙁

  11. Ina_adevarata 27 February, 2012 at 23:25

    Premierea lui Andryusha a fost premeditata. Julius STIA ca va publica chestia asta in postul sfintului Paste.

  12. Dan1 27 February, 2012 at 23:28

    @Fratele Iulian: Sunt gata sa ma sacrific pentru acest sfânt! Iti cer în schimb sa-l eliberezi pe robul Tau Konstantin, contribuabil german el asea, de felul lui, macar pentru 2-3 comentarii deplasate de-alea, de-ale lui… =))
    Sa vedem si noi cum a evoluat în rastimpul asta.

  13. admin 27 February, 2012 at 23:31

    @Dan1: niemals.

  14. Dan1 28 February, 2012 at 00:00

    @admin: Warum bre denn? Sads freindlich hob i gsogt nomoi! (parca mai fu, da’ oricum, e buna :)))

  15. admin 28 February, 2012 at 00:10

    @Dan1: să vină Cristina Șendroiu să-ți răspundă la asta :))

  16. Cms 28 February, 2012 at 00:10

    @Raluca: Eee, rari! =))

  17. Adriana Popescu 28 February, 2012 at 00:12

    @Fratele Iulian: Astea-s textele ce-mi “place” 😀

  18. Raluca 28 February, 2012 at 00:15

    @Cms: in Ro sunt rari.

  19. Adriana Popescu 28 February, 2012 at 00:30

    @Cms: Eu ti-am zis sa-ti lasi plete si sa faci pe vikingul, da’ tu nu, ca te da bunica afara din clan :))

  20. Cms 28 February, 2012 at 00:44

    @Raluca: Şi dacă mai sunt şi virgini… =))

    @Adriana Popescu: N-am vrut să-i dau idei, că ea voia să mă vadă cu mustaţă. Ajungeam în final ca în “Asterix şi Obelix”. :((

  21. Raluca 28 February, 2012 at 00:50

    @Cms: Ok. Deci un virgin cu capul lui Ewan McGregor, trupul lui Cristiano Ronaldo si personalitatea neimblanzita a personajului Tristan Ludlow. Eeeee?

  22. Cms 28 February, 2012 at 00:53

    @Raluca: Eeee, aşa da! Dar trebuie să alegi cu grijă aţa, să nu se destrame pe la cusături. 😛

  23. Adriana Popescu 28 February, 2012 at 00:59

    @Cms: Pai vocalul din Amon Amarth cum arata, mai draga?! Daca iti lasai mustata, urma si barba, iar pe urma pletele. Think big, my friend! =))

  24. Serban 28 February, 2012 at 01:15

    @Dan1:
    Nu dom’le, e Julius Maxențiescu.

    P.S. pe mine mă cheamă și Constantin.

  25. dongabone 28 February, 2012 at 01:35

    Bine că pe istoricul ăla nu-l chema Lactațiu, ca se depășea norma de poante pe luna martie plus ce-a mai ramas din februarie . Făceam niște poante cu ”SÂ NI se arate adevărul istoric…” de numa-numa! Noroc că Julius e riguros. :-b

  26. Cms 28 February, 2012 at 01:39

    @Adriana Popescu: Într-adevăr, aşa nimeni nu mă mai confundă cu Mogulul. ;))

  27. Adriana Popescu 28 February, 2012 at 01:44

    @Cms: Sa lasam aceste “rautacisme” Ar fi trebuit sa apreciezi faptul ca am corectat informatia falsa. 😛

  28. Cms 28 February, 2012 at 01:53

    @Adriana Popescu:
    Am apreciat, cum să nu? Am apreciat şi că sunt “mai tânăr şi mai suplu”. 😀
    Acum, serios, îi spuneam unei bune prietene că, după 5 minute de holbat în poză, începusem să-l văd şi eu pe Julius acolo. :))

  29. gigi 28 February, 2012 at 01:57

    chiar imi era dor de un articol din rubrica evenimentul zilei de ieri.
    Felicitari domnule Julius!

  30. Adriana Popescu 28 February, 2012 at 02:14

    @Cms: Si eu, care incepusem sa ma indoiesc de faptul ca as avea putere de convingere… =))

  31. Belle d”Imagination 28 February, 2012 at 02:26

    Ai uitat să spui că s-a convertit la creştinism abia pe patul de moarte. Pentru orice eventualitate. În timpul vieţii nevăzând nimic rău în a se bucura de toate avantajele de a fi împărat- zeu.

  32. JULIUS 28 February, 2012 at 02:38

    @Belle d”Imagination: acum îmi dau seama că am uitat să povestesc cum încercau popii să-i explice diferența dintre ortodoxie și arianism și nu-i intra nicicum în cap. mă lungisem deja, dar mai găsim ocazii.

    sper din suflet că putrezește în Iad alături de popii pedofili, niște cuvioși cardinali și câteva duzini de papi, că altfel nu cred că mă mai lipesc Sus, când o fi cazul.

  33. Adriana Popescu 28 February, 2012 at 03:00

    @JULIUS: Te sanctific eu, stai calm! Pun de un sobor de rockeri, de nu se vede. Dar da-mi pe mail o lista cu miracolele pe care le-ai savarsit. Si nu, spam-ul nu e miracol, da?! 😀

  34. JULIUS 28 February, 2012 at 03:09

    @Adriana Popescu: am trăit din salariul de la Dinescu. dacă nici asta nu e minune, nu știu ce mai e!

  35. Adriana Popescu 28 February, 2012 at 03:23

    @JULIUS: E doar UN miracol! Ia intra tu pe site-ul BOR sa vezi cate trebuie sa comiti intru sanctificare. Eu m-as fi documentat, dar ma tem ca nu cumva sambata sa-ti comit vreo rubrica de “Neo-psalmi” 😀

  36. Belle d”Imagination 28 February, 2012 at 06:10

    Aşa-mi plac mie sfinţii politici ce nu se vede!

  37. Fratele Andryusha 28 February, 2012 at 09:01

    Am descoperit pe cartusel.ro nişte cartuşe foarte faine pentru imprimanta mea. La oferta de acolo, cred că pot coborî sub preţul pe pagină de la o imprimantă cu laser, ceea ce mă umple de bucurie. (Sau reumple de bucurie – “refill with joy”, vorba vietnamezului).

    P.S.: Like la articol nu pot să dau, întrucât nu sunt de acord cu adresarea “Tac-so” când vorbim despre Dumnezeu-Tatăl. Un pic de respect n-a omorât pe nimeni, totuşi.

  38. Gigi 28 February, 2012 at 09:20

    Să scrie numai Julius că el ştie restu-s de umplutură.

    Porunca a noua: să nu pofteşti la numele femeii aproapelui tău în deşert ca pe tine însuţi.

  39. 4mall 28 February, 2012 at 10:06

    @Fratele Andryusha: Pai tocmai ce s-a povestit despre respectul lui Maxentiu pentru biserica, si toate avantajele care au decurs din asta…

  40. Fratele Andryusha 28 February, 2012 at 10:18

    @4mall: Eu vorbeam despre respectul autorului faţă de Dumnezeu-Tatăl, să nu încurcăm borcanele… 😉

  41. 4mall 28 February, 2012 at 10:41

    @Fratele Andryusha: http://www.youtube.com/watch?v=SIOoRFz9w4k&feature=related

  42. JULIUS 28 February, 2012 at 12:39

    @Fratele Andryusha: greșești, fiule, corect e Tac-Su – cu S mare. al Său, al lui Iisus.

  43. Fratele Andryusha 28 February, 2012 at 14:47

    @JULIUS:
    Ca să te citez, măreţe Superbus Maximus, când o dai în autobază nu mai răspund. 😀

  44. Lora 21 May, 2012 at 15:15

    Poate imi explica cineva si mie de ce a ajuns si stefan cel mare sa fie sfant…….

  45. Crucificarea lui Iisus Hristos: Cât adevăr este în cel mai cunoscut act de tortură din istoria omenirii - LaVaslui - prin orasul virtual 19 April, 2014 at 13:33

    […] riscurile, şi de juro în anul 311, când însuşi Galeriu, înainte de moarte, îi pusese capăt (via DailyCotcodac). Pe scurt, Constantin cel Mare s-a nimerit la locul potrivit şi momentul istoric potrivit şi a […]

Leave a reply