Postul nu e post destul

Marca pe valuri

Simona Catrina

Mergeam aseară prin Drumul Taberei cu un autobuz Mercedes și mă simțeam, nu știu de ce, inferioară unuia care ne depășea într-un Matiz nervos. Pe când paradoxam eu moțăind până la stația Locotenent Nicolae Găină, m-am trezit cu multe idei flocoase-n cap.

Spre deosebire de haine, unde numai premianții detectează marca și prețul, la mașini virtuțile sunt la vedere. Toate au sigla deasupra buzei și pe noada falnică, nu există niciun dubiu și nimeni nu se întreabă dacă e brand original sau contrafăcătură.

Nu există (cred) imitații de Ferrari, făcute pe vapor, între Liban și Cipru, intrate în țară fără accize și cu motor din înlocuitori. Brandul feroce rămâne inimitabil, chiar și puii de hoț care șmanglesc embleme de Mercedes le vând unora care le pun tot pe un Mercedes. De fapt, îl vând chiar ăluia de la care l-au furat.

Garanția că, însurându-te și cumpărându-ți mașină, te-ai ales cu achiziții originale, are două tăișuri. Dacă după un Metaxxa cumpărat la preț de Metaxa nu plângi prea mult (pentru că până la urmă, și dacă luai Metaxa, după o vreme tot Metaxxa vedeai scris), mașina și nevasta trebuie întreținute conform standardelor și normelor de revizie.

După cum, dacă e să folosesc în continuare trusa micului sociolog, am mai băgat de seamă că oamenii cu mașini ieftine au mai multă grijă de ele decât posesorii de scumpăciuni ostentative. Tații de familie își pocnesc odraslele care toarnă cola pe vinilinul conservat atent cu învelitoare de fâș. Dar moștenitorii unor mașini de suta de mii de euro au dreptul constituțional să tencuiască șaorma pe banchete, fiindcă noi să fim sănătoși, că oricum din toamnă-ncolo nu se mai poartă decapotabile. Și, ca să fie mai convingător, o beizadea cu mașină de-asta fără scalp și-a lăsat decapotabila desfăcută-n ploaie, ca să arate că orice miliardar are măduvă de filosof și că el nu e atașat de patimi telurice. S-a integrat în considerații cosmice la o bere, cât a ținut potopul, apoi și-a scos celularul top-of-the-line și l-a sunat pe tac-su: “Am bușit mașina, am făcut-o varză”. Apoi, ținând telefonul la 40 de centimetri de zgârciurile urechii: “Hopa-șa, nu fă infarct, că te-am păcălit, bă, n-am lovit-o, doar am plouat-o”.

Valorile civice moștenite de la străbuni, precum și cei șapte ani rutieri de-acasă, presupun să te porți civilizat cu mașina ta, cu condiția să ai acele simțuri care-ți permit s-o auzi cum geme. Există categoria șoferilor care aud bătaia pe spate, după cum există și tagma celor cu deficiențe, care n-aud niciodată bătaia pe spate. Punctul culminant al filmului survine atunci când șoferul aude bătaia pe spate, iar mecanicul nu. Sau, și mai tensionat, când titularul de volan o aude, dar nevasta lui nu. Ea insinuează pițigăiat că domnul are iluzii auditive generate de stres, de alienarea capitalistă și de mâncarea modificată genetic.

Am și eu o vârstă, deci am văzut de-a lungul timpului cum mărcile trăsnet se măsluiau cu o dexteritate ridicolă. Am văzut țigări Cișmigiu înghesuite în pachete goale de Kent, nechezol pitit în pachete goale de Alvorada, inele suflate cu imitație de aur, șaneluri cu miros de mușețel, smirnoffuri umplute cu săniuțe, etichete de Ralph Lauren cusute pungălit pe pulovere Sporul, am văzut Rollex-uri, Rolllex-uri, Ribock-uri, Parcker, Verssaci, Luiz Vitton, Johnny Wolkar, Panasony.

Dar n-am văzut niciodată pe cineva care să cumpere un Aston Martin, să-l aducă-n fața blocului, să salte capota și să-i pice fălcile ca la mops: “’Tu-ți șmenaru’ mă-tii, ăsta mi-a pus motor de BMW, ce țeapă mi-am luat!”.

Share:

24 comments

  1. Radu Udrescu 7 December, 2011 at 08:26

    Doamna Simona, nu zic decat trei cuvinte: Republica Populara Chineza… 😀

  2. Old John Wheel 7 December, 2011 at 08:50

    Ha, ha, ha! Bag sama că n-ai văzut dacii cu câte două sigle de Audi pă meclă! Ori n-ai condus Ford făcut la muma lu’ tac-so, în Turcia. Ca să nu mai spun de “Renault”-ul făcut la Piteşti şi vândut “afară”, că asta-i chiar prea strigătoare la cer 😀
    Una peste alta, de ce să ne mai mirăm? În ziua de azi până şi copchiii se fac “pă vapor” şi marfa e din ce în ce mai proastă (exemplu – beizadelele despre care povesteşti la un moment dat). De multe ori nu se poate să nu constaţi filozofic, la un pahar de vorbă cu câte un pretenar: “Te doare capu’? Asta e, ce să-i faci? Marfă proastă, românească!” …

  3. Cristi 7 December, 2011 at 09:23

    “Nu există (cred) imitații de Ferrari, făcute pe vapor…” Câtă naivitate. 😀
    http://gemssty.com/2006/10/29/top-10-copycat-cars/

    Mai mult decât atât şi pentru banalul Logan au apărut piese fabricate în China.

  4. mih 7 December, 2011 at 09:26

    Un client de al meu tocmai isi cumparase un audi A6 nou nout. Omul para si foc imi zice: Domne am dat o palarie de bani ca sa mi cumpar o masina nemteasca si cand te uiti mai atent la ea observi ca cea mai mare parte din accesorii sunt facute in Polonia, Slovacia si culmea toate cablurile electrice sunt facute in … Romania.

  5. dc 7 December, 2011 at 09:27

    @Simona: Pai nici pe aia cu Rolls Royce n-o sa-i vezi plangandu-se public ca au luat teapa cu motoare BMW la pret de Rolls…dar asta pentru ca le e jena 😀

  6. VirtualKid 7 December, 2011 at 09:39

    Nici macar siglele nu mai sunt facut in tara din care a fornit conceptul. Globalizarea este un malaxor al minciunilor nevinovate, ignorate.

  7. Cristi 7 December, 2011 at 09:46

    @mih: La Timisoara se fabrica calculatoare de masini pentru majoritate firmelor auto.

  8. 4mall 7 December, 2011 at 10:07

    @Radu Udrescu: Dumnezeu a creat cerul si pamantul. Restul a fost fabricat in China…

  9. sebra 7 December, 2011 at 10:11

    Ce mişto erau blugii ăia Soviet din material făcut la Paşcani.

  10. Radu Udrescu 7 December, 2011 at 10:12

    @4mall: Nu prea cred… Nu aveau dupa ce sa copieze restul 😀

  11. PorcMisogin 7 December, 2011 at 10:17

    @mih: calblajele pt. Audi, Vw, Seat, si Merecedesurile c-class si e-class se fac la Brasov (Prejmer mai exact) intr-o fabrica detinuta de un roman, cu muncitori romani. Dar nu vad care ar fi problema atata timp cat se mentin standardele.

    @Simona: Dar n-am văzut niciodată pe cineva care să cumpere un Aston Martin, să-l aducă-n fața blocului, să salte capota și să-i pice fălcile ca la mops: “’Tu-ți șmenaru’ mă-tii, ăsta mi-a pus motor de BMW, ce țeapă mi-am luat!”.

    Motoarele V8 de pe Aston Martin Vantage sunt variante putin modificate ale celor de pe BMW M5. Motoarele V12 de pe DB9, Virage, Rapide si One77 sunt de fapt motoare produse de Ford(blocul motor, ax cu came, pistoane,injectoare) si “bibilite” de cei de la Aston pentru o putere marita si un sunet mai “dur”.

    Sa mai dau exemple? Bentley Continental (in toate variantele lui) foloseste motorul W12 de la VW Phaeton, Volvo folosesc exclusiv motoare Ford, tot Volvo pana in 2006, trenul de rulare (planetare, cutie de viteze, brate, pivoti, etc.) era produs de Renault.

    Ciudatenii de genul se pot vedea peste tot, nu inseamna neaparat ca firmele mari “prostesc cumparatorul”. Este o tehnica folosita pentru a scadea costurile de productie si cercetare. Se folosesc platforme comune, iar diferentele le fac micile retusuri.

  12. Old John Wheel 7 December, 2011 at 10:20

    @Cristi: Solectronul şi Delphi Packard să trăiască şi să mai dea de muncă 😀

  13. Cristi 7 December, 2011 at 10:33

    @Old John Wheel:Flextronics mosule. 😀

  14. Dan1 7 December, 2011 at 10:38

    @PorcMisogin: Parca pâna si Jaguar-ul e pe infrastructura de Ford Mondeo…

  15. Rada 7 December, 2011 at 10:55

    Ce-au mai sarit domnii soferi cu comentarii. O fi de la mirosul de ulei de motor, venind dinspre monitor. 😀
    Eu zic doar atat: Ai dreptate, Sebra! :))

  16. Old John Wheel 7 December, 2011 at 11:01

    Înnebuniţi de succesul pe care l-a avut Dacia Logan, americanii fură proiectul. Adună ei cei mai buni specialişti şi îi pun să construiască un Logan. După trei săptămâni de chin şi jale, le iese un tractor. Nervoşi, mai încearcă o dată. După o lună de muncă le iese tot un tractor.
    Disperaţi, cer ajutorul japonezilor. Se chinuie şi japonezii o lună şi le iese tot un tractor.
    Până la urmă americanii se hotărăsc să cheme nişte specialişti români.
    Se pun românii pe treabă şi după trei luni le prezinta americanilor Dacia Logan.
    Uimiţi, americanii recunosc că lor le-a ieşit un tractor şi vor să ştie cum au făcut românii.
    – Păi, vedeţi voi, după o lună de muncă şi nouă ne-a ieşit tot un tractor… Mai luaţi-l şi voi la pilă ca să vă iasă Logan!

  17. PorcMisogin 7 December, 2011 at 11:23

    @Dan1: Jaguar a fost o buna bucata de vreme in “posesia” Ford, de aceea mai toate componentele de baza (aici ma refer strict la clasele non-premium S-TYpe, XJ) gen sasiu, motoare, tren de rulare erau identice cu cele de la Mondeo. Din 2008 (parca) au fost cumparati de indienii de la Tata Motors (la pachet cu LandRover) si noile modele cam au componente proprii, indienii investind mult in dezvoltare.

  18. PorcMisogin 7 December, 2011 at 11:24

    @Old John Wheel: Si pe unde scoate pisica capul, bagati o mana de chit, nu?

  19. rossi 7 December, 2011 at 11:25

    auzi, da de ce meri tu cu autobuzache?

  20. Old John Wheel 7 December, 2011 at 11:28

    @PorcMisogin: Noup! P-acolea ne băgăm picioarele sau înfundăm cu hârtie 😀
    @rossi: poi de unde altundeva s-ar putea inspira Simona mai bine decât din autobuz? Crezi că dacă mergea cu VW-ul ar mai fi avut şansa să fie depăşită d-un Matiz?
    Ca să nu mai spunem de discuţiile de-a dreptul mirobolante pe care le auzi în autobuze…:))

  21. vaca 7 December, 2011 at 11:39

    nu ai fost in China, patria tuturor facaturilor.

    nea Julica, baga un concurs de mimca cu pisici, tot ai trafic azi

  22. dyers_eve 7 December, 2011 at 18:26

    Il tine cineva minte pe Polski Fiat ???

  23. Dan1 7 December, 2011 at 18:28

    @dyers_eve: Eu! Bijuterie nu alta!

  24. Old John Wheel 7 December, 2011 at 20:38

    @Dan1: Şi ce încărcate circulau prin Mioritica toată vara, când veneau polonezii la mare! :))

Leave a reply