Câtă cultură!

Mic îndreptar de erori metafizice şi religioase (I)

Ovidiu Raeţchi

• Dumnezeu

Cea mai mare si (totusi) mai comună eroare pe care o putem face în materie de religie (dar si morală sau metafizică) este să începem cu Dumnezeu; să ne întemeiem primele reflectii si reverii cu miză ”spirituală” taman pe conceptul care, în ordine logică, ar trebui să vină la sfârsit; e ca si cum (dar la o scară infinit mai mare) am vrea să învătăm adunarea si scăderea începând cu teorema lui Fermat. Vom fi, adicătelea, stupizi si caraghiosi, oricât am reusi să compensăm cu inteligentă si bun-simt metafizic lipsa noastră de antrenament în domeniu.

Si asta din cel putin trei motive:

• Dumnezeu (chiar si ca simplă ipoteză de lucru) se află în alt registru ontologic.

Este, relativ clar spus, alt tip de fiintă în raport cu noi, asa cum si noi suntem alt tip de fiintă în raport cu un bolovan. Atât bolovanul, cât si (să alegem un nume la întâmplare) Aurelian Temisan au fiintă; up-grade-urile pe care le dezvoltă însă Aurelian Temisan în raport cu bolovanul sunt atât de covârsitoare, încât cele două ”entităti” evoluează în registre ontologice intraductibile: bolovanul nu poate medita (din ce stim până acum) asupra naturii lui Aurelian Temisan, iar Temisan încearcă în zadar să comunice cu bolovanii.

Această ”ruptură” insurmontabilă între diferite trepte ale ”fiintei” (ori evolutiei chimice, poftim) se mentine si când continuăm urcarea – adică atunci când Aurelian Temisan meditează asupra unor grade superioare de fiintă: sfinti ori intercesori, îngeri, Hristos, Dumnezeu. Lui Aurelian Temisan – altfel băiat destept – îi lipsesc up-grade-urile de fiintă care l-ar face să înteleagă ce-i stă deasupra, asa cum ameoba sau drojdia de bere nu pot întelege umanitatea. Lipsesc, dragi calculatoristi, skills-urile care să ofere acces la ”the next-level”.

Asa cum e sănătos să conduci un Airbus numai după o oarecare pregătire prealabilă, este recomandabil si cumva igienic să ai păreri militante despre ”fiinta supremă” după un strop de antrenament ontologic (da, e o disciplină care se învată încă unele scoli); în lipsa lui îti vor lipsi notiunile elementare pentru un dialog.

Asta ne duce la următorul motiv:

• Nu ti-ai clarificat niciodată notiunea cu care lucrezi (”Dumnezeu”). E doar o preluare confuză.

În domeniile care operează cu notiuni abstracte există o salutară operatiune numită ”definirea conceptelor”: ca să stim cu totii, în mod clar si distinct, despre ce vorbim. Despre Dumnezeu, în schimb, avem păreri transante fără să ne fi clarificat vreodată în mod critic notiunea. Aglomerăm în ea lucruri auzite la popi, la bunici, în Matrix, în romanele lui Dan Brown si în articolele cele mai reusite ale lui Camionagiu. Amestecăm o lectură etică a conceptului (Tatăl cel bun) cu una de-a dreptul fizică (Creatorul) ori, cum spuneam mai sus, metafizică (Fiinta Supremă).

N-avem, la propriu, nici cea mai vagă idee despre ce vorbim; folosim o notiune preluată de ici-colo, pe care n-am definit-o niciodată în propriul limbaj conceptual, însă stim cu sigurantă dacă această notiune ambiguă există sau nu există, e generoasă, crudă sau doar un mijloc de control al maselor.

Si, ca tacâmul să fie complet, ajungem la al treilea motiv:

• Notiunea cu care operăm confuz (”Dumnezeu”) este cea mai abstractă, mai provocatoare si mai greu accesibilă din orice limbaj conceptibil.

Pe lângă ea – ca să mă fac înteles de vetaranii Daily Cotcodac – cea mai complicată frază a lui Pircă e parfum; e apă de ploaie.
Nu doar că ea topeste orice notiune, disciplină ori dram de fiinta, însă o face într-un mod inaccesibil ”schemei” noastre comune de gândire. Este motivul pentru care Dionisie Pseudo-Areopagitul (poftim, maestre, nume!) a propus (printr-o intuitie remarcabilă pentru epoca lui) o ”mistică negativă” pentru definirea lui Dumnezeu: ne este imposibil să spunem ce este El, tot ce putem face este să afirmăm ceea ce nu este. Iar Dumnezeu nu este nimic din ceea ce cunoastem noi: nu este cantitate, nu este calitate, nu este întindere, nu este lumină, nu este bine, nu este rău; nu este niciuna din realitătile la care noi avem acces ”aici”, în imanentă.

Ca să pricepem limpede ceea ce spune Dionisie e foarte utilă tabla categoriilor lui Kant (si asta pentru că, în mod regretabil, Nil Sinaitul n-a miscat nimic în domeniu). Kant e cel care a făcut evident faptul că fiecare notiune pe care o primim, oricât de importantă sau nesemnificativă, este filtrată de o serie de categorii care sunt consubstantiale gândirii noastre; cu care, va să zică, ”ne nastem” – precum timpul sau spatiul. Nu avem acces la lucrurile în sine (asa cum sunt ele cu adevărat), ci la lucrurile accesibile prin ”reglajul” specific creierului nostru. Acest reglaj, de pildă, ne facem să nu vedem nici atomii (microscopic, deci), nici galaxiile (macroscopic), ci doar o bucată medie de realitate imediată (asta desi atomii si galaxiile coexistă); acest reglaj ne face să vedem ”verde” o anumită concentratie de lumină pe care o simplă boală de reglaj o poate transforma în verde.

Dumnezeu este o notiune care, prin chiar natura sa diferită, ”xeno”, din alt registru, se află în afara ”reglajelor” noastre cerebrale: e stupid să spui că e ”mare”, pentru că ”mare” depinde de posibilitătile noastre precare de definire; e stupid să spui că e ”bun”, pentru că ”binele” serveste interesele subiectului gânditor, supus ”reglajului” si categoriilor.

Asa stând lucrurile, spuneam, e o greseală flagrantă – dar comună – să începi orice formă de reflectie ”spirituală” pornind de la Dumnezeu. Nu-i bine să meditezi asupra ”binelui” precând de la el; nu-i bine să cauti întelegerea ”sensului” cu el. Si, mai ales, nu-i deloc bine să-l cauti pe Dumnezeu plecând de la Dumnezeu. Esti (în mod obiectiv) mult prea limitat si prea nepregătit pentru o astfel de căutare ”more geometrico”; vei esua în platitudini nevionovate – trăgându-l la răspundere, de pildă, pentru mortii din Indonezia sau din războaiele mondiale (”unde era Dumnezeu când au murit toti oamenii ăia?!?”).

Există, pentru o întelegere teoretică graduală a lui Dumnezeu, o serie de ”translatori metafizici”, a căror misiune este tocmai de a sparge barierele de registru si de limbaj: Mahomed, Moise, Hristos s.a. Iar aceastia au o fiintă istorică si, adesea, o expresie alegorică. E nevoie, altfel spus, de un demers intelectual initial istoric si hermeneutic (sau ”artistic”, inspirat) pentru a lua urma principiului ”geometric” al lui Dumnezeu: marile abstractiuni vin abia pe urmă.

Dar despre asta, evident, în episodul viitor.

Share:

143 comments

  1. Dan1 3 September, 2011 at 11:02

    Uau, material de trollat la greu! :))
    Tzica, ai cuvântul!

  2. RoseN 3 September, 2011 at 11:05

    😀 Incepeţi va rog, pana ma intorc sa fie plin de comentarii dragute pline de compasiune si toleranta atat de caracteristice noua 😀 riiiighttt

  3. andryusha 3 September, 2011 at 11:09

    Păi, de aia Dumnezeu nu se relevă cărturarilor ci fiinţelor simple. Cu un asemenea mambo-jambo intelectual, nu e de mirare că bietul Udrescu se declară ateu. =))

  4. aNDRIIpOPA 3 September, 2011 at 11:19

    În ultimul episod (250 minim) vom afla utilitatea Catedralei Mântuirii Neamului…?

  5. Cougar 3 September, 2011 at 11:27

    dear ovidiu raeţchi,
    don’t ever let giulius interfere in your texts again.
    sincerely, this is crap.

    @andryusha: mumbo-jumbo*

  6. andryusha 3 September, 2011 at 11:33

    @Cougar:
    Eu gândesc în swahili, dar îmi aştern gândurile în scris în limba română, ca orice bun cetăţean al acestei patrii. 😛

  7. Raluca 3 September, 2011 at 11:51

    Ce multe paranteze!

  8. Cms 3 September, 2011 at 12:10

    Uf! Dacă asta nu-i răzbunarea lui Raeţchi pentru vandalismele produse la grădiniţă… 🙂

    Domnule Raeţchi, sunt şi eu de acord cu înţelegerea graduală, de asta am simţit la un moment dat nevoia să citesc Biblia ca sursă istorică (şi nu numai, dar asta am descoperit pe parcurs). Totuşi, am pe undeva senzaţia că pentru adevăraţii teologi există o plăcere oarecum perversă de a anina pe Dumnezeu şi alte concepte asemănător de grele de o sfoară, precum un morcov în faţa măgarului, şi de a fugi după ele până la epuizare.

  9. DUMNEZEU 3 September, 2011 at 12:20

    Preadaruitule cu har, preabunule Ovidiu,
    Vai, Tristele si Ponticele-s fier
    Pe langa vorbele-ti de platina s-iridiu!
    O, minunate vorbe, o ganduri ce nu pier!
    Voi nu lasati divinul sa para efemer!
    De lauda-i lucrarea prin textu-ti inspirat,
    Preaintelept Ovidiu, minune ai creat!

  10. Dan1 3 September, 2011 at 12:23

    @DUMNEZEU: Zici ca si-ar fi asigurat un loc in rai? =))

  11. sebra 3 September, 2011 at 12:33

    @DUMNEZEU:
    Ăsta-i trolling profesionist? :))

  12. DUMNEZEU 3 September, 2011 at 12:37

    @Dan1:
    =))
    La asemenea text poate sa se aseze unde vrea el, preabunule copil al Meu, Dan1,…. Poate ca sufletului lui pe care il voi face nemuritor ii va placea un loc cu verdeata dar cu piscina, cu fete si cu muzica rock…. Se-aranjeaza! Poate-i va placea Nirvana…. E loc si-acolo…. Poate Campiile Elizee sa i se para mai atragatoare… Nimic n-o sa-i refuz! In orice caz poate conta pe bunele Mele Intentii – altele decat cele cu care am pavat Iadul, si poate veni de-a dreapta Mea oricand va crede el de cuviinta… =)))

  13. Cougar 3 September, 2011 at 12:37

    @sebra: nu ţi-am mai zis de mult că ai dreptate şi-ai luat-o pe partea ailantă.

  14. MonicaS 3 September, 2011 at 12:58

    @admin/cine se ocupa: Am putea, va rog, adauga un “zi” in titlu? 😀 Sau e asa special, sa vedeti daca ne prindem? ;;)

  15. sebra 3 September, 2011 at 12:59

    @Cougar:
    E pe cale de consecinţă.

  16. Cms 3 September, 2011 at 13:00

    @MonicaS: Vai de mine, tu chiar ai citit articolul?! =))

  17. MonicaS 3 September, 2011 at 13:03

    Ah, nu. Doar titlul. 😀

  18. Prothero 3 September, 2011 at 13:05

    “Cea mai mare si (totusi) mai comună eroare […] este să începem cu Dumnezeu”

    Atunci de ce primul articol din “Mic indreptar …” incepe chiar cu Dumnezeu? 😛

  19. DUMNEZEU 3 September, 2011 at 13:09

    @Prothero:
    pentru ca merit! Na! =))

  20. andryusha 3 September, 2011 at 13:18

    Ei, nu, pe bune acuma – cât de dobitoc să fii să faci comentarii în Numele Lui?!…

  21. DUMNEZEU 3 September, 2011 at 13:32

    @andryusha:

    In orice caz mult mai putin dobitoc decat cel care inca se sperie de tabuuri. =))

  22. andryusha 3 September, 2011 at 13:38

    @DUMNEZEU:
    Vom trăi şi vom vedea.

  23. DUMNEZEU 3 September, 2011 at 13:42

    @andryusha:
    Veti muri si veti vedea!

  24. DUMNEZEU 3 September, 2011 at 13:52

    @DUMNEZEU:
    Pana la urma este doar o chestie de prepozitie… Nu IN Slavit Numele Lui, ci SUB slavit Numele Lui ar fi mai corect, preabunule copil al Meu andryusha: … 🙂

  25. Tzica 3 September, 2011 at 14:09

    In acest exordiu autorul, scoate in evidenta ca anacronismul primitiv, asezarea pe acelasi plan temporal a unor intamplari istorice, privite prin lentilele deformatoare ale prezentului, arata neseriozitatea acestor demersuri.Tautologic vorbind, nu e suficienta o juxtapunere a datelor si interpretarilor oferite de observatii si investigatii pentru a dobandi unitatea intrinseca a subiectului.Corelativ, existenta umana este in mod fundamental ea insasi pusa in discutie, in cautarea sensului care sa-i indeplineasca propria identitate.Subtil identific reziuduri de erezie maniheista in alegerea sensului mai sus pomenit: ori prin invocarea unei oarece forme de panteism ori prin recunoasterea ca adevarul existentei este un eveniment care da sens tuturor.

  26. serban 3 September, 2011 at 14:24

    @Tzica:
    La început a fost cuvântul.
    Încerci să demonstrezi că sfârşitul e tot în cuvinte?
    Sau, cum mai bine ca mine zice un poet:

    Iar ale Evei fiice
    Dau buzna în livadă
    Din fructele oprite
    Să facă marmeladă.

  27. DUMNEZEU 3 September, 2011 at 14:35

    @serban:
    =))
    Minunata poezioara Ta !!
    Este numa buna de motto.
    Ia sa vedem ce iese!
    :))
    Ateului Meu
    poezie de Dumnezeu Tatal

    motto 1:
    Iar ale Evei fiice
    Dau buzna în livadă
    Din fructele oprite
    Să facă marmeladă.

    motto 2:
    ia Iubirea Mea si umbla!

    Ti-am facut cercuri in lanuri,
    M-am zidit in carbon sapte,
    Ti-am facut chacrele apte
    Sa se integreze-n Planuri.

    Ti-am trimis Cuantele Mele
    Sa te tina langa semeni
    Si ti-am zis ca suntem gemeni,
    Eu ca lant – voi ca inele.

    Eu ti-am pus istoria-n gene,
    Sufletul pe-un sir de karme
    Si ti-am dat in loc de arme,
    Harul de-a citi in semne.

    Mintea ti-am cuprins-o-n creier
    Dar cu poarta descuiata,
    Pentru ca si tu vreodata
    Sa pasesti pe’unde cutreier.

    Iar tu stai la telescoape
    Ca sa-Mi cauti marginirea ?
    Si te napadest’ uimirea,
    Cand Ma joc sub microscoape ?

    Si-Mi vrei locul Meu pe Scena
    Sau macar in randu-ntai?
    Nu ti-e teama ca ramai
    Cu pustia-nfipta-n… gena?

    Cel Ce Sunt Imi zic Eu Insumi,
    Tu nu-Mi zici in niciun fel,
    Dar incerci in paralel,
    Vesnicia-Mi sa-ti asumi!

    Rusinica!

    Nota necesara: Orice legatura cu onor comentatorii acestui nobil site este pur intamplatoare!

  28. Tzica 3 September, 2011 at 14:38

    @serban: si Cuvantul ..ce a fost ?..logos sau..davar?

  29. sendroiu 3 September, 2011 at 14:46

    @DUMNEZEU: eu stiam ca Va lasa cu laptopul in rezerva doar daca Sunteti cuminte si inghititi toate bombonelele si toate picaturicile. Sigur, sigur le-ati inghitit?! Pe toate-toate??!!

  30. camionagiu 3 September, 2011 at 14:48

    Preacuvioase Raeţchi, roagă-te pentru noi, păcătoşii, dintre care cel dintâi sunt Julius şi Şendroiu

  31. sendroiu 3 September, 2011 at 15:07

    @camionagiu: ma, Camio, am impresia ca tu vrei in rezerva cu @DUMNEZEU: O:)
    Cred ca ar trebui sa vorbesti mai intai cu Elvis, sa-l convingi sa se mute in alt salon 😉

  32. Lecteriţa 3 September, 2011 at 15:54

    Tot ce pot eu sa spun despre Dumnezeu, e asta: sa te fereasca Dumnezeu de Cougar! =)) n-ai voie sa gresesti, mai ales la engleza, n-ai voie sa bati campii, n-ai voie sa fii prost! Cougar e langa tine si te arde

  33. miguel 3 September, 2011 at 15:56

    poate ar trebui un indreptar mai mare…

  34. green 3 September, 2011 at 16:06

    yess!!!!

    maestre…. am citit tot, vreau portia de sincere felicitari:D

  35. camionagiu 3 September, 2011 at 16:47

    Interesanta va fi ziua aceea in care la o masa mare vor sta Dionisie Areopagitul, Grigorie Teologul, Ioan Gura de Aur, Vasile cel Mare si un inger va materializa foile cu lucrarile Cuviosului parintelui nostru Raetchi. Apoi se va trece la analiza pe text si subtext.
    Eu voi sta linistit mancand seminte, discutand cu Hagi lucruri cuminti, Pitzi va fi si el acolo, iar cineva – oare cine? – va lua liniute la palma pentru mici greseli – cu care a adus sminteala in cotcodaci.

    Fericit este camionagiu sarac cu duhul – insasi saracia duhului putem spune.

  36. ady 3 September, 2011 at 16:59

    eu am un singur comentariu, fraza aia privind comparatia aia dintre “conceptul” de Dumnezeu si frazele lui Pirca….. parerea mea ca autorul ar trebui sa se fi raportat la comentariile lui Tzica.
    macar din frazele lui Pirca am senzatia ca am priceput ceva: ca-n facultatea cand invatam/citeam/studiam pentru seminarii (mda, stiu, nu-s in toate mintile; eu chiar faceam asta) si aveam senzatia ca am priceput ceva; asta pana cand profu’ baga o speta/punea o intrebare si realizam cu disperare ca n-am priceput mare lucru, ba chiar n-am priceput nimic. asa si cu frazele lu’ Pirca. da’ la comentariile lu’ Tzica nu trebuie sa-mi demonstreze nimeni ca n-am priceput nimic. ma prind si singura de la bun inceput. 🙂

  37. Ana 3 September, 2011 at 17:32

    Prea sofisticat pentru ora 11. (:|

  38. Cougar 3 September, 2011 at 17:38

    Lecteriţa: arde.*
    şi DUMNEZEU ăsta râde cam mult.

  39. CID 3 September, 2011 at 18:03

    Stimate domnule Raetchi.
    Am cateva intrebari simple.
    Dacă Dumnezeu a creat lumea, unde era el înainte de a o crea? Dacă spuneți că este transcendent și nu avea nevoie de ajutor, unde este el acum? Și cum poate un Dumnezeu imaterial să făurească o lume materială? Dacă Dumnezeu este de-a pururi perfect și complet, cum a putut să-i apară dorința de a construi?

  40. andryusha 3 September, 2011 at 18:04

    Oricum, consider că s-a trecut prea uşor peste evoluţia bună a lui Măţel de aseară. Nu că ar fi un lucru surprinzător din partea unui site un pic prea superficial.
    L.E.: exact ce ziceam, nu ne mai revenim din întrebări puerile, domnule, nu ne mai revenim! =)) =))

  41. andryusha 3 September, 2011 at 18:14

    Domnule Raeţchi,
    am şi eu o întrebare simplă: dacă Dumnezeu l-a creat pe Măţel cu talent la fotbal, să însemne asta, oare, că este interesat şi El de acest sport, poate chiar îl practică?…

  42. Cougar 3 September, 2011 at 18:19

    andryusha: să ştii că ai like-uri de la mine cât se poate.

  43. andryusha 3 September, 2011 at 18:28

    @Cougar:
    Dumneata, domnule, încerci să mă ispiteşti la păcatul mândriei. Ei bine, rezist! Greu, dar rezist! =))

  44. Tzica 3 September, 2011 at 18:32

    @CID: err…desi “de ce-urile” absconse in spatele acelor “daca” sunt simultan farmecul dar si poticneala mintii, as zice ca semnaleaza si inocenta curiozite a unui spirit febril, in perpetua expansiune intelectuala.Dar amestecul de nerabdare si detasare, denota si stupoarea paralizanta a interogatiei gratuite.Sunt genul de intrebari la care nu se poate raspunde, dar…suspenda si bruma de raspuns de dinaintea intrebarii.E ca si cum ai spune”nu ma urc in lift pana nu inteleg cum functioneaza”.S-ar putea sa urci toata viata pe scari…

  45. Cougar 3 September, 2011 at 18:34

    @andryusha: mai ţine unu’.

  46. sendroiu 3 September, 2011 at 18:35

    @andryusha: normal ca il practica: Dumnezeu a bagat chiar si un gol, in Mexic, in 1986, folosindu-se in acest scop de robul Lui, Maradona 😉
    Qué mano de Dios, ¡fue la mano del Diego!!!
    http://es.wikipedia.org/wiki/La_mano_de_Dios

  47. Tzica 3 September, 2011 at 18:39

    @andryusha: Absolutul, nu poate cobori pana la marunta noastra dascaleala de care are nevoie inarticularea noastra pentru a evolua.De asemenea noi nu putem aproxima absolutul daca nu traim cu vehementa misterul obnubilarii lui.Exista ierarhii, precum si…delegari de atributiuni.Io zic sa asteptam si partea a doua..e cam devreme pentru intrebari concrete… 🙂

  48. andryusha 3 September, 2011 at 18:40

    @Cougar: Unde nu eşti şi tu vreun administrator de reţea, să-mi iau şi eu odată porţia, pe săturate… =))
    @sendroiu: Ei, cam după golul ăla a venit şi ispita luciferică şi domnul Maradona a început să cam râvnească a-I lua locul… =)) =))

  49. andryusha 3 September, 2011 at 18:45

    @Tzica:
    Gândeam că domnul Raeţchi, ca filosof, trebuie să ştie. Pe nea Piţi mi-e jenă să-l întreb; ca om de fotbal, sigur cunoaşte toate dedesupturile, dar mi-ar răspunde el, oare?… =))

  50. D'Artagnan 3 September, 2011 at 18:59

    bunule Ovidiu, trebuie sa ne vorbesti urmatoarea data de problema energiilor nezidite / increat), de lupul-miel Varlaam, perfidul Akindin si Sfantul Grigorie Palamas 🙂 ; si mereu, respect lui Nil Sinaitul, ca si Sfantului Sisoe.

  51. Nero 3 September, 2011 at 19:06

    Exista sau nu ….Pastele Cailor?

  52. Nero 3 September, 2011 at 19:07

    Si inca ceva: Matzel o sa fie titular cu francezii?

  53. Dan1 3 September, 2011 at 19:37

    @CID si altii: Haaai sa va explic eu cum a a fost, ca sa nu ajungeti, prin întrebari ca asta, sa fierbeti prin cazane de smoala:
    Deci, Creatorul a zis:
    – Camionagiule, da bre si mie tacul numarul 7 si creta aia!
    – Dar ce ai de gând sa faci cu ele andryusha Creatorule?
    – Stai sa vezi! Nu stiu sigur daca-mi iese! Am calculat câteva miliarde de ani în Excel. Pâna ma pregatesc eu, tu ia camionul ala si da fuguta la praktiker, la bricostore, la obi wan kenobi, la arabesque si la dedeman si cumpara toti sacii cu nisip pe care-i au. Tine aici o caramida niste maruntis!
    – A, m-am prins! Inainte de a fi Creator, esti Arhitect! Deci ai nevoie de materiale de constructii.
    – Lasa asta, desi asa e, baga mare, hai, ai venit?
    Un sfert de ora mai târziu, camionagiul confirma:
    – Am venit, Arhitectule!
    – Bine! Pune sacii aia aici ca o sa fie o explozie!
    – Ce explozie? Cum?
    – Deci o sa lovesc cu tacul acest neutron, el va lovi bila aia de antimaterie (sper ca nu citeste si Savantu’ aberatiile elucubratiile mele :))) si va declansa o explozie! M-am gândit mult cum s-o numesc si, fiindca am multa fantezie, m-am oprit la “Big Bang”!
    – Dar sefu’, sesizez o mica problema!
    – Care camio?
    – In urma exploziei s-ar putea sa apara ceva ce eu as numi (fiindca si eu am multa fantezie, daaa? :))) Univers!
    – Asa!
    – Si în Unversul asta o sa existe galaxii!
    – Da, si?
    – Si, în galaxiile astea o sa existe sisteme solare!
    – Corect!
    – Si, pe unele planete din aceste sisteme solare s-ar putea sa apara viata!
    – Categoric!
    – Si viata ar putea degenera în forme ca oamenii…
    – Hmmm, la asta nu m-am gândit!…
    – Si oamenii astia o sa se faca politicieni, ziaristi, bloggeri, corporatisti…
    – Cam ai dreptate…
    – Rockeri, preoti, furnizori de Internet si telefonie mobila, agenti imobiliari…
    – …
    O pauza lunga urma… In cele din urma Cms rupse tacerea!
    – Si ce daca! Nu te lua dupa asta! Da tacu’ ala încoa’! Ia fiti atenti aici, 3 – side pocket!
    – Nuuu! strigara ceilalti într-un glas, dar era deja prea târziu… neutronul se îndrepta catre bila cu aproape jumatate din viteza luminii, atât de cu ura îl lovise Cms cu tacul.
    – … în fond, daca oamenii astia o iau razna (si or s-o ia), poti oricând sa pui de alt Bing-Bang de-ala, zise camionagiul într-un târziu.
    – … Big! Big-Bang, raspunse si andryusha într-un (alt) târziu pe gânduri…

  54. Cms 3 September, 2011 at 20:11

    @Dan1: Mulţumesc! Trebuie să recunosc că rolul Sfântului Duh mi se potriveşte cel mai bine ;))

  55. Augustus 3 September, 2011 at 20:19

    Multumim pentru lectia de filosofia religiei Am realizat ca a trecut ceva timp de cand am terminat clasa a 12-a.

  56. andryusha 3 September, 2011 at 20:23

    @Dan1:
    Am scris eu odată cum s-au întâmplat lucrurile, dar văd că vouă vă plac mai mult astea, apocrife… =))

  57. sebra 3 September, 2011 at 20:43

    Şi, s-a îndreptat careva?

  58. Cms 3 September, 2011 at 21:03

    @sebra: Câteva grade, cel mult. La urma urmei, e un îndreptar mic. :))

  59. Nero 3 September, 2011 at 21:24

    Si care din cei trei e Lucifer? Cms, Camio sau fratele andryusha?

  60. Nero 3 September, 2011 at 21:26

    My bad. Andryusha e chiar marele Arhitect…

  61. Dan1 3 September, 2011 at 21:28

    @Nero: Eu! Eu cel care am scris! =))
    (stateam mai în spate)

  62. DUMNEZEU 3 September, 2011 at 21:31

    @sendroiu:
    Pe toate. =)) Te rog sa-mi mai aduci un laptop nou, ca de la ala vechi mi-a ramas numa stecherul. Si apropo! Stii ca eu nu vorbesc cu Satan. Trimit furierul. Am postul liber. Te bagi? =))

  63. Dan1 3 September, 2011 at 21:36

    @DUMNEZEU: Cica e promotie la carfur! 999 lei! daca nu esti superstitios, ca asta e numarul Satanei, întors! =))

  64. Dan1 3 September, 2011 at 21:38

    @DUMNEZEU: Triple Core MSI CR 630 îi zice, da’ nu vreau sa-i fac reclama, daaa? =))

  65. CID 3 September, 2011 at 22:04

    Nu trebuia sa beau toata berea aia…
    In general,dupa ce trec de a sasea sticla de bere,stiu ca nu trebuie pentru o vreme sa ma apropii de computer.Daca uit,e jale,ma asez,citesc un text de Raetchi si ii raspund citand ceva din filozofii extremului orient.Intrebarile de mai sus apar in Mahapurana,scrisa de Jinasena prin secolul IX.Tot e bine ca n-am bagat din budism,o sutra ceva…

  66. Dan1 3 September, 2011 at 22:10

    Stai sa vezi, ca o s-apara si mifty! =))

  67. DUMNEZEU 3 September, 2011 at 22:15

    @Dan1:
    Las’ca pan’la urma merge si-asa, fara laptop.
    Vrei sa te convingi?
    Ei bine pot sa fac sa-ti cante manele’n minte, chiar si la ore fixe… Da pot si daca nu vrei.
    999 ar fi sufiente? =))

  68. Dan1 3 September, 2011 at 22:18

    @DUMNEZEU: Bre, îmi place ca esti un Dumnezeu cu simtul umorului, daaa? =))

  69. RoseN 3 September, 2011 at 22:32

    @DUMNEZEU: P’aici umblai azi Doamne? =))
    De aia m-am rugat eu degeaba dupa ajutor la curatenie azi, si nimeni domle nimeni nu veni! Pai daca esti ocupat cu trollingul, uite cum iti mai scapa din rugaciuni :))

  70. Dan1 3 September, 2011 at 22:50

    @RoseN: Mr Proper n-a percutat? =))

  71. RoseN 3 September, 2011 at 22:53

    @Dan1: N-a iesit nimeni din nici o sticluţa, lampa, nimic :-L
    Acuma… posibil sa nu fi frecat eu treaba potrivita =))

  72. Dan1 3 September, 2011 at 22:55

    @RoseN: Atunci, poate Mr Muscolo! Sau Cif! Sau Fairy! Mai încearca! :))

  73. Dan1 3 September, 2011 at 22:59

    @RoseN: Sau coenzima Q10! =))

  74. Cms 3 September, 2011 at 22:59

    @RoseN: Lasă că tot e bine. Puteau să iasă nişte gândaci… 😛

  75. N.A. 3 September, 2011 at 23:01

    Ei, da, eu ma simt niticus mai indreptata. Pe mine m-a impresionat modul asta de a vedea lucrurile (pe bune!) si m-a facut sa-mi reconsider nitel schema de valori.
    Da’ nu ma luati in serios, mie mi-a placut la nebunie si Matrix si Dan Brown… :))

  76. RoseN 3 September, 2011 at 23:03

    @Cms: Cat esti de optimist =))
    de fapt, puteau sa iasa chiar si niste sobolani la ce gauri erau initial prin baie

  77. sebra 3 September, 2011 at 23:13

    @Dan1:
    Tu cureţi parchetul cu Q10? :))

  78. Cms 3 September, 2011 at 23:32

    @sebra: Ce-i aşa de ciudat? Eu m-am spălat de câteva ori pe dinţi cu cremă Gerovital… e drept, semăna grozav cu tubul de pastă de dinţi :-“

  79. Cms 3 September, 2011 at 23:40

    @RoseN: Apropo de şobolani:
    Un turist se plânge dimineaţa la recepţia hotelului:
    Este inadmisibil! N-am putut închide un ochi, toată noaptea s-au bătut şobolanii sub patul meu!
    Recepţionerul îi replică morocănos:
    Ei, asta-i culmea! L-a preţul pe care l-aţi plătit pentru cameră, doar nu voiaţi lupte cu tauri?

  80. RoseN 3 September, 2011 at 23:42

    @Cms: =))
    Ei, asta-i culmea, la preţul pe care l-am platit pe apartament, doar nu voiam si tauri =)) corect =))

  81. sebra 3 September, 2011 at 23:55

    @Cms:
    Lasă că nu-i aşa grav. Mai grav ar fi fost la mine, când la milimetru m-am oprit să folosesc în loc de spumă de păr, spumă pt epilat.

  82. DUMNEZEU 3 September, 2011 at 23:55

    @RoseN:
    Preacurata si binecuvantata Mea copila RoseN,

    Mdeh Taica! 🙂
    Pai stau Eu sa ma uit in sapte miliarde de capete si de suflete….!? Pai cine s-ar mai ocupa de Creatie….!? Sfantu’ Petru m-ajuta cu raboju’, ceilalti sfinti, ingeri si arhangheli sunt deja specializati sa primeasca rugaciuni si sa le rezolve… La Sfanta Paraschieva n-ai incercat? Cand te duci la ea, sa stii ca primesti si sarmale… :))

  83. serban 3 September, 2011 at 23:56

    @sebra: =))

  84. N.A. 4 September, 2011 at 00:14

    @sebra: :)) intr-un fel, ti-ar fi usurat mult sarcina de a-ti aranja parul..

  85. sebra 4 September, 2011 at 00:21

    @serban: ,@N.A.:
    Nu-i de râs! M-a luat cu ameţeală când am văzut ce era să fac. Evident c-am aruncat spuma pt epilat.:))

  86. D'Artagnan 4 September, 2011 at 02:26

    Măţel, Julius.

  87. D'Artagnan 4 September, 2011 at 02:30

    CID, Nagarjuna. Capricidasvili.

  88. Dan1 4 September, 2011 at 08:11

    @N.A.: Si-ar fi schimbat si nick-ul în Skinhead O’Connor! =))

  89. DocRock 4 September, 2011 at 09:11

    Ok acuma sa fim seriosi. De ce am crede in Dumnezeu. De ce am crede in Raetchi?
    La urma urmei si teoria comunismului a sunat bine pe hirtie si uite unde am ajuns. Domnule Julius (trebuie sa recunsoc am un deosebit respect pt numele asta – citesc a treia oara Iuluis Cezar de Rex Warner si imi place de Cezar era foarte cool si meserias _ Julius e la acelasi nivel) de ce se abordeaza notiunea de Dumnezeu pe DC? Eu vreau o lectura facila si fara complicatii cind merg la culcare.
    Cu mult respect si consideratie
    Doc the F-ing Rock

    PS in plus de ce naiba il citam pe Kant? chiar nu ne-au ajuns destul nemti nevropati sa ne explice cum e cu viata asta de mizerie?
    Sau intrebarea numarul doi ce ce avem nevoie de filozofie si de ce trebuie sa credem in Dumnezeu cind e evident ca cele mai simple canale ionice cred in niste simple ecuatii de fizica. Nu cred ca Dumnezeu a a vut timp sa le rezolve si nici nu cred ca exista vreun creator (cu c mic) care a bagat niste ecuatii inainte de a zice ca viermele se tiraste.
    Prin urmare consider sa respect statistica ca stiinta (cu toate ca nu imi place sa recunsosc ca totul e la voia intimplarii – inclusiv unde o intilnesti pe doamna (cu d mic) care iti va minca zilele.
    Dumnezeu nu exista pt ca nu ar fi meschin rau si mic la suflet.
    Nu ar putea sa isi bata joc de noi asa cum soarta/statistica o face
    Poti sa fii cel mai bun sau cel mai ticalos totul depinde de o gramada de imprejurari. Si acuma hai sa fim seriosi cind a fost ultima oara cind faptul ca ati aprins o gramada de lumanari in biserica ( cu b mic) v-au facut mai buni mai destepti sa mai frumosi. Despre succesul la fete sau cantitatea de bani produsa nu mai vb.

  90. Tzica 4 September, 2011 at 12:29

    @CID: Antropocentrismul intolerant al spiritualitatii moderne face ca numai actualizarea functiilor rationale sa fie recunoscuta in orice structura ontica.Derularea rapida si superficiala, dupa decenii de fixatie in marxism, sau secoloe de filozofie nu a readus gandirea libera, ci in cea mai mare masura, a schimbat numai vocabularul si exigentele instalarii intr-un alt somn dogmatic.In alt text, vetero – analectic, aflam despre povestea cu omul ranit de o sageata otravita.D.p.d.v al pneumatologiei sa nu cadem in pacatul ridicolului precum Nicodim (Ioan 3:4).

  91. DUMNEZEU 4 September, 2011 at 12:38

    Draga Ovidiu Raeţchi si minunati admini,
    🙂
    Nu stiu care sunt obiceiurile casei, dar va rog frumos sa-mi spuneti daca este permis sa preiau acest articol, evident cu link-urile de trimitere de rigoare, pe BLOGUL LUI DUMNEZEU – http://www.zbangalabangala.blogspot.com
    Atat de mult am iubit textul acesta, incat nu m-am putut abtine sa vi-l solicit.

    Ovidiu..!?
    Chapeau!
    🙂

  92. Tzica 4 September, 2011 at 13:31

    da…legile marketing-ului vad se manifesta si in lumea virtuala…nimic nu se compara cu o lansare pe DC…

  93. Dan1 4 September, 2011 at 13:47

    @DUMNEZEU: :-O zbangalabangala?!

  94. andryusha 4 September, 2011 at 13:55

    @Dan1:
    Şi pe blogspot. Clar e un impostor!… =)) =))

  95. ela 4 September, 2011 at 14:09

    Doamne , fie-ti mila de o pacatoasa si fa sa inteleg textul maestrului si macar un sfert din comentarii …… 😀

  96. DUMNEZEU 4 September, 2011 at 14:20

    @Tzica:
    As fi incantat sa te regasesc in Wikipedia cautand “Washington DC” .

  97. andryusha 4 September, 2011 at 14:22

    @ela:
    Textul maestrului este foarte uşor de desluşit: filosofii ştiu că nu ştiu nimic, savanţii ştiu că filosofii nu ştiu nimic, teologii ştiu că savanţii ştiu că filosofii nu ştiu nimic, iar poporul credincios ştie că teologii ştiu că savanţii ştiu că filosofii nu ştiu nimic.
    Singurii care nu ştiu nimic sunt, bineînţeles, ateii.

  98. DUMNEZEU 4 September, 2011 at 14:24

    @Dan1:
    Ioi Istenem, Istenem! =)) Da’ la ce Doamne iarta-ma (te-am iertat!:)) ) te-asteptai?
    http://www.sanchiavioane.wordpress.com ? =))

  99. DUMNEZEU 4 September, 2011 at 14:31

    @andryusha:
    I-auzi Goagale! :)) Il rabzi? =))

  100. andryusha 4 September, 2011 at 14:41

    Goagăl scrâşneşte din dinţi de câte ori deschid calculatorul, da’ n-are încotro, că sunt “customer”.

  101. DUMNEZEU 4 September, 2011 at 14:43

    @ela:
    Ia Biblia si cand ai sa ajungi cu cititul la pagina 3,1415926553589793238462643383279… ai sa gasesti urmatoarele:
    “Nu exista abis fara fund, ci doar corzi de bungee jumping prea scurte.”
    Memoreaza si reia cititul…. Ai sa vezi ca ai sa te luminezi! =))

  102. Tzica 4 September, 2011 at 14:49

    @andryusha: hmm…dupa parerea mea, parerea dvs este o interpretare gnostica, sau ca sa fim mai expliciti se inscrie in traditia sintezei hermetice (parerea mea)

  103. DUMNEZEU 4 September, 2011 at 14:52

    @andryusha:
    I-auzi braul! :))
    Da cu Blogosfera cum stai? Te ai mai bine? =))

  104. andryusha 4 September, 2011 at 14:56

    @Tzica: Posibil să fie aşa, eu n-am făcut decât să citesc cu atenţie textul, ba chiar mi-am pus şi ochelarii…
    @DUMNEZEU: Dacă nu sunt cel mai citit, în orice caz, sunt cel mai iubit dintre blogosferieni.

  105. DUMNEZEU 4 September, 2011 at 15:03

    @andryusha:
    Nici nu ma-ndoiesc! 🙂
    Cu siguranta ca daca Marin Preda traia, acum te-ar fi invidiat! :))

  106. andryusha 4 September, 2011 at 15:08

    @DUMNEZEU:
    Păi, normal că m-ar invidia: sunt mai bine de 20 de ani de când am scăpat de Nea Ceaşcă… =)) =))

  107. Tzica 4 September, 2011 at 15:13

    @DUMNEZEU: personal, ma multumesc sa traiesc printre oameni, sau mai bine zis printre parerile lor despre mine.Daca exista (parerile adica).Inteleg ca traiti drama, intuita magistral de nea Fane prin “O, mare astru ! Ce fericire ai mai avea tu, de n-am fi noi aceia pe care ne luminezi ?”

  108. DUMNEZEU 4 September, 2011 at 15:37

    @andryusha:
    =)) :)) =))
    Te plac… O sa te-asez de-a dreapta Mea…. Nu acum imediat fireste… mai incolo! :))

  109. DUMNEZEU 4 September, 2011 at 15:43

    @Tzica:
    =)) Asa, asa! =)) Spune-Mi mie direct! Sa nu te duci la popa ca ala iti ia banii… =))

  110. Ciprian 4 September, 2011 at 18:23

    Zeii nu au speranţe, ei ştiu dinainte ce se va întampla. Slăbiciunea muritorilor e speranţa. Voi ce trollaţi, lăsaţi orice speranţă.

  111. D'Artagnan 4 September, 2011 at 19:53

    @CID – da ma CID, poate, ca nu lucreaza cu logica binara. Vezi si tu, lumina e unda sau corpuscul?

  112. Cata 4 September, 2011 at 19:56

    L-a prins careva pe Raeţchi in gang si l-a batut?!

  113. D'Artagnan 4 September, 2011 at 19:56

    @CID – p.s. – ceea ce dovedeste ca simplitatea (”intrebarile simple”) -. e si prostie

  114. D'Artagnan 4 September, 2011 at 19:57

    @Cata – poate in gang bang, meta fizic.

  115. Tzica 4 September, 2011 at 20:24

    @DUMNEZEU: bine , bine,,si raspunsul?Cum e posibil ca din zona transcedentalului (a abstractului si potentialitatii) sa ne folosim de argumente…laice ?
    @D’Artagnan:er…intr-un pripit entuziasm juvenil de a raspunde, voi afirma imediat ca cele doua concepte sunt reciproc interpontabile si analogic inteligibile.Aceasta diada conceptuala exprima prezenta luminii ca variatie epifenomenala.

  116. Tzica 4 September, 2011 at 20:36

    corrigenda:
    interpontabile > a se citi interpotentabile.

  117. Dan1 4 September, 2011 at 21:00

    @Tzica: Desi, daca se ponteaza una pe alta (când chiulesc), sunt clar interpontabile! =))

  118. DUMNEZEU 4 September, 2011 at 21:04

    @Tzica:
    Preainteleptule copil al Meu, mah Tzica,
    🙂
    Nu-mi vine la-ndemana, chiar daca n-am mana, sa intru desi n-am forma, in chestiuni de fond cu gashca voastra, minunata de altfel, recunosc cu placere, pentru ca nu stii niciodata cat de repede poate ajunge un comentariu serios in derizoriu…. Din cate am observat se pare ca imediat. Si-atunci ce rost are sa raspund onest si sincer la o intrebare care in aparenta pare serioasa…? In aparenta, stii bine… 😉

    Din “zona” despre care faci vorbire, in mod natural cineva, – si probabil ca la Mine faceai trimitere, nu stiu 🙂 -, ar trebui sa aduca argumente transcendentale doar daca altcineva, a avansat o teorie transcendentala folosind un limbaj transcendental. Despre ce teorie si despre care anume limbaj transcendental vorbim desi n-am gura, preainteleptule copil al Meu, ca sa vedem, desi n-am ochi, si cum ar trebui sa arate argumentele nelaice ?

    Concret !? 🙂

  119. ela 4 September, 2011 at 21:13

    @andryusha: Eppur si muove , desi se pare ca nu prea meritam , noi ignorantii si nestiutorii

    Mare si omniprezent e dumnezeu , uite-l aci , pe dc sa ne lumineze si sa ne-ndrume ! 😀

  120. ela 4 September, 2011 at 21:15

    @DUMNEZEU: Chiar cunosti valoarea infinitului ??? :D:D:D

  121. Tzica 4 September, 2011 at 21:22

    @Dan1: tztztz….semana cu “Adobe a hotarat sa schimbe extensia psd in pdl.” (cand un anume VIP a devenit viitor fost presedinte…sau ma rog fost viitor presedinte ) 🙂
    @DUMNEZEU: dialectic vorbind, deduc ca faceti si stiti de ce faceti, dar…nu stiti de ce stiti ca stiti ceea ce faceti…(andryusha din zgarcenia mea…mai dau un like!)

  122. DUMNEZEU 4 September, 2011 at 21:24

    @ela:
    Infinitul are sens si prin urmare si valoare doar pentru voi. E ca si cum M-ai intreba daca stiu valoarea timpului sau a capitalismului…. =))

  123. andryusha 4 September, 2011 at 21:43

    Am avut un scurt dialog telepatic cu Mățel, care m-a întrebat, printre altele:
    ”- Dacă Dumnezeu n-ar exista, m-aș mai putea numi fotbalist?…”
    Din păcate, legătura s-a întrerupt înainte de a putea să-i răspund. Probabil că Nea Piți a reușit să refacă zidul energetic din jurul Naționalei, intuind că elevii săi se țin de prostii în loc să joace biliard, ca înaintea oricărui meci decisiv pentru viitorul nostru.

  124. Ciprian 4 September, 2011 at 21:48

    Doar egoistul stie masura infinitului, feriti-va sa picati in pacatul lacomiei si veti dobandi o virtute dumnezee.

  125. Dan1 4 September, 2011 at 21:50

    @andryusha: Ca tine cu neutronu ala! =))

  126. Dan1 4 September, 2011 at 21:51

    @Ciprian: …iasca! Este? =))

  127. Ciprian 4 September, 2011 at 22:05

    @Dan1: Nu, dumnezee am vrut sa scriu, folosise candva Pruteanu termenul in forma asta si cu sensul de dumnezeiasca in traducerea Divinei comedii. 😛

  128. DUMNEZEU 4 September, 2011 at 22:07

    @Tzica:
    Deductia minunatule copil al Meu, Tzica, dupa cum probabil stii, face parte din instrumentarul logicii si al rationamentului uman, propriu mintii umane. Avand o minte umana poti face ce vrei tu, dar doar in limitele mintii tale umane. Orice adevar pe care il descoperi deducand la greu sau coborat cu harzobul din cer prin “iluminare”, ramane sa fie validat doar de… o alta minte umana. Oglindirea mintii umane in ea insasi ii da un fel de betie narcisiaca si o automultumire si un orgoliu fara margini. Omul poate totusi afla cat de cat “pe ce lume se afla” cu adevarurile descoperite de mintea lui doar daca se va afla intr-un dialog cu o inteligenta nonumana, nu neaparat artificiala.

    Paradoxul creat de tine ar avea sansa sa ramana o “curiozitate gnoseologica” doar daca ai putea sa explici si de ce crezi tu ca Eu nu stiu de ce stiu ca stiu ceea ce fac. Ce te face sa crezi ca Eu cred ca tu crezi acest “adevar” ?
    Dar daca Eu stiu de ce stiu ca stiu ceea ce fac? A? Ce te faci? :)) =))

  129. DUMNEZEU 4 September, 2011 at 22:28

    @DUMNEZEU:
    No, ca mi-adusei aminte… Stii tu preabunule copil de ce i-am facut pocinogu’ lui Adam punandu-i-o in coasta pe pardalnica de Eva? L-am prins in Eden cu ochii intr-o baltoaca facand ca ardeleanu’ la oglinda: “frumos is, dashtept is…. fuche-m-as!”…

    Cam tot asa si cu mintea umana… cand veti intalni o minte nonumana (nu a mea, a nevrednicului ce ma joc sub Slavit Numele Lui, fireste =)):)) ) va rog sa nu va apuce erectiile mintale…. va rog Eu! =))

  130. Ciprian 4 September, 2011 at 22:37

    @DUMNEZEU: despre ce balta vorbesti? nu am citit decat de un rau cu patru brate ca ar fi strabatut Edenul, balta a fost creatia ta sau a primilor oameni?

  131. AghiutaGol 4 September, 2011 at 22:58

    Pot sa-mi bag si io coada p-acilea?
    http://www.youtube.com/watch?v=HnpB8b-DfL0&feature=related

  132. DUMNEZEU 4 September, 2011 at 23:34

    @Ciprian:
    Cipi dragul Meu copil…. 🙂 tocma ce plouase! ;))))

  133. Ciprian 4 September, 2011 at 23:35

    @AghiutaGol: ce piese roz, domle, ce piese si ce roz! ;))

  134. Ciprian 4 September, 2011 at 23:38

    @DUMNEZEU: si in Rai cerul plangea, dar cum, dar dupa cine?

  135. sebra 4 September, 2011 at 23:53

    @DUMNEZEU:
    Ce-Ţi mai place vorba lungă! :))

  136. AghiutaGol 5 September, 2011 at 00:11

    @Ciprian – Apai geaba-si bate tastatura Raetchi, ca numa’ la piese va e gindu’! Atei intelectuali ce sunteti!

    P.S. La piez da’rezistans e aia de la gratar, restu-s umplutura!

  137. DUMNEZEU 5 September, 2011 at 00:35

    @sebra:
    Oooo preafrumoso! Taman tu? Vazusi ca-i inghesuiala mare? 🙂

  138. DUMNEZEU 5 September, 2011 at 00:38

    @Ciprian:
    Sindrom de depresie bipolara… Il mai are si-acum…. e acutizat :))

  139. Tzica 5 September, 2011 at 00:46

    @DUMNEZEU: Pai atoatestiutorul…ar cam trebui sa stie!

  140. DUMNEZEU 5 September, 2011 at 01:00

    @Tzica:
    Bun si conditionalul optativ…. ca-Mi lasa usa deschisa :)))

  141. D'Artagnan 5 September, 2011 at 01:53

    @Tzica, babacu’ lui Huck Finn avea o vorba:”intai carnea, p-orma ciorba”. Neo-kantian vb..

  142. pretender 6 September, 2011 at 21:32

    Demers intelectual, my ass.. :))
    Pai tot tugulanul stie ca o cunoastere a lui Dumnezeu prin ochelarii intelectuali e o pierdere de vreme si un mare pericol pentru mantuirea sufletelului.
    Cunoasterea lui Dumnezeu poate fi abordata mai degraba aprioric, vorbindu-se de-a binelea de o cunoastere apofatica.
    Cei care au primit darul de a-L simti in fiecare clipa a vietii, vorbesc de o cunoastere care transcende intelectul si se care adresea exclusiv sufletului.
    Fara prea multa (br)ontologie, “cunoscatorii” lui Dumnezeu nu au ajuns sa-L simta absolvind nush’ ce cursuri sau lecturi kantiene, ci facandu-se urmatori ai lui Hristos, pe calea crucii…
    Si care e “invidios” pe caligrafia mea, vedeti are camio pe blog un articol recent, cu dedicatie… =))

  143. Mic îndreptar de erori metafizice si religioase (II) » Daily Cotcodac 10 September, 2011 at 11:01

    […] îţi va mângâia sufletul şi: Mic îndreptar de erori metafizice şi religioase (I) Promo/ Dezvăluiri senzaţionale […]

Leave a reply