Evenimentul zilei de ieri

21 decembrie 1401: Se naşte Tomasso Massaccio, omul care a omorât goticul

Radu Pircă
Aveam vreo trei italieni aniversaţi azi, dintre care l-am ales şi eu pe ăla la care puteam pune mai multe poze (a propos: ruşine, Boccaccio, niciun clip pe YouTube, dar ai vrea să scriu despre matale… ) şi care a trăit cel mai puţin. Aşadar: Tomasso Massaccio, pictor italian care a ucis stilul gotic în scurta sa viaţă (1401-1428).

La începutul secolului al XV-lea arta europeană era complet dominată de un stil căruia astăzi i se spune “goticul internaţional” – pe atunci probabil era cunoscut doar drept “frumos”. De la Praga la Londra, toată lumea picta cam la fel: plat, ignorând complet regulile perspectivei şi dimensiunile reale ale obiectelor, în schimb extrem de colorat şi cu mare atenţie pentru detalii şi pentru expresiile personajelor. Dipticul Wilton, (jos) e un foarte bun exemplu al acestui stil: puteţi înţelege fără nicio dificultate ce sentimente trăiesc personajele şi nu e greu de priceput nici cine sunt sau ce fac. Pe de altă parte, tabloul este complet lipsit de realism – o floare e aproape la fel de mare ca un cap de om, fecioara Maria pare Ghiţă Mureşan în comparaţie cu îngerii din jurul ei, cerul e auriu şi toate personajele sunt îmbrăcate după moda de la 1399, când a fost pictat Dipticul – dar, pe de altă parte, hainele lor sunt înfăţişate cu atâta grijă încât ar putea fi reconstituite şi azi (bine, cu ceva mai multe cristale Swarowski).

Să vedem acum Plata tributului (jos) a lui Massaccio. Cine sunt oamenii ăştia şi ce fac acolo? Unul seamănă cu Remus Cernea; altul, cu proful meu de geografie din liceu. Chiar dacă personajele pictate de Massaccio sunt prea ţepene, urât îmbrăcate, musculoase şi aduc a action figures, e clar că intenţia artistului a fost aceea de a înfăţişa o scenă cât mai realist cu putinţă şi, mai mult, în trei dimensiuni – spre deosebire de Dipticul Wilton, Plata tributului are adâncime iar personajele au volum. Din acest punct de vedere, diferenţa dintre ele e la fel de mare precum cea dintre Odiseea Spaţială 2001 şi Avatar.

Massaccio era fiul unui notar florentin; de mic i-a plăcut pictura şi la 16 ani era deja un apreciat decorator de cufere (dacă nu vă e clar la ce mă refer, înseamnă că aţi fost la Muzeul Ţăranului Român doar la crâşma aia din spate). La 21 de ani a pictat prima sa operă cunoscută – tripticul San Giovenale, în care se vede deja că era nemulţumit de arta 2D a timpului său. Tripticul nu e totuşi vreo capodoperă, ci mai degrabă genul de tablou care se găseşte şi la Obor şi Massaccio ar fi rămas un artist de mâna a doua dacă nu l-ar fi întâlnit pe Masolino da Panicale, de la care a învăţat secretele meseriei.

Masolino era un pictor mai cuminţel şi mai netalentat, dar cu mai multă experienţă. Împreună au pictat prin 1425 Fecioara cu Pruncul şi Sfânta Ana, o operă de artă uimitoare pentru acea epocă. Dacă nu vă daţi seama ce e atât de uimitor, priviţi prin comparaţie Madona pictată de Massaccio (stânga jos) şi aceeaşi temă tratată de un pictor gotic (dreapta jos). Deşi între ele par să fie veacuri de evoluţie artistică, de fapt Madona gotică e pictată vreo zece ani mai târziu, şi nu de un artist mediocru.

Următoarea operă majoră a cuplului M&M a fost capela familiei Brancacci. Aici, Massacio a realizat singur jumătate dintre fresce, printre care şi Plata tributului, pe care am văzut-o mai sus. Cea mai faimoasă este totuşi Alungarea din Rai, care l-ar fi încântat şi pe Michelangelo şi care combină stilul tridimensional descoperit de Massaccio cu emotivitatea artei medievale. Cu aceste fresce Massaccio ucisese însă definitiv goticul; în scurt timp, toţi florentinii vroiau tablouri după noua modă, cu perspectivă, lumini şi umbre, figuri musculoase, şi strâmbau din nas scârbiţi la picturile pe care cu doar câţiva ani în urmă le consideraseră capodopere imposibil de depăşit. După ce Masolino a plecat în Banat, unde îl chemase guvernatorul, un italian care vroia să mai vadă şi ceva frumos, Massaccio, rămas singur, nu mai prididea cu pictatul. Între 1426 şi 1428 a pictat un poliptic din vreo 17 panouri înfăţişând Fecioara şi diverşi sfinţi, o frescă reprezentând înalţii demnitari ai Florenţei, mai multe tablouri mici pentru casele bogătanilor toscani şi Sfânta Treime, o compoziţie enormă şi cam plictisitoare (jos) – mai mult arhitectură pictată decât pictură – dar care pe contemporani i-a dat pe spate prin realismul ei. La doar 26 de ani a murit însă la Roma, unde fusese chemat fiindcă şi papa vroia fresce 3D. Legenda spune că ar fi fost otrăvit de un alt pictor, gelos pe măiestria sa.

Massaccio a revoluţionat complet pictura. Până la el, artiştii se concentraseră pe înfăţişarea sentimentelor şi neglijaseră realismul; după el, au devenit preocupaţi mai ales de reprezentarea cât mai corectă a realităţii, cu tot ce implică aceasta: anatomia umană, perspectiva, volumul, jocurile de lumini şi umbre. Pe de altă parte, ucigând goticul sobru şi elegant, Massaccio a dat frâu liber tuturor exceselor Renaşterii şi nu se poate spune că e tocmai nevinovat de parada gay din arta lui Michelangelo

Share:

16 comments

  1. unmihai 21 December, 2010 at 13:56

    Bine ca mai apare o istorie in care se naste cineva! Ca incepuse sa fie ca la rubrica ‘Decese’ aici 😀
    E mai usor de comentat la Julius sau Eftimie decat la istoriile lu’ Pirca unde, ca sa spui ceva destept, presupune sa fi citit ceva mai mult decat meniurile de la restaurant 🙂

  2. delia 21 December, 2010 at 13:58

    daca masaccio a inventat perspectiva si realismul, giotto ce-a facut? benzi desenate?

  3. JULIUS 21 December, 2010 at 14:10

    @unmihai: asta e o scuza ieftina ca n-ai gasit nimic inteligent de spus.

  4. Borish 21 December, 2010 at 14:13

    Chiar daca nu are legatura cu subiectul, profit de ocazie sa il provoc pe domnul J la
    http://www.youtube.com/watch?v=CGy5N8Fw_ls&feature=player_embedded

  5. aisha 21 December, 2010 at 14:16

    bine, tu ai scris de firenze pt. ca, de fapt, voiai sa ne gandim la…fiorentina – la mutu – care de sarbatori – se va duce in rep. dominicana.
    ai fost fff subtil, dar noi am inteles ce ai vrut sa spui, nuuu?!
    pt final, merge un citat din decameronul lui boccaccio – tot florentin si el, ca si pictorul massaccio, ca si fotbalistul mutu-
    ,,Într-un cârd de porumbei albi, un corb negru adaugă un plus de frumuseţe pe care n-ar aduce-o puritatea unei lebede.,,
    asta pt. ca ieri ne-ai servit lebede in meniu – pt. ca ne-ai plimbat prin temnitele austriece. aaaa, si n-am vrut sa zic absolut nimic rau de ciori.
    de corbii negri s-a ocupat e.a. poe.
    ps mister P.- FELICITARI! doua zile la rand, chiar consecutiv.
    sper ca, de data asta, nu mai aveti erori in articol- ca ieri cand ne-ati poleit cu argint. sunteti talentat, dle, dar risipitor – ceva de speriat!

  6. sebra 21 December, 2010 at 14:19

    Foarte atent la detalii. I-a pus unuia şosete roşii (Dipticul Wilton) :))

  7. anndryusha 21 December, 2010 at 14:30

    Pe contemporanii săi i-a uluit mai ales faptul că a realizat efectele alea 3D fără să apeleze la Open GL, DirectX 11 sau motorul de randare din Quake 3, ci numai cu niște vopsea dată pe pereți, fapt absolut remarcabil. =))

  8. admin 21 December, 2010 at 14:31

    DOMNULE PIRCĂ!
    Sunteti singura noastra speranta, doar Dvs mai puteti scapa Ţara de hoti si banditi. Dumnezeu sa va dea sanatate si putere sa luptati in continuare cu acesti ticalosi care fac de rusine numele de Român!

    PS: Nu puteti, totusi, sa scrieti un picut mai scurt?

    Un grup de cititori si comentatori in rezerva

  9. unmihai 21 December, 2010 at 14:32

    @julius
    nu era nici o scuza. era mai degraba o ‘autoaroganta’.
    atat

  10. Dan1 21 December, 2010 at 14:41

    “Nel 1407 venne nominato spano di Temesvár”??? porca miseria (ca sa nu spun cuvinte mai grele invatate de la Doc :)))
    “spano di Timişoreana Timişoara” poate!
    (apropo de Masolino care a plecat in Banat)

  11. aisha 21 December, 2010 at 15:01

    @sebra
    mai vorbesti cu mine?
    eu cred ca nu erau sosete, era descult, ca si restul, dar, ori era piele-rosie, ori suferise o procedura cosmetica prea agresiva…un peeling chimic, e.g.

  12. RoseN 21 December, 2010 at 15:09

    Frumos, frumos, multe poze de data asta 😀 Place aia cu Remus Cernea =))

  13. Tweets that mention 21 decembrie 1401: Se naşte Tomasso Massaccio, omul care a omorât goticul » Daily Cotcodac -- Topsy.com 21 December, 2010 at 15:10

    […] This post was mentioned on Twitter by JuliusDC. JuliusDC said: 21 decembrie 1401: Se naşte Tomasso Massaccio, omul care a omorât goticul » Daily Cotcodac http://bit.ly/eyFs2Q […]

  14. ionel gigel 21 December, 2010 at 15:12

    pacat ca nu ati facut un concurs cu telefoane atunci. Cred ca castiga asta si nu mai facea nimeni cronica.

  15. 01st1 21 December, 2010 at 22:00

    Aaa, scuze, nu ca vreau sa cirtesc, da’ il chema Masaccio.

  16. Pirca 22 December, 2010 at 08:38

    @01st1
    Aveam niste s-uri cu care n-aveam ce face si era pacat sa le arunc.

Leave a reply