Postul nu e post destul

Uite, mami, fără pic de cap!

Un primar al Bucureştilor (mi-e greu să-mi dau seama care, nu e ca şi cum unul singur dintre ei ar fi avut monopolul prostiei) s-a gândit că traficul în Capitală e cam lejer şi ar trebui să-l mai complice un pic. Aşa au apărut pistele pentru biciclete.

Dacă aţi urmărit vreodată traseul acestor piste, aţi observat că nu e tocmai drept. De fapt, e un labirint atât de încâlcit încât lungimea totală a circuitului pentru biciclete din Bucureşti trebuie că o depăşeşte lejer pe cea a Turului Franţei – şi mai probabil, se apropie de cea a Raliului Paris-Dakar (cu diferenţa că, după ce parcurgi Bucureştiul, eşti mult mai murdar de praf decât după ce termini Raliul). Presupun că primarul care a demarat lucrările pentru piste a zis “Bă, ştiu eu o firmă grecească serioasă”. “Şefu’, sunteţi sigur? Să nu mai avem scandaluri că-s ceva ţepari”. “Da, mă, îl ştiu pe om, fi-su e unu’ cu cap de taur, îl ţin în casă şi-i dau să mănânce tineri şi fecioare. E om serios, ce mama dracului.”

O altă caracteristică remarcabilă a pistelor e aceea că traversează trotuare şi, străzi prin locurile cele mai incredibile; în general, par a fi fost concepute cu ideea ca cicliştii să-i surprindă plăcut pe pietoni şi şoferi apărându-le brusc în faţă. Analizându-le, ajungi la concluzia că Primăria duce de fapt o campanie de reducere a numărului cicliştilor din Capitală.

Ceea ce nici n-ar fi rău, pentru că de fapt problema nu-s pistele, ci faptul că există oameni atât de inteligenţi încât să le folosească. Bun, că un primar a fost tembel sau a avut un văr director la fabrica de piste pentru biciclete, asta e; dar că există indivizi care se coboară la mintea lui, iau în serios marcajele alea şi încearcă să facă ciclism de performanţă pe ele, e peste puterea mea de înţelegere. Municipalitatea ar putea la fel de bine decide mâine să facă 10.000 de locuri de parcare pentru sănii trase de reni sau pentru care de luptă; ăsta nu-i un motiv să ne deghizăm toţi în Moş Crăciun sau Ben Hur. Cicliştii totuşi consideră că aşa e logic, din moment ce există pistele. Majoritatea îşi cumpără echipament de competiţie pentru a se da cu bicla între Arcul de Triumf şi Piaţa Victoriei (mă rog, casca aş zice că e destul de utilă, dacă mă gândesc mai bine) şi sunt extrem de jigniţi când şoferii şi pietonii le trec calea (Primăria nu s-a gândit încă să amenajeze nişte piste speciale şi pentru pietoni şi şoferi, care să le ocolească pe cele de biciclete). Expresia de pe faţa lor spune tot: “Mă vezi că sunt ocupat, fac sport. Tu ce dracu’ cauţi aici, în centrul oraşului? Ai venit să mă vezi cum fac sport? Dacă nu, cară-te şi încearcă să nu-mi mai tai calea. Poţi să ocoleşti pe centură dacă vrei, acolo nu e încă pistă de biciclete, deci n-o să mă încurci.”

S-ar putea vă întrebaţi de ce nu merg cicliştii în afara oraşului, unde e drept că nu-s piste marcate, dar nu e nici trafic şi e şi aerul mai curat. Asta arată că n-aţi înţeles nimic din acest sport. Să mergi cu bicla e foarte eco, deci e cool. Dacă eşti cool, trebuie să te şi vadă cineva, altfel eşti cool degeaba; deci e clar că singura zonă în care poate fi practicat ciclismul de performanţă e între Arcul de Triumf şi Piaţa Unirii. Eventual s-ar putea amenaja o pistă de biciclete şi pe DN1, fiindcă şi acolo e destul de cool; în niciun caz însă pe DN 1A, fiindcă ăla trece mai mult prin pădure, care nu e aşa eco şi nici cool nu e.

Probabil vă gândiţi că, la final, o să cer pentru cicliştii bucureşteni de performanţă ceva pedepse îngrozitoare – să li se taie capul, să fie puşi să locuiască în casă cu un editor al Realităţii, să se uite la Mircea Badea etc. Nu, nu, ar fi prea blând. Cea mai groaznică pedeapsă la care mă pot gândi este ca Primăria să le ia bicicletele şi să le dea în loc maşini.

Share:

49 comments

  1. Nu plange ca s-a terminat, bucura-te ca s-a intamplat » Uite, mami, fără pic de cap! 30 June, 2010 at 19:29

    […] pentru biciclete din Bucureşti trebuie că o depăşeşte lejer pe cea a Turului Franţei (more) De la Julius citire Niciun comentariu X1_AdParams = { 'pub' : '560302451683403', 'site' : […]

  2. Tweets that mention Daily Cotcodac »  Uite, mami, fără pic de cap! -- Topsy.com 30 June, 2010 at 19:58

    […] This post was mentioned on Twitter by JuliusDC. JuliusDC said: Daily Cotcodac» Uite, mami, fără pic de cap! http://bit.ly/b2KD7f […]

  3. Adi 30 June, 2010 at 20:03

    Ar trebui si o pista pentru motorete , una pentru motociclete , una pentru trotinete si una pentru triciclete . Eu zic ca normal ar fi sa lase pentru o masini o singura banda de circulatie , ca sa incapa toate pistele . S-ar putea circula intre orele 7-19 pe un sens , iar in restul orelor pe alt sens . Cu exceptia RATB si masinilor de urgenta care pot circula in ambele sensuri la orice ora pe acea banda . Primar ma fac !

  4. RR 30 June, 2010 at 20:08

    Adevar grati-ai! Toti sunt niste victime si noi, astia, “pietonii” si “soferii” nu avem domle’ cultura pedalatului ca in “afara”; si asa gasesc pretextul perfect sa ne injure.

  5. Adi 30 June, 2010 at 20:10

    Fara gluma acum , nu sunt unici . Si in alte orase , care au descoperit apa calda inaintea noastra , se practica . Un exemplu care-mi vine in minte e Munchenul . Sunt mai multe strazi pe acolo cu astfel de piste . Sunt strazi cu trotuare mici , de circa 1.5 metri latime care au piste pentru biciclete si pietonii n-au voie sa le ocupe . De exemplu , e o strada , Agnes Bernauer ii zice (cu trotuare stramte) , foarte linistita , dar pe care trec bicicletele fara oprire . Iar pietonii chiar se ingramadesc pe portiunea de trotuar care le ramane . Unde mai pui ca strada se intersecteaza cu alte stradute mai mici , iar pista de biciclete trece si prin intersectiile acelea , asa ca masinile trebuie sa fie foarte atente ca sa nu ia vreun biciclist pe capota . Iar daca ai proasta inspiratie sa te afli pe pista lor cand trece un biciclist , esti apostrofat cu soneria cu foarte multa nervozitate . Nu zic ca ai nostri sunt foarte destepti , dar au exemple luminoase in fata .

  6. Ciprian 30 June, 2010 at 20:12

    O banca, sa-i spunem … raifaizan, are o campanie pentru biciclisti in Herastrau. Te plimbi pe acolo pana te ia naiba, dai cateva ture de lac, te mai pierzi pe aleile alea intortocheate, poti admira apusul soarelui dupa Casa Scanteii. Banca bineinteles ca are interesul sa traiasca datornicii cat mai mult pentru a-si putea recupera banii :)), dar nici eu nu inteleg de ce primaria vrea sa scape de cei care platesc impozite.

  7. radu 30 June, 2010 at 20:24

    Eu m-am plimbat cu bicicleta in weekend cu prietena in iasi pe langa Bahlui (paraul care strabate orasul) pentru ca nu ma pot baga pe strada ca dau astia cu masina peste mine (am patit-o).Imi e si frica sa ies sa ma plimb cu bicicleta in oras. Daca as avea optiunea sa pot ajunge in afara orasului sa ma plimb ar fi ok, dar e la mama dracului capatul orasului.

  8. anndryusha 30 June, 2010 at 20:33

    Mă mir că s-a publicat postarea, deoarece conţine numele Nerostibil… :))

  9. iancu 30 June, 2010 at 20:37

    Pe lista de prioritati a primarului se afla doborarea recordului mondial la cea mai lunga pista pentru biciclisti. Pista este, bineinteles, suspendata.

  10. Ciprian 30 June, 2010 at 20:39

    @Radu… Totusi Iasi e cam cat un sector plus o parcare la Plus, nu e asa greu de ajuns de la un capat la altul. 😀 Daca mergi spre Valea Lupului ai toate sansele sa ajungi la capatul capatului, acolo trafic nenica. Dar ai dreptate ca in Iasi, daca vrei sa te plimbi cu bicicleta poti doar pe cei 200m ai blvd. Stefan in zilele de weekend si pe unul din malurile Bahluiului. Nu stiu sa fie vreo pista amenajata sau sa fie permis pedalatul in parcuri.

  11. Ciprian 30 June, 2010 at 20:40

    @anndrysha Aici trebuie sa faci ce spune Julius, nu ce face Julius. :))

  12. Iulian 30 June, 2010 at 20:58

    Numarul de biciclisti nu se va reduce pentru ca asa vor soferii batuti in cap din Bucuresti (categorie din care probabil faci parte). Este mult mai rapid sa mergi cu bicicleta decat cu masina prin oras. Nu te mai plange atat si fii atent la colegii tai de trafic automobilisti, ca sunt cei mai periculosi.

  13. anndryusha 30 June, 2010 at 21:06

    @Ciprian: :))

  14. Iulian 30 June, 2010 at 21:15

    Se pare ca m-am exprimat prea dur in commentul initial. Domnule scriitor pe blog, nu mor caii cand vor cainii. Ciclismul, eco sau nu, e cea mai rapida modalitate de a te deplasa in oras. Strada nu apartine in totalitate masinilor, iar daca ai peste 14 ani ai voie sa mergi cu bicicleta pe ea.

    Ai putea sa ne spui cati biciclisti iti taie calea, fata de cati automobilisti fac acelasi lucru ? Si cate claxoane ai incasat la stop cand nu ai plecat in fractiunea de secunda imediat urmatoare aprinderii luminii verzi ? De masini parcate pe trotuar si chiar pe infamele piste de biciclete ce ai de zis ?

  15. Ensi 30 June, 2010 at 21:35

    In calitate de mergator pe bicicleta in Bucuresti de fro 3 ani, ca in reclama (servici – casa) strabat cam tot orasul. Este minunat sa vezi ca pista pe care teoretic ar trebui s-o folosesti incaleca borduri de 30cm, cabine telefonice, parcari, bulevarde, statii de autobuz, gropi de la Apa Nova, scari etc. Si mai palpitant este ca se termina brusc si reincepe 300m mai departe. Dar, in parcuri nu exista, acolo cica n-ai voie. Dupa 2 ture esti ca dupa razboi, plin de praf, lovit de soferi de tancuri si transpirat pana in calcaie – chiar daca nu ai mers decat 1km. Dupa 3 ani pot spune ca am conditia fizica a unui sportiv de performanta, dar nu la picioare, nu! Pai la atatea borduri esti mai tare decat un performer de paralele. Si sa nu uitam, in minunatul nostru oras sezonul de bicicleta e cam intre aprilie-iunie si septembrie – noiembrie, cu conditia sa nu ploua foarte tare; in rest, la fel ca in Supravietuitorul de pe Discovery: desertul, jungla si tundra siberiana sunt mici neplaceri ale vietii pe langa drumul zilnic al unui ciclist bucurestean

  16. Iulian 30 June, 2010 at 21:52

    In marea lor majoritate pistele sunt practicabile, si reprezinta o alternativa rapida la transportul in comun, cu masina sau pe jos. Acolo unde ele se intretaie cu carosabilul, exista semafor, sau semnul “Traversare pentru biciclete”, unde ciclistii au prioritate.

  17. sebra 30 June, 2010 at 21:52

    Da’ nu mai bine făcea o bandă pentru maşinile cu număr de provincie??

  18. silavaracald 30 June, 2010 at 21:54

    Ia nu vă mai plângeţi atâta, că ar putea fi şi mai rău. Ca aici, de exemplu:
    http://www.youtube.com/watch?v=n-AbPav5E5M&feature=player_embedded

  19. DeMaio 30 June, 2010 at 22:25

    Zi de zi mă duc la muncă pe bicicletă. De ce? Simplu. NU MAI SUPORT MIZERIA, TRANSPIRAȚIA ȘI GROBIANISMUL. Zi de zi, jumătatea mea merge și ea la muncă, tot pe două roți. De ce? Din aceleași motive. Nu mă interesează neapărat că sunt eco. Mă interesează că mă strecor și respir aer curat. Și nu am nici teneși de sute de euro și nici bicicletă de 30-40 de milioane, ca toți ăia care fac ecologie adevărată, cu Brompton. Pistele alea erau necesare și sunt. De fapt, sunt necesare unele serioase, unde să nu mai fiu împiedicat să avansez. Și mai sunt necesare amenzi pentru ăia care le blochează, indiferent cine este el.
    Dar na, noi nici măcar să începem nu ne dorim…

  20. DeMaio 30 June, 2010 at 22:26

    @Ensi – În parcuri este voie. Doar s-au umplut parcurile de biciclete, de la cei care le închiriază. Eu am mer sprin Herăstrău și Tineretului fără să am probleme, fac săptămânal drumul ăst aîn weekend, în plimbare.

  21. DeMaio 30 June, 2010 at 22:31

    @sebra – Ba da. Bandă de dus. Și să ne asigurăm că nu facem și una pe care să se și întoarcă.

  22. JULIUS 30 June, 2010 at 22:43

    @demaio: eu mergeam mai mult cu metroul, dar acum sunt si mai eco: stau acasa.

  23. DeMaio 30 June, 2010 at 22:46

    JULIUS – Asta sper să fie de bine. Că simt că nu e ceva bine acolo…

  24. silavaracald 30 June, 2010 at 22:48

    @DeMaio
    Nu-i nimic, că o să facem şi noi benzi speciale pentru bucureşteni ca tine. De ocolire! :))

  25. JULIUS 30 June, 2010 at 22:49

    @demaio: nu, nu e aia, am un loc de munca. ma rog, acum cu 25% mai prost platit 😀

  26. DeMaio 30 June, 2010 at 22:52

    @silavaracald – E, ca să vezi. Deja mă simt vinovat. Sau nu. Am spus-o și o mai spun – când orașul ăsta va scăpa de majoritatea ălora care și-au adus aici și pământul dintre degete, atunci va arăta ca o Capitală europeană. Hai, o seară bună.

  27. toader 30 June, 2010 at 22:53

    asta e ultimul comentariu. astia ma cenzureaza de fiecare data cand scriu ca raetchi e cel mai bun.

  28. DeMaio 30 June, 2010 at 22:54

    @Julius – Mdeah, ce naiba să mai spun…aștept să văd ce se întâmplă și cu mine. Nu m-ar mira să se recurgă la așa ceva și la noi.

  29. JULIUS 30 June, 2010 at 22:54

    @toader: poate pentru ca ne-am plictisit cu totii de gluma asta?

  30. JULIUS 30 June, 2010 at 22:55

    @demaio: nu-ti pierde speranta, o sa se recurga 😀

  31. DeMaio 30 June, 2010 at 22:57

    @Julius – Ahhh, ce mi-ai tăiat răsuflarea, și mai sunt și răcit =))

  32. M3bis 30 June, 2010 at 23:12

    Să-mi spui când ieşi în provincie, să-ţi aranjez de nişte căruţe eco pe traseu.

  33. sebra 30 June, 2010 at 23:14

    @DeMaio,
    “Ba da. Bandă de dus. Și să ne asigurăm că nu facem și una pe care să se și întoarcă.”
    Ideea era alta, să nu le mai taie calea, la şmecherie, ăia de au lăsat acasă pământul dintre degete 😀

  34. silavaracald 30 June, 2010 at 23:22

    @tetris
    Nu, el nu iese din capitală, aşa că n-ai ce să-i aranjezi tu pe drum. E proprietarul de drept al Bucureştiului. Fă bine şi pupă mâna boierului! Şi mai curăţă-ţi pământul ăla dintre deşte, că-i murdăreşti trotuarul spălat cu detergent parfumat. 😀

  35. Ensi 1 July, 2010 at 00:41

    well de fapt normal ca e voie in parcuri. acum. dar a existat imediat dupa alegeri o hotarare a primariei prin care trebuia sa le ocolim. iar la intrarea in cismigiu aparuse un ditamai semnul de interzis, plus 5 maidanezi. mai tineti minte cand primaruld e la 6 a interzis circulatia pe drumurile publice de la el din sector? era tot dupa alegeri. dar nah, nici de poante bune nu mai sunt in stare, mi se da peste nas

  36. Ciprian 1 July, 2010 at 01:15

    There are nine million bicycles in Beijing .. 😛

  37. ienihabarnam 1 July, 2010 at 04:47

    pot sa ma plang de pistele pentru biciclete din japonia? care nu exista decat foarte pe alocuri, la fel ca si trotuarele, de altfel? si de strazile care de multe ori n-au decat doua benzi, dus-intors, dar pe dos fata de ale noastre, evident? plus ca n-ati vazut ce bicicletoaie se poarta: cu scaunel in fata si in spate pentru cei doi puradei din dotare, suport pentru umbrela de soare/ploaie, etc, etc. si nici dracu’ nu se uita cand schimba directia de mers.
    in bucuresti pare mai bine. macar is strazile si trotuarele mai largi.
    in alta ordine de idei, nu cred ca lumea se da cu bicla numai pe motive de eco si cool, chiar e buna pentru mersul la scoala/serviciu…

  38. 4mall 1 July, 2010 at 09:09

    @Ciprian: Da mah, da la o medie de inaltime de 1.65m, aia au biciclete de copii, normal ca incap multe.

  39. Petrov 1 July, 2010 at 09:43

    in cluj nu sunt, io merg pe trotuare si pe strada. si nu e sport, e transport ieftin si rapid cum zice si domnu iulian. si sa le-o dau la mumus tuturor retarzilor care ma claxoneaza.

  40. florea 1 July, 2010 at 11:17

    A merge cu bicla prin București nu e musai eco, și în niciun caz cool. Cool e să circuli cu tancul de 3000 cmc pe străzi care și așa nu fac față traficului, să stai cu orele pe la semafoare (dar ce contează, AC-ul merge , maneluța așijderea !), să-i stropești cu dispreț pe bipezii sălbatici care n-au aflat de binefacerile celor 4 roți, să le tai calea pe zebre și să le ocupi trotuarele (deoarece nesimțitul de primar nu ți-a făcut loc de parcare fix în fața liftului), să scuipi semințe de la volan și pe urmă să te lamentezi pe blog în ce urbe necivilizată trăiești din pricina ăstora pe doo roți care s-au înmulțit ca șobolanii de nu mai ai loc de ei nici pe trotuar.

  41. johnny 1 July, 2010 at 11:59

    Ai dreptate cu pistele de biciclete dar chiar traseul ala dintre Arcul de Triumf si Victoriei e cel mai bun, trotuarul e destul de larg atat pentru pietoni cat si pentru biciclisti. Ideea e ca pietonii cand vad niste dungi sunt atrasi instant, mai ales cei cu carucioare. E greu sa mergi drept.
    In rest… daca spuneai de cele dintre Rroilor si Universitate ocupate mereu cu masini, cele de pe la Unirii facute in bataie de joc te credeam.
    P.S. Merg cu bicicleta frecvent dar pe strada, nu folosesc pistele.

  42. DeMaio 1 July, 2010 at 12:03

    @Ensi – Cişmigiul este probabil cel mai problematic parc, din punct de vedere al plimbării cu bicicleta, rolele sau altele asemenea. E plin de pensionari, ăia au senzaţia că e parcul lor, că de, 50 de ani asta au ştiu, plus că sunt şi ăia mici…e demenţă să te descurci prin el. Şi cum este aglomerat tot timpul…

  43. Cacamaca 1 July, 2010 at 14:06

    Am avut o singura tentativa de ciclist. Un conflict spontan cu 4 maidanezi ranjiti, undeva pe la Piata Spaniei, m-a aruncat in bratele RATB ului. Noroc ca sunt bucurestean de imprumut.

  44. N.A. 1 July, 2010 at 14:23

    @silavaracald – Io, daca-s venita de la mare, pot sa zic ca am nisip? intre deste, adica… :))

  45. Cezar 2 July, 2010 at 11:20

    Articolul asta denota o atitudine tipic romaneasca: salivam la ce misto e ‘afara’ dar cand se implementeaza la noi nu ne mai convine. In Amsterdam, dar si alte orase din UE de vest, biciclistul are prioritate la orice. Nu am vazut salvare sau politie in misiune dar parca ii vad cum se opresc la un corporatist pe 2 roti.

  46. Silavaracald 2 July, 2010 at 11:49

    @N.A.
    ;))

  47. mifty 3 July, 2010 at 14:01

    @demaio: hai la constanţa, că avem bandă specială pentru bucureşteni…
    cu taxă!!! 😀

  48. Radu Vasile 4 July, 2010 at 16:17

    Daca articolul nu se doreste a fi o ironie subtila, sau unul scris doar ca sa incite spiritile, atunci trebuie sa deplang atitudinea autorului.
    De curand m-am intors din Italia, am vizitat Venezzia, Florenta si Ancona.
    La Venezzia am stat cazat intr-un catun langa, numit Maestre di Venezzia.
    Ei bine vreau sa zic ca peste tot erau piste pentru biclicisti si traversari pentru acestea.
    Partea frumoasa la ei este ca multe dintre traversarile pentru biciclisti sunt pe sub sosele.
    Un lucru care m-a minunat, a fost dorinta acestor oameni de a merge cu bicicleta.
    Astfel, in Maestre di Venezzia, nu am vazut decat 2 autobuze si masini de alimentare, in rest nicio alta masina, in schimb sute, mii de biciclete.
    Nu e prea adevarat ca sunt nervosi, daca cumva ocupi pista, te clacsoneaza, anunta prezenta lor, sa te dai la o parte, dar nu nervosi. Acum depinde si de tine cum reactionezi, daca stai ca boul in continuare pe pista ne intelegand de ce te clincaie oamenii aia… E si normal sa se enerveze.
    Am vazut un comentator mai sus, cum ca vai doamne aia in Germania ar fi nasoi la faze dinstea.
    Am ajuns sa mai vad odata manifestarea romanismului, nu suntem al dracu de destepti toti, ii rupem pe aia la olimpiade, dar sa moara masa ca tot aia o duc mai bine ca noi si noi traim ca babuinii aici.

  49. Carmen 5 July, 2010 at 07:53

    Eu zic moarte biciclistilor! Ca decat eu (am senzatia ca zilele imi sunt numarate daca mai lucrez mult in Kyoto), mai bine ei! In Kyoto ioc piste pentru biciclete, asa ca astia au prioritate fata de toata lumea, masini si pietoni la un loc :((

Leave a reply